Julig mat som inte är julbord

Voeux

Trådstartare
Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott, men jag tycker oftast att det blir alldeles för mycket mat med alla olika saker som ska fram. Vi funderade på att göra en boeuf, men det kanske finns någonting juligare? Någon saffransgryta? Eller annan rätt med lite juligare kryddor?

Till efterrätt blir det nog bara julgodis och kaffe, men tar gärna emot tips på förrätt och efterrätt. Gärna rätter som går att förbereda dagen innan så vi slipper stå i köket på julaftonskvällen.
 
Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott, men jag tycker oftast att det blir alldeles för mycket mat med alla olika saker som ska fram. Vi funderade på att göra en boeuf, men det kanske finns någonting juligare? Någon saffransgryta? Eller annan rätt med lite juligare kryddor?

Till efterrätt blir det nog bara julgodis och kaffe, men tar gärna emot tips på förrätt och efterrätt. Gärna rätter som går att förbereda dagen innan så vi slipper stå i köket på julaftonskvällen.


Tips på julig efterrätt är saffranspannacotta som går att göra dagen innan och är otroligt gott

https://www.arla.se/recept/saffranspannacotta/
 
Jag tänker på någon lammgryta med ”julkryddor” som ju också gör att det går att använda ett recept med inspo från Mellanöstern, typ som det @tornblomma tipsade mig om nyss (men som jag inte provat än). Blir kanske ännu juligare med annan torkad frukt, typ sådan som äts på gottebordet, dvs fikon?

Och någon kålsallad med röd- och grönkål, granatäpple, valnötter osv (jag brukar taga vad jag haver lite på den typen julsallad).
 
Tycker man att långkål är juligt så är det jättegott att ugnsbaka sej med långkål och servera med potatismos.

Annars är det gudagott med ugnsbakade morötter med kanel och ugnsbakade palsternackor med kryddnejlika. Servera till helstekt kyckling och världens godaste färska brysselkål: rensa brysselkålen genom att skära av basen (besk!) och ta bort de två yttersta bladen (beska!). Koka i saltat vatten i några minuter, häll av och låt vattnet ångas bort. Stek brysselkålen i GENERÖST med smör, tillsätt flagad mandel, ringla över sirap och låt karamelliseras. Krydda med salt och peppar. Vill man ha sås så kan man till exempel göra en rödvinssås eller brunsås med en liten gnutta nejlika/kanel i.
 
Använd lite malen nejlika och kryddpeppar i köttfärssås så luktar den strax lite juligt, Gör sedan hemgjord potatismos även den med lite nejlika, Spritsa den längs kanterna i en smord ugnssäker form och häll köttfärssåsen i mitten. (Färdigt utseende ungefär som Findus sina i fiskgratänger i frysdisken (fast röd i stället vit) ). Ställ gärna i kylen över natten. När det är dags ta fram och riv över någon god hårdost och stek i ugnen 25-30 minuter på 220 grader eller till allt är gjenom varmt. Använd gärna ren fläskfärs till köttfärssåsen för en "juligare" känsla, annars går det lika bra med nöt- eller blandfärs.

Spara överblivet mos och värm samtidigt med "gratängen" då moset i formen gärna tar slut innan såsen.
 
Senast ändrad:
Eftersom vi troligen kommer äta julmat flera gånger om hos diverse släkt som vi ska besöka under helgen och mellandagar så kommer vi köra på hemmalagad pizza på julafton när vi är hemma och myser. Satsar på filmkväll sen!
Känns som det blir en skön och avkopplande julafton i år 😁.
 
Saffran risotto (som jag nyligen läst om i en annan tråd) verkar trevligt. Det kan man förbereda samma dag och göra färdigt när det närmar sig servering. Här kan man kanske lägga till vit fisk fisk, räkor lr hummer ☺️

Annars, kanske fransk inspirerat med and, foie gras och ostron.

Kalkon är väldigt trevligt, Jamie Oliver har ett recept på kalkon middag som är tradition på min fars sida Mkt gott och ser fint ut med en kalkon också

Eller kyckling, ugnsrostade rotfrukter och en champange sås

Jag tycker pizza låter kul med, kan man köpa in olika topping så folk kan välja själv, ha röd, vit och dessert pizza. Går snabbt att steka med, beroende på hur många ni blir. Grönkål är ju gott på pizza ^^ :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 280
Senast: Calmiche
·
Äldre Tjo! Min sambo fick bl.a. i julklapp att jag ska ordna trerätters till honom någon kväll. Det har inte skett ännu och det påpekade han...
2
Svar
23
· Visningar
2 275
Senast: nickan1
·
Kropp & Själ På Lördag kommer det över lite folk till oss, vi kommer bli 6 vuxna och en 7åring. Vi har kommit så långt som att vi vill ha...
Svar
3
· Visningar
706
Senast: Raderad medlem 94602
·
Äldre På fredag ska jag för första gången bjuda hem en ny bekantskap på middag, hon är vegan och laktosintolerant och jag vill naturligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
1 843
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp