Jultråden 2021

Detta,men tillsatte 2 tsk vaniljsocker och drog ned lite på strösockret istället.

https://www.ica.se/recept/brynt-smorkola-722865/

Det var otroligt enkelt och på min spis klart på ca 25 minuter (använde digital termometer och en större le creuset-gryta).
Skippade att snurra kolorna utan skar upp de dagen efter när formen stått framme i rumstemp. Viktigt med flingsaltet på, snåla inte!

Tusen tack, det blir morgondagens projekt 😍
 
Nu är även vår gran uppe!
D14E5FED-75CF-413A-8507-212F84D2F19C.jpeg
 
Vill köpa lussekatter från Bröd&Salt plus lite annat jag glömde. Men det får vara tills imorgon, tidigt, så förhoppnings det inte är lika många människor i omlopp
 
På tal om julmusik så har Michael Buble med Its Beginning Look A Lot Like Christmas, Bobby Helms med originalversionen av Jingle Bell Rock från 1957 och The Pogues med The Fairytale of New York blivit nya favoriter de senaste åren 😍. Antingen för jag är äldre eller för att tidigare favoriter Wham/Last Christmas, Mariah Carey/All I Wnt For Christmas och Band Aid/Do They Know Its Christmas är mera uttjatade. Eller både och. 😂. Håller även med morfar om att ingen jul utan O helga natt men jag bara älskar den i engelsk version med Mariah Carey 😍.
 
Igår gjordes köttbullar, dom blev smarriga! Fick tips att använda en spritspåse samt tillaga köttbullarna i ugnen - blev så mkt smidigare!

Idag blev det brynt smörkola, efter receptet som jag tror @Malibu_Stacy tipsade om. Dom blev supergoda! Håller även på att göra lussekatter, blir tredje satsen denna december :D.
 
Igår gjordes köttbullar, dom blev smarriga! Fick tips att använda en spritspåse samt tillaga köttbullarna i ugnen - blev så mkt smidigare!

Idag blev det brynt smörkola, efter receptet som jag tror @Malibu_Stacy tipsade om. Dom blev supergoda! Håller även på att göra lussekatter, blir tredje satsen denna december :D.
Måste säga att även denna sats lussekatterna blev mkt goda!
signal-2021-12-21-23-28-09-598 (1).jpg
 
Diskat rent några gamla syltburkar och tagit bort etiketterna. Fyllt hälften med brynt smörkola och hälften med tomtefudge. Med ett band runt och en fin etikett ser det riktigt trevligt ut som liten extra present/julklapp.
Lägger du det löst i burkarna eller bakplåtspapper mellan lagren så att säga? Funderar nämligen på hur jag ska knäcken i glasburken i år; bara allt nerlagt som tidigare eller ha bakplåtspapper mellan ?! 🙄
 
Lägger du det löst i burkarna eller bakplåtspapper mellan lagren så att säga? Funderar nämligen på hur jag ska knäcken i glasburken i år; bara allt nerlagt som tidigare eller ha bakplåtspapper mellan ?! 🙄
Bakplåtspapper mellan lagrena för tomtefudgen, samt förvara i kyl eller frys.

Kolorna har jag rullat in i bakplåtspapper redan så de trycker jag bara ner i burkarna och förvarar i kylen.
 
Idag har vi gjort julgodis: rocky road, lakritskola, brända mandlar och knäck. Allt blev bra förutom de brända mandlarna där "smeten" inte riktigt fastnade på mandlarna som det var tänkt utan mer smulade sig vid sidan av. Läste i kommentarerna till receptet (efter, förstås :banghead:) att de troligen legat för länge i värmen i kastrullen tillsammans. Ja, ja...
 
Detta måste in i jultråden känner jag. På väg till affären tidigare ikväll mötte jag en bil med en fastbunden gran på taket. Så långt allt normalt, men granen hade redan belysning i. Bäst av allt var det en flerfärgad ljusslinga😂 måste varit en festlig typ som satt i den bilen. Skrattade rakt ut när jag såg ekipaget 😅
 
Slagit in julklappar och gjort världens lättaste cheesecake med pepparkaka. Bara jag som vill ha det här i huset så gjorde 3 glas, 1 per dag till julafton :d imorgon ska det bakas mjuk pepparkaka och nått med saffran, vet inte vad + vörtbröd om jag hinner, tror det blir bra ☺️
 
Slagit in julklappar och gjort världens lättaste cheesecake med pepparkaka. Bara jag som vill ha det här i huset så gjorde 3 glas, 1 per dag till julafton :d imorgon ska det bakas mjuk pepparkaka och nått med saffran, vet inte vad + vörtbröd om jag hinner, tror det blir bra ☺️
Vörtbröd ska vi också baka imorgon, köpte en färdig kryddblandning för att förenkla lite, hoppas det blir bra :)
 
Jag ska i sedvanlig ordning ha en jävligt göttig jul helt för mig själv! Den är precis så o-julig som jag vill ha den. Dvs inget julbord, Kalle eller klapputbyte men kanske en ask Noblesse framför Love Actually på kvällskvisten och lite glögg med lussebulle i stallet med farsan på dagen.

Min familj har dom senaste två(?) åren åkt till mina svärföräldrar och firat, jag brukade hänga med förr i tiden men det har alltid känts som att jag "offrar" mig. Jag gillar inte att sova borta, jag äter knappt nån julmat och julen har aldrig varit någon favorithögtid. Vet att jag pratade med min son om detta, han kan ha varit kanske fyra år då. Jag sa att jag inte ville åka och att jag helst av allt bara ville vara hemma och då sa han, klok som en bok "men stanna hemma då mamma". Jag har liksom tänkt att jag har åkt med för hans skull, men vi ses ju dom övriga 364 dagarna om året och för honom var det liksom självklart att jag skulle göra det jag ville.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 476
Senast: Angel
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
782
Senast: Squie
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 936
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp