Julklappar

Vem får julklappar från mig?

  • Alla i familjen får klappar

    Röster: 64 64,0%
  • Endast barnen

    Röster: 20 20,0%
  • Endast djuren

    Röster: 0 0,0%
  • Ingen får något

    Röster: 16 16,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    100
Låter rätt lagom även om jag inte förstår hur en bok är symbolisk.
Eller en muminmugg eller sprit.

Jag byter julklappar med en icke-biologisk familj. I den familjen är det väldigt många och fina julklappar, men det brukar vara bra, genomtänkta julklappar.
Kläder är ganska vanliga gåvor. Själv ska jag ge bort en dynggrep.
Jag menar mest att presenterna inte kostar särskilt mycket och att det mestadels rör sig om sådant alla ändå hade köpt åt sig ibland.

Barn och ungdomar (när såna finns i familjen) kan så klart få dyrare grejer ibland. Men de har ju inga egna pengar att köpa sånt för, tex cykel eller dator.
 
Jag menar mest att presenterna inte kostar särskilt mycket och att det mestadels rör sig om sådant alla ändå hade köpt åt sig ibland.

Barn och ungdomar (när såna finns i familjen) kan så klart få dyrare grejer ibland. Men de har ju inga egna pengar att köpa sånt för, tex cykel eller dator.

Nej, det är ju en ganska lagom nivå, och det är ju trevligt med julklappar som faktiskt uppskattas och används.
 
Nej, det är ju en ganska lagom nivå, och det är ju trevligt med julklappar som faktiskt uppskattas och används.
Och böckerna är i normalfallet pocketar. Det bidrar till att göra dem till rätt symboliska presenter.

Idag har jag julshoppat lite, och även med en rätt måttlig hållning, så är det svårt att undvika att bidra till ökad försäljning så här års. Jag hade inte köpt en mugg och en mössa och en konjak och en whisky samt några pepparkaksformar en vanlig dag på året.
 
Ger ni julklappar till era föräldrar? Och ni som har barn och/eller partner får de något?
Ja, till föräldrar, syskon, partner, barn.

Böcker och det är alltså innehållet i boken jag ger bort, inte utsidan. Så det är pocket eller inbundet beroende på vad som säljs. Men om jag ger bort pocket är det engelska pocket (dvs de kostar mellan 120-250 kr st inte 25-50 kr).
 
Vi (son hustru) har bestamt att i ar ger vi bara hemmagjorda julklappar. Jag stickar som en liten gnu. :cautious: I gar sa sonen (lite appropa nagot jag sa) att det blir en blandning pa hemmagjorda och kopta julklappar fran dem.:meh: Och att det kommer fler folk pa julafton. Jag koper presenter i veckan.:angel:
Haha jag stickar också förtvivlat och tråden håller på att ta slut :eek: jag köpte ett set med mönster som jag skulle sticka, sedan bad jag mamma lära mig sticka och när det är klart så ska hon få resultatet :rofl: men hon får annan julklapp också.
 
Jag och sonen kommer fixa en gemensam julklapp till sambon/pappan. Det blir tre tavlor, foton som jag köpt @Paddington och sonen kommer skriva ut dom på en planskrivare på jobbet. Sambon och jag har ordnat en julklapp till sonen. Det blir en klocka - han är klockoman. Döttrarna med respektive åker till Kuba - inga julklappar varken till eller från. Mina föräldrar får uppdaterade porträttbilder på/från barnen (förra upplagan är nog 10 är gamla). Sambon ordnar åt sina föräldrar och sin bror.
 
Ingen som tänker vara trendig :p och ge "Det återvunna plagget" i julklapp? (Funkar fint med andra återvunna saker också, tips tips :) ).

Jag är kass på julklappar så har inte tänkt ge särskilt mycket. Mamma får ett gäng av något hon samlar på och som jag hittat på en loppmarknad. Det vet jag ju att det går hem. :)

Funderar även på en 2nd hand-tröja till henne, för o nu va "inne", vi älskar ju det båda två så det passar ju bra.

F ö är det tomt, jag o lillebror brukar gå ihop o ge mami+sambo ett restaurangbesök, men de verkar inte så intresserade av det i år... kanske blir det till pappa iaf, annars får väl han (och mamis sambo) skraplotter och choklad :p. Bror o brorson får nog inget, jag är som sagt kass på det. Kanske en fika/lunch ute isf. Mormor har fått lite hembakt, annars vete sjutton.
 
De senaste åren har jag gett bort någon typ av gåvobevis till de ur släkten jag firat jul med. Det vill säga mamma, bror, mormor + sambo och två mostrar med respektive.

I år vet jag inte än om jag vill fira jul, så jag har inte köpt någonting än. Om jag köper något i år så blir det gåvobevis igen. Jag är verkligen inte mycket för julen överhuvudtaget.

Mamma ska i år få en sak som vi såg på loppis och som hon var och klämde på men inte köpte själv. Då gick jag tillbaka några dagar senare och köpte den.
 
Ja, min familj är relativt liten så jag ger till alla. Sambon är med på mina presenter, precis som jag är med på hans till hans familj :) Hans familj är betydligt större än min, så vi fixar julklappar till våra egna familjer sas.
I år ger vi till mina föräldrar och min bror, min sambo får av mig och så får min moster något litet också. Jag ger även till min bästa vän och till min guddotter.
 
Jag firar inte jul.
Jag och bästis byter julklappar med varandra av tradition, köper även en till min pv som han får när vi ses ett par dagar innan jul.
Köper presenter lite då och då under året till mina vänner, tycker det är trist att det bara ska vara kopplat till jul eller födelsedag.
 
Jag försöker verkligen minimera antalet julklappar, är så less på onödiga prylar och överflöd, men det är svårt 🙄

Köper inga paket till de vuxna utan vi kör ett julklappsspel. I år är vi jämna par och varje par köper en julklapp för ca 500:-. Jag har köpt en gjutjärnspanna i lätt gjutjärn.
Och sen tänkte jag köpa en delikatesskorg för samma summa så att mormor och morfar också kan vara med ❤️
Har även tänkt gravera varsitt glas till alla med namn och något mönster. Men jag är osäker på om jag kommer hinna.

Men barnen.. Det är fyra syskonbarn och så våra två.

Ena paret syskonbarn får säsongskort till lokala skidbacken. De andra två som är yngre får en dinosariemaskeraddräkt och en bondgård i trä.

Min dotter syr jag en käpphäst till, och sonen får också en dinosariemaskeraddräkt.
Utöver det får de varsin bordslampa i plexiglas i form av dinosaurie och enhörning.

Håller mig borta från fysiska affärer och även erbjudanden på mailen, annars faller jag dit och shoppar loss på onödiga grejer. /fd erbjudandemissbrukare :p
 
Vi vuxna på min sida släkten kör så att vi drar lott och så får alla EN annan vuxen att köpa julklapp till. Till barnen är det valfritt vad mycket/lite man köper till. Alla får i alla fall en julklapp på det viset och det kan vara en julklapp som det är mer tanke bakom. Vi brukar dock ge mina föräldrar en flaska vin eller liknande mest för att visa uppskattning över all hjälp vi får med barnen under året.

På makens sida köper jag och han bara till barnen och hans föräldrar, inte hans bror med sambo eller annan släkting. Makens föräldrar har dock svårt att låta bli att köpa till oss vuxna också även fast vi varje år säger att det är bättre dom köper till barnen.

Det är rätt skönt för det blir inte överflöd med julklappar och när det gäller klappar till våra barn är vi med och styr lite så det blir saker som dom behöver eller verkligen vill ha istället för en massa saker som dom leker med den kvällen och sen aldrig mer.
 
Maken, barnen och katterna får julklappar.
Jag och mina syskon köper julklappar tillsammans till våra föräldrar.
 
Mina föräldrar får julklappar. Vi har dock inga barn i bilden och har aldrig gett till speciellt stora delar av släkten (bara till närmsta familjen och mormor) så vi är inte så många.
Skulle det dyka upp barn i bilden vore det nog ingen jätteskillnad för min del annat än om det vore mitt barn. Halva nöjet med julen är att få ge så nånting blir det även om det kanske får bli en påse hembakade bullar eller nåt annat på lägre prisnivå än idag :)
 
Ger ni julklappar till era föräldrar? Och ni som har barn och/eller partner får de något?
Min partner och mina föräldrar för, bonusbarnen får såklart av mig och sambon. Svärmor får också och svärfar (fast han är jättedement så ganska meningslöst det är mer en formsak). Min syster och min bror att sagt nej tack till paket men deras barn får.
 
Maken ska tydligen spela julklappsspel i år. Jag tänker inte vara med på sånt skit. En julklapp har jag köpt till hela familjen. Det är ett brädspel som jag tror passar oss alla då vi saknar något som känns anpassat för allihopa. Förhoppningsvis kan vi spela det lite på julafton som vi firar bara jag, make och barn.

Barnen blir överösta med skit de placerar i lådor efter ett par dagar så vi köper faktiskt inget åt våra barn själva om det inte dyker upp något som de kan ha behov/glädje av. Förra året blev de medlemmar i WWF iofs.
 
Till barnen och sambon.. Vi har slutat med julklappar till våra föräldrar.. Kan dock bli lite godis eller ngn blomma. Jag köpte choklad till min hovslagare, hon gillar godis och det är ett lätt sätt att visa uppskattning.

From nästa år så har jag bett mor och farföräldrar att köpa typ en get till barnen, dvs skänka till välgörenhet ist. Min mamma köper ofta krimskrams och kläder från ngn hemsida med billiga prylar.. Tror det är från Kina.. Barnen använder det aldrig så att ist gynna barnarbete kanske så kan man skänka till fattiga barn.
Barnen här hemma är helt med på det, de önskar sig inte så mkt och det köper vi ändå själva. Det kanske är taskigt? Tycker bara det är sånt slöseri att de gamla köper saker som barnen vare sig önskar sig eller använder.. Vi har även börjat att ist för att ge nyårslöften så ger vi till välgörenhet, det där att kunna köpa kor, höns ,getter , medicinpaket mm är så himla bra då det blir synligt för barnen vad pengarna faktiskt rent konkret gör för andra..
 
Har varit emot konsumtionshets sedan tonåren så från mig kommer inga paket på jul, pappa var svårast så han fick i många år då han vägrade att inte köpa till mig.
 
Ingen som tänker vara trendig :p och ge "Det återvunna plagget" i julklapp? (Funkar fint med andra återvunna saker också, tips tips :) ).

Jag är kass på julklappar så har inte tänkt ge särskilt mycket. Mamma får ett gäng av något hon samlar på och som jag hittat på en loppmarknad. Det vet jag ju att det går hem. :)

Funderar även på en 2nd hand-tröja till henne, för o nu va "inne", vi älskar ju det båda två så det passar ju bra.

F ö är det tomt, jag o lillebror brukar gå ihop o ge mami+sambo ett restaurangbesök, men de verkar inte så intresserade av det i år... kanske blir det till pappa iaf, annars får väl han (och mamis sambo) skraplotter och choklad :p. Bror o brorson får nog inget, jag är som sagt kass på det. Kanske en fika/lunch ute isf. Mormor har fått lite hembakt, annars vete sjutton.
Brädspelet jag köpte är nog 20 år gammalt enligt säljaren. Traderakap :)
 
Hade jag fått bestäma så känner jag att vi hade kunnat hoppa julklappar, eftersom det blir vuxna som byter grejer med varandra. Men mamma och lillasyster vill gärna, jag har föreslagit att man kanske kan lotta och ge en klapp till en person men då skrek mamma och syster. Så jag och pappa har rättat in oss i kön. Men han och jag kör öppna kort mot varandra: -Vad vill du ha? - Det här. - Bra, tack :p


Jag personligen har alltid tyckt julen är jobbig. Och även fast jag har världens softaste föräldrar och syster så har jag alltid prestationsångest och köper jätte mycket julklappar. Men i år så är första gången som alla får en klapp var.

Nu när jag är tillsammans med sambon igen så får hans dotter självklart julklappar och hon får mer än 1, vet inte hur mycket det blir från oss men inte jätte mycket. Dels önskar hon sig inte jätte mycket eftersom hon får det hon behöver under hela året.. :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp, Jag har en kompis i USA som jag arbetat ihop med för ett antal år sedan, nu vill jag hitta på någon bra julklapp till henne. Hon...
Svar
18
· Visningar
672
Senast: Flixon
·
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 536
Kläder & Bli fin Jag har funderat mycket på vad min sambo ska få i julklapp. Han ligger troligtvis någonstans på autismspektrat och får sensory issues av...
Svar
12
· Visningar
1 259
Senast: Sassy
·
Gnägg Snart är det jul! Jag är redan i julmode och lyssnar ivrigt på julmusik och planerar för julen tillsammans med Halle. Hur brukar ni...
Svar
16
· Visningar
1 117
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar
  • Kattbilder #9
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp