Jultråd 2014

Vår hund har slaktat min fina tomte som jag köpte för några veckor sedan och dessutom suktat efter i flera år :cry:
:eek::nailbiting:
Ge bort hunden i julklapp, till någon som ogillar julen förslagsvis (typ Grinchen)...!! :o
Fy, jag hatar när djuren förstör.. Eller när barnen råkar ha sönder något.. Eller vem som helst egebtligen. Och de ska ju alltid råka ha sönder något av det man är mer rädd om än det andra, av någon anledning.

@Koppen Det har du nog rätt i! :D
Jag älskar alla ljus i fönstrena, jag kommer att få en balkong att sätta ljus på och... Ja :D

"mitt" Ö&B hade inte fått in Gunrys tvålar, jag som ville ha polkagris :( Men, det blev juleskum, både vanliga och några nya som skulle smaka pepparkaka, blev ett värmeljus som doftar kanel också :) hoppas det kommer in lite julpynt snart, behöver köpa lite nytt och en mindre plastgran.

:eek::nailbiting:
Ge bort hunden i julklapp, till någon som ogillar julen förslagsvis (typ Grinchen)...!! :o
Fy, jag hatar när djuren förstör.. Eller när barnen råkar ha sönder något.. Eller vem som helst egebtligen. Och de ska ju alltid råka ha sönder något av det man är mer rädd om än det andra, av någon anledning.

@Koppen Det har du nog rätt i! :D
Jag älskar alla ljus i fönstrena, jag kommer att få en balkong att sätta ljus på och... Ja :D

Hatar också när djuren förstör :/ Förra året hade min kära katt ner en jättefin värmeljushållare från PartyLite som såg ut som en jättestor grön julgranskula, hur fin som helst! Han lyckades ha ner den från fönstret och den gick i tusen bitar :(

Är det ett helt fönster eller liksom flera fönster bredvid varandra? Om det är uppdelat så tror jag inte att det skulle se så konstigt ut med flera hissgardiner, eller varför inte kanske två uppsättningar med kappor och längder? Om längderna hamnar bredvid varandra vid en "avdelning" så borde ju inte det se konstigt ut heller? Bara en tanke :P

Kl
Jag längtar så till julen! Det "värsta" är nog att vi flyttar i dagarna och ska komma iordning innan man ska tänka på julpynt och allt vad det är, jag kommer vara tvungen att köpa nya gardiner och ja, en hel del egentligen. Kan man inte få extra bidrag till julshoppande? :angel: Jag hoppas dock hitta en del på någon återvinningsaffär, där brukar man ju kunna fynda en del.

Och julfirandet.. Det är svårt, jag älskar julen medan maken inte lägger lika stor vikt vid det. När jag var liten/ yngre så firade vi alltid jul med min mormor och morfar och när de gick bort så blev det aldrig samma sak igen, tyvärr. Nu har man egna barn och vill skaffa egna traditioner, men än är de ju så små (den ena inte född än, men hen kommer om några dagar..) att de inte riktigt lägger märke till allt vad jul är heller.
Vi har iaf firat hos min mamma sedan vi blev ett par, problemet nu är egentligen det att mamma skaffat hund och maken är allergisk.. Jag har därmed tänkt tanken att vi antingen firar jul själva hemma eller så bjuder vi hem mamma med make till oss istället. Det är ju inte kul att ha en som blir sjuk på julen menar jag, men samtidigt blir det väääldigt mycket att göra på rätt kort tid om vi ska vara hos oss.. Fast med kommande föräldraledighet för oss båda så borde det inte ta så lång tid att komma iordning heller, det värsta är ju att vi ska få hem en målare som ska tapetsera om två rum i november.. Men det löser sig på något vis! Jag hoppas iallafall att jag kommer få iordning med lite julpynt hemma till advent! :D

Har ni några speciella traditioner som ni håller stenhårt på?

Det enda vi håller stenhårt på nu är att vi alltid är hemma på julafton och de som vill vara med oss då får komma hit och ta med det de vill äta. Jag blev så ledsen för att folk drog i oss åt olika håll och vi har tre familjer (sambon två, jag en). Min mamma säger "gör som ni vill, jag blir glad om ni kommer!" och på sambons sida upplevde jag det som livsviktigt att följa traditioner och aftonen är så speciell. Det kändes lite sådär som att min mamma hamnade på sidan och då sa jag att då är vi bannemig hemma varje jul. Om det är så viktigt får folk komma hit men vi tänker inte stöka i köket! Jag är den mer pyssliga av oss och inte ens jag pallar med att göra ett julbord, haha. Vi äter typ bara ägghalvor, olika sorters lax, köttbullar och potatis på våra egna jul och påskbord :p

Hatar också när djuren förstör :/ Förra året hade min kära katt ner en jättefin värmeljushållare från PartyLite som såg ut som en jättestor grön julgranskula, hur fin som helst! Han lyckades ha ner den från fönstret och den gick i tusen bitar :(
Åh, de ljuslyktorna är ju verkligen superfina!! Och inte helt billiga.. Fy, man blir så ledsen när det händer! :(
(Det är en av få fördelar med att vara gift med en allergiker, man kan inte ha katter som klänger i fönstrena.. Nackdelen är att man inte kan ha vilka djur som helst, och inte blommor som typ hyacinter eller julstjärnor.. Det är tur att han har så många andra bra sidor istället! :love:)

@deathslyna Det där med familjer alltså.. Nu har ju vi iofs mest min familj att vara hos, men det är just det där med allergierna som gör det svårt. För min mamma vet jag att det inte spelar någon roll var man är egentligen, man löser det liksom, men nu tyckte hon att vi får så mycket att göra ändå med flytt om några dagar, bebis som kommer snart, man ska komma iordning med allt osv och hon tycker att vi ju kan ha hunden ute, det gör inte honom något liksom (han älskar att ligga ite i snön), men grejen är ju att det är fullt med pälsparticklar och allt vad det är i hela huset ändå, även om inte hunden är inne..
Men ska vi vara hos oss får det nog lov att bli lite knytis, jag kommer inte palla att göra flera kilo köttbullar och allt vad det är :o
(Räcker det inte med julgodis!? :angel:)

Kl
Är det någon här som brukar göra såndär saffranspannkaka av julgröt? Jag tycker att det ser gott ut och tänkte göra en, men funderar över när man serverar en sådan?
På julafton känns det som att det räcker med grötfrukost o ris ala malta liksom. Kanske till annandagen?

Och partlite som är så billigt liksom... :cautious:
exakt :( Finns en röd julkula som såldes samtidigt som den gröna, på tradera, men den är inte alls lika fin som den gröna, och med tanke på hur skör den va så vettetusan om jag vågar köpa å få hem den i paket :(

Nä det hade nog inte jag gjort!

Föresten när tar ni in era julgranar? :p
Och hur brukar de se ut?

Jag brukar ta in min runt lucia. Den går i rött och guld med silvrigt slängglitter och 300 minilampor. Världens finaste om jag får säga det själv :D

Nä det hade nog inte jag gjort!

Föresten när tar ni in era julgranar? :p
Och hur brukar de se ut?

Jag brukar ta in min runt lucia. Den går i rött och guld med silvrigt slängglitter och 300 minilampor. Världens finaste om jag får säga det själv :D
Förra året var första året med gran.. Vi köpte den "i butik" och alla såg så små och glesa ut, sen såg jag Den granen!! :love: Vi tog hem den och konstaterade att den var GIGANTISK!! Vi fick såga av den då den var för hög och den var säkert närmare 3 m i diameter! Men så tät och fin, fast ljusen räckte ju inte till hela granen, inte heller glittret, så nedre delen av granen var så gott som opyntat :o
I år ska vi ha en mindre gran iallafall ;)
Jag skulle gärna ta in den i början av december, men maken säger att man ska ta in den typ dagen innan jul o klä den då.
I år vill jag i vilket fall hugga den själv så man ser hur den ser ut mer innan och de vi köpte var huggna i början av november som senast så den började ju barra omedelbart :(

10584027_10154767969565114_3311408231536070447_n.jpg

Mums vad gott doftljuset från Ö&B luktade! Julstämning här hemma ;) Verkar brinna sakta med, vilket är ett plus :)

Jag köpte två julklappar idag, en till lillasyster och en till mamma. När jag väl kom hem kom jag på att vi barn redan har köpt en till mamma :o (hon ska få ett namnhalsband, ett hjärta med hennes månadsten, och sen vi fyra barns namn ingraverat på) som vi barn lagt ihop till. Så nu har jag en julklapp till en tjej/kvinna över... I-landsproblem :p
Jag tycker om att köpa julklappar men det är ju så svårt att hitta rätt. Som tex åt mina två bröder, 20 och 22 år. 20 åringen bor hemma, men han har iaf önskat sig ett snyggt armband. Men vart tusan köper jag ett snyggt armband åt en kille, och hur vet jag att det är snyggt? :confused:
Bror nr 2 som är 22, bor hemifrån (har gjort i ca 1-2 år), ev på väg att köpa hus, jobbar och har ganska bra lön, så han kan ju i princip köpa det han behöver :banghead: Tips någon? :p

Är det ett helt fönster eller liksom flera fönster bredvid varandra? Om det är uppdelat så tror jag inte att det skulle se så konstigt ut med flera hissgardiner, eller varför inte kanske två uppsättningar med kappor och längder? Om längderna hamnar bredvid varandra vid en "avdelning" så borde ju inte det se konstigt ut heller? Bara en tanke :P
Det är flera bredvid varandra. Tre fönster, sen en snäppet bredare dörr, och så ett litet fönster intill det. Blir skitstört alldeles oavsett. Men jag beställde metervara så jag ska försöka sy ändå :D

Har haft världens bästa julmusiklista på datorn (ni vet, då på den tiden när man stoppade in sin köpa CD-skiva i datorn o gjorde en lista av de bästa låtarna från alla skivor :p) men har inte orkat trassla fram var jag har musiken/spelare/spotify osv så jag lyssnar varje dag på jobbet (denna kampanjen jobbar vi ensamna som tur är :p) på denna listan från en av de där julbloggarna jag länkade till igår:
https://play.spotify.com/user/yodadog/playlist/6W4mhoyqfJqX0u8HYx8HnI

Funkar oftast fastän spotify inte är installerat på jobbdatorerna :)

@heartstring ja, familjer är svårt. Man ska ju behaga alla på något vis. Såklart menar inte svärfamiljen att begära men jag hade mitt andra år i den familjen och kände mig attackerad och ville inte vara surfittan som förstör och har sig. Samtidigt bryr sig inte sambon om julen alls utan äter gärna spagetti och köttfärssås och är som vanligt så egentligen hade vi kunnat vara hos min mamma varje jul om man ser det så, även om jag gillar min svärfamilj väldigt mycket ligger ju mina blodsband närmast. Dock är jag jätterädd att bli någon slags svart får som förstör deras traditioner. Jag kanske känner mig tryggare vartefter och släpper på detta men just nu är det här väldigt rätt för oss. Ingen blir besviken för att vi inte är där en viss dag och de som vill är välkomna hit om de får plats. Nu bor vi ju så stort att vi faktiskt kan ha mer än två på besök utan att vara på varandra och även ha några få som övernattar.

Min mamma är också jätteglad att vi gjorde såhär för hon minns själv att min pappas familj tjatade väldigt om att det skulle åkas dit varje år och det blev en stressvisit hos mormor som var ledsen att vi inte kunde vara där och ett evigt farande för att julafton är så speciell. Det är det absolut sista jag önskar för så himla roligt är det inte att varken fara omkring med små barn eller stressfira jul så det blir en ont-i-magen-dag där det ska tjatas och bråkas om var man är. För mig är julen lugn och ro med god mat, mycket godis och människor man tycker mycket om.

Jag är klar med julklappsinköp för i år. Ett besök på det stora käntfråntv varuhuset fixade det. I vår familj ger vi bara till barnen, det är ändå de som uppskattar det mest och så blir det så krångligt och dyrt om man ska ge till alla vuxna. Då jag inte har någon respektive eller barn blir jag utan paket men det har jag löst genom att köpa paket till mig själv, eller till hästen :angel:, det har jag råd med då jag inte köper till någon annan vuxen i familjen.

De senaste åren har jag skickat julklapp till vänner utomlands och fått något fint tillbaka. Det är väldigt kul!

Jag bor i en etta och har inte plats med en julgran, men i år har jag köpt en lång girlang, format den som en julgran och satt upp den på väggen och klätt med glitter och röda små kulor. Gick på ca 50kr. Under den ska jag lägga mina paket och sedan låssas att det är tomten som har vart på besök. ;)

Liknande trådar

Hemmet Har vi ingen jultråd för i år eller har jag missat den? Idag är det dags att börja julpynta hos mig! Har flyttat så det blir kul med... 19 20 21
Svar
418
· Visningar
15 798
Senast: Lingon
·
Hemmet Dags för årets balkongtråd? Jag flyttade i oktober förra året, efter 16 år i samma lägenhet, så nu behöver jag hjälp att inreda min nya... 2 3
Svar
41
· Visningar
2 345
Senast: Mia_R
·
Tjatter Mitten på november redan och så vitt jag kan se har ingen startat årets jultråd än :crazy:!! Så ja här kommer den! Snön lyser med sin... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 606
Senast: Tilly_85
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För att locka fler äldre att röra på sig satsar RF Sisu nu i oktober på gratis prova-på-aktiviteter för seniorer på Gotland.
Svar
0
· Visningar
157
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka