Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Är detta ett tjafs som grundar sig i syftningsfel så ta det
via pm eller någon annanstans. Alternativet är att du
förklarar vad du hängt upp dig på/fiskar efter, meningslösheten
går att ta på.

Är inte det uppenbart.

Nationalister o internationalister försöker hela tiden ändra på historien så att den passar deras egna syften.

Genom att skriva verkligheten på deras näsor gör man dem en otjänst.

Den står jag så hjärtans gärna för.

Fakta, kontrollerbara sådan är i 9 fall av 10 inte till gagn för dylikt pack!:cool:
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Självklart ska vi göra vårt bästa för att människor ska få bo med sina närmaste, hos oss i Sverige, om det är vad de önskar. Med ett generöst, men ändå väl definierat och rättssäkert regelverk.

Jag kan bara hur jag skulle agera om jag befunne mig i den utsatta situation som många av dessa flyktingfamiljer. Jag skulle utnyttja alla till buds stående medel för att förbättra livssituationen för mig och min familj. Oavsett regelverk. Jag skulleljuga, stjäla och smuggla mig till det land där jag trodde att vi skulle få det bra.

Därför måste staten via det av riksdagen fastställda regelverket ha en möjlighet att kontrollera och vid behov begränsa inflödet av folk. pga kostnadskäl om inte annat.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jaha, trodde frågan dåligt formulerad bara. Tolkade den som att du undrade hur Hitler kunde få så många anhängare. Nej innan han blev politiker hade han väl inga anhängare men håller med No1 att du kan ta det i PM med berörd person istället.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Är inte det uppenbart.

Nationalister o internationalister försöker hela tiden ändra på historien så att den passar deras egna syften.

Genom att skriva verkligheten på deras näsor gör man dem en otjänst.

Den står jag så hjärtans gärna för.

Fakta, kontrollerbara sådan är i 9 fall av 10 inte till gagn för dylikt pack!:cool:


Jag skiter i vilket, diskussionen är varken min eller
intressant.
Jag tyckte mest att det såg ut som att ni diskuterade
utan att ha någon klarlagd frågeställning.
Det blir bara tjafsigt och outhärdligt tröttsamt.

Förhoppningsvis kommer ni nu till punkt annars kan
ni väl ta det någon annanstans.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nej innan han blev politiker hade han väl inga anhängareet.


Nej det blir lite av en motsägelse.
Annars kan man förklara Hitlers uppkomst
med att åsikterna, missnöjet och idealen redan
fanns utbredda, de väntade bara på sin ledare.

Det är vad man kan se bland de andra krisande
partier nu. Det har varit både självklart och, för mig,
uppenbart att det finns en hel del fullfjädrade
Sverigedemokrater bland både S, M, V, FP och C.

Men det är en bit att gå för att offentligt
bli enfrågefokuserad och acceptera ett
partibyte från folkligt erkänt parti till smutsiga SD.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jaha, trodde frågan dåligt formulerad bara. Tolkade den som att du undrade hur Hitler kunde få så många anhängare. Nej innan han blev politiker hade han väl inga anhängare men håller med No1 att du kan ta det i PM med berörd person istället.

Att Hitler kom till makten berodde förmodligen till slut på att Frankrike ockuperade delar av Tyskland flera år efter det att fredsavtalet skrivits under. Då började ilskan inne i Tyskland att koka över och alltfler insåg det orättvisa i fredsavtalet, dess formulering och skadeståndskrav.
Då Frankrike och Storbrittanien formulerat det så att Tyskland framstod som ensam agressor ooch skyldig till kriget.
Vilket de flesta som var insatta visste att det inte stämde.

Frankrikes ockupation och avrättande av strejkande arbetare var gnistan som tände den bädd av brännbart materiel som Fredsavtalet skapat.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nej det blir lite av en motsägelse.
Annars kan man förklara Hitlers uppkomst
med att åsikterna, missnöjet och idealen redan
fanns utbredda, de väntade bara på sin ledare.

Det är vad man kan se bland de andra krisande
partier nu. Det har varit både självklart och, för mig,
uppenbart att det finns en hel del fullfjädrade
Sverigedemokrater bland både S, M, V, FP och C.

Men det är en bit att gå för att offentligt
bli enfrågefokuserad och acceptera ett
partibyte från folkligt erkänt parti till smutsiga SD.

Nationalsmen exploderade på 1800;talet.
Antsemitismen växte sig stark då, underligt nog var det i Tyskland som Judarna var mest integrerade och accepterade i samhället. Antisemitismen var starkare i både Österrike o Frankrike.

Att Frankrike lyckades få med sig Storbrittanien i sitt hämdbegär, upprättelse för både kriget 1870 och 1914 var olyckligt vilket facit de följande åren visade. Sedan när man lyckats avväpnta Tyskland så ockupperade man Ruhrområdet vilket var det som tände gnistan.

Så gnistan till det stora europeiska inbördeskriget tändes i Balkan, och när man nästan lyckats släcka branden så brassade Frankike på med mer bensin.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Placerar mig i facket dum/idiot då eftersom jag tror Sverigedemokraterna har rätt i att invandringen varje år är en ekonomisk nettoförlust i mångmiljardklassen. Några anledningar till detta:

Alla forskare som beräknat invandringens ekonomiska effekter har kommit fram till en stor ekonomisk nettoförlust.

Jan Ekberg, professor i nationalekonomi som forskat på invandrings kostnader sedan 80-talet menar att den kostar 49-66 miljarder om året.

Forskaren Tino Sanandaji skriver ”Det finns idag tillräckligt med forskning för att dra säkra slutsatser om invandringens påverkan på svensk ekonomi, och slutsatsen är inte glädjande. Invandringen från utanför Europa har fått påtagligt negativa effekter för samhällsekonomin. Ekbergs beräkningar underskattar ändå troligtvis invandringens kostnader kraftigt."

Jan Tullberg, docent vid Handelshögskolan i Stockholm har beräknat att invandringen kostar runt 70 miljarder om året.

Professor Bo Södersten beräknade -03 att invandringen innebär en årlig nettoförlust på 40-50 miljarder och har ”betydande negativa konsekvenser för den svenska ekonomin”.

Högskolelektor Lars Jansson och nationalekonomen Kjetil Storesletten är två forskare till som kommer fram till invandringskostnader på många miljarder varje år.

Sverigedemokraternas beräkningar har kallats fantasisummor och verklighetsfrånvända trots att de själva hävdat att man har räknat lågt då man inte har tillgång till alla siffror. Med riksdagens utredningstjänst till sitt förfogande har nu nya siffror kommit upp och mycket riktigt hade SD legat i underkant i sina beräkningar trots att det varit "verklighetsfrånvända fantasisummor". Än finns inte alla siffror på bordet men varje gång det kommer nya siffror så verkar de ge SD rätt.

Motargumenten brukar inte referera till några beräkningar av ekonomiska effekter av invandringen utan snarare siffror på hur många invandrare som jobbar eller hur många utlandsfödda företagare anställer. Dessa siffror presenteras utan någon jämförelse med inrikes födda.

Vad är de bästa argumentet för att invandringen idag är en vinstaffär?


Appropå feta, beräkning från 2002:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vad-kostar-invandringen_61728.svd

Lite yngre:
http://www.dn.se/debatt/journalisterna-morklagger-sanningen-om-invandrarna


Det är ganska märkligt/anmärkningsvärt att man inte har koll på kostnaderna (+ och -) för migrationen, på detaljerad nivå.
Spelar det ingen roll eftersom det är en "humanitär aktivitet", eller redovisar/mörkar man bara inte de faktiska siffrorna?
Kommunerna har i det närmaste tillgång till detaljerad kostnadsinfo så var är sammanställningen?

OM migrationskostnaderna hade varit nära +/-0, eller vinst, eller bara liten total förlust, hade det varit lyckosamt att slänga fram det kortet nu med tanke på migrationsmotsättningarna som växer fram.
Men det görs inte och då är det svårt att inte misstänka att det faktiskt handlar om så stora minusbelopp att sanningen skulle få motsatt effekt.


Senaste YouGov - SD 12,5%

En kommentar:
http://www.dagenssamhalle.se/debatt/verklighetsfoerfalskning-foerklarar-sds-framgang-4391

https://www.qiozk.com/paper/dagens-samhalle/44-2012/11
https://www.qiozk.com/paper/dagens-samhalle/44-2012/12
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Liten kakbit från partiledardebatten:

Mikael Damberg S (mycket beklagligt att SL inte var den som representerade) kritiserar M, bla påpekas betydelsen av stärkt akassa för att ge
trygghet nu när så många och allt fler kommer beröras.

Jimmie Åkesson SD bemöter Damberg och förklarar att om man jämför S/SDs motioner gällande förslag till stärkt akassa så kan man
se att de på det stora hela ligger väldigt lika, små detaljer undantagna.
JÅ frågar: Om det finns en genuin vilja att stärka akassan så borde väl S söka samarbete med det liktänkande parti som dessutom
skulle ge majoritet i frågan?

Med upprörd ton svarar Mikael Damberg där han bokstavligt talat spottar ur sig att S inte kommer samarbeta med SD i någon fråga
eftersom de anser att de inte delar värdegrunder.
Vill SD rösta på S i någon fråga - fine, gör det, precis som S kan rösta på andra partiers förslag, men S kommer inte samarbeta med SD.

_______

I övrigt kan man väl konstatera att välfärden var en fråga där bara är en döv kunde missa att det erkändes att den sk svenska välfärden
urholkats och nedrustats.
Jonas Sjöstedt V menade att det beror på skattesänkningar, kortsiktiga privatiseringar och vinstdrivande privata aktörer inom den offentliga sektorn.

Misslyckad integration medgavs även MEN lösningen är inte att "stänga Sverige" utan "omfattande reform".

_______

MP Gustav Fridolin lade sitt tal på miljö/skola, kritiserade bla de planerade enorma nedskärningar som nu utlovats av regeringen med löften om effektiviseringar
- på en skola som GF anser är under all kritik. Har den inte kunnat effektiviseras med de nedskärningar som började inledas under 90-talet lär det inte
ske hädanefter.

Fredrik Reinfeldt M inleder sin replik till GF med att först göra sig lustig över GF, ett återkommande inslag från FR, sedan lägger FR hela sin replik på att förtydliga
att inget parti i riksdagen har över 30% vilket lett till sökande av majoritetsdel.
Regeringen består av fyra partier där M bara är ett av dem.
FR lyfter fram att han kritiseras för beslut som faktiskt tagits tillsammans med ytterligare tre partier.
Sedan ställer han GF till svars för en ekointervju och vill ha svar på de löften som via intervjun gavs till svenska folket.

PMS - pinsam, mycket, statsminister - mycket pinsam statsminister.


Hånande smutskastning, medvetna missförstånd, anklagelser av varandras partier och åsikter ger inte någon givande partiledardebatt.
Hade dessa individer använt samma argumentationsteknik vid en löneförhandling hade de iaf inte väckt min spenderingslusta.
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jimmie Åkesson hos Adaktusson 2010-04
http://www.tv8play.se/play/228012/?autostart=true

IW 36:00-37:30, sanningsägare?



Jimmie Åkesson 2013-01
http://www.youtube.com/watch?v=vHVxh7GHwFg

JÅ anförande börjar 2:59:40.
Därefter replikskifte med Fredrik Reinfeldt som ger en, för vår statsminister, karakteristisk blänkare redan i sina första andetag.

Sedan replik Gustav Fridolin, Jonas Sjöstedt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Sifo
Januari 2013

Alliansen (M, FP, C, KD) 43,2
Rödgröna (S, MP, V) 47,2

Moderaterna 29,3
Folkpartiet 6,2
Centerpartiet 3,2
Kristdemokraterna 4,5
Socialdemokraterna 33,6
Miljöpartiet 9,0
Vänsterpartiet 4,6
Sverigedemokraterna 9,1



Sifo
December 2009


Socialdemokraterna 36,7
Vänsterpartiet 5,2
Miljöpartiet 10,3
Moderaterna 25,1
Centerpartiet 5,2
Folkpartiet 6,8
Kristdemokraterna 3,7
Sverigedemokraterna 5,1


Dagens snackis är Centerns fall pga deras idéprogram där de velat profilera sig som Sveriges mest liberala parti.
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Allt fler väljare tycker att invandringspolitiken är den viktigaste frågan.


Fråga: Vilken av nedan angivna politiska frågor tycker du är viktigast just nu?

Svar: 30,9% - arbetslöshet, 14,1% - ekonomi och 11,8% - flykting- och invandringspolitik


Fråga: Bortsett från vad du röstar på, vilket av de politiska partierna tycker du driver denna fråga bäst just nu?

Svar: Här hamnar moderaterna på hela 4,5%, socialdemokraterna på 3,1% och SD på 75,5%.
De andra partiernas resultat är försumbara.


Det här rimmar så illa med den vanliga bilden av vad svenskarna tycker om invandring, integrationspolitik och kulturell mångfald att det måste vara något fel. Men undersökningen som utfördes under tiden 5 december 2012 - 8 januari 2013, omfattar 1787 deltagare och YouGov brukar lyckas bra när man stämmer av med valresultatet.

Undersökningsresultatet är kanske inte fullt så orimligt som det verkar. Visserligen är det ett relativt litet antal av väljare som betraktar flykting- och invandringspolitiken som den viktigaste politiska frågan, men det är antagligen många fler som ser ett visst samband mellan invandring och de två frågorna som dominerar människornas vardag, arbetslösheten och ekonomin.

http://www.newsmill.se/artikel/2013...-att-invandringspolitiken-r-viktigaste-fr-gan


Det är idag känt att SD-väljarna utför ca 1 av 10, det stämmer ganska väl med väljarbarometern och så även fråga 1 här ovan.

Då är frågan, när man talat om det stora mörkertal som sympatiserar med SDs migrationspolitik, ska man då utgå från att det handlar om 3 av 4?
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ca 10 till 15% av valmannakåren hemfaller i regel till missnöjespartier. Val efter val. Framstegspartiet, V(pk) , SD. Så varför ska det vara annorlunda inför nästa val. Samtidigt är 85 till 90% fullt ut medvetna om att dessa partier inte är kapabla till en konstruktiv politik på lång sikt.

Att focusera på en eller två frågor funkar inte.
Det är helhetsbilden och de kompromisser som följer som leder framåt.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ca 10 till 15% av valmannakåren hemfaller i regel till missnöjespartier. Val efter val. Framstegspartiet, V(pk) , SD. .

Vilken regel?
När hade Sverige senast ett jämförbart missnöjesparti med en/två-frågepolitik som hade 10-15% väljarstöd?
För mig är SD ett tecken på något som är riktigt sjukt, ett akut inflammatoriskt tillstånd.
Ett missnöjesparti ska inte ha mer än ett par procent, om ens det, och för mig är det här något nytt, osvenskt. Något som inte riktigt hör hemma i en diskussion där man talar om symptombilden som "en regel".
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Vilken regel?
När hade Sverige senast ett jämförbart missnöjesparti med en/två-frågepolitik som hade 10-15% väljarstöd?
För mig är SD ett tecken på något som är riktigt sjukt, ett akut inflammatoriskt tillstånd.
Ett missnöjesparti ska inte ha mer än ett par procent, om ens det, och för mig är det här något nytt, osvenskt. Något som inte riktigt hör hemma i en diskussion där man talar om symptombilden som "en regel".

idag ligger väl v(pk) på 4,5% och SD på 9,1% = ca 15 %

Förra gången det begav sig så så fick väl framstegspartiet och kommunisterna ca 15%


Nu drar ju SD och V(pk) sig in mot mitten för att kunna agera mer rumsrent.
Då finns ju fortfarande en förtappad skara på ngn % på var sida utanför de etablerade missnöjespartierna.

Nytt? njae...det har funnits flera kommunistiska konstelationer alltsedan splittringen med sossarna, och de nationella har liksom de andra bokstavsgrupperna förökat sig mestadels genom delning.

Miljöpartiet var ju på sin tid ett klart missnöjesparti med en enda stor fråga på agendan..man man har ju vuxit till sig och har numera ettmer nyanserat program.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

idag ligger väl v(pk) på 4,5% och SD på 9,1% = ca 15 %

Förra gången det begav sig så så fick väl framstegspartiet och kommunisterna ca 15%


Nu drar ju SD och V(pk) sig in mot mitten för att kunna agera mer rumsrent.
Då finns ju fortfarande en förtappad skara på ngn % på var sida utanför de etablerade missnöjespartierna.

Nytt? njae...det har funnits flera kommunistiska konstelationer alltsedan splittringen med sossarna, och de nationella har liksom de andra bokstavsgrupperna förökat sig mestadels genom delning.

Miljöpartiet var ju på sin tid ett klart missnöjesparti med en enda stor fråga på agendan..man man har ju vuxit till sig och har numera ettmer nyanserat program.

Du räknar alltså V som vänsterparti och sätter = med SD för att komma fram till 15%.
Okej, jag kan tänka mig att en och annan skulle kunna ha åsikter om det men jag låter det passera, var bara nyfiken på hur du kom fram till 15%.
Enligt mig har vi i Sverige inte haft någon liknande situation tidigare som går att jämföra med SD och partiets enorma framgång på kort tid.
Som jag tidigare skrivit är några få % max för ett missnöjesparti. Mer än så visar att något är sjukt.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Sifo
Januari 2013


Centerpartiet 3,2

Dagens snackis är Centerns fall pga deras idéprogram där de velat profilera sig som Sveriges mest liberala parti.



Appropå Centerns nya idéprogram får de nu kritik från Tino Sanandaji, PhD, forskare i nationalekonomi vid Institutet för näringslivsforskning.

En rätt lysande debattartikel publicerades i DN idag där påståenden om migrationens ekonomiska fördelar hamnar i skamvrån:


"Oseriös debattbok bakom förslaget om fri invandring”


Kärnväljare skräms bort. Centerpartiet är i en självförvållad kris. Förslaget om fri invandring är inspirerat av bland andra Johan Norberg, medförfattare till en bok om invandringens positiva effekter. Men bokens behandling av fakta är selektiv och slarvig, skriver Tino Sanandaji, forskare vid Institutet för näringslivsforskning.



Centerpartiets idéprogram har inspirerats av debattören Johan Norberg. Utöver att han skrivit en essä på uppdrag av arbetsgruppen (C) har Norberg tillsammans med debattören Fredrik Segerfeldt skrivit boken ”Migrationens kraft”. Med tanke på att idén om fri invandring har gjort resan från ungdomsförbund och tankesmedjor till partipolitiken är det intressant att granska det intellektuella underlaget för Centerpartiets förslag.

”Migrationens kraft” argumenterar för att fri invandring var normaltillståndet i Sverige och övriga Europa under 1800-talet. Det stämmer att Sverige avskaffade passtvånget, men inte att Sverige hade de facto fri invandring. Exempelvis kunde myndigheterna utvisa invandrare som på grund av fattigdom eller arbetslöshet ansågs oönskade.


Trots att perioden 1860–1914 beskrivs som ”en gyllene epok” av fri invandring presenteras inga uppgifter om hur omfattande invandringen faktiskt var. Faktum är att höga kostnader för rörlighet ledde till att invandring under denna period var ytterst ovanlig.

Sverige tog under den aktuella perioden i relationen till befolkningen bara in en tiondel så många invandrare som vi tar emot i dag! Strax före första världskrigets utbrott bestod två procent av Europas och nio promille av Sveriges befolkning av invandrare, jämfört med 15 procent för Sverige i dag. Erfarenheterna från en historisk period då invandringstrycket var försumbart bevisar knappast att fri invandring skulle fungera väl i dag.

Nationalekonomer har kommit fram till att invandring kan ha negativa eller positiva effekter på ekonomin, beroende på land och typ av invandring. I till exempel Harvardekonomen Greg Mankiws lärobok beskrivs forskningsläget så här: ”With low-skilled immigration, the economic benefits are there as well but have to be balanced against the fiscal impact, which is likely negative.”

I en sammanfattningsstudie av Harvardkollegan George Borjas står det: ”The net economic benefits from immigration are very small and could even be negative.”

Professor Jan Ekberg har gjort den mest genomarbetade forskningssammanfattningen på området om Sverige. Han menar angående vinster från arbetsmarknaden att ”summan av dessa effekter är mycket små eller obefintliga”, och att de stora kostnaderna för den offentliga sektorn dominerar.

Boken ”Migrationens kraft” förmedlar inte forskningskonsensus. Där står det i stället: ”Det är dock inte immigrationens statiska effekter på de offentliga finanserna som är det mest intressanta, utan om vi på det hela taget får det bättre eller sämre av invandringen. Svaret är tydligt: vi får det bättre. Forskningen är mycket samstämmig om att immigration har positiva effekter på mottagarlandets ekonomi.”

En forskningsgenomgång måste vara rättvisande. Inte något där ideologer kan påstå vad de behagar. Inte ens det selektiva urvalet av studier i bokens egen referenslista kommer fram till att invandring alltid är bra för ekonomin.

I boken påstås även att forskningen har bevisat att invandring leder till ”tillväxt” och “dynamiska effekter”, vilket gör invandring självfinansierande. Författarna tror att lågkvalificerad invandring gynnar ekonomin extra mycket: ”Vi tjänar alltså mer på invandring ju mer olika oss invandrare är. Att Afghanistan, Somalia och Irak är stora ursprungsländer bådar alltså gott.”

Dessa utsagor representerar inte heller forskningskonsensus. För att åter igen citera Ekberg: “Det är även tänkbart att invandring påverkar tillväxten i BNP per capita och därmed genomsnittlig inkomstnivå för infödda. Frågan är emellertid komplicerad och än så länge finns mest hypoteser på området/…/Vad gäller humankapitalet är det återkommande i den internationella forskningslitteraturen att invandring av högutbildade personer anses vara positiv för den ekonomiska tillväxten. Omvänt så anses invandring av lågutbildade personer försvaga tillväxten.”

”Tillväxt” och ”dynamiska effekter” kan inte svingas som en trollstav i brist på belägg!

Författarna menar att lägre löner, avskaffad arbetsrätt och svagare fackföreningar är lösningen på dagens utanförskap för invandrare. De för fram somalier i USA som ett positivt exempel, trots att deras sysselsättningsgrad inte är mer än 50 procent. Hälften av de somalier som har jobb tjänar under 13 000 kronor i månaden och majoriteten av somalier i USA lever under fattigdomsgränsen. Inte ens USA, västvärldens mest renodlade marknadsekonomi, lyckas undvika integrationsproblem, vilket är bevis nog för hur orealistisk en sådan lösning är för Sverige.

Behandlingen av fakta i ”Migrationens kraft” är över lag selektiv och slarvig. Några exempel:

I boken står det: ”Enligt en artikel innebar en enprocentig ökning av antalet invandrare att de inföddas löner sjönk med 0,024 procent, en knappt märkbar effekt.” Författarna missförstår studien de citerar, vilken behandlar sysselsättningsgraden, inte lön. Samma forskare uppskattar i en annan studie att effekten på lönerna är än större. Fri invandring skulle således kraftigt pressa ned lönerna för låginkomsttagare som redan i dag finns i Sverige.

I boken påstås att ”exporten till Iran uppgick år 2011 till nästan 70 miljarder”. Den korrekta siffran är en tiondel av detta, 6,7 miljarder kronor. Författarna menar även att exporten till Iran ”motsvarar 57 000 årsplatser på dagis”. Exportens vinst är inte försäljningsvärdet, det är mervärdet jämfört med alternativ försäljning till andra länder än Iran. Försäljningsvärde kan därför inte sägas ”motsvara” dagisplatser.

Boken kommer fram till att ersättningen till asylsökande motsvarar 1,2 miljarder kronor per år. Siffran bygger på en hemmasnickrad räkneövning, inte på budgetuppgifter. Enligt statsbudgeten var ”ersättningar och bostadskostnader” för flyktingar cirka fyra miljarder kronor 2012.

Författarna skriver att ”en av fem somalier är analfabet”. Den korrekta siffran är enligt Världsbanken tvärtom att fyra av fem är analfabeter medan en av fem är läskunnig.

Listan kan göras längre.

Centerpartiet är i en självförvållad kris. Partiet alienerar kärnväljare genom att lansera en radikal libertarianism, inspirerad av bland andra Johan Norberg. Det behövs visserligen idealister och ideologer i tankesmedjor, personer som tar ut svängarna för att idéutvecklingen inte ska stelna.

Tankesmedjealster som ”Migrationens kraft” är dock ofta mer ideologidrivna än faktabaserade. De bör inte användas av partier som substitut för gedigna forskningsresultat. Borgerliga partier riskerar allmänhetens förtroende när de okritiskt förlitar sig på oseriösa debattböcker om något så viktigt som invandringspolitik.

http://www.dn.se/debatt/oserios-debattbok-bakom-forslaget-om-fri-invandring
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Och Tino Sanandajis anklagelser mot författarna innehåller i sin tur en hel rad faktafel. Fler i artikeln än i hela boken. Tyvärr.

Debatten om en vision om fri invandring är välkommen även om jag blev förvånad över det stora stöd jag mött för den. Jag trodde mig vara ganska ensam.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Som jag tidigare skrivit är några få % max för ett missnöjesparti. Mer än så visar att något är sjukt.

Självklart - fler procent på ett populistiskt hatparti utan verklighetsförankring är sjukare än färre. Roligast är att man är helt ointresserad av faktiska omständigheter, eftersom man redan bestämt hur det hänger ihop.
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 072
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
14 928
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp