Jag vet inte riktigt. Typ thaimat är väl gott. Tycker inte det passar till jul.

Jag har inget emot julmat och vill ha det, men av praktiska skäl har jag dragit ner på mängden mat till jul. Orkar helt enkelt inte äta så mycket.
Mycket går ju att frysa och finns färdigt att värma tex köttbullar, prinskorv, julskinka i skivor och som du säger lax i olika form. En del saker finns i affärens delikatess avdelning beror helt på hur välsorterad butiken är.
 
Jag har nästan svårt för att komma på någon julmat som INTE finns i färdiglagad form, bara att värma (eller alternativt äta kallt, beroende på vad det är). Rödbetssallad, sillsallad, köttbullar/veg bullar, brunkål, rödkål, bröd, kakor, diverse inlagda sillar, osv osv osv.
Jag är inte riktigt hemma med vad som är julmat. Så jag är vilsen.
 
Från Wikipedias artikel om traditionell julmat:

"Ett stort antal rätter associeras till julbordet, både mer ålderdomliga samt modernare rätter. På grund av det stora antalet rätter kan man dela in dem i flera grupper. Vanligt är dock olika typer av inlagd sill, sillsallad, gravad lax, lutfisk, julskinka, olika korvar, sylta, rödbetssallad, Janssons frestelse, köttbullar, risgrynsgröt, revbensspjäll, potatis, olika kålsorter och vörtbröd. Till dessert serveras ofta risgrynsgröt eller ris à la Malta. Till julbordet dricks julmust, mumma, svagdricka, porter eller julöl. Snaps är vanligt förekommande.

Bland de populäraste rätterna på julbordet finns julskinkan, sill, köttbullar, Janssons frestelse och prinskorv.[2]

Lokala specialiteter​

Matkulturen har sett olika ut i landet genom århundradena varför det fortfarande förekommer lokala specialiteter. Vissa har en starkare förankring i ett specifikt område medan andra för en tynande tillvaro. Nedan följer ett antal exempel:

Finländskt julbord​

Det finländska julbordet har många likheter med det svenska men det finns också en mängd specifika inslag. Det mest typiska är kanske alla lådor och gratänger, som kålrotslåda, morotslåda och leverlåda. Andra specifika rätter är karelska piroger, karelsk stek och rosoll. Som dessert till kaffet serveras vanligen "Joulutorttu", vilket är stjärnformade småkakor av smördeg, fyllda med plommonsylt. Det förekommer även en speciell jultårta.[11]"

Ett förslag kan vara att du gör en lista över sånt du gillar ⬆️ och köper hem det färdiglagat. Bara att värma.
Köp hem röda ljus, fina servetter så blir det direkt lite festligare och mysigare när du ska äta.
 
Porkkanalaatikko, det är en finsk morotslåda som är en av mina favoriter. Vet iof inte om det finns färdigt men jag brukar använda grötrester som blir över från frukosten och det är ju bara att köra in i ugnen när man haft i resten så ingen avancerad matlagning.
Annars rökt lax i olika former, någon sill och köttbullar/korv som också går bra i ugnen. Skulle jag inte äta kött så skulle jag nog ersätta köttbullarna med falafel eller ricotta och spenatbollar (Felix hade åtminstone förut några som var suveränt goda).
 
Från Wikipedias artikel om traditionell julmat:

"Ett stort antal rätter associeras till julbordet, både mer ålderdomliga samt modernare rätter. På grund av det stora antalet rätter kan man dela in dem i flera grupper. Vanligt är dock olika typer av inlagd sill, sillsallad, gravad lax, lutfisk, julskinka, olika korvar, sylta, rödbetssallad, Janssons frestelse, köttbullar, risgrynsgröt, revbensspjäll, potatis, olika kålsorter och vörtbröd. Till dessert serveras ofta risgrynsgröt eller ris à la Malta. Till julbordet dricks julmust, mumma, svagdricka, porter eller julöl. Snaps är vanligt förekommande.

Bland de populäraste rätterna på julbordet finns julskinkan, sill, köttbullar, Janssons frestelse och prinskorv.[2]

Lokala specialiteter​

Matkulturen har sett olika ut i landet genom århundradena varför det fortfarande förekommer lokala specialiteter. Vissa har en starkare förankring i ett specifikt område medan andra för en tynande tillvaro. Nedan följer ett antal exempel:

Finländskt julbord​

Det finländska julbordet har många likheter med det svenska men det finns också en mängd specifika inslag. Det mest typiska är kanske alla lådor och gratänger, som kålrotslåda, morotslåda och leverlåda. Andra specifika rätter är karelska piroger, karelsk stek och rosoll. Som dessert till kaffet serveras vanligen "Joulutorttu", vilket är stjärnformade småkakor av smördeg, fyllda med plommonsylt. Det förekommer även en speciell jultårta.[11]"

Ett förslag kan vara att du gör en lista över sånt du gillar ⬆️ och köper hem det färdiglagat. Bara att värma.
Köp hem röda ljus, fina servetter så blir det direkt lite festligare och mysigare när du ska äta.
Rosoll stavar jag själv rosolli. Det är vad jag på svenska kallar för sillsallad. Och så är jag ju uppväxt med morotslåda och kålrotslåda. Smördegskakorna gillar jag också. Långkål har jag gjort några gånger och tycker om det.

Janssons frestelse och gravad lax gillar jag inte.
 
😂 Vadå för något? Måste nästan hitta ett recept. Aldrig hört talas om och då är jag ändå därifrån samt har en släkting som har restaurang som serverar julmat. Gäddpaté har vi däremot gjort någon gång.
Ernst har tydligen gjort något som han kallar julgädda, och som låter rätt gott :) :
https://www.koket.se/ernst_kirchste...pepparrot__knaperstekt_rokt_flask_och_smorsas

Men om det finns en massa andra varianter också, det vet jag inte....
 
Jag har nästan svårt för att komma på någon julmat som INTE finns i färdiglagad form, bara att värma (eller alternativt äta kallt, beroende på vad det är). Rödbetssallad, sillsallad, köttbullar/veg bullar, brunkål, rödkål, bröd, kakor, diverse inlagda sillar, osv osv osv.

Det enda är väl potatis :D men att skala några potäter kräver inte särskilt mycket ansträngning.
 
Fårfiol 🎻
Sillsallad med mkt kryddpeppar
Ägghalvor med skagen och löjrom
Patéer av olika slag
Inkokt lax
Inlagd stekt strömming
Rullströmming i ugn
Saffrans-ostkaka

Mvh är absolut 103 år mentalt 😆

Firar dock ej jul så ska ut och äta på restaurang (inte julmat) på julafton.
Men försöker absolut ha lite julig meny under julveckan ändå.
 
Jag älskar gravad lax tillsammans med gräddfil och kokt potatis med lite smör. Gravad lax är julmat men serveras traditionellt med gravlaxsås/hovmästarsås - jag gillar dock inte senap så den såsen går bort för mig.

Sill, rödbetssallad, janssonsfrestelse är klassisk julmat.

Vi brukar även göra en sallad bestående av rödkåll, alpelsin och valnötter. Blir mkt gott!
 

Liknande trådar

Tjatter På grund av brist på ork tror jag att jag kommer att fira jul med katten i år i min stuga istället för med familjen på en annan ort. Men...
Svar
11
· Visningar
617
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: Acto
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
336
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 215
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp