Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Vi har 30.000 i Fas3. Vi har 70.000 långtidsarbetslösa idag, så din fundering kanske ska sättas i rätt perspektiv?

Så länge de etablerade partierna inte vågar ta debatten med SD så kommer partiet att öka, tyvärr.

Och igen, är det rimligt att tro att Sveriges ekonom står och faller med 12000 flyktingar? Jag blir på allvar orolig för den svenska skolan om folk tror det. Att dessutom låta 12000 flyktingar få representera invandringen är sjukt verklighetsfrämmande.

Och vilka partier tar inte debatten med SD? De gör det hela tiden nu. Det var oklokt av dem att inte göra det innan SD tog sig in i riksdagen, men idag är det liksom oundvikligt.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Och vilka partier tar inte debatten med SD? De gör det hela tiden nu. Det var oklokt av dem att inte göra det innan SD tog sig in i riksdagen, men idag är det liksom oundvikligt.

Jaha? :grin:. Det är såhär man gör då?

10 nov 2011 – Juholt fortsätter vägra stå vid SD. I oktober hoppade Socialdemokraterna och Vänsterpartiet av en partiledardebatt i Sveriges Television ... för att "ta debatten"?

Verkar rätt korkat.
Uppenbarligen ser gemene man det som ett problem annars skulle inte stödet för SD växa, eller hur? Men istället ser man det som ett "ickeproblem" och behandlar det så. Min gissning, om inte de etablerade partierna tar striden, är att SD har 10%+ procent i nästa val.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jaha? :grin:. Det är såhär man gör då?

10 nov 2011 – Juholt fortsätter vägra stå vid SD. I oktober hoppade Socialdemokraterna och Vänsterpartiet av en partiledardebatt i Sveriges Television ... för att "ta debatten"?

Och sedan dess har både S och V bytt partiledare. :)
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det finns inget som SD hävdar som låter bra. Inget alls.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

*kl*

Men vilka är de där som röstar på SD egentligen, var finns de? Med tanke på opnionssiffrorna så är de ju uppenbarligen en del, men IRL har jag aldrig träffat på någon som vill ta i dem med tång en gång. Kommer de någon gång på tal, så är det som nationell pinsamhet, en samling tomtar med osviklig förmåga att häva ur sig det ena uttalandet mer korkat och verklighetsfrämmande än det andra.

Någon som vet vilka som är deras väljarbas egentligen?
Flera bland min familj och bekanta röstar på dem. Deras människosyn är inte vettig överlag, de har värderingar om det mesta som inte jag stödjer. De är outbildade och fullständigt ointresserade av att kika utanför sin egen lilla näsa. Kommer från arbetarklass, låg eller ingen inkomst.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Och sedan dess har både S och V bytt partiledare. :)

Då kan man ju undra var de lyft integrations och migrationsdebatten någonstans? Det verkar för mig som om de fortfarande (även ditt kära MP) inte berör det över huvud taget. Man försöker (även inom Alliansen) tiga ihjäl debatten och låtsas som om inte det är ett problem, alls.

Men om folk på gatan tycker det är besvärligt (du läste såklart min länk tidigare, och det är i en kommun som har varit S styrd i mer än 60 år), så kanske man borde tackla det på något annat sätt, eller?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

kl

Jag måste säga att hela den här diskussionen om SDs växande popularitet känns väldigt främmande för mig. Att diskussionen existerar känner jag såklart till eftersom den är rätt vanligt förekommande på internetforum.

Men i verkliga livet är den här diskussionen helt obefintlig för mig. Jag har nog inte ens träffat någon som öppet säger sig rösta på, eller sympatisera med, Sverigedemokraterna. Jag bor i en kommun där Sverigedemokraterna inte ens är i närheten av den politiska debatten. Jag jobbar i en annan kommun (dvs på en kommunal förvaltning och har i min yrkesroll rätt nära kontakt med politiken i "mina" frågor). Jag har inte ens hört om det existerar något Sverigedemokratiskt parti i den kommunen. Antar det men jag har aldrig hört talas om dem.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det är för att ingen törs ta i frågan av rädsla för att bli kallad rasist.

Se här http://www.unitedminds.se/sites/uni...tonbladet_UnitedMinds_Väljarbarometer_Aug.pdf

Det är oroväckande och ingen törs ta i frågan.

Men vilka ska man debattera med om det inte finns några uttalade Sverigedemokrater att debattera med som man märker av? Blir lite svårt att "ta i frågan" då. Vilken fråga liksom?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

På riksplanet.

Men fortfarande, om jag aldrig har träffat någon som säger sig vara sverigedemokrat, med vem ska jag debattera?

Här på buke på riksplanet är ett exempel givetvis, men det var ju inte alls det mitt inlägg handlade om.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Då ber jag om ursäkt.
Trodde du kommenterade mig.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Men fortfarande, om jag aldrig har träffat någon som säger sig vara sverigedemokrat, med vem ska jag debattera?

Här på buke på riksplanet är ett exempel givetvis, men det var ju inte alls det mitt inlägg handlade om.

Jag tror att om man diskuterar frågan allmänt så märker man att sd folk finns där man minst anar det.
Är de inte i grupper vågar de nog sällan stå för det i någon större utsträckning.

I min hemort med drygt 1500 invånare var det 64st som röstade på SD förra valet och de enda två jag vet om var två nyinflyttade som bott i närheten av ett invandrartätt område och var uppenbart rasistiska.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Man måste ha väldigt klart för sig vad roten är till att man väljer ut just en grupp och vänder sig mot den gruppen. Om man ska vara lite logisk är det egentligen rätt godtyckligt ur ekonomisk synvinkel att hänga upp sig på just invandrare som grupp. Varför inte hänga upp sig på folk som envisas med att bo i glesbygden? Det är en dyr grupp med relativt hög arbetslöshet och som kostar betydligt mer skattemedel per person för underhåll av vägar, skolor, sjukvård och andra resurser etc än vad stadsbor gör.
Åh, vilket bra argument!! Det måste jag komma ihåg.

Men i mångt och mycket handlar det ju om ren nationalitet. Jag tycker att de flesta som uttrycker SD-sympatism är de som gärna vill se ett bättre välfärdssystem och att vi måste kunna ta hand om våra egna innan vi tar emot utomstående.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det är ju ett sympatiskt argument - att vi ska hjälpa människorna där de är. Men inte så lätt att genomföra. Ta flyktingarna från Somalia som ett exempel. De flyr hit för att landet inte är säkert. Det är inte möjligt för ett litet land som Sverige att lösa det problemet på plats. Vi kan inte göra Somalia till ett säkert land att bo i. Vi kan bidra, som vi gör i t ex EUNAVFORCE, men vi kan inte erbjuda somalierna säkerhet i Somalia. Men det kan vi i Sverige.

Många av de flyktingar som kommer hit flyr undan krig och förföljelser. Det är problem som Sverige inte kan lösa ensamt. Men vi kan erbjuda skydd.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Då kan man ju undra var de lyft integrations och migrationsdebatten någonstans? Det verkar för mig som om de fortfarande (även ditt kära MP) inte berör det över huvud taget. Man försöker (även inom Alliansen) tiga ihjäl debatten och låtsas som om inte det är ett problem, alls.

Det jag menade var att du tog upp Juholts och Ohlys enligt mig barnsliga vägran att delta i en tv-debatt för att de skulle få stå på samma sida i studion som Jimmie Åkesson. Åsa Romson deltog som bekant, och jag tror inte att någon trodde att hon delade Åkessons åsikter bara för att de stod på samma sida i studion.

Sedan dess har fler tv-debatter ordnats. Jag har inte sett hela, men vanligtvis brukar det ju finnas en debattledare som tar upp olika ämnen som politikerna ska debattera. Det är alltså inte politikerna som deltar i debatterna som bestämmer ämnet, så du får väl klaga hos SVT i stället. :)

Sen har MP visst debatterat flyktingpolitik, men eftersom vi har en helt annan syn på dessa frågor än SD så tar vi ju inte upp "deras" frågor, vi diskuterar de frågor MP tycker är viktiga.

Sen är det lite intressant vad som anses vara viktigt att diskutera också. Varken media eller den politiska debatten stämmer särskilt väl överens med den här undersökningen, gjord av SOM-institutet, om vad som oroar svenskarna:

som-2011-klimat.jpg
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Åh, vilket bra argument!! Det måste jag komma ihåg.

Men i mångt och mycket handlar det ju om ren nationalitet. Jag tycker att de flesta som uttrycker SD-sympatism är de som gärna vill se ett bättre välfärdssystem och att vi måste kunna ta hand om våra egna innan vi tar emot utomstående.

Och det i sig är högst osympatiskt och visar på en trist sortering av människor. Måste vi se till att alla rasperfekta svenskar kan leva stort på bidrag (gärna med minst en Thailandsresa om året) INNAN vi hjälper en somalier att fly undan krig och förtryck i sitt hemland?

Hur definierar man "våra egna"? Varför är det mindre värt att hjälpa ett flyktingbarn än ett "svenskt" barn som far illa? Varför är den insatsen mindre viktig? Det är många frågor - som tyvärr bara kan få ganska otäcka svar.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Problemet med den här typen av undersökningar är att många friserar sina svar för att intala sig själva att de är bättre än de är. Det är accepterat att vara orolig för miljön men det är inte lika accepterat att vara mot flyktingar.
Jag har ofta mött folk som är orliga för miljön för att i nästa andetag ösa galla över att bensinskatten höjs och det blir så dyrt att köra bil.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Problemet med den här typen av undersökningar är att många friserar sina svar för att intala sig själva att de är bättre än de är. Det är accepterat att vara orolig för miljön men det är inte lika accepterat att vara mot flyktingar.
Jag har ofta mött folk som är orliga för miljön för att i nästa andetag ösa galla över att bensinskatten höjs och det blir så dyrt att köra bil.

Så människor ljuger i anonyma undersökningar för att de ska förefalla vara goda människor? Det låter ju fantastiskt ologiskt.
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 084
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
14 998
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp