Jultråd 2014

Ett tips är att kolla i secondhand butiker om du vill ha lite juldekorationer för en billig peng :) mamma hade varit på en utav våra lokala sådana och hittat helt nya oöppnade adventsljusstakar för 10kr/st! Även nya julgardiner för 15kr/st osv.

I övrigt håller jag med ovanstående. Julfilmer som för mig är ett måste är Ensam hemma filmerna :D

Jag brukar vanligtvis hata julen, men efter en jävligt tråkig november där jag som tillbakaflyttad svensk kommer ihåg varför jag var så jävla deprimerad när jag bodde här, känner jag att jag BEHÖVER lite jul.
Men hur gör man då? Hur hittar man julstämningen?
Jag har två adventsljusstakar. Det är allt.
Se här, julomaner, här är ett HELT BLANKT JULBLAD att skriva på. Dela med er av era bästa julstämningstricks. Får gärna vara gratis eller billigt. Jag har en ganska mysig lägenhet så den borde gå att göra julig.
Kolla på loppisar och liknande efter ljusstakar och pynt. Massor av levande ljus. För in färg, den färg du förknippar med julen, t ex genom att ha en stor röd julduk/gardiner. Sätt fast nejlikor i apelsiner, häng upp i rött band. Baka pepparkakor. Lyssna på julmusik.

@vilse

Jag hittade det här: "
Nästa års julkalender i SVT är ett magiskt och spännande äventyr om syskonen Minna och Sam som åker utomlands med sin mamma till Orkidékusten vid Medelhavet för att fira jul. Men den idylliska Orkidékusten är hotad och det enda som kan rädda den är om de kan hitta den legendariska piraten Aquilas försvunna skatt."

Låter spännande men inte särskilt juligt.

Jag har hört reklam på radion för triss adventskalender så den finns :)

Nästa års julkalender har också blivit släppt och det blir Historieätarna som tillsammans med ett gäng ungar går igenom julens mat och traditioner under olika tidsepoker i Sverige.

Kl
Jag har köpt scouterna stearinljus som jag skall ge till min svärmor. Det tyckte jag var en bra present. Hon ska få lite andra saker också, men hon gillar ljus, så den julklappen är jag särskilt nöjd med.
Sen letar jag efter uppblåsbara galjar som jag ska ge till min mamma, pch min syster. De är så bra.

Hittade den här fina ljusstaken på Röda Korset. 20 spänn, och så 75% rabatt på det. Kom hem med både den och locktången för bara en tia! Här ska bara köpas svart sprayfärg så blir ljusstaken svart.
Måste fan kila in på Röda Korset oftare :D

Kan ju vara bra att komma ihåg bilden också!
10665371_287847194746408_490804964_n.jpg

Nu är min julgran klädd, och pynt och stakar är uppe :o:banana: Bara julgardinerna kvar :) och julgransmattan jag håller på att brodera... Bilder kommer sen :)

Efter noga övervägande och konfererande med min kära moder (som håller starkt på traditionerna) så har jag beslutat mig för att börja lite smått med att sätta upp adventsljusstakarna. :o Det är tyvärr en vecka för tidigt men eftersom jag har BF på tisdag och pyret inte verkar ha för avsikt att komma ut alls så finns det en risk att v i är på förlossningen nästa helg. När vi nu ändå håller på att putsa fönstren idag (bara de nya - de gamla fönstren putsas inte :angel:) så åker ljusstakarna upp.

I veckan som kommer ska jag hämta ut dörrkransen och då lär det noga trilla med en och annan hyacint mm

Jag tände adventsbelysningen igår, nu orkade jag inte med mörkret utan mysbelysning längre (plus att en granne hade slängt upp en gigantisk lysande stjärna + blinkande ljus på sin balkong vilket gör att jag inte kommer att vara mest hatad av de mer traditionella grannarna i vilket fall från och med nu :angel:). Har även tagit in 3 hyacinter i sovrummet som börjat slå ut och luktar helt underbart.

Framåt veckan kommer adventskalendern till sambon upp, lite juldukar och ljusstakar samt kanske lite fler julblommor. I början av december smyger jag nog upp granen och ytterligare lite julpynt (någon halmbock och kanske en tomte). Annars så är det mest blommorna och belysningen jag vill åt, de är mest stämningsskapande. Och att få baka med saffran och dricka glögg!

Jag skulle så gärna vilja uppdatera vår adventsbelysning i år, vi har ett gäng stjärnor från Watt och Veke som förvisso är rätt fina men tråkiga. Men eftersom den ena av oss går på CSN och den andra föräldrapenning så ska vi nog prioritera annat för våra pengar. I vilket fall ser jag fram emot att få pynta och äta adventsfika nästa helg :)

Nu hoppar jag in i tråden. Jag längtar nåt vansinnigt till jul just nu!
Förra helgen drack jag julmust och idag har jag bakat saffransmuffins med mandelmassa.

Nästa helg är det dags att börja sätta upp ljusstakar och gardiner och sånt!

Finns det någon själ här inne som kan svara på om julgransris barrar om man gör typ kransar av det och hänger i fönstret? Blir den brun och ful efter en vecka eller håller sig sånt?

Årets I-lands problem.

Jag kan inte bestämma mig för om balkongdörren ska räknas som fönster eller inte.

Jag har alltså fem fönster + glasad balkongdörr. Glaset är i samma höjd/bredd som fönstren så det ser ut som 6 fönster.

Så var ska de två adventsstjärnorna sitta i? I fönstret närmast balkongdörr + fönstret näst längst bort från balkongdörr? Eller ska jag räkna bort dörren helt.

Vilket jävla korkat dilemma

Liknande trådar

Hemmet Har vi ingen jultråd för i år eller har jag missat den? Idag är det dags att börja julpynta hos mig! Har flyttat så det blir kul med... 19 20 21
Svar
418
· Visningar
15 799
Senast: Lingon
·
Hemmet Dags för årets balkongtråd? Jag flyttade i oktober förra året, efter 16 år i samma lägenhet, så nu behöver jag hjälp att inreda min nya... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 654
Senast: MJLee
·
Tjatter Mitten på november redan och så vitt jag kan se har ingen startat årets jultråd än :crazy:!! Så ja här kommer den! Snön lyser med sin... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 608
Senast: Tilly_85
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För att locka fler äldre att röra på sig satsar RF Sisu nu i oktober på gratis prova-på-aktiviteter för seniorer på Gotland.
Svar
0
· Visningar
157
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31