Bukefalos 28 år!

Julmat och julgodis

Idag ska jag bara lussebullar med smörkrämsfyllning 😍

Jag har aldrig gjort Ris a la Malta men ätit på julbord och gillat det. Kommer göra det till julafton har jag bestämt, men servera med körsbärssås som man gör i Danmark. Jag älskar den danska färdiga körsbärssåsen man kan köpa på affären 🍒
 
Vi träffas till Kalle Anka, då blir det glögg/julmust.

Efter Kalle äter vi:
Sill! Branteviksill, senapssill, fransklöksill, mammas citronsill och när mormor levde gjorde hon löksill.

Ägg
Räkor
Gravad lax med gravlaxsås
Rostat bröd
Mammas grovbröd
Rödbetssallad
Leverpastej och leverkorv

Det är det jag äter, men vi har även:
Julskinka
Köttbullar
Prinskorv
Brunkål
Sillsallad
Jansonsfrestelse

Sen kommer tomten och när folk börjar bli sugna på kaffe blir det kaffe, risgrynsgröt med saftsås och nån chokladkartong. När mormor levde bakade hon alltid gifflar, kokostoppar, pepparkakor och gjorde julgodis med marsipan och choklad..

På juldagen förr åt vi alltid snorfisk (lutfisk 🤢) med senapssås hos mormor, jag åt torsk.. 😁 och så ris ala malta med saftsås eller mormors sylt till efterrätt.

Blev ju hungrig av att skriva ihop det där.. 😅
 
Enligt pappa (jag äter inte) ska det vara Scans prinskorv och det är viktigt att det är de som är böjda, inte de raka.
Ja, har något minne av att böjda var goda och raka äckliga ett år. Om man nu får säga att något är äckligt.
 
Frukost åts i stallet tillsammans med övriga stallgäster: varm choklad och smörgås.
Till lunch åt vi alltid lutfisk med potatis och senapssås. Eller ja, inte alla. Vissa av oss har bättre smak och åt någon annan fisk eller köttbullar till den mumsiga senapssåsen :d
Till Kalle Anka hade vi fika, t.ex. mandelmusslor, klenäter, struvor, pepparkakor, knäck osv. Varierade lite vad vi hade för godsaker.
På kvällen var det uppdelat så man hade olika ansvarsområden. Om vi firade fyra stycken hade man fyra val var, var vi tre stycken fem val var. För mig är det viktigt med potatis, senapssill, en eller två andra sorters sill, köttbullar, lax, gravlax- eller hovmästarsås, gräddfil och hackad rödlök. Prinskorv och någon sorts kål, t.ex. långkål, är bonus. Skinka är sjukt överskattat och Jansson är enbart en blaskigare variant av potatisgratäng.

Hästarna togs in i samband med Kalle Anka och kvällsfodringen i samband med vår kvällsmat. Julklappar öppnas efter maten, så börjar typ 21.30 eller så :D

I år firar jag, dotter och mina föräldrar jul i fjällen så då är lunchmenyn enligt nedan:
2 x sill, ägg, kokt potatis, smetana, rom, lax, hovmästarsås, köttbullar, prinskorv, senap, rödlök, bröd, smör, ost, mjölk.
Kvällsmenyn:
julmaten igen + risgrynsgröt, saftsås, mjölk
Dryck: snaps, gotländsk julmust, Norrlands ljus/cider/ Barlingbo

Gällande bakning så gillar jag att baka juligt, med saffran, vit choklad, pepparkakskryddor och liknande. Har den här veckan bakat till morgondagens adventsfika här på jobbet: pepparkakssnittar och saffranssmulkaka med vit choklad :d
Låter gott! Håller med om janssons, har aldrig gillat det, vi äter inte det i min familj, den valdes bort tidigt eftersom mina föräldrar inte gillade det heller. Har alltid haft svårt att förstå varför den är så helig, smakar inte gott alls! :o
 
Sonen som blev bränd vid husbygget X antal år sedan ska i år bygga hus med min ena systers två döttrar. De ska försöka sig på att göra hus och bodar och slädar... Vi kom då till att prata om våra byggen. När husen stått i evigheters evigheter och blivit dammiga så har mina barn alltid velat äta upp dem. Jag har alltid protesterat då de är dammiga, gamla och "inte så goda", men ändå givit med mig. Deras beslut ju och tänkt att de kan ju smaka och inse att jag har rätt... Öh, brukar inte bli så dock. Jag har bett dem damma av huset och blåsa bort dammet åtminstone, och de har glatt tuggat i sig det.
Kommentar en gång från mitt enda allergiska barn- sagda brännskadade son tillika nu snar byggherre igen: "Jag är allergisk mot damm, men inte om jag äter det, hur coolt är inte det!":laugh:

Ascoolt ju! :p
 
Vad är äggost?
En rätt gjord på ägg, mjölk, filmjölk (som grund) och serveras med sylt. Förr åts den även med sill eller som pålägg på smörgås.

Lite nörderi. Äggost har en månghundraårig historia och anses som Bohus landskapsrätt. Äggost var vanlig förr på middagsbjudning på smörgåsbord eller till frukost och även något som gäster tog med sig som förning.
Äggosten hade även en storslagen plats under middagen när drottning Kristina Alexandras kröntes.
 
Mina måsten är sill (brantevikssill, senapssill, löksill och gärna någon sort med asiatiska smaker), varmrökt lax, brysselkål (bara kokt utan tillsatser), någon god potatissort och långkål.

Som sötsak gillar jag knäck, en ask alladin och så gröna marmeladkulor. Och nötter och torkad frukt! Tyvärr är sonens pappa extremt allergisk mot nötter så de får vänta tills han har åkt hem.

Bästa sillreceptet, jag brukar byta ut minst hälften av vanlig senap till colemans som jag gör från pulver för att få bättre sting i den. Och så gör jag alltid minst dubbel sats för jag brukar få beställningar på den 😀
https://www.ica.se/recept/senapssill-1379/

Jag tycker att glögg är gott någon gång ibland, och detta recept ger en smakrik och mycket god glögg. Smakar inte alls svagdricka när den är klar. Obs inte för barn då det bildas alkohol.
https://alltommat.expressen.se/recept/dunderglogg/

Annars gillar jag nog mulled wine mer om man ska ha något varmt efter en kylig vinterpromenad.

1 flaska billigt rödvin
1 ekologisk apelsin i skivor
1 kanelstång
2 hel stjärnanis
10 hela nejlikor
Honung eller socker efter smak

Blanda allt, värm upp till nära kokpunkt och låt vara där i minst 30 min, gärna en timme. Sila upp och servera. Om det blir över är det viktigt att man plockar upp apelsinerna för annars blir den lite bitter.
 
Idag ska jag bara lussebullar med smörkrämsfyllning 😍

Jag har aldrig gjort Ris a la Malta men ätit på julbord och gillat det. Kommer göra det till julafton har jag bestämt, men servera med körsbärssås som man gör i Danmark. Jag älskar den danska färdiga körsbärssåsen man kan köpa på affären 🍒
Ja, den är supergod! 😍 Men jag äter den till gröt.
 
Jag vill ha kokt ägg, olika typer lax med romsås och den där senaps & dill såsen jag inte kommer på vad den heter nu (står helt stilla 😅), ostar, kokt potatis.. men tar bara ca en matsked men potatisen måste vara där och till sist något vi i vår familj kallar Agnetas form som görs med räkor. Vill gärna ha en brödskiva till osten med, funderar på att baka filmjölksbröd i år, brukar ha det på påsk och det är så gott.

Har aldrig varit så intresserad av rödbetssalladen, morfar gjorde en på grädde som jag hade rätt svårt för och den från butik är väl typ ok. Men så i år, har jag gjort en egen och nu är jag nästan sur för att jag inte prövat det innan, så galet gott tillsammans med skinka och knäckebröd :d:d så nu måste jag ha det på bordet med.

Dessert är jag kanske lite svårflörtad på, men clementiner, choklad praliner, något med saffran och pepparkakscheesecake slinker gärna ner.

Dricker gärna julmust, glögg och kaffe ✨🎄

Meen jag bor ju i Norge och den sidan av familjen insiterar på att hålla på sin norska julmat på julafton 😛 så blir det pinnekjøtt med kokt potatis och kålrabbistapp den 24. Dessert är gärna vit gröt, ala ris a malta där med, som jag glatt hoppar över ^^ till pinnekjøtt dricker jag gärna lite rött vin och akvavit.

Den svenska julmaten äter vi gärna här hemma som brunch med kompisar i mellandagarna. Tycker det svenska julbordet gör sig bra som brunch och det är en mysig tradition.

Jag hade aldrig erkänt det för familjen...men tycker pinnekjøtt middag är jättegott och äter faktiskt hellre det på julafton än det svenska julbordet..., men säg inget till nån :angel: (och hoppas ingen här i tråden tar illa upp :nailbiting:)
 
Jag vill ha kokt ägg, olika typer lax med romsås och den där senaps & dill såsen jag inte kommer på vad den heter nu (står helt stilla 😅), ostar, kokt potatis.. men tar bara ca en matsked men potatisen måste vara där och till sist något vi i vår familj kallar Agnetas form som görs med räkor. Vill gärna ha en brödskiva till osten med, funderar på att baka filmjölksbröd i år, brukar ha det på påsk och det är så gott.

Har aldrig varit så intresserad av rödbetssalladen, morfar gjorde en på grädde som jag hade rätt svårt för och den från butik är väl typ ok. Men så i år, har jag gjort en egen och nu är jag nästan sur för att jag inte prövat det innan, så galet gott tillsammans med skinka och knäckebröd :d:d så nu måste jag ha det på bordet med.

Dessert är jag kanske lite svårflörtad på, men clementiner, choklad praliner, något med saffran och pepparkakscheesecake slinker gärna ner.

Dricker gärna julmust, glögg och kaffe ✨🎄

Meen jag bor ju i Norge och den sidan av familjen insiterar på att hålla på sin norska julmat på julafton 😛 så blir det pinnekjøtt med kokt potatis och kålrabbistapp den 24. Dessert är gärna vit gröt, ala ris a malta där med, som jag glatt hoppar över ^^ till pinnekjøtt dricker jag gärna lite rött vin och akvavit.

Den svenska julmaten äter vi gärna här hemma som brunch med kompisar i mellandagarna. Tycker det svenska julbordet gör sig bra som brunch och det är en mysig tradition.

Jag hade aldrig erkänt det för familjen...men tycker pinnekjøtt middag är jättegott och äter faktiskt hellre det på julafton än det svenska julbordet..., men säg inget till nån :angel: (och hoppas ingen här i tråden tar illa upp :nailbiting:)
Säg inte till någon men jag föredrar dansk julmiddag framför svensk julmat. :D
 
Jag vill ha kokt ägg, olika typer lax med romsås och den där senaps & dill såsen jag inte kommer på vad den heter nu (står helt stilla 😅), ostar, kokt potatis.. men tar bara ca en matsked men potatisen måste vara där och till sist något vi i vår familj kallar Agnetas form som görs med räkor. Vill gärna ha en brödskiva till osten med, funderar på att baka filmjölksbröd i år, brukar ha det på påsk och det är så gott.

Har aldrig varit så intresserad av rödbetssalladen, morfar gjorde en på grädde som jag hade rätt svårt för och den från butik är väl typ ok. Men så i år, har jag gjort en egen och nu är jag nästan sur för att jag inte prövat det innan, så galet gott tillsammans med skinka och knäckebröd :d:d så nu måste jag ha det på bordet med.

Dessert är jag kanske lite svårflörtad på, men clementiner, choklad praliner, något med saffran och pepparkakscheesecake slinker gärna ner.

Dricker gärna julmust, glögg och kaffe ✨🎄

Meen jag bor ju i Norge och den sidan av familjen insiterar på att hålla på sin norska julmat på julafton 😛 så blir det pinnekjøtt med kokt potatis och kålrabbistapp den 24. Dessert är gärna vit gröt, ala ris a malta där med, som jag glatt hoppar över ^^ till pinnekjøtt dricker jag gärna lite rött vin och akvavit.

Den svenska julmaten äter vi gärna här hemma som brunch med kompisar i mellandagarna. Tycker det svenska julbordet gör sig bra som brunch och det är en mysig tradition.

Jag hade aldrig erkänt det för familjen...men tycker pinnekjøtt middag är jättegott och äter faktiskt hellre det på julafton än det svenska julbordet..., men säg inget till nån :angel: (och hoppas ingen här i tråden tar illa upp :nailbiting:)
Jag fick plötsligt ett jättebehov av att veta vad kålrabbistapp är och hur det lagas till! :d
 
Jag fick plötsligt ett jättebehov av att veta vad kålrabbistapp är och hur det lagas till! :d
Tillsammans med pinnekjøtt är det det bästa och något jag saknar resten av året. Det är egentligen bara kokt mosad kålrabbi med tokigt mkt smör och en skvätt med grädde. Kanske lite pulver från en påse med (kålrabbistapp på pulver) för att binda det. Sött och gott, passar perfekt tillsammans med det väldigt salta köttet 👌
 
Tillsammans med pinnekjøtt är det det bästa och något jag saknar resten av året. Det är egentligen bara kokt mosad kålrabbi med tokigt mkt smör och en skvätt med grädde. Kanske lite pulver från en påse med (kålrabbistapp på pulver) för att binda det. Sött och gott, passar perfekt tillsammans med det väldigt salta köttet 👌
Perfekt! Kålrabbi är så himla gott. Och mos är ju ett vinnande koncept.
 
Mina julfavoriter genom tiderna

Älgtunga
Mormors sillsallad (den man kan köpa är inte lik för fem öre)
Gravad lax
Pressylta alternativt aladåb.
Mimosasallad och rödbetssallad
Blöta (som dopp i gryta fast med tunnbröd)
Ris ala malta med blåbärssås.
Knäck
Skinksmörgås med rödbetssallad
Julmust
Anisbröd
Saffransbullar

Har alltid tyckt att köttbullar, prinskorv och revbensspjäll är ganska onödigt, det är vardagsmat. Jag gillar det som är lite speciellt just för julen.

Nu för tiden har jag inga "måsten" förutom julmust egentligen.
 
Tänkte återuppliva ett gammalt julminne:
i gymnasiet (för 25 år sen) fick vi med vår tyskalärare gå på smedsgården i december och baka apfelstrudel som terminsavslutning.

Hittar väldigt många repet online, många varianter. Har någon ett "basrecept" på Apfelstrudel?
 
Jag är inte mycket för julmat men julskinka med mimosa till är viktigt :d sen kalvsylta på tunnbröd, en ask paradis och lite hemgjort godis. Knäck gillar jag göra och ska prova göra bigadeiro i år också, kanske nån kola.
 

Liknande trådar

F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 384
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 849
Senast: Grazing
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 662
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 624
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp