Julklapp till fjortis.

Tonåringar brukar vilja ha pengar eller presentkort 😊 Det ville mina döttrar och deras kusiner när dom var i den åldern alla fall.
Men restaurangbesök kan också bli bra om ni vill umgås.
 
Förlåt men...
för mig är "fjortis" inte direkt kopplat till en specifik ålder utan mer en beteckning på en ung person som är överdrivet naiv och okunnig. På ren svenska - lite "blåst"

Är det annorlunda i andra delar av landet?
 
I den åldern hade jag blivit jätteglad för ett par extra fina örhängen eller nåt. Kanske med matchande halsband. Förutsatt att hon har hål i öronen förstås.
Annars kanske hon kan få det i julklapp om föräldrarna tillåter.
 
Om jag var osäker på exakta intressen är jag tråkig nog att föreslå pengar. Det är vad de flesta tonåringar vill ha. Smink och liknande är ju också beroende på om personen i fråga faktiskt har något intresse av det - inte alla som har det. Kanske prata med föräldrarna och fråga?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Om jag var osäker på exakta intressen är jag tråkig nog att föreslå pengar. Det är vad de flesta tonåringar vill ha. Smink och liknande är ju också beroende på om personen i fråga faktiskt har något intresse av det - inte alla som har det. Kanske prata med föräldrarna och fråga?
Jag vet lika mycket som föräldrarna.😉
Men eftersom hon inte har ngt stort intresse är det svårt.
Jag kan ge pengar/presentkort men startade tråden i hopp om att ngn kanske kom med ett förslag jag inte har tänkt på.
 
Jag vet lika mycket som föräldrarna.😉
Men eftersom hon inte har ngt stort intresse är det svårt.
Jag kan ge pengar/presentkort men startade tråden i hopp om att ngn kanske kom med ett förslag jag inte har tänkt på.

Kanske en biljett till konsert till valfri artist? De flesta gillar musik i någon form.
 
Ett smycke i hennes stil.
En månads prenumeration på kläder.
En tur till en höghöjdsbana alternativt klättervägg (bouldering).
Ett snyggt skal till mobilen.
En väska.
Sminkspegel eller helkroppsspegel.
Biobiljetter till sig + kompis/ar.
Böcker som inte är skönlitteratur och inte förväntas läsas pärm till pärm. (Kan vara fakta, how to.. , serier, skriva i själv, fina bilder)
Extra fina handskar/varma vantar och eller scarf/halsduk som matchar.
 
Förlåt men...
för mig är "fjortis" inte direkt kopplat till en specifik ålder utan mer en beteckning på en ung person som är överdrivet naiv och okunnig. På ren svenska - lite "blåst"

Är det annorlunda i andra delar av landet?

För mig så betyder fjortis en specifik sorts tonårstjejkultur. Där runt 12-15 år, nya med smink och tighta jeans och högljudda om sin nyupptäckta värld.
 
SAOL säger:
Fjortis = flicka eller pojke i fjortonårsåldern

https://svenska.se/saol/?sok=fjortis&pz=1

Wikipedia säger:
Fjortis är en oftast nedsättande beteckning på någon i de yngre tonåren som uppvisar omoget beteende. Ordet kommer från fjorton år, men kan även användas i överförd mening om personer i andra åldersgrupper; fjortis har då inte med ålder att göra utan har snarare blivit något av en stereotyp.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fjortis
 
Jag säger också presentkort framför allt, om en inte har specialkoll på intressen. Ingen tonårstjej jag känner är särskilt sminkintresserad, de pysslar med gaming, mountainbikes eller djur, så det är ju uppenbart olika. :D En turridning om hon är hästinresserad kanske? Ridlektion? Annan upplevelse? Finns det någon zipline eller annat kul i närheten? Som sagt kanske ett restaurangbesök och så bara någon liten pryl på sidan om för att det ska finnas ett paket att öppna?
 
Jag tycker det kan vara bra att ge unga tjejer (och små flickor) presenter som fokuserar på annat än deras utseende och att vårda sitt utseende. Jag är själv väldigt modeintresserad men för mig är det viktigt att det finns många, många röster i tjejers liv som bekräftar dem för annat än hur de klär sig och sminkar sig och så vidare. Med tanke på hur mycket av deras värde som läggs i deras utseende av samhället i stort blir man ändå en droppe i oceanen ungefär.

Så jag skulle rekommendera någon klapp som är något man kan göra, något man kan lära sig, något helt annat helt enkelt. Om man ger ett presentkort och hon köper smink och kläder så är det fine, det handlar inte om att skamma på något vis.
 

Liknande trådar

Gnägg Snart är det jul! Jag är redan i julmode och lyssnar ivrigt på julmusik och planerar för julen tillsammans med Halle. Hur brukar ni...
Svar
16
· Visningar
1 116
Senast: Fiorano
·
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 523
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 109
Senast: Acto
·
Juridik & Ekonomi Min mamma dog innan sina egna föräldrar, dvs innan min mormor och morfar. Min mormor och morfar hade även två andra barn. När min...
Svar
1
· Visningar
990
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp