Jultråden 2021

Här råder matkoma (eller åtminstone kak-koma) efter mycket lyckad adventsfika med våra grannar. Vi var totalt 5 olika nationaliteter och det var roligt att få visa lite svenska traditioner. Vi serverade Blossaglögg och jag dukade upp traditionsenligt med sju sorters kakor (lussekatter, saffransbullar med vit choklad, pepparkaksmuffins, pepparkakor, pepparkaksbollar, chokladbollar och chokladkola). Därutöver en godisskål med skumtomtar och Mariannekarameller. Till pepparkakorna serverade vi bredbar Saint Agur, och detta blev det mest populära inslaget på bordet tror jag minsann. Supermysigt hade vi! 😊

Kan även rekommendera Spotify-listan "Christmas Cocktail Jazz" om det är någon som letar efter lite lättsam instrumental julmusik som kan stå på i bakgrunden vid dylika event utan att ta över eller bli tjatig.
 
Här råder matkoma (eller åtminstone kak-koma) efter mycket lyckad adventsfika med våra grannar. Vi var totalt 5 olika nationaliteter och det var roligt att få visa lite svenska traditioner. Vi serverade Blossaglögg och jag dukade upp traditionsenligt med sju sorters kakor (lussekatter, saffransbullar med vit choklad, pepparkaksmuffins, pepparkakor, pepparkaksbollar, chokladbollar och chokladkola). Därutöver en godisskål med skumtomtar och Mariannekarameller. Till pepparkakorna serverade vi bredbar Saint Agur, och detta blev det mest populära inslaget på bordet tror jag minsann. Supermysigt hade vi! 😊

Kan även rekommendera Spotify-listan "Christmas Cocktail Jazz" om det är någon som letar efter lite lättsam instrumental julmusik som kan stå på i bakgrunden vid dylika event utan att ta över eller bli tjatig.
Jag är nyfiken, vad tyckte de om kakorna? Jag vet inte om man har lussekatter någon annanstans än i norden så jag blev lite nyfiken :D
 
Jag är nyfiken, vad tyckte de om kakorna? Jag vet inte om man har lussekatter någon annanstans än i norden så jag blev lite nyfiken :D
Nä, lussekatter var nytt för samtliga. Saffran återfinns här främst i indisk mat så de hade nog lite svårt att "koppla om det" till en svensk sötsak, men framförallt de med vit choklad i var väldigt poppis! De utan framstår nog som lite småtråkiga om man inte har dem med sig sedan uppväxten så att säga, då är de ju mest bara lite halvsöta gula bröd liksom :p

Pepparkakorna kändes igen av gästen från Estland, och den svenska glöggen smakar tydligen väldigt likt det de dricker där på julen också. Att ha ost på pepparkakorna var dock nytt för henne men något hon genast skulle ta med sig hem till jul i år :D
 
Nä, lussekatter var nytt för samtliga. Saffran återfinns här främst i indisk mat så de hade nog lite svårt att "koppla om det" till en svensk sötsak, men framförallt de med vit choklad i var väldigt poppis! De utan framstår nog som lite småtråkiga om man inte har dem med sig sedan uppväxten så att säga, då är de ju mest bara lite halvsöta gula bröd liksom :p

Pepparkakorna kändes igen av gästen från Estland, och den svenska glöggen smakar tydligen väldigt likt det de dricker där på julen också. Att ha ost på pepparkakorna var dock nytt för henne men något hon genast skulle ta med sig hem till jul i år :D
Jag förstår dem dock, jag har själv svårt att koppla om saffran till något man har i mat! :rofl: Tänker att det smakar sött hela tiden :D

Intressant med gästen från Estland, pepparkakor men inte lussekatter. De har kanske inte Lucia där?
Kul!
 
Jag förstår dem dock, jag har själv svårt att koppla om saffran till något man har i mat! :rofl: Tänker att det smakar sött hela tiden :D

Intressant med gästen från Estland, pepparkakor men inte lussekatter. De har kanske inte Lucia där?
Kul!
Nä, jag tror att just Lucia är en väldigt svensk grej! Det firas lite i Danmark också vill jag minnas, men längre än så tror jag inte att traditionen spridit sig (någon får gärna rätta mig om jag har fel).
 
Nä, jag tror att just Lucia är en väldigt svensk grej! Det firas lite i Danmark också vill jag minnas, men längre än så tror jag inte att traditionen spridit sig (någon får gärna rätta mig om jag har fel).
Firas i Norge med, men är inte så vanligt att fira som i Sverige där det känns självklart att dom flesta firar ☺️🕯️🕯️🕯️🕯️✨ älskar själv lucia och blev jätteglad när jag fick veta att dom firar i minis barnehage 🥰
 
Nä, jag tror att just Lucia är en väldigt svensk grej! Det firas lite i Danmark också vill jag minnas, men längre än så tror jag inte att traditionen spridit sig (någon får gärna rätta mig om jag har fel).
Firas i Norge med, men är inte så vanligt att fira som i Sverige där det känns självklart att dom flesta firar ☺️🕯️🕯️🕯️🕯️✨ älskar själv lucia och blev jätteglad när jag fick veta att dom firar i minis barnehage 🥰
Oj! Jag tänkte att det var en åtminstone skandinavisk grej, men visste inte att det var så svenskt. Intressant.
 
Åh, vad fint SVTs luciamorgon var i år! :love:

Mamma kom med ett pepparkakshus till barnet i huset. Vi ställde i ordning och pyntade kring det och drack ”lussebulledricka” dvs varm havremjölk med saffran, kardemumma och honung. :d

Nu har barnet, hennes mamma och mammans flickvän åkt för att köpa gran 🌲 och jag vilar.

9FB62122-0B98-4CCD-AFD0-45AD171378E8.jpeg
 
Äntligen! Jag har några små saker kvar (stryka bordstabletterna, dammsuga och ställa ut de tomma lådorna med förpackningar i förrådet) sedan ska jag köpa en julgran o pynta den 😍 Hoppas komma göra det i morgon men beror på hur min första brist på visdomstand utvecklar sig 😅 Ville vara klar tills idag för att bara kunna chilla och titta på julprogram hela kvällen och precis så blev det. Använde ALLT mitt julpynt för första gången, nu tredje julen i min älskade lägenhet, så otroligt mysigt 😍

Tyvärr ful rosaröd, måste försöka fota imorgon i dagsljus. Älskar nog dessa djupröda sammetsgardiner allra mest 😍🎄
 

Bifogade filer

  • 16395886953778332685592473367406.jpg
    16395886953778332685592473367406.jpg
    130,7 KB · Visningar: 30
Haft en riktigt mysig kväll I stallet med julpyntning med fika efteråt med stallkompisarna :love:. ICAs glögg var oväntat god 😋. Sambon och jag testade ikväll varsin juldryck; han nån typ av öl- julbrygd och jag cidern Hannas skumtomte som var rätt god men tycker inte det smakar skumtomte :cautious:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 478
Senast: Angel
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
785
Senast: Squie
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 978
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp