Jag är inte riktigt hemma med vad som är julmat. Så jag är vilsen.
Gillar du ris ala malta, så finns ju risgrynsgröt på tub så du behöver bara vispa grädde och blanda i vaniljsocker tror jag.

Bruna bönor som en del äter till jul finns också på tub. Likaså grönkål, rödkål och grönkål om man gillar det.

Sill finns väl i alla möjliga varianter i burk om man gillar det.

Om man gillar köttbullar vid jul, så finns vegetariska sådana numera i frysdisken. Men falafel kanske är godare?

Vegetariska korvar finns väl i kyldisken om man vill ha något istället för prinskorv.
 
Jag jobbar hela julhelgen med undantag för julafton så tänkte göra det enkelt för mig. Kommer också fira ensam eftersom jag inte klarar av att träffa folk den dagen av personliga skäl.

Ska köpa färdiga kycklingköttbullar, potatissallad, varmrökt lax, julkorv och prinskorv, fast det är mest för hundens skull 😁
 
Rosoll stavar jag själv rosolli. Det är vad jag på svenska kallar för sillsallad. Och så är jag ju uppväxt med morotslåda och kålrotslåda. Smördegskakorna gillar jag också. Långkål har jag gjort några gånger och tycker om det.

Janssons frestelse och gravad lax gillar jag inte.
Om du är uppväxt med finsk julmat kanske du även förknippar rom, smetana och rödlök med julbord? Det är kanske en mer lokal finsk jultradition, men är enligt (nästan) alla mina vänner ett måste på julbordet.
 
Tipsar om Dafgårds Janssons frestelse om du gillar Jansson. Jag tyckte den var jättegod! Blev 6 mindre portioner till mig (typ en stor slev vanlig matsked), jag gillar inte att enbart äta Jansson. Fanns på mitt Ica och jag frös in 3 stycken direkt. Hoppas de är lika goda efter värmning igen sedan :)
 
Sill och lax i olika former (kallrökt, varmrökt osv) finns ju och är enkelt att bara köpa färdigt. Ägghalvor med rom. Ett gott bröd till (vört, knäckebröd, surdeg eller vad du tycker om). Kanske finns det nån god kål att köpa färdigt också? Rödkål finns ju på burk med om du hör med en större mataffär kanske det finns långkål eller annan grönkål runt jul.

Risgrynsgröt finns att köpa färdigt. Vispa grädde och blanda i om du vill ha Ris a la Malta. Annars köp saftsås och ha på gröten.

Och sen finns en massa goda julgodisar och lussekatter och pepparkakor att köpa. Och glögg!
 
Om du är uppväxt med finsk julmat kanske du även förknippar rom, smetana och rödlök med julbord? Det är kanske en mer lokal finsk jultradition, men är enligt (nästan) alla mina vänner ett måste på julbordet.
Nej, jag är inte van vid rom, smetana och rödlök. Trodde det var ryskt.

Tipsar om Dafgårds Janssons frestelse om du gillar Jansson. Jag tyckte den var jättegod! Blev 6 mindre portioner till mig (typ en stor slev vanlig matsked), jag gillar inte att enbart äta Jansson. Fanns på mitt Ica och jag frös in 3 stycken direkt. Hoppas de är lika goda efter värmning igen sedan :)
Jag gillar dessvärre inte Janssons.
 
Bra tips. Är svag för sötsaker.
Jag med! Så julafton innebär risgrynsgröt (färdig på rulle, lagom söt 😊) till frukost. Ingen direkt lunch, utan brukar bli lussekatter, pepparkakor och kaffe nån gång mitt på dan. Clementiner, röda äpplen och olika sorters julgodis, både egengjort och köpt, finns att plocka av, hela julen. Glögg till Karl Bertils jul.
Har bara vegetariskt på själva julbordet, där jag brukar ha tofusill (från Coop), vegetarisk "kött"bullar, nån typ rödbetssallad, potatis (inte så många!) och en fräsch grönkålssallad med apelsin, äpple och saffransstekt halloumi. Andra lägger till gravad morot, griljerad tofu, brunkål och rödkål och det är också gott, men inget jag skulle fixa själv.
Ett gott vörtbröd, bregott och ost är också på plats. Ibland ris a la Malta till efterrätt, men brukar inte orka... slinker ner lite extra godis, en lussekatt och några pepparkakor till i stället 😊
 
Grejen med julmat är väl att man själv väljer vad man ska äta, vi har som tradition att äta skaldjur den 23, jag har svårt att hänvisa det till någon gammal hävd mer än att det är gott. 😇
På julafton har vi några måsten, ägg, sill, köttbullar, prinskorv, potatis, gravad lax, lite varierande rökta produkter och julskinka. :)
 
Rosoll stavar jag själv rosolli. Det är vad jag på svenska kallar för sillsallad. Och så är jag ju uppväxt med morotslåda och kålrotslåda. Smördegskakorna gillar jag också. Långkål har jag gjort några gånger och tycker om det.

Janssons frestelse och gravad lax gillar jag inte.
Om du gillar finska julstjärnorna (joulutorttu) är de enkla att baka själv :)

Jag brukar knåda ihop 500 g kvarg (tog en burk Lindahls senast), 500 g smör och ca 7,5-8 dl vetemjöl (det går givetvis att göra typ en fjärdedel av receptet). Kyl ner degen rejält, sedan kavlar, viker ihop och kavlar igen med lite vetemjöl tills den är smidig och fin.

Kavla ut degen tunn. Sedan skär jag fyrkanter av den med ett snitt inåt mot mitten i varje hörn. Klicka på en sked katrinplommonsylt (klipp ner katrinplommon i en kastrull, häll på någon matsked socker och en halv deciliter vatten och låt småputtra tills den är mjuk). Vik in varannan flik mot mitten och tryck till så det blir en stjärna. Sedan pensla med ägg och grädda i ugnen i 225 grader i ca 8-11 minuter.
 
Om du gillar finska julstjärnorna (joulutorttu) är de enkla att baka själv :)

Jag brukar knåda ihop 500 g kvarg (tog en burk Lindahls senast), 500 g smör och ca 7,5-8 dl vetemjöl (det går givetvis att göra typ en fjärdedel av receptet). Kyl ner degen rejält, sedan kavlar, viker ihop och kavlar igen med lite vetemjöl tills den är smidig och fin.

Kavla ut degen tunn. Sedan skär jag fyrkanter av den med ett snitt inåt mot mitten i varje hörn. Klicka på en sked katrinplommonsylt (klipp ner katrinplommon i en kastrull, häll på någon matsked socker och en halv deciliter vatten och låt småputtra tills den är mjuk). Vik in varannan flik mot mitten och tryck till så det blir en stjärna. Sedan pensla med ägg och grädda i ugnen i 225 grader i ca 8-11 minuter.
Ja, de är enkla men har aldrig gjort dem själv. Var dock med när mamma bakade dem. Hon gjorde av köpt deg. Tyvärr har jag ungefär noll ork och tror inte jag orkar baka dem. Och så är jag inte säker på kavlandet, hur man gör. Någon rullsporre har jag inte heller. Det ska vara vågig kant på dem.
 
Det jag vill ha till jul är:

Skinka
Sill, ju fler sorter desto bättre!!
Jansson
Köttbullar som äts tillsammans med gravlaxsås
Olika korvar, gärna typ hjort eller älg, som äts på kavring

Sötsaker har jag inte så mycket till övers för, men en kopp kaffe och småkaka till efterrätt tackar jag inte nej till.
Lutfisk äter vi alltid på kvällen den 23e och risgrynsgröt till frukost den 24e :)
 
Det jag vill ha till jul är:

Skinka
Sill, ju fler sorter desto bättre!!
Jansson
Köttbullar som äts tillsammans med gravlaxsås
Olika korvar, gärna typ hjort eller älg, som äts på kavring

Sötsaker har jag inte så mycket till övers för, men en kopp kaffe och småkaka till efterrätt tackar jag inte nej till.
Lutfisk äter vi alltid på kvällen den 23e och risgrynsgröt till frukost den 24e :)
Hur skulle du beskriva att lutfisk smakar? Har aldrig smakat på det själv, främst för att mina föräldrar inte tycker om det så det finns inte på julbordet. Har dock fått beskrivet att det har en "fisk-geleaktig smak", vilket jag måste erkänna inte låter så aptitretande ;) (även om jag älskar fisk).
 
@Acto jag vet att du inte riktade dig till mig, men jag tar mig friheten att svara ändå. Kanske kan vi få flera svar om lutfisk, min stora favorit i juletid!

Viktigt, viktigt att lutfisken är gjord på långa (arten). Finns även sån gjord på torsk, men det är inte alls lika gott.
Långa är en bottenfisk som lever på musslor.

Lutfisk smakar inte speciellt mycket. Smakar inlagd fisk med bechamelsås.
Konsistensen är allt från ganska fast till lite lös, beroende på hur man tillagar den. Det lönar sig att låta den stå i kallvatten innan tillagning i ugn, då blir den fastare.
Gelé är det INTE tal om!

Serveras förstås med kokt potatis, gröna ärter och nämnda bechamelsås. Vitpeppar kan behövas enligt tycke och smak.

Min man var ingen stor vän av lutfisk tidigare, men nu äter han med god aptit.
 

Liknande trådar

Tjatter På grund av brist på ork tror jag att jag kommer att fira jul med katten i år i min stuga istället för med familjen på en annan ort. Men...
Svar
11
· Visningar
614
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 248
Senast: MML
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 914
Senast: kolblakkur
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Arbetsintervju
  • Den första tråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp