Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

*kl*

Men vilka är de där som röstar på SD egentligen, var finns de? Med tanke på opnionssiffrorna så är de ju uppenbarligen en del, men IRL har jag aldrig träffat på någon som vill ta i dem med tång en gång. Kommer de någon gång på tal, så är det som nationell pinsamhet, en samling tomtar med osviklig förmåga att häva ur sig det ena uttalandet mer korkat och verklighetsfrämmande än det andra.

Någon som vet vilka som är deras väljarbas egentligen?

Blev lite paff efter senaste valet då invandrare (äldre genaration) på jobbet sa att dom röstade på SD. Förklarade det med att dom är trötta på alla 'nya' invandrare som missköter sig, och att ingen vågar ta tag i problemen.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Håller inte med de som skriver att det bara är lågutbildade byfånar som lutar åt detta skrämmande håll. Det finns en hel del med hög IQ och akademiska kvalifikationer som hamnar i den här fållan också. Titta på topparna i t.ex. BNP i England.

Det är rädsla som styr. Människor som är jätteintelligenta kan tappa all sans om de känner sig hotade och de glömmer allt de läst om kulturellt utanförskap och annat.

Självklart är det inte bara byfånar, men jag tror nog att det är en relativt stor del. Men jag kan även se som du säger högerorienterade välbärgade människor som säkerligen är rädda och går den vägen.


KL
Ibland kan jag inte låta bli att tänka att vi kanske skulle sätta dem där upp i Rosenbad, varsågod, genomför nu allt bra ni hade tänkt. Skulle inte tro att det blir så fantastiskt.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Människor är benägna att försvara det de har.
Ingen kan väl förneka att det sker nedskärningar inom den sociala sektorn, som alla är i behov av.
Medborgare blir fattigare,underhåll av infrastrukturen klaras inte,vi klarar inte underhålla det vi en gång byggt.
Pengar saknas inom alla skattefinansierade sektorer ,förutom invandringen och där tillhörande kostnader.
Att mörka sådana kostnader sedan decennier,och klassa kritiker för rasister,är en bra grogrund för ett parti som har på agendan att göra något åt detta.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Vem har mörkat kostnader för invandring? Och hur?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Naturligtvis myndigheterna,men försök få fram relevanta siffror,så kanske du inser problemet.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Vadå menar du att regeringen inte har med kostnader för invandring i sin budget?
Att den posten utelämnas i ekonomiska redovisningar?

Själv har jag ingen aning om hur man begär ut statliga ekonomirapporter så det är nog inget jag tänker försöka med.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

För att vi inte är nöjda längre. Nedskärningar har drabbat A-kassan, skolan etc. etc. och det börjar märkas i skolresultat och i kommunens utgifter för socialbidrag (alltså på lokalt plan där folk ser det snabbt).
/.../
Jag hävdar att det tidigare så homogena Sverige helt enkelt inte hänger med i hur fort den här utvecklingen mot globalt tänk har gått dessutom men visst, problemen finns ju i hela Europa.

Håller inte med de som skriver att det bara är lågutbildade byfånar som lutar åt detta skrämmande håll. Det finns en hel del med hög IQ och akademiska kvalifikationer som hamnar i den här fållan också. Titta på topparna i t.ex. BNP i England.
Nej, jag håller inte heller med om att det är arga unga män från glesbygd som röstar på SD. Kanske i valet förra gången, men definitivt inte nu. SD är hetare än någonsin även bland akademiker och högutbildade och det är ju det jag reagerar på. Jag finner mig själv anse att de har en del vettigt att säga och att de kommit med några bra förslag.

Sen att de är främlingsfientliga vet vi ju alla. Och jag tycker inte att jag är det! Men när jag väl börjar tänka på det, med min kunskap i bagaget, och ser på alla dessa missnöjda svenskar så känns det verkligen som att problemet är större än vad jag trott tidigare. Och är det så att vi har så mycket missnöjda svenskar måste ju någonting göras för att de ska bli gladare och nöjdare. För glada människor och nöjda människor blir varken rasister eller snåljåpar. De är generösa människor som delar med sig av kakan. Det var ju så invandringen till Sverige började från första början. Vi hade det bra och kunde ta emot folk.

Men ju fler jag pratar med ju mer inser jag att folk har attityden att man måste se om sitt egna hus innan man börjar pröjsa för andra. Det är inget vi emot dem!! Det är ingen som hatar invandrare och som är rasist. Det är normala människor som tycker att de tänkt till och köper argumenten om att ifall vi inte kan ta hand om oss själva så kan vi heller inte ta hand om andra. Och jag börjar känna att det nog stämmer rätt så bra faktiskt när man börjar kolla på skola, vården, hemlösa, etc, etc, etc.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Tror jag också faktiskt. Det finns ett gammalt ordspråk- när båset är tomt bits kon.
Jag har aldrig hört uttrycket tidigare, bara att man inte saknar kon förrän båset är tomt. Jag kan tänka mig att en ko möjligen bits om krubban är tom, men är båset tomt får jag anta att kon är slaktad? :idea:
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

För att vi inte är nöjda längre.
En följdfråga på det; Hur hanterar jag denna ström av SD-sympatisörer?

Är det verkligen så att det enda sättet för Sverige att få nöjda medborgare är att dra ner på invandringen? Finns det inte andra frågor som är betydligt mer viktiga än vår välfärd som man kan koncentrera sig på istället?

När man pratar med folk om varg så får jag ofta höra argumentet att man snart inte vågar skicka ut barnen i skogen eftersom det finns så mycket varg. Börjar man då jämföra det med pedofiler och den risk som alla barn lever under, så blir vargarna ett väldigt litet problem i jämförelse och folk inser hur irrationella de är.

Men det verkar inte finnas några vettiga motargument till varför vi inte ska ha bättre välfärd...jag går liksom bet på argument till varför vi ska ha invandringen. Jag vet också att många är analfabeter och outbildade. De kommer i sina liv inte att tillföra arbetsmarknaden i Sverige speciellt mycket. Jag är realist, men jag är ändå invandrarvänlig. Tycker att vi ska hjälpa dem som behöver hjälp. Men så är jag också inte speciellt missnöjd, jag har det bra och jag har inte insett hur många som faktiskt är missnöjda.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag tror att invandringsfrågan egentligen är en väldigt liten del av problematiken men att folk gärna fastnar för den då den är
"greppbar" för "alla". Det är många som har kmmit med bra idéer om grunden till varför SD får ökat stöd. Det snack som går igenom inom de sk etablerade partierna spär ytterligare på det hela.
Jag tror att det dummaste man gjort är att vägra debattera med SD. Om man inte vill ta disussionen så hamnar man i ett läge där folk tror att alla dessa partier som i vanliga fall är hund och katt måste ha något att dölja. Att dessa partier dessutom verkar ha som sin agenda att försöka bekämpa SD genom att låtsas som om de problem som faktiskt finns med invandringen (som jag tror är den greppbara källan till allt ont för många) inte existerar gör inte saken bättre. Istället borde man jobba med konkreta förslag på hur man ska lösa dem vilket bör ge en större möjlighet att dra undan väljarbasen för dem ganska rejält.
Jag har inte röstat på SD och jag har inga planer att göra så men jag är faktiskt förbannad på de sk etablerade partierna som inte vågar ta i den heta potatisen av rädsla för att se ut som rasister eller ge SD ökad legitimitet. Det senare har de ju för övrigt lyckats ganska väl med under de senaste åren.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag har aldrig hört uttrycket tidigare, bara att man inte saknar kon förrän båset är tomt. Jag kan tänka mig att en ko möjligen bits om krubban är tom, men är båset tomt får jag anta att kon är slaktad? :idea:

Jag ha hört det där ordspråket som "När krubban är tom bits hästarna". Kor tror jag inte bits så mycket, de stångas istället. ;)
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Men det verkar inte finnas några vettiga motargument till varför vi inte ska ha bättre välfärd...jag går liksom bet på argument till varför vi ska ha invandringen. Jag vet också att många är analfabeter och outbildade. De kommer i sina liv inte att tillföra arbetsmarknaden i Sverige speciellt mycket. Jag är realist, men jag är ändå invandrarvänlig. Tycker att vi ska hjälpa dem som behöver hjälp. Men så är jag också inte speciellt missnöjd, jag har det bra och jag har inte insett hur många som faktiskt är missnöjda.

Av medmänsklighet, såklart. De flyktingar som kommer hit får hjälp för att det är vår medmänskliga skyldighet, det är i mina ögon småaktigt att gnälla över att vi minsann får vänta en vecka till på gratis sjukvård för icke-akuta ärenden, och därför inte kan hjälpa folk som lever i ren misär och inte har tillgång till sjukvård öht, inte ens för livshotande tillstånd.

Sen kan vi inte hjälpa alla, men några i alla fall. Något är bättre än inget. Lite "there but for the grace of God go I", helt enkelt. Har man haft lyckan att födas i en priviligierad del av världen kan man åtminstone inse sitt privilegium och bjuda på några smulor till dem som har det sämre.

Dessutom är det svårt att veta exakt vilka som kommer bidra till samhället på lång sikt, totalt traumatiserade flyktingar kanske inte mäktar med storverk, men vad vet vi om vad deras barn och barnbarn kommer bidra med?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Men vilka är de där som röstar på SD egentligen, var finns de?

Här i min kommun. :crazy: Vi har väl bland den högsta % i hela Sverige. Och inte smygs det inte. Det finns flera bilar från SD bara i det lilla samhälle där jag bor. Här känns det som om de har nån sorts monopol på åsikter. Det tas nästan för givet att man ska hålla med dem. Här är folk sverigedemokrater, främlingsfientliga och stolta över det. Det känns som nya Sjöbo.

Själv vill jag flytta härifrån.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Man måste ha väldigt klart för sig vad roten är till att man väljer ut just en grupp och vänder sig mot den gruppen. Om man ska vara lite logisk är det egentligen rätt godtyckligt ur ekonomisk synvinkel att hänga upp sig på just invandrare som grupp. Varför inte hänga upp sig på folk som envisas med att bo i glesbygden? Det är en dyr grupp med relativt hög arbetslöshet och som kostar betydligt mer skattemedel per person för underhåll av vägar, skolor, sjukvård och andra resurser etc än vad stadsbor gör.

Eller är det i själva verket så att anledningen till att man väljer ut just invandringen som "problemet" rent nationalistisk, dvs det är alltid att föredra att lägga pengar på äldreboende för Alfred i Bjurholm som varit arbetslös halva livet snarare än barnbidrag till Elishba i Tensta, oavsett att Elishba är utbildad nationalekonom med eget företag?

Hur man än resonerar så är det ologiskt och irrationellt att klumpa ihop 'invandrare' som en homogen grupp och ett homogent problem. Och ska vi ha ett samhälle med medkänsla så måste det kunna sträcka sig till människor utanför vår by och stadsdel. Det låter gravt deprimerande om det är så att dumsnål egoism sprider sig även bland högutbildade.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Vadå menar du att regeringen inte har med kostnader för invandring i sin budget?
Att den posten utelämnas i ekonomiska redovisningar?

Såhär tycker t.ex min gamla kommun om upplägget...
http://www.aftonbladet.se/debatt/article15086749.ab


Som man bäddar får man som bekant ligga.

Ps. Dessutom är SD enligt Sifo/demoskops mätning redan nu 3:e största parti. Ds.
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag var just på en föreläsning där man redovisade migrationsverkets statistik från 2011. Av de knappt 100000 som fått uppehållstillstånd var endast 12000 flyktingar. Resten var studenter, arbmarknaden, gästforskare och deras anhöriga osv. Vidare att två tredjedelar av de människor som söker asyl får nej av Sverige.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Knappt 100 000 ,endast 12 000,är för mig ett stort antal människor.
Men glaset är halvfullt eller halvtomt beroende på hur man ser det.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Knappt 100 000 ,endast 12 000,är för mig ett stort antal människor.
Men glaset är halvfullt eller halvtomt beroende på hur man ser det.

Men eftersom flyktingar (gärna somalier) ofta pekas ut som extra problematiska kan man ju fråga sig om Sveriges ekonomi verkligen står och faller med dessa 12000 flyktingar. Jag har svårt att tro det.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Men eftersom flyktingar (gärna somalier) ofta pekas ut som extra problematiska kan man ju fråga sig om Sveriges ekonomi verkligen står och faller med dessa 12000 flyktingar. Jag har svårt att tro det.

Vi har 30.000 i Fas3. Vi har 70.000 långtidsarbetslösa idag, så din fundering kanske ska sättas i rätt perspektiv?

Så länge de etablerade partierna inte vågar ta debatten med SD så kommer partiet att öka, tyvärr.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

På föreläsningen jag var på sa de också att 50 000 personer utvandrar från Sverige varje år. Det pratades det inte så mycket om.

De hänvisade också till en undersökning (skrev tyvärr ej upp vilken), som visade att man bedömer att det inte finns fler rasister idag än tidigare. Dock har de de fått nya plattformer, bl a politiskt, och märks därför mer.

Främlingsfientligheten tar sig också delvis andra uttryck. Det är ju "praktiskt" att säga att exempelvis kriminalitet beror på kulturella eller ideologiska skillnader, för då är man ju inte rasist eller intolerant...
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 084
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
14 998
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp