Julklappar

Vem får julklappar från mig?

  • Alla i familjen får klappar

    Röster: 64 64,0%
  • Endast barnen

    Röster: 20 20,0%
  • Endast djuren

    Röster: 0 0,0%
  • Ingen får något

    Röster: 16 16,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    100
Hade jag fått bestäma så känner jag att vi hade kunnat hoppa julklappar, eftersom det blir vuxna som byter grejer med varandra. Men mamma och lillasyster vill gärna, jag har föreslagit att man kanske kan låta och ge en men då skrek mamma och syster. Så jag och pappa har rättat in oss i kön. Men han och jag kör öppna kort mot varandra: -Vad vill du ha? - Det här. - Bra, tack :p


Jag personligen har alltid tyckt julen är jobbig. Och även fast jag har världens softaste föräldrar och syster så har jag alltid prestationsångest och köper jätte mycket julklappar. Men i år så är första gången som alla får en klapp var.

Nu när jag är tillsammans med sambon igen så får hans dotter självklart julklappar och hon får mer än 1, vet inte hur mycket det blir från oss men inte jätte mycket. Dels önskar hon sig inte jätte mycket eftersom hon får det hon behöver under hela året.. :)

Jag tyckte julhandlandet var jobbigt förr. Jag hade inte mycket till ekonomi men körde järnet med massor av julklappar till både höger och vänster ändå. Sen var jag tvungen att ringa mamma eller pappa och fråga om matpengar. :meh:
 
Jag tyckte julhandlandet var jobbigt förr. Jag hade inte mycket till ekonomi men körde järnet med massor av julklappar till både höger och vänster ändå. Sen var jag tvungen att ringa mamma eller pappa och fråga om matpengar. :meh:
Känner igen det där ... I år är väl första gången jag kan säga att jag handlat m måtta och känner mig nöjd. Tror min nyckel var att börja tidigt så man slipper stressen och impulsköpen!
 
Jag älskar att ge julklappar, så jag köper till alla. Vi kör dock fortfarande med önskelistor trots att vi är mer än väl vuxna, och är vid det här laget väldigt bra på att köpa presenter till varann, så det blir aldrig det här att man köper något bara för att man ska. Till farmor (95) kan det kännas så ibland så då brukar jag antingen köpa något ätbart eller, som i år, göra en donation till den välgörenhetsorganisation hon är engagerad i.
Vi kör också med önskelistor, så tycker att man både får och ger det som faktiskt önskas. Vi är tre syskon så vi går ofta ihop till en större sak till föräldrarna och en varsin mindre också. Går ihop när vi köper till varandra. Tycker det ger lite guldkant att få något man suktat efter, men inte tyckt sig ha pengarna till. ☺️
 
Jag älskar att ge julklappar och vi är inte så många så vi ger klappar och har önskelistor. I år har jag gjort lite stickat och sytt också, men inte allt. Jag och maken byter inte längre med varandra, vi har gjort det tidigare men han är inte så förtjust i julfirande så vi beslöt att gemensamt köpa något vi vill ha istället. Men mamma, pappa och bror + sambo får :) Plus djuren :angel:
 
Vi kör också med önskelistor, så tycker att man både får och ger det som faktiskt önskas. Vi är tre syskon så vi går ofta ihop till en större sak till föräldrarna och en varsin mindre också. Går ihop när vi köper till varandra. Tycker det ger lite guldkant att få något man suktat efter, men inte tyckt sig ha pengarna till. ☺️
Jamen visst är det bra? Jag har lite svårt att relatera till det här pratet om att "man bara köper en massa saker som ingen ändå vill ha" av den anledningen. Mina klappar är i 9 fall av 10 uttryckligen önskade, och i det tionde fallet åtminstone väldigt väl genomtänkta så att det verkligen är något personen vill ha/behöver.
 
Jamen visst är det bra? Jag har lite svårt att relatera till det här pratet om att "man bara köper en massa saker som ingen ändå vill ha" av den anledningen. Mina klappar är i 9 fall av 10 uttryckligen önskade, och i det tionde fallet åtminstone väldigt väl genomtänkta så att det verkligen är något personen vill ha/behöver.

Jag har lite svårt att se framför mig vuxna människor som byter önskelistor med varandra. :o

I vår familj skulle det inte fungera. Vill jag ha något så har jag redan köpt det. Jag har en helt annan ekonomisk möjlighet än mina syskon och föräldrar, så jag hade aldrig kunnat lämna fram en "ärlig" önskelista med gott samvete. Det hade istället degraderats till saker som "den här är väl fin", och då hade listan istället bara blivit saker jag faktiskt inte har ett genuint behov av.
 
Jag har lite svårt att se framför mig vuxna människor som byter önskelistor med varandra. :o

I vår familj skulle det inte fungera. Vill jag ha något så har jag redan köpt det. Jag har en helt annan ekonomisk möjlighet än mina syskon och föräldrar, så jag hade aldrig kunnat lämna fram en "ärlig" önskelista med gott samvete. Det hade istället degraderats till saker som "den här är väl fin", och då hade listan istället bara blivit saker jag faktiskt inte har ett genuint behov av.
Haha, jo men jag kan tänka mig att det kanske låter lite konstigt för en utomstående! Hos oss har vi liksom alltid haft det så, men visst får jag en del höjda ögonbryn till svar när jag berättar om det för folk.

Jag/vi är nog rätt bra på att spara inköpet av just saker till födelsedagar och jul, men visst blir det ibland så att man önskar sig något bara för att det är fint/finare än det man redan har. Jag önskade mig till exempel salt & peppar-ströare från Georg Jensen när jag fyllde år nått år. Jag hade redan billiga ströare från typ Åhléns, men de hade hunnit bli rätt slitna och istället för att köpa nya billiga önskade jag mig ett riktigt fint set som jag förmodligen kommer att ha i massor av år framöver. Jag skulle dock inte själv lägga 600 kr på något sådant bara sådär, så därför passade det bra som present. Har även haft extremt spännande saker såsom stekpanna, regnjacka och lakan på önskelistan :D
 
Haha, jo men jag kan tänka mig att det kanske låter lite konstigt för en utomstående! Hos oss har vi liksom alltid haft det så, men visst får jag en del höjda ögonbryn till svar när jag berättar om det för folk.
Här har du en till som kommer från en önskeliste-familj :D

Det brukar vara väldigt få saker på våra listor. Jag brukar "jobba på den" hela året så att säga men ändå finns bara ett par grejer där. I år önskade jag mig lite dyrare sänglakan och handdukar samt en påse för klädnypor och en brödkniv.

Pappa har fått en whisky av mig i julklapp sedan många, många år tillbaka men det är alltid lika uppskattat. Mamma brukar få några lite finare kroppsprodukter/tvålar som hon tycker mycket om.

Vartannat år firar vi med "stora" släkten. Det köps inte till fler personer då men däremot har vi julklappsleken där alla ska handla något för 100 kr (eller 2 för 50 av någon orimlig anledning) så spelar vi tärning om det sen. Personligen är jag inte så förtjust i det då det mest är en massa skit ingen vill ha eller behöver, brukar därför varje gång försöka föregå med lite gott exempel och köpa förbrukningsvaror (vilket nästan alltid är godis då det är barn med och alkohol ej känns aktuellt). Kan ju säga som så att "mina" klappar slåss det friskt om varje gång, tänker varje år att kanske fler insett nu och börjar köra på samma linje men icke.. :meh:
 
Här har du en till som kommer från en önskeliste-familj :D

Det brukar vara väldigt få saker på våra listor. Jag brukar "jobba på den" hela året så att säga men ändå finns bara ett par grejer där. I år önskade jag mig lite dyrare sänglakan och handdukar samt en påse för klädnypor och en brödkniv.

Pappa har fått en whisky av mig i julklapp sedan många, många år tillbaka men det är alltid lika uppskattat. Mamma brukar få några lite finare kroppsprodukter/tvålar som hon tycker mycket om.

Vartannat år firar vi med "stora" släkten. Det köps inte till fler personer då men däremot har vi julklappsleken där alla ska handla något för 100 kr (eller 2 för 50 av någon orimlig anledning) så spelar vi tärning om det sen. Personligen är jag inte så förtjust i det då det mest är en massa skit ingen vill ha eller behöver, brukar därför varje gång försöka föregå med lite gott exempel och köpa förbrukningsvaror (vilket nästan alltid är godis då det är barn med och alkohol ej känns aktuellt). Kan ju säga som så att "mina" klappar slåss det friskt om varje gång, tänker varje år att kanske fler insett nu och börjar köra på samma linje men icke.. :meh:
Härligt! Ja vi brukar börja fila på listorna rätt tidigt också, och jag skriver ofta upp saker som jag kommer på under årets gång. Ibland hinner jag införskaffa det själv, men oftast inte. En del utomstående tycker att jag är sanslöst lillgammal och tråkig som önskar mig t.ex. köksgrejer i julklapp, men jag uppskattar verkligen sådana presenter!

Håller helt med dig gällande julklappspel och liknande - där kan man snacka om att risken för att köpa saker som mottagaren inte vill ha/behöver är stor! Har som tur är inte behövt delta i något sådant på typ 10 år eller nått... :p
 
Vi har en salig röra. På pappas sida så försöks det varje år med julklappsspel men det är alltid någon som ändå går utanför och köper personliga presenter (gärna till oss "barn" 20+ år gamla).

På mammas sida är det mer traditionellt utbyte men där har vi hamnat i en tyst överenskommelse om att köpa ungefär samma "bra att ha" /förbrukningsvaror varje år. Vi byter vantar, sockor, vinflaskor, finare kaffe/te/choklad och böcker med varandra. Det är säker som är lätta att köpa och som används/går åt. Jag tycker det är helt perfekt lösning om man nu ska fortsätta med att alla ger alla.
 
Jag slog lite på stort i år :D första året jag kunnat jobba och få lön, därav handlandet :angel:

Mamma hade tänkt köpa en liten tv som hon kunde ha själv (pappa har kontroll över fjärrkontrollen annars :meh:) men så drabbades hon av att hon var tvungen att köpa specialanpassade fotinlägg som var dyyra. Men då kom jag ju på tanken att hon kunde få det i julklapp istället :idea::love: Det förtjänar hon! Hon tyckte att det var alltför dyrt men den blev köpt ändå och så kommer hon att få den av mig och mina syskon :up:

Alla andra som kommer på jul får varsin julklapp :D Jag är den som är svår att köpa till och tycker att det är kul att köpa till andra :angel:
 
Jag har lite svårt att se framför mig vuxna människor som byter önskelistor med varandra. :o

I vår familj skulle det inte fungera. Vill jag ha något så har jag redan köpt det. Jag har en helt annan ekonomisk möjlighet än mina syskon och föräldrar, så jag hade aldrig kunnat lämna fram en "ärlig" önskelista med gott samvete. Det hade istället degraderats till saker som "den här är väl fin", och då hade listan istället bara blivit saker jag faktiskt inte har ett genuint behov av.
Man pratar väl i telefon ibland och nära jul så säger man typ -men vad önskar du dig i julklapp mamma? Och då muttrar hon någonting vagt och kanske får man en känsla av vad. (jag fick i år en känsla av lokalproducerat så jag har försökt med ngt sådant. Tyvärr då även hemstickat :o.. av lokalspunnet och lokalfårburen ull.).
 
Man pratar väl i telefon ibland och nära jul så säger man typ -men vad önskar du dig i julklapp mamma? Och då muttrar hon någonting vagt och kanske får man en känsla av vad. (jag fick i år en känsla av lokalproducerat så jag har försökt med ngt sådant.).

Ja, jo. Jag vet hur det "brukar" gå till. :) Jag har köpt julklappar till familjen i många år. Nu var det ju dock just önskelistor som det handlade om, tror inte det är ett så vanligt tillvägagångssätt mellan vuxna.
 
Ja, jo. Jag vet hur det "brukar" gå till. :) Jag har köpt julklappar till familjen i många år. Nu var det ju dock just önskelistor som det handlade om, tror inte det är ett så vanligt tillvägagångssätt mellan vuxna.
Jag ser det personligen som lite mer av en "kom ihåg"-lista åt mig själv. Jag har en note i telefonen som heter just "önskelista" där jag skriver upp något jag kommer på under året, sen när det är dags för födelsedag eller jul och mamma frågar så copy-pastear jag helt enkelt den åt henne :D

Om någon frågar mig vad jag önskar mig så är svaret alltid "jag vet inte" just för att lika fort som jag inser att pryl X saknas i mitt liv, glömmer jag bort det tills dess att behovet uppstår igen osv osv..
 
Haha, jo men jag kan tänka mig att det kanske låter lite konstigt för en utomstående! Hos oss har vi liksom alltid haft det så, men visst får jag en del höjda ögonbryn till svar när jag berättar om det för folk.

Jag/vi är nog rätt bra på att spara inköpet av just saker till födelsedagar och jul, men visst blir det ibland så att man önskar sig något bara för att det är fint/finare än det man redan har. Jag önskade mig till exempel salt & peppar-ströare från Georg Jensen när jag fyllde år nått år. Jag hade redan billiga ströare från typ Åhléns, men de hade hunnit bli rätt slitna och istället för att köpa nya billiga önskade jag mig ett riktigt fint set som jag förmodligen kommer att ha i massor av år framöver. Jag skulle dock inte själv lägga 600 kr på något sådant bara sådär, så därför passade det bra som present. Har även haft extremt spännande saker såsom stekpanna, regnjacka och lakan på önskelistan :D
Ja så kör vi med. Min mamma är dessutom så bekväm att hon helst ser att man inte bara ska komma på vad man vill ha, utan allra helst ska man även köpa den och själv slå in den så att hon bara kan swischa ;)
 
Haha, jo men jag kan tänka mig att det kanske låter lite konstigt för en utomstående! Hos oss har vi liksom alltid haft det så, men visst får jag en del höjda ögonbryn till svar när jag berättar om det för folk.

Jag/vi är nog rätt bra på att spara inköpet av just saker till födelsedagar och jul, men visst blir det ibland så att man önskar sig något bara för att det är fint/finare än det man redan har. Jag önskade mig till exempel salt & peppar-ströare från Georg Jensen när jag fyllde år nått år. Jag hade redan billiga ströare från typ Åhléns, men de hade hunnit bli rätt slitna och istället för att köpa nya billiga önskade jag mig ett riktigt fint set som jag förmodligen kommer att ha i massor av år framöver. Jag skulle dock inte själv lägga 600 kr på något sådant bara sådär, så därför passade det bra som present. Har även haft extremt spännande saker såsom stekpanna, regnjacka och lakan på önskelistan :D
Vi gör likadant :D typ (fast mer att man tänker på något man faktiskt vill ha men inte köpte när förälder ringer och frågar.) I år tror jag kanske jag får två extra ridlektioner.
 
Jag ser det personligen som lite mer av en "kom ihåg"-lista åt mig själv. Jag har en note i telefonen som heter just "önskelista" där jag skriver upp något jag kommer på under året, sen när det är dags för födelsedag eller jul och mamma frågar så copy-pastear jag helt enkelt den åt henne :D

Om någon frågar mig vad jag önskar mig så är svaret alltid "jag vet inte" just för att lika fort som jag inser att pryl X saknas i mitt liv, glömmer jag bort det tills dess att behovet uppstår igen osv osv..
Åh smart!
 
Ja, jo. Jag vet hur det "brukar" gå till. :) Jag har köpt julklappar till familjen i många år. Nu var det ju dock just önskelistor som det handlade om, tror inte det är ett så vanligt tillvägagångssätt mellan vuxna.
Ah jo, jag uppfattade önskelista lite så. Men de kanske lämnar över en lista. Vi är så få, vore man flera kanske man skulle göra det. Önskar mina småbröder kunde leverera lista med typ av böcker de gillar, nu får de böcker jag tror att de gillar :sneaky: (och definitivt gärna skulle läsa själv också, eller har läst).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp, Jag har en kompis i USA som jag arbetat ihop med för ett antal år sedan, nu vill jag hitta på någon bra julklapp till henne. Hon...
Svar
18
· Visningar
673
Senast: Flixon
·
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 536
Kläder & Bli fin Jag har funderat mycket på vad min sambo ska få i julklapp. Han ligger troligtvis någonstans på autismspektrat och får sensory issues av...
Svar
12
· Visningar
1 259
Senast: Sassy
·
Gnägg Snart är det jul! Jag är redan i julmode och lyssnar ivrigt på julmusik och planerar för julen tillsammans med Halle. Hur brukar ni...
Svar
16
· Visningar
1 119
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp