Bukefalos 28 år!

Journalsekretess

Efter att jag skrev det inlägget igår så blev jag lite fundersam för jag har något vagt minne om att det kan vara något mer just när det är olika vårdgivare och då hittade jag det här.
Visa bifogad fil 51759
Sen vet jag inte riktigt definition på annan vårdgivare det har jag inte hunnit kolla upp än. Men någon annan kanske vet så där på rak arm?
Med förbehåll för att jag kommer ihåg helt fel och misstolka allt totalt.
Länken till artikeln:
https://lakartidningen.se/aktuellt/...ger-patientdatalagen/comment-page-2/#comments
Lite svårt att applicera, det där handlar ju främst om att gå in i närståendes journaler när man inte har en vårdrelation.
 
Bra förtydligande. Det finns alltså ingen funktion i journalen där man kan fylla i att patienten inte önskar kontakt med vårdpersonal x och y (iaf inte i vårt system). Det hamnar ofta i löpande journaltext (dvs hamnar längre och längre ned med tiden). Man får därför ta ansvar själv som du säger.



Även om det är en annan vårdgivare?



Ja, så har jag tolkat det. Även om det är regionansluten vård så är ju ändå vårdgivaren en annan enligt definitionen. Jag har iaf antagit att det är därför privata vårdgivares anteckningar blir sekretessklassade och måste öppnas manuellt i regionens journalsystem.
Jag tänkte att om det är extremt viktigt så kanske man kan lägga det på samma ställe som där man lägger in att patienten inte tål vissa läkemedel. Då borde det ju gå att läsa utan att gå igenom varje journal. Inte tänkt att användas så jag vet, men om det nu skulle vara väldigt, väldigt viktigt för patienten i fråga.
 
Det här måste jag kolla upp, så att jag inte gör något olagligt regelbundet på jobbet ;)

Jag tror inte att det finns någon vårdpersonal som inte skulle åka dit eftersom journalsystemet är uppbyggt som det är ;)

Edit: vid kontroll alltså.
 
Senast ändrad:
Lite svårt att applicera, det där handlar ju främst om att gå in i närståendes journaler när man inte har en vårdrelation.
Nja samma tre kriterier ska ju vara uppfyllda. Det gäller ju generellt. Det var ju det juristen på socialstyrelsen försökte förtydliga hur det funkar.
Det är alltså inte artikeln i sig som är poängen utan bara juristens förtydligande hur det fungerar generellt.
 
Jag tänkte att om det är extremt viktigt så kanske man kan lägga det på samma ställe som där man lägger in att patienten inte tål vissa läkemedel. Då borde det ju gå att läsa utan att gå igenom varje journal. Inte tänkt att användas så jag vet, men om det nu skulle vara väldigt, väldigt viktigt för patienten i fråga.

Det kan man kanske göra. Jag personligen skulle aldrig hänga upp en kollega där eftersom man vet att att majoriteten av alla anmälningar/problem i vårdrelationer grundar sig på kommunikationsmissar och jag tycker att det blir lite fult att sätta doktorn på "display" för varenda en som går in i journalen. Tror inte att en sköterska skulle våga sätta en doktors namn där heller..

Är det extremt viktigt så får patienten framföra det. Journalen är ett arbetsredskap.
 
Det kan man kanske göra. Jag personligen skulle aldrig hänga upp en kollega där eftersom man vet att att majoriteten av alla anmälningar/problem i vårdrelationer grundar sig på kommunikationsmissar och jag tycker att det blir lite fult att sätta doktorn på "display" för varenda en som går in i journalen. Tror inte att en sköterska skulle våga sätta en doktors namn där heller..

Är det extremt viktigt så får patienten framföra det. Journalen är ett arbetsredskap.
Visst är det så. Och ja det blir ju en form av uthängning. Så jag är nog nöjd att hålla med dig till fullo.
 
Jo det är konstigt eftersom han inte får gå in i en journal hos annan vårdgivare utan ts tillstånd.
Är rätt säker på att det räknas som dataintrång.
Det är inte sant. Läkaren kan behöva läsa andra mottagningar/klinikers anteckningar för att kunna ge adekvat vård.

Har denne t.ex. remitterat TS vidare så kan den nya vårdkontakten gå in och läsa journalen om den är av relevans för läkaren. Hur skulle det se ut om vi får in remisser från olika mottagningar men inte fick läsa hur de behandlat patienten? Hade blivit helt bisarrt långa remisser. Ofta går våra patienter hos neurologimottagningen och våra läkare kan behöva gå in och läsa dessa journaler. Eller om de kommer från psykakuten eller geriatriken. Ibland är t.om. sjukgymnastanteckningar av relevans.
 
Jag tror inte att det finns någon vårdpersonal som inte skulle åka dit eftersom journalsystemet är uppbyggt som det är ;)

Edit: vid kontroll alltså.
Fast egentligen behöver det ju inte uppdagas eftersom det inte registreras som ett fel. Den ena vårdinrättningen kanske förutsätter att läkaren har på den andra vårdinrättningen har patientens medgivande. Eller tänker jag fel? Först om en patient klagar så kanske det uppdagas att det missats?
 
Nej jag har också svårt att man över lång tid skulle kunna titta i ”fel journaler” utan att det uppdagades :)

Jag menade lite tvärtom ;) Jag tror att många gör små överträdelser hela tiden, utan att nödvändigtvis veta om det. Om vi hypotetiskt genomför en kontroll på all vårdpersonal och ingen som gjort ngt olovligt får behålla sitt jobb, så tror jag inte att vi skulle ha någon vårdpersonal kvar. Speciellt inte läkare. Därmed inte sagt att jag tror att särskilt många av dessa överträdelser gjorts varken medvetet, illvilligt eller skadat patienten.
 
Det är inte sant. Läkaren kan behöva läsa andra mottagningar/klinikers anteckningar för att kunna ge adekvat vård.

Har denne t.ex. remitterat TS vidare så kan den nya vårdkontakten gå in och läsa journalen om den är av relevans för läkaren. Hur skulle det se ut om vi får in remisser från olika mottagningar men inte fick läsa hur de behandlat patienten? Hade blivit helt bisarrt långa remisser. Ofta går våra patienter hos neurologimottagningen och våra läkare kan behöva gå in och läsa dessa journaler. Eller om de kommer från psykakuten eller geriatriken. Ibland är t.om. sjukgymnastanteckningar av relevans.
Fast enligt juristen på Socialstyrelsen så måste man ju ha tillstånd från patienten om man går in i en annan vårdgivare? Eller har jag missuppfattat det hela helt?
 
Jag menade lite tvärtom ;) Jag tror att många gör små överträdelser hela tiden, utan att nödvändigtvis veta om det. Om vi hypotetiskt genomför en kontroll på all vårdpersonal och ingen som gjort ngt olovligt får behålla sitt jobb, så tror jag inte att vi skulle ha någon vårdpersonal kvar. Speciellt inte läkare. Därmed inte sagt att jag tror att särskilt många av dessa överträdelser gjorts varken medvetet, illvilligt eller skadat patienten.
Aha! Du menar så. Håller med dig där. Jag har ju av misstag gått in på fel patiens journal och inte fattat det förrän jag började läsa journalen. Vissa saker lär man sig ju med tiden, och av misstag........
 
Fast egentligen behöver det ju inte uppdagas eftersom det inte registreras som ett fel. Den ena vårdinrättningen kanske förutsätter att läkaren har på den andra vårdinrättningen har patientens medgivande. Eller tänker jag fel? Först om en patient klagar så kanske det uppdagas att det missats?

Japp, det är svårt att hålla koll på. Jag tror att det görs stickprov och sedan framför allt om patienten begär kontroll. I det läget får man väl motivera sig och jag tror att man blir fälld undantagsvis, t ex om det verkligen finns noll motiverbar koppling till patienten.
 
Fast enligt juristen på Socialstyrelsen så måste man ju ha tillstånd från patienten om man går in i en annan vårdgivare? Eller har jag missuppfattat det hela helt?
Hur tänker du att en patient som är medvetslös ska ge sitt tillstånd? Eller en patient med grav utvecklingsstörning? Eller en patient med svår demenssjukdom? :) Det är inte svart eller vitt, man kan bryta sekretessen om behov finns. Och tack och lov för det! Hade varit ett helvete annars med sommargäster från andra regioner. Hur ska man få tillstånd av en patient med hjärtstopp som kommer från en annan region?

Eftersom regionen är en vårdgivare så är det främst aktuellt när det gäller informationsutbyte från privata vårdgivare och regionen. De privata klinikerna inte tillgång till regionens journalsystem (jag har inte varit med om det iaf) och vise versa. Därför brukar man få frågan när man listar sig hos VC i vår region, om de får ta del av journaler hos eventuellt andra vårdgivare. Det görs alltså inte vid varje besök/telefonsamtal, utan en gång vid listning.

Vi brukar skicka journalkopior till privata vårdgivare eftersom de inte har tillgång till våra system, när dessa remitterat patienter till oss. De måste få en återkoppling om utredningen vi gör.
 
Hur tänker du att en patient som är medvetslös ska ge sitt tillstånd? Eller en patient med grav utvecklingsstörning? Eller en patient med svår demenssjukdom? :) Det är inte svart eller vitt, man kan bryta sekretessen om behov finns. Och tack och lov för det! Hade varit ett helvete annars med sommargäster från andra regioner. Hur ska man få tillstånd av en patient med hjärtstopp som kommer från en annan region?

Eftersom regionen är en vårdgivare så är det främst aktuellt när det gäller informationsutbyte från privata vårdgivare och regionen. De privata klinikerna inte tillgång till regionens journalsystem (jag har inte varit med om det iaf) och vise versa. Därför brukar man få frågan när man listar sig hos VC i vår region, om de får ta del av journaler hos eventuellt andra vårdgivare. Det görs alltså inte vid varje besök/telefonsamtal, utan en gång vid listning.

Vi brukar skicka journalkopior till privata vårdgivare eftersom de inte har tillgång till våra system, när dessa remitterat patienter till oss. De måste få en återkoppling om utredningen vi gör.
I mitt län har även de privata samma journalsystem och allt finns tillgängligt, men man måste såklart aktivt öppna upp de privatas journaler.
 
Senast ändrad:
Efter att jag skrev det inlägget igår så blev jag lite fundersam för jag har något vagt minne om att det kan vara något mer just när det är olika vårdgivare och då hittade jag det här.
Visa bifogad fil 51759
Sen vet jag inte riktigt definition på annan vårdgivare det har jag inte hunnit kolla upp än. Men någon annan kanske vet så där på rak arm?
Med förbehåll för att jag kommer ihåg helt fel och misstolka allt totalt.
Länken till artikeln:
https://lakartidningen.se/aktuellt/...ger-patientdatalagen/comment-page-2/#comments
Man måste skilja på två frågeställningar.
Vilken information kan man få tillgång till (sekretess) och vilken information kan man få direktåtkomst till (patientdatalagen).
Grundregeln för sekretess är att det är den som har ("äger") informationen som prövar sekretessen och lämnar ut den. Men inom den egna organisationsenheten så avgör personalen om de själva får plocka fram den till sig själva (inre sekretess).
C.U. hade med faderns medgivande kunnat informationen från vårdgivaren - men inte ha rätt att själv plocka fram den.

Så jag skulle säga att detta "Det innebär att patientdatalagens regler om direktåtkomst begränsar möjligheten att ta del av information mer än vad sekretessreglerna gör." är lite felformulerat. Det är bara en utvidgad möjlighet som finns i vissa fall att göra det på ett annat sätt, som inte är tillämpligt i detta fall.
Sekretessen sätter begränsningar i vilken information du kan få och inte. Patientdatalagen tillför fler praktiska sätt att genomföra det på än vad som annars hade varit fallet, men den tillför inte mer begränsning.
 
Fast enligt juristen på Socialstyrelsen så måste man ju ha tillstånd från patienten om man går in i en annan vårdgivare? Eller har jag missuppfattat det hela helt?
Jag försöker komma ihåg vad det står i vårt journalsystem just när man öppnar journaler från privata vårdgivare, men minns inte riktigt formuleringen.. Man måste ju iaf lämna en motivering när man öppnar.

I akuta situationer får man väl alltid öppna. Och ofta anger ju inremittent i remissen om patienten gett sitt samtycke.
 
Hur tänker du att en patient som är medvetslös ska ge sitt tillstånd? Eller en patient med grav utvecklingsstörning? Eller en patient med svår demenssjukdom? :) Det är inte svart eller vitt, man kan bryta sekretessen om behov finns. Och tack och lov för det! Hade varit ett helvete annars med sommargäster från andra regioner. Hur ska man få tillstånd av en patient med hjärtstopp som kommer från en annan region?
Om personen inte kan förstå frågan om medgivande själv t.ex. vid demens, utvecklingsstörning så kan deras gode man ge medgivande.
I akuta situationer med risk för livsfara så är praxis att det anses inte föreligga något men för patienten pga. det presumeras att denne har större intresse av att överleva. Så då bryter man inte sekretessen, utan konstaterar vid prövningen att sekretess inte föreligger.
 
Det är inte sant. Läkaren kan behöva läsa andra mottagningar/klinikers anteckningar för att kunna ge adekvat vård.

Har denne t.ex. remitterat TS vidare så kan den nya vårdkontakten gå in och läsa journalen om den är av relevans för läkaren. Hur skulle det se ut om vi får in remisser från olika mottagningar men inte fick läsa hur de behandlat patienten? Hade blivit helt bisarrt långa remisser. Ofta går våra patienter hos neurologimottagningen och våra läkare kan behöva gå in och läsa dessa journaler. Eller om de kommer från psykakuten eller geriatriken. Ibland är t.om. sjukgymnastanteckningar av relevans.

Men andra kliniker inom samma vårdgivare är ok. När man skickar remisser till andra vårdgivare får man iaf i vårt journalsystem kryssa i en ruta som säger att patienten samtycker till att mottagande enhet får läsa journalanteckningarna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 475
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 695
Senast: Saigon
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 129
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp