@Acto jag vet att du inte riktade dig till mig, men jag tar mig friheten att svara ändå. Kanske kan vi få flera svar om lutfisk, min stora favorit i juletid!

Viktigt, viktigt att lutfisken är gjord på långa (arten). Finns även sån gjord på torsk, men det är inte alls lika gott.
Långa är en bottenfisk som lever på musslor.

Lutfisk smakar inte speciellt mycket. Smakar inlagd fisk med bechamelsås.
Konsistensen är allt från ganska fast till lite lös, beroende på hur man tillagar den. Det lönar sig att låta den stå i kallvatten innan tillagning i ugn, då blir den fastare.
Gelé är det INTE tal om!

Serveras förstås med kokt potatis, gröna ärter och nämnda bechamelsås. Vitpeppar kan behövas enligt tycke och smak.

Min man var ingen stor vän av lutfisk tidigare, men nu äter han med god aptit.
Tack! Och det lätt betydligt godare, särskilt med samtliga tillbehör :).
 
Hur skulle du beskriva att lutfisk smakar? Har aldrig smakat på det själv, främst för att mina föräldrar inte tycker om det så det finns inte på julbordet. Har dock fått beskrivet att det har en "fisk-geleaktig smak", vilket jag måste erkänna inte låter så aptitretande ;) (även om jag älskar fisk).
Som @Motacilla säger så tycker jag inte att lutfisk ska smaka gelé. Den ska vara fastare än så. Den luktar fisk, och smaken är väldigt mild. Att BARA äta lutfisken skulle inte vara någon större hit, men tillsammans med potatis, sås, stark senap och gärna gröna ärtor är det UNDERBART gott :d !
 
@Acto jag vet att du inte riktade dig till mig, men jag tar mig friheten att svara ändå. Kanske kan vi få flera svar om lutfisk, min stora favorit i juletid!

Viktigt, viktigt att lutfisken är gjord på långa (arten). Finns även sån gjord på torsk, men det är inte alls lika gott.
Långa är en bottenfisk som lever på musslor.

Lutfisk smakar inte speciellt mycket. Smakar inlagd fisk med bechamelsås.
Konsistensen är allt från ganska fast till lite lös, beroende på hur man tillagar den. Det lönar sig att låta den stå i kallvatten innan tillagning i ugn, då blir den fastare.
Gelé är det INTE tal om!

Serveras förstås med kokt potatis, gröna ärter och nämnda bechamelsås. Vitpeppar kan behövas enligt tycke och smak.

Min man var ingen stor vän av lutfisk tidigare, men nu äter han med god aptit.
Instämmer med en annan användare, massor av kryddpeppar ska det vara! :P
 
Jag kommer som vanligt att fira jul ensam, men vill ju ändå ha någon julmat. Någon ork att fixa julmat finns inte riktigt och jag vill köpa något färdigt. Men vad ska man köpa då? Jag äter inte rött kött. Det som gäller är vegetariskt samt fisk och fågel.

Och om det finns något färdigt att köpa, var köper man det?

Det finns färdig potatisgratäng som är enkelt att fixa men fortfarande gott, jag brukar köpa av märket Peka som finns på både Coop, Ica och Willys. Bara att hälla i en ugnsform, jag brukar lägga ett tjockt lager ost uppepå också, och sen ställa in i ugnen. Om man vill ha något annat än kokt potatis.

Hade jag gjort julmat bara till mig själv hade jag haft följande:
Kokt potatis med smör
Ljust fluffigt bröd med gräddost på
Köttbullar
Varmrökt lax
Någon form av julskinka förmodligen
Baby bell
Brieost
 
Kryddningen av lutfisk verkar vara lokalt betingat. När den äldre generationen ännu levde hade vi varje år långa diskussioner om vilken peppar som är den rätta, eftersom vi brukade bjuda in släkt från både kryddpeppar-, vitpeppar- och svartpepparbygder. Jag tar det som är godast eftersom jag är uppvuxen med alla varianter, och det är kryddpeppar. :D
 
När jag låter-bli-att-fira själv så brukar jag välja ut de godbitar jag uppskattar. Färdigskivad julskinka, god senap, knäckebröd. Några goda sillar (senapssill!) på burk och kanske något spontaninköpt som ser roligt ut just vid inköpstillfället. Ris a la Malta på färdig risgrynsgröt går utmärkt, om en inte nöjer sig med helt slät risgrynsgröt.

Jag tycker det är lätt att hitta småportioner i butikerna numera, och det går på många håll att beställa en jultallrik eller jullandgång i delikatessdisken.
 
Jag vet inte riktigt. Typ thaimat är väl gott. Tycker inte det passar till jul.

Jag har inget emot julmat och vill ha det, men av praktiska skäl har jag dragit ner på mängden mat till jul. Orkar helt enkelt inte äta så mycket.
Vi har sedan flera år tillbaka ätit Indisk mat på julafton! Ris och olika curryblandningar till, chutney och naans. Doftar kryddigt och underbart, är färgglatt och vackert och man kan göra i ordning massor i förväg. Vi serverar mycket ur folielådor (!) som går att hålla varma i ugnen, för enkelhetens skull. Allt vegetariskt, givetvis - mycket veganskt. Ingen i familjen vill längre äta vanligt julbord, så gott är detta. Vi lagar det mesta själva men finns där en indisk restaurang i din närhet, testa gärna att beställa och ta hem! Du får skylla på mig sen om det blev tokigt och du saknar din vanliga julmat ;):heart
 
Vi har sedan flera år tillbaka ätit Indisk mat på julafton! Ris och olika curryblandningar till, chutney och naans. Doftar kryddigt och underbart, är färgglatt och vackert och man kan göra i ordning massor i förväg. Vi serverar mycket ur folielådor (!) som går att hålla varma i ugnen, för enkelhetens skull. Allt vegetariskt, givetvis - mycket veganskt. Ingen i familjen vill längre äta vanligt julbord, så gott är detta. Vi lagar det mesta själva men finns där en indisk restaurang i din närhet, testa gärna att beställa och ta hem! Du får skylla på mig sen om det blev tokigt och du saknar din vanliga julmat ;):heart
Gillar indiskt. Men jag känner inte till någon indisk restaurang i närheten.
 
Gillar indiskt. Men jag känner inte till någon indisk restaurang i närheten.
Vi fuskar rejält - vanligt basmatiris (eller vilket ris som helst) och så currysåser på burk. Finns i alla livsmedelsbutiker. Sen piggar vi upp det med stekt lök, olika sorters chutney på burk, naans i förpackning..... Lite andra tricks och knep, men de är inte alls nödvändiga. Det bästa är dofterna, färgrna och att det är så enkelt och går att göra i förväg, hålla varmt i ugnen i folieformar osv. Jag gören förrätt i form av en indisk blomkåls-soppa, men det är nog det enda jag gör själv helt från scratch....
 
Vi fuskar rejält - vanligt basmatiris (eller vilket ris som helst) och så currysåser på burk. Finns i alla livsmedelsbutiker. Sen piggar vi upp det med stekt lök, olika sorters chutney på burk, naans i förpackning..... Lite andra tricks och knep, men de är inte alls nödvändiga. Det bästa är dofterna, färgrna och att det är så enkelt och går att göra i förväg, hålla varmt i ugnen i folieformar osv. Jag gören förrätt i form av en indisk blomkåls-soppa, men det är nog det enda jag gör själv helt från scratch....

Jag brukar gilla grytbaserna från Mrs Cheng, då blir det ändå lite matlagning (light) och jag kan addera mina egna kryddor om jag vill.
 

Liknande trådar

Tjatter På grund av brist på ork tror jag att jag kommer att fira jul med katten i år i min stuga istället för med familjen på en annan ort. Men...
Svar
11
· Visningar
618
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: Acto
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
336
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 215
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp