Julig mat som inte är julbord

Förrätt och huvudrätt ska det såklart stå, virrig! Men dyker det upp tillräckligt bra recept på efterrätt kan jag nog överväga det med. Saffranspannacotta lät gott!


Om du skulle göra saffranspannacotta så kan jag rekommendera att dekorera med hallon eller björnbär blir otroligt gott. Vill du ha den ännu mer julig kan du göra en glöggkräm att spritsa i toppar ovanpå pannacottan. Hojta om du skulle vilja ha recept. Pepparkakssmulor är ett annat alternativ om du vill ha det enklare.
 
Om jag inte skulle äta julmat på julafton hade jag nog kört på fisk/skaldjurstema.
Kanske blinier med löjrom till förrätt, eller rårakor. Om man är många kan man göra våffelhjärtan, ha riven parmesan i smeten och lite extra salt så blir det salta våffelhjärtan, med löjrom, gräddfil, räkor, citron, finhackad rödlök och dill. Alla tillbehör och smeten går att förbereda innan så det är endast gräddandet som görs innan servering.

Huvudrätt hade blivit ugnsbakad laxsida, pressad potatis, någon citronig vitvinssås, haricot vertes eller något annat grönt. Såsen och skala potatis går att förbereda.
 
Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott, men jag tycker oftast att det blir alldeles för mycket mat med alla olika saker som ska fram. Vi funderade på att göra en boeuf, men det kanske finns någonting juligare? Någon saffransgryta? Eller annan rätt med lite juligare kryddor?

Till efterrätt blir det nog bara julgodis och kaffe, men tar gärna emot tips på förrätt och efterrätt. Gärna rätter som går att förbereda dagen innan så vi slipper stå i köket på julaftonskvällen.
Hade kört på skaldjur om julafton inte var på en söndag (nu blir det skaldjur den 23:e istället) men jag kommer göra en fläsksida med lite julig glaze (typ dansk fläskstek men lite mer asiatiska smaker), och kanske någon grönkålssallad och potatis till. Jag gillar sill och lax av julmaten så det blir det också bara därför och lite som förrätt. Barnet vill ha prinskorv så det har vi färdig i frysen. Löjrom lät ju inte fel efter att ha läst tråden. Sen äter vi ostbricka och pepparkakor tänker jag.
Minns vår första jul med barn där ffa min sambo var helt överambitiös och vi hade mat framme på varenda yta vi har. Aldrig igen.. iår köper jag nog färdig sill och lax, fläsksida sköter sig själv i ugnen med lite passning på slutet så det blir lugnt.
 
För att fiskauktionerna är stängda på helgen och man inte vill ha flera dagar gamla skaldjur? Köper du den på en söndag har den landats senast fredag morgon. Inte för att det är något fel på den, men den är inte färsk.
Aha. Jag har ingen koll, äter inte animaliskt.
 
Missade förrätt och dessert ☺️

Förrätt,

Chark bräda, om man söker på, charcuterie board christmas ideas eller charcuteri Christmas chalet , är där mkt å se på, folk verkar ha mkt tid för att vara kreativa 😄

Eller bara göra det enkelt med chips, löjrom och färskost, det kan se så fint presenterat ut också lite bubblor till är alltid trevligt

Eller nån liten pajbit/ varma crustader med brie och hjortron

Dessert,
Har en enklare version av Black Forest cake som jag tycker är väldigt god och enkel. Choklad muffins (Fredriks fika har ett riktigt bra recept på saftiga choklad muffins) Frys in muffinsen och tina på dagen, servera tillsammans med varm körsbärskompott (görs enkelt, ta frysta bär och koka upp med lite pektin socker) och färdig vaniljglass.

eller denna, som är väldigt god och kan stå i frysen länge, ska bara tinas i 20 min innan servering,
https://lindasbakskola.se/2017/12/05/fryst-saffranscheesecake-med-pepparkaksbotten/
 
Om du skulle göra saffranspannacotta så kan jag rekommendera att dekorera med hallon eller björnbär blir otroligt gott. Vill du ha den ännu mer julig kan du göra en glöggkräm att spritsa i toppar ovanpå pannacottan. Hojta om du skulle vilja ha recept. Pepparkakssmulor är ett annat alternativ om du vill ha det enklare.
Jag tar gärna recept på glöggkräm - kan göra saffranspannkakan lite mer julig tänker jag!
 
Jag tar gärna recept på glöggkräm - kan göra saffranspannkakan lite mer julig tänker jag!

Yes!

Ta 2 dl glögg och 2 gram agar agar pulver eller gelatin och vispa ihop i en liten kastrull. . Värm under omrörning tills det kokar upp. Häll vätskan i en ugnsform och ställ i kylen tills det blivit en gele. När det stelnat vispa gelen med stavmixer tills den är helt slät. Går också att ta en mindre matberedare om du inte har stavmixer. Sen är det bara att lägga i en spritspåse och spritsa det du vill ha det på.

Jag har bara gjort det med agar agar så är osäker på hur mycket gelatin som behövs om du hellre tar det. Gjorde detta när jag bjöd hem en kompis som åt veganskt men har sen använt det i alla möjliga sammanhang då jag hade mycket agar agar kvar. Till saffranspannacotta var det jättegott till men kan absolut tänka mig att saffranspannkakor också blir jättegott
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 281
Senast: Calmiche
·
Äldre Tjo! Min sambo fick bl.a. i julklapp att jag ska ordna trerätters till honom någon kväll. Det har inte skett ännu och det påpekade han...
2
Svar
23
· Visningar
2 275
Senast: nickan1
·
Kropp & Själ På Lördag kommer det över lite folk till oss, vi kommer bli 6 vuxna och en 7åring. Vi har kommit så långt som att vi vill ha...
Svar
3
· Visningar
706
Senast: Raderad medlem 94602
·
Äldre På fredag ska jag för första gången bjuda hem en ny bekantskap på middag, hon är vegan och laktosintolerant och jag vill naturligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
1 843
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp