Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Han vill istället att man ska läsa rubriken och bli förundrad över hur stora siffror han kan presentera när han gör en konstig jämförelse mellan alla pengar alla invandrare i världens samtliga rika länder skickar hem med endast Sveriges bistånd och på något sätt tro att det har med flyktinghjälp att göra.

Appropå dessa socialbidragspengar som sveriges flyktingar/invandrare skickar "hem" - det är ett oroväckande faktum och jag undrar varför det inte regleras?
De skulle behöva konsumeras upp, här i Sverige.


Därutöver kan man undra hur dessa 300 miljarder hade påverkat om de hade hamnat hos organiserade biståndsorganisationer (appropå jämförelsen).
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Hur kommer det sig att SD lockar så många - är en fråga som ställs lite varstans.
Om vi bortser från de uppenbara anledningarna så är väl ingen höjdare att de gamla partierna börjat skifta i regnbågens alla möjliga förvirrade färger.
S och M har tappat mest till SD och just dessa två (inkl C) verkar ha någon variant av ideologikris och det förklarar iaf att gamla S och M-röstare söker alternativ.

Lite kul krönika på förvirrningsspåret:
Enligt Lena Mellin har det gått så långt att Fredrik Reinfeldt uppenbart blivit sosse, alternativt tjuv.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article15946967.ab


Kan fö rekommendera dagens småintressanta lördagsintervju med herr R:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5390537
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

"Löfven förklarar SD:s marsch till positionen som Sveriges tredje största parti med regeringens ekonomiska politik.

– Jag vill vara väldigt tydlig med det. Om man skapar ett samhälle med ökade klyftor och större social otrygghet, då lägger man grunden för den här typen av partier. De allra flesta människor som säger sig sympatisera med SD är inte främlingsfientliga i grunden, men många av dem är rädda och oroliga när det gäller jobben.

Han anser också att Miljöpartiet bidragit till situationen genom att skapa en migrationspolitisk uppgörelse med regeringen som ökat arbetskraftsinvandringen från länder utanför EU med cirka 10 000 personer per år.

– Det underlättar inte problemet.
- Det har med tillgången på bostäder och arbete att göra.
"


http://www.dn.se/nyheter/politik/lofven-okade-klyftor-grund-for-sd-framgang

Bra där Stefan Löfven.

Jag tror S tar över 2014 och det kommer troligen innebära rejäla skattehöjningar. S har alltid förstått att bibehållen och utvecklad välfärd kostar pengar.
Frågan är hur höga skattehöjningarna kommer bli för att kravla sig upp ur dagens välfärdsliga bottenläge? 10%?
Blir det samarbete med MP skulle det inte förvåna om bränslepriset skjuter iväg mot 20 kr/l.
Frågan är hur rejäla skattehöjningar kommer påverka konsumtionen?
Nåväl, en dag i taget.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

"Han anser också att Miljöpartiet bidragit till situationen genom att skapa en migrationspolitisk uppgörelse med regeringen som ökat arbetskraftsinvandringen från länder utanför EU med cirka 10 000 personer per år."


Där kan jag ju inte hålla med honom riktigt - om det finns möjlighet för 10 000 fler personer per år att flytta hit för att jobba, hur kan då det finnas brist på arbete?? Antingen är de mycket mer kvalificerade än svenskarna, eller också handlar det om jobb som svenskar inte vill ha. Bådadera, gissar jag. Vad säger det då om de som gnäller..? För dåligt utbildade alternativt för fina för att ta de jobb som erbjuds.

I övrigt kan jag hålla med om resonemanget, de "stabila" partierna känns mer splittrade och efter en trygg socialdemokratisk politik så har säkerhetsnätet monterats ner. Visst, vi har sparat pengar, men de har använts till rut och rot och skatteavdrag. Klart att mindre välbeställda blir frustrerade. Hur detta skulle göra att man röstar sd, övergår dock mitt förstånd.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

"Löfven förklarar SD:s marsch till positionen som Sveriges tredje största parti med regeringens ekonomiska politik.

– Jag vill vara väldigt tydlig med det. Om man skapar ett samhälle med ökade klyftor och större social otrygghet, då lägger man grunden för den här typen av partier. De allra flesta människor som säger sig sympatisera med SD är inte främlingsfientliga i grunden, men många av dem är rädda och oroliga när det gäller jobben.

Han anser också att Miljöpartiet bidragit till situationen genom att skapa en migrationspolitisk uppgörelse med regeringen som ökat arbetskraftsinvandringen från länder utanför EU med cirka 10 000 personer per år.

– Det underlättar inte problemet.
- Det har med tillgången på bostäder och arbete att göra.
"


http://www.dn.se/nyheter/politik/lofven-okade-klyftor-grund-for-sd-framgang

Bra där Stefan Löfven.

Jag tror S tar över 2014 och det kommer troligen innebära rejäla skattehöjningar. S har alltid förstått att bibehållen och utvecklad välfärd kostar pengar.
Frågan är hur höga skattehöjningarna kommer bli för att kravla sig upp ur dagens välfärdsliga bottenläge? 10%?
Blir det samarbete med MP skulle det inte förvåna om bränslepriset skjuter iväg mot 20 kr/l.
Frågan är hur rejäla skattehöjningar kommer påverka konsumtionen?
Nåväl, en dag i taget.

det han säger visavi icke europeisk invandring låter ju som ett hack i sd;s skiva.

Nej, Fri invandring med ett enda förbehåll.
Man ska kunna försörja sig själv och de sina man hämtar hem.

Antingen via arbete, eget kapital eller att en myndighet eller organisation VÄLJER att stå för kostnaderna.


Den som kommer hit på dessa premisser får då naturligtvis stanna så länge man uppfyller kraven. Har man haft jobb 1 år och betalat in till a kassa så har man ca 350 dagar på sig att skaffa nytt jobb innan man fixar biljett hem.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Den som kommer hit på dessa premisser får då naturligtvis stanna så länge man uppfyller kraven. Har man haft jobb 1 år och betalat in till a kassa så har man ca 350 dagar på sig att skaffa nytt jobb innan man fixar biljett hem.

Fullkomlig omänsklig idioti. Har man börjat bygga sig ett liv här ska man givetvis inte behöva flytta till det land man precis lämnat av olika anledningar, bara för att man tillfälligt är utan arbete. Man ska inte hamna på nåder i sitt nya hemland.

Eller tycker du att samma ska gälla även efter 5 år? 10 år? 20 år? 30 år? När ska man få bli fullvärdig medborgare precis som du och jag?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nu är det ju inte framförallt socialbidragspengar som skickas hem, eftersom de framförallt åtgår till att klara livet här. Det handlar om del av arbetsinkomster.

Och vad är problemet om man klarar att leva supersnålt och skickar hem 300 i månaden till sin familj som lever precis på fattigdomsgränsen?

Det är väl en perfekt typ av bistånd. Jag vet bara en typ av bättre bistånd, och det är när vi välkomnar personer att utbilda sig vid våra högskolor och universitet. De bidrar starkt till sina hemländers utveckling, när många efter utbildning eller efter ett antal år i arbetslivet här - flyttar hem och kommer med rejäla kunskaper och erfarenhet. Det har vi gjort i många år men nu försämrat under Alliansregeringen, vilket är riktigt puckat.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nu är det ju inte framförallt socialbidragspengar som skickas hem, eftersom de framförallt åtgår till att klara livet här. Det handlar om del av arbetsinkomster.

Och vad är problemet om man klarar att leva supersnålt och skickar hem 300 i månaden till sin familj som lever precis på fattigdomsgränsen?

Det är väl en perfekt typ av bistånd. Jag vet bara en typ av bättre bistånd, och det är när vi välkomnar personer att utbilda sig vid våra högskolor och universitet. De bidrar starkt till sina hemländers utveckling, när många efter utbildning eller efter ett antal år i arbetslivet här - flyttar hem och kommer med rejäla kunskaper och erfarenhet. Det har vi gjort i många år men nu försämrat under Alliansregeringen, vilket är riktigt puckat.

Se där, ett inlägg från dig som jag faktiskt helt håller med om. Vem kunde ha trott. ;)
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Fullkomlig omänsklig idioti. Har man börjat bygga sig ett liv här ska man givetvis inte behöva flytta till det land man precis lämnat av olika anledningar, bara för att man tillfälligt är utan arbete. Man ska inte hamna på nåder i sitt nya hemland.

Eller tycker du att samma ska gälla även efter 5 år? 10 år? 20 år? 30 år? När ska man få bli fullvärdig medborgare precis som du och jag?

Vi har regler för svenskt medborgarskap. Förr var det 7 år.
Det låter rimligt. Vi har ju 42 år för att erhålla full folkpension...i nuläget

Det är i alla fall orimligt i mina ögon att om man själv till 100% lever på bidrag och inte ens kan betala för eget boende, ska få plocka hit ytterliga folk som man inte kan försörja.

Om jag flyttar till ex. Holland så får jag 3 månader på mig att visa att jag kan försörja mig, sedan får jag respass. Kan jag efter en tid inte längre försörja mig (försäkringar o besparingar är slut) så......3 månader!
Det gäller inom EU.(även Sverige) så varför inte även för dem som kommer från icke EU land?

I den bästa av världar, ja. Men vi lever i en hård värld där räkningar ska betalas, och det är inte rimligt att andra ska betala min, så inte heller att jag ska betala andras.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nu är det ju inte framförallt socialbidragspengar som skickas hem, eftersom de framförallt åtgår till att klara livet här. Det handlar om del av arbetsinkomster.

Och vad är problemet om man klarar att leva supersnålt och skickar hem 300 i månaden till sin familj som lever precis på fattigdomsgränsen?

Det är väl en perfekt typ av bistånd. Jag vet bara en typ av bättre bistånd, och det är när vi välkomnar personer att utbilda sig vid våra högskolor och universitet. De bidrar starkt till sina hemländers utveckling, när många efter utbildning eller efter ett antal år i arbetslivet här - flyttar hem och kommer med rejäla kunskaper och erfarenhet. Det har vi gjort i många år men nu försämrat under Alliansregeringen, vilket är riktigt puckat.

Om nu en människa kommer hit som är duktig på att leva snålt, så att han får över 500:- i månaden, ska han förbjudas att skicka hem pengarna eller ska vi sänka normen för alla med 500 spänn?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det är väl en perfekt typ av bistånd. Jag vet bara en typ av bättre bistånd, och det är när vi välkomnar personer att utbilda sig vid våra högskolor och universitet.
Precis, det tycker jag med. Problemet på utomeuropeiska studenter är att de har mycket svårt att klara studierna, och hoppar av eller tvingas att sluta.
gulan
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nu är det ju inte framförallt socialbidragspengar som skickas hem, eftersom de framförallt åtgår till att klara livet här. Det handlar om del av arbetsinkomster.

Och vad är problemet om man klarar att leva supersnålt och skickar hem 300 i månaden till sin familj som lever precis på fattigdomsgränsen?

Det är väl en perfekt typ av bistånd.

Leva på bidrag ska innebära existensminimum.
Kontrollerna av flyktingar/invandrare är inte lika hårda som för svenskar. Detta innebär inte att de både medvetet och omedvetet nyttjar möjligheten till högre bidrag. Ex tio personer i en lägenhet, alla lyfter fulla bidrag.

Nu vet jag inte - ingen vet- hur mycket bidragspengar som skickas till hemländerna men det rör sig troligtvis om en ganska stor summa.

OM det nu är så är jag av en helt annan åsikt än dig. Det är inte ett utmärkt sätt att ge bistånd. Jag ser helst att bistånd hamnar i händerna på människor som försöker lösa roten till problemet och inte i privata händer för symptomlösning.


När det gäller statliga bidrag förordar jag minimal kontanthantering.

Jag vet bara en typ av bättre bistånd, och det är när vi välkomnar personer att utbilda sig vid våra högskolor och universitet. De bidrar starkt till sina hemländers utveckling, när många efter utbildning eller efter ett antal år i arbetslivet här - flyttar hem och kommer med rejäla kunskaper och erfarenhet. Det har vi gjort i många år men nu försämrat under Alliansregeringen, vilket är riktigt puckat.

Javisst, så länge det bara är platsen som kostar.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Och om man ska lita på Helsingborgs Dagblad/TT så verkar det stämma:
http://hd.se/inrikes/2012/11/06/reinfeldt-jobben-storsta/

Vår statsminister Fredrik Reinfeldt citeras:

"— Vi kan inte tro att vi i öppen debatt tar hand om fenomenet Sverigedemokraterna, vi måste i grunden inse att det finns samhällsproblem kopplade till integration och invandring, brottslighet, globalisering och omställning av Sverige som vi måste lösa."

Det var ju stort att han kunde erkänna det men så kommer det som inte är lika imponerande:

"— De är början på den nedgång vi redan har i andra länder, därför ska vi isolera dem från inflytande, sade statsministern och hävdade att det var just det han hade gjort när regeringen slöt en överenskommelse kort efter valet med Miljöpartiet om asyl- och migrationspolitiken.

Effekten av SD var att vi fick en politik i motsatt riktning, sade Reinfeldt."




Och härmed stämplar jag vår statsminister, Fredrik Reinfeldt, med etiketten oprofessionell, besatt, maktfullkomlig, hämndlysten treåring.
Att han var värdelös har han visat med handling, nu har han även lyckats toppa det med ord, han är rent ut sagt inte riktigt klok och extremt olämplig på sin position.
Ge honom ett järnrör, allt pekar på att han innerst inne vill ha ett.



Jag ser inte problemet. Regeringen har inte majoritet i riksdagen. Det regeringen då gör är att förhandla med de partier som ligger tillräckligt nära i åsikter angående migrationspolitiken. Det blir en uppgörelse som inte till fullo följer regeringens vilja men det blir det bästa som går att uppnå.

Det är exakt så parlamentarism fungerar.



Det egentliga problemet med att FR nyligen beskyllde SD för invandringspolitiken och dess negativa effekter, som så tydligt märks idag, är att Ms invandringspolitik började sin hänsynslösa urspårning 2006.
SD kom in i riksdagen först 2010 pga totalhavererad migrationspolitik.


Ms avtal med MP (avtalet som innebär större generositet bla mot papperslösa) slöts först sommaren 2012.


FR beskyller alltså SD för något som övht inte har med SD att göra.
Om nu M börjar hörsamma Mps naiva och orealistiska kravdrömmar om öppna gränser är egentligen skitsamma, katastrofen började bli ett faktum redan 2006.


Det är statsministerns och alliansens ansvar att se till att de kan hantera besluten de fattar.
Att de är så värdelösa pragmatiker att de inte förmår att ro båten från punkt A till punkt B går inte att skylla på motpart.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nu får ju var och en ha den åsikt man vill. Men något totalhaveri eller urspårning finns inte som gäller vare sig invandring eller utvandring, vilket torde vara det du avser med migrationspolitik. Migrationspolitiken har inte ändrats speciellt avsevärt, vare sig innan dessa år eller senare. Det har skett smärre förbättringar av politiken på det allra sistone och äntligen har någon uttalat den vision vi bör ha för migrationspolitiken (och det är inte Mp utan C som uttalat den).
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nu får ju var och en ha den åsikt man vill. Men något totalhaveri eller urspårning finns inte som gäller vare sig invandring eller utvandring, vilket torde vara det du avser med migrationspolitik. Migrationspolitiken har inte ändrats speciellt avsevärt, vare sig innan dessa år eller senare. Det har skett smärre förbättringar av politiken på det allra sistone och äntligen har någon uttalat den vision vi bör ha för migrationspolitiken (och det är inte Mp utan C som uttalat den).

Det är en avsevärd skillnad.
Den har inte anpassats efter vår förmåga - vilket enligt mig är en försämring och enligt dig en förbättring.

Kort och gott: jag bor på nordpolen, du bor på sydpolen.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Tre inte särskilt märkvärdiga krönikor men ändå läsvärda:

Jan Hjärpe angående den islamska världens reaktion mot provokation
http://www.newsmill.se/node/46708

Jan Guillou som uttrycker sig förvånansvärt vaket och milt i sina funderingar om SD
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article15939109.ab


Herman Lindqvist deppar över Sveriges utveckling i historien
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/hermanlindqvist/article15974504.ab


"En gång hade svenska lärosäten gott rykte i världen.
Nu sänks de akademiska kraven undan för undan på universiteten och skolornas resultat ligger på Balkannivå.
Ingen ansvarig politiker vågar uttala att ett av huvudskälen till de dalade resultaten är att allt för många nyanlända elever drar ner medeltalen.
Hur skulle de kunna hänga med?
För fyrtiofem år sedan var antalet utlandsfödda i Sverige några få procent, i dag är de cirka 15 procent.
I vissa kommuner är procenten mycket högre, som Malmös 31 procent.
I Göteborg är var femte invånare utlandsfödd.
Problemet är att de problem som uppstått som en följd av sakernas tillstånd, inte får benämnas problem."


Appropå procenten, hur ligger det till där migrationspolitikens haveri visat sitt fulaste nyne?
Statistik gillar vi ju, särskilt om den kommer från SCB (dvs så länge den grundar sig på historik, framtidsprognoserna har de bevisat sig inte kunna leverera):

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____290738.aspx

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____290736.aspx
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

All politik är bara lögn, förbannad lögn och kraftigt förvridna sanningar, oavsett parti.
Ganska imponerande ändå, måste jag säga.
Att i trådens 2:a inlägg i förväg lyckas sammanfatta en över 1000 inlägg lång tråd.
Mvh
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

"Löfven förklarar SD:s marsch till positionen som Sveriges tredje största parti med regeringens ekonomiska politik.

– Jag vill vara väldigt tydlig med det. Om man skapar ett samhälle med ökade klyftor och större social otrygghet, då lägger man grunden för den här typen av partier. De allra flesta människor som säger sig sympatisera med SD är inte främlingsfientliga i grunden, men många av dem är rädda och oroliga när det gäller jobben.

Han anser också att Miljöpartiet bidragit till situationen genom att skapa en migrationspolitisk uppgörelse med regeringen som ökat arbetskraftsinvandringen från länder utanför EU med cirka 10 000 personer per år.

– Det underlättar inte problemet.
- Det har med tillgången på bostäder och arbete att göra.
"


http://www.dn.se/nyheter/politik/lofven-okade-klyftor-grund-for-sd-framgang

Det tog tid innan MP vaknade men idag kom den väntade kritiken mot Stefan Löfvens uttalanden i artikeln här ovan.
Samtidigt får Fredrik Reinfeldt och Jan Björklund sig en känga.
I artikeln antyder MP att SDs framgångar beror på retorisk manegekrattning.


http://www.dn.se/nyheter/politik/regeringen-krattar-manegen-for-sd
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

För den som är intresserad av världspolitik och dito ekonomi kan medial rapportering ibland komma lite väl sent och sällan som en överraskning.
Hjälporganisationer brukar dock vara hyfsat snabba med att fånga upp tecken innan de hunnit utvecklas till ett problematiskt faktum eller ännu värre - en katastrof.
Så för den som har fullt upp med annat i livet, än att hålla koll på alla krig och kriser i världen, kan kanske dagens Rödakorsflaggning kännas lite för nära och lite mer oroväckande än vanligt:


"
Miljoner européer har nu svårt att skaffa mat. Europa bör därför förbereda sig på folkliga uppror, liknande dem som skakat Nordafrika, varnar Internationella Rödakorskommittén (ICRC).

Normalt är det på krishärdar som Afghanistan, Gaza och Somalia som en Internationella Rödakorskommittén koncentrerar sina resurser. Nu rustar ICRC för första gången i modern tid organisationerna i Sydeuropa så att de kan hantera svår nöd och konflikter i de egna länderna.

"Vår analys är att de kommande 2-4 åren kommer att bli mycket svåra i Europa. Vi måste vara redo ", säger Internationella Rödakorskommitténs generalsekreterare Yves Daccord till danska Politiken.

I Spanien gick hela fjolårets insamling till den egna befolkningen. Det handlar om det allra mest grundläggande: Att bistå med mat till hungrande.

När nöden blir svår kommer oroligheter och folkliga uppror. Yves Daccord spår att det kommer att bli mer av den varan.

"När mer än hälften av landets ungdomar är utan arbete och utan inkomst, är de desperata. När människor i dessa länder känner att de inte har någon utväg, och om de sociala förmånerna samtidigt fortsätter att försämras kan det gå snett. Därför kommer vi att ställas inför fler våldsamma situationer i Europa", säger Yves Daccord till Politiken.

EU:s statistiska centralbyrå Eurostat beräknar att nära 120 miljoner EU-medborgare lever under den europeiska fattigdomsgränsen, skriver SvD Näringsliv."


TT-Ritzau, di.se

http://www.di.se/#!/artiklar/2013/1/3/roda-korset-varnar-for-uppror-i-europa/
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 084
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
15 007
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp