Juridik -Exet och tillika hyresgästen tömmer kåken.

Sonen har ju varit med och förfärdigat konsten, vad mer behövs?
oj jag fick inte upp inlägget innan av girasol. :o har lite problem med att buke inte laddar sidorna som de ska och såg det inte helt enkelt
My bad !
Men jag tänkte just när jag såg "konsten" att det ser ju mer ut som en yngre än en äldre som målat:cool:
 
Ja det kan man ju säga:banghead::banghead:
:crazy:
har du bilder från innan han flyttade in? så det går att bevisa att detta är vad han har gjort?

Nja alltså, hyresgästen är ju mitt ex. Vi har byggt huset tillsammans på min släktgård. Vi skiljer oss -mot hans vilja ska ju förtydligas. Exet vägrar flytta så jag flyttar. Under tiden jag bor på annat ställe så samäger vi fastigheten precis som tidigare. När väl bodelning sker kan inte exet köpa ut mig då jag har bättre likviditet och inte heller är beredd att sälja min del av huset. Summa summarum han får ett överpris, behålla allt lösöre -inte fastmonterade saker. Samt rätt att hyra huset i 24 månader från bodelning till fast billig hyra. Rummet fördärvades mellan tiden jag var utflyttad och bodelningen. Han vägrade återställa det och eftersom jag råkar vara mamma till sonen som förvisso fick hjälp av sin pappa och mitt ex så kan jag inte säga så mycket mer än vara heligt förbannad. Alltså lät jag det hela passera under bodelningen för att få tyst på idioten och pappren påskrivna. Vilket tog sex månader av advokatbrev och förhandlingar.

Sista förhandlingen höll på i över fyra timmar och exet gapade och skrek, lämnade förhandlingsbordet och uppförde sig som en trotsig barnunge, jag vägrade gå därifrån innan avtalet var påskrivet eftersom vi varit överens muntligt tre gånger innan, avtal skrivits av advokaterna och väl dags att underteckna så ångrade han sig och påstod att jag ändrat något i avtalet. Vilket jag definitivt inte gjort. Kan ju säga att den där nätta kostnaden på i runda slängar 80 000 i omkostnader för min del är bland de bäst investerade kronor jag lagt på den mannen. Ser dock ut som jag får punga ut med en fet slant till.
 
Så en liten uppdatering

Igår kom exet och skulle hämta barnen då de har höstlov denna veckan som är hans. redan fyra timmar innan hämtning vill han återlämna nycklar för huset. jag svarar att vi tar det imorgon som vi sa. klockan 16 passar mig bra för besiktning.
Nähä se det gick inte, här skulle inget besiktas. Han tyckte jag skulle ta med mig barnen och komma bort och sen kunde jag ta med mig en ficklampa. svaret på det var ju inte så svårt.

Då dyker han upp här klockan åtta för att hämta barnen och vill överlämna tre husnycklar samtalen lapp med telenummer till städfirma han anlitat. jag svarar konsekvent att vi tar det imorgon klockan fyra och börjar med en yttre besiktning. Han vägrade. då sa jag att då tar vi det klockan tolv, vilket jag har för mig är en normal tid för avflyttar hyresgäst att överlämna nyckel. nä se det gick inte heller. och något protokoll skulle inte skrivas. Han la nycklar och lapp på golvet och gick!!''

Idag klockan tolv kommer jag att besikta huset tillsammans med en gemensam vän som som fotodokumentera allt. jag försökte även förklara för exet att jag har inget avtal med det städbolag som han anlitat och har jag synpunkter så kommer jag framföra dom till honom, inte till tredje part.

Döm sedan om min förvåning att städbolag har mailat mig igår kväll. ett standardmail de skickar ut och gratulerar mig till mitt nya hus!
Nåja, fortsättning lär följa för när jag kollade städföretagets checklista för flyttstädning så städare de inte väggar och tak samt fönsterbleck och en hel del annat som faktiskt ingår i en avstämning vid flytt. Kan bli spännande idag må jag säga.
 
Fy fan vilken soppa. Det är märkligt att man kan leva ihop i många år för att sedan inse att den man trodde man kände visar sig vara någon helt annan och med sidor man aldrig sett innan separation. Jag hoppas du kan trycka till honom ordentligt så det svider att sabba som han har gjort. :banghead:
 
Så då har vi besiktigat huset idag -utan exet. Milda Matilda och herre jävlar och hans moster.
Utomhus:
Det ligger skräp kvar i form av kablar, spikar, skruvar, kabelskor etc.
Rabatterna är inte fixade utan det är igenväxt med ogräs. Låg cigarettfimp i rabatten (en ny sådan dessutom).
Ogräs i gruset. Löv både här och där och fallfrukt lite här och där. Vissa delar av tomten är inte klippt alls i sommar och inte nu heller, så vildvuxet är förnamnet.
Vattenslang saknas inklusive vindor att hänga upp den på.
Ytterväggar smutsiga och de röda väggarna under fönstren har helt plötsligt rinningar av vitt.
Ytterdörrar smutsiga.
Halogenlampa på gavel saknas.

Samtliga fönster är putsade men inte rena och vissa fönster har stänk av något slag på sig som definitivt kom dit vid putsandet. Som de ser ut nu ser mina ut efter att vait oputsade i några månader.

I badrummet saknas tvättställsskåp, två vägghängda badrumsskåp, det ena modell garderob. Två vertikala badlakanshängare saknas. OCH det är en vattenläcka under handfatet som inte är rapporterad. Det är heller inte rent runt toalettstol och bakom. Spegeln randig. Badrumsdörren genomskitig.

Tvättstugan. Ja vad säger man, väggarna genom smutsiga med spindelväv. Ej städat bakom tvättmaskin och torktumlare samt torkskåp. Filtret i värmepumpen igengrott av damm, ej rengjort under värmepump. Torktumlare och tvättmaskin ej rengjorda. Krokar som var monterade istället för hatthylla saknas. Taket smutsigt.
Hallen, genomskitiga väggar, skruvar och spikar kvar efter speglar, tavlor och möbler. Hatthylla saknas. Spindelväv i taket.
Sovrum 1: element saknas, smutsigt tak. Lämnat elinstallationer synliga dvs saknas täckbrickor och kontakter vilket är en direkt fara. Gardinstångsfästen saknas.

Vardagsrum: Kakelugnen smutsig utvändigt. Grådassig och dammig. Väggar skitiga. 2 elkontakter saknas, det är bara hål med sladdar. Element saknas. Friskluftsventilerna är inte städade utan igengrodda. Fläkten som var styrbar för värmeförflyttning och satt i taket vid kakelugnen är borta. Taket skitigt samt spindelväv. Gardinstångsfästen saknas.

Köket.. Två lysrörsarmaturer i tak saknas, två spotlightramper som satt fastmonterade i underkant av överskåp saknas. Taket olidligt smutsigt av matos och flugskit. Spisfläkten inte rengjord samt filtret i fläkten saknas. Väggen bakom diskbänk, bänk och spis är igengrodd med rinningar av gud vet vad,. Ugnen är fördärvad. Den var sjukt ren inuti, bara det att den är keramiskt självrengörande och något pucko har använt ugnsrengöring så hela bakstycket i ugnen är fördärvat. Kökslådor halvrena och skärbrädan har kvar matrester. Överskåpen ej rena invändigt för att inte tala om skåpet under vasken, jag trodde något skulle hoppa upp och bita mig när jag öppnade där.
Tejpbitar kvar på skåpsluckor liksom kyl och frys. Tapeten har skador då den släppt och följt med då de plockat ned upphängda saker. Gardintångsfästen saknas.

Sovrum 2: element saknas, fönster ej rena. Dörren saknas!!!! Fönsterblecken svarta av smuts.

Hall 2: Brandvarnare borta. Stora hål efter diverse uppskruvade saker. STORA skruvar/bultar likt M8 sitter kvar i väggen. Väggarna är egentligen gulmålade men där trappen kommer upp är det så smutsigt så det är gråsvart. Elfa-systemet i garderoben är nedmonterat, var hylla och klädstång.

wc : ja vad säger man, dassastolen saknas.

Sovrum 3: Fönster ej rent. Ytterhöljet till taklampans kontakt är borta så det sticker ut sladdar. Spikar kvar i vägg. Dörren smutsig liksom väggarna.

Sovrum 4. Friskluftsventil smutsig. Fönster smutsig, väggar smutsiga. Element saknas.


Kan konstatera att torkvinda (inte därifrån den togs men den står i vedboden inklusive ankaret han slitit upp -det tog nog en stund haha) och arkiverad bokföring hittat tillbaka. Det har inte en styck sadel gjort, ej heller komplett träns.

Så jaaa, jag har en del att stå i. Jag lovar, jag kommer vara den som skrattar sist. Jag är förvånad hur man missköta sitt boende på det här viset! När jag bodde här så nog fan skurade jag både väggar och tak. Väggar torkades ganska ofta efter behov vilket behövs med fyra barn och ljusa väggar. Taket våttorkades varje sommar vilket behövs om man väljer att ha öppet och bo mitt på landet bredvid ko och får samt hästhagar ;). Det enda som egentligen var riktigt riktigt rent idag var golven -utom i badrum och tvättstuga. Resten har de klarat av.

Fick dessutom höra av sonen att städfirman hade tagit in en annan städfirma som kom 20 mil ifrån. Tio personer kom och de var där en hel dag!!!!! Galet nyfiken på vad den städningen kostade.

JAAAAA JOOOO behöver jag tillägga att sista hyran inte heller var tillhanda på mitt konto idag?


Så nu är frågan vad nästa drag är? @Inte_Ung ,jag har smsat att jag underkänner städningen till exet samt jag har efterlyst hyran. Men sen?
 
Men så mysigt han verkar haft det i sitt hem..:wtf::turd::wtf:

Offert på vad alla installationer han fuckat upp kommer kosta, samt på vad saneringen av alla boytor kommer kosta, sen skicka en faktura baserat på detta samt ev merkostnader för din del och betalas den inte så går det väl att hoppa över kfm och gå direkt till tinget?
 
Så då har vi besiktigat huset idag -utan exet. Milda Matilda och herre jävlar och hans moster.
Utomhus:
Det ligger skräp kvar i form av kablar, spikar, skruvar, kabelskor etc.
Rabatterna är inte fixade utan det är igenväxt med ogräs. Låg cigarettfimp i rabatten (en ny sådan dessutom).
Ogräs i gruset. Löv både här och där och fallfrukt lite här och där. Vissa delar av tomten är inte klippt alls i sommar och inte nu heller, så vildvuxet är förnamnet.
Vattenslang saknas inklusive vindor att hänga upp den på.
Ytterväggar smutsiga och de röda väggarna under fönstren har helt plötsligt rinningar av vitt.
Ytterdörrar smutsiga.
Halogenlampa på gavel saknas.

Samtliga fönster är putsade men inte rena och vissa fönster har stänk av något slag på sig som definitivt kom dit vid putsandet. Som de ser ut nu ser mina ut efter att vait oputsade i några månader.

I badrummet saknas tvättställsskåp, två vägghängda badrumsskåp, det ena modell garderob. Två vertikala badlakanshängare saknas. OCH det är en vattenläcka under handfatet som inte är rapporterad. Det är heller inte rent runt toalettstol och bakom. Spegeln randig. Badrumsdörren genomskitig.

Tvättstugan. Ja vad säger man, väggarna genom smutsiga med spindelväv. Ej städat bakom tvättmaskin och torktumlare samt torkskåp. Filtret i värmepumpen igengrott av damm, ej rengjort under värmepump. Torktumlare och tvättmaskin ej rengjorda. Krokar som var monterade istället för hatthylla saknas. Taket smutsigt.
Hallen, genomskitiga väggar, skruvar och spikar kvar efter speglar, tavlor och möbler. Hatthylla saknas. Spindelväv i taket.
Sovrum 1: element saknas, smutsigt tak. Lämnat elinstallationer synliga dvs saknas täckbrickor och kontakter vilket är en direkt fara. Gardinstångsfästen saknas.

Vardagsrum: Kakelugnen smutsig utvändigt. Grådassig och dammig. Väggar skitiga. 2 elkontakter saknas, det är bara hål med sladdar. Element saknas. Friskluftsventilerna är inte städade utan igengrodda. Fläkten som var styrbar för värmeförflyttning och satt i taket vid kakelugnen är borta. Taket skitigt samt spindelväv. Gardinstångsfästen saknas.

Köket.. Två lysrörsarmaturer i tak saknas, två spotlightramper som satt fastmonterade i underkant av överskåp saknas. Taket olidligt smutsigt av matos och flugskit. Spisfläkten inte rengjord samt filtret i fläkten saknas. Väggen bakom diskbänk, bänk och spis är igengrodd med rinningar av gud vet vad,. Ugnen är fördärvad. Den var sjukt ren inuti, bara det att den är keramiskt självrengörande och något pucko har använt ugnsrengöring så hela bakstycket i ugnen är fördärvat. Kökslådor halvrena och skärbrädan har kvar matrester. Överskåpen ej rena invändigt för att inte tala om skåpet under vasken, jag trodde något skulle hoppa upp och bita mig när jag öppnade där.
Tejpbitar kvar på skåpsluckor liksom kyl och frys. Tapeten har skador då den släppt och följt med då de plockat ned upphängda saker. Gardintångsfästen saknas.

Sovrum 2: element saknas, fönster ej rena. Dörren saknas!!!! Fönsterblecken svarta av smuts.

Hall 2: Brandvarnare borta. Stora hål efter diverse uppskruvade saker. STORA skruvar/bultar likt M8 sitter kvar i väggen. Väggarna är egentligen gulmålade men där trappen kommer upp är det så smutsigt så det är gråsvart. Elfa-systemet i garderoben är nedmonterat, var hylla och klädstång.

wc : ja vad säger man, dassastolen saknas.

Sovrum 3: Fönster ej rent. Ytterhöljet till taklampans kontakt är borta så det sticker ut sladdar. Spikar kvar i vägg. Dörren smutsig liksom väggarna.

Sovrum 4. Friskluftsventil smutsig. Fönster smutsig, väggar smutsiga. Element saknas.


Kan konstatera att torkvinda (inte därifrån den togs men den står i vedboden inklusive ankaret han slitit upp -det tog nog en stund haha) och arkiverad bokföring hittat tillbaka. Det har inte en styck sadel gjort, ej heller komplett träns.

Så jaaa, jag har en del att stå i. Jag lovar, jag kommer vara den som skrattar sist. Jag är förvånad hur man missköta sitt boende på det här viset! När jag bodde här så nog fan skurade jag både väggar och tak. Väggar torkades ganska ofta efter behov vilket behövs med fyra barn och ljusa väggar. Taket våttorkades varje sommar vilket behövs om man väljer att ha öppet och bo mitt på landet bredvid ko och får samt hästhagar ;). Det enda som egentligen var riktigt riktigt rent idag var golven -utom i badrum och tvättstuga. Resten har de klarat av.

Fick dessutom höra av sonen att städfirman hade tagit in en annan städfirma som kom 20 mil ifrån. Tio personer kom och de var där en hel dag!!!!! Galet nyfiken på vad den städningen kostade.

JAAAAA JOOOO behöver jag tillägga att sista hyran inte heller var tillhanda på mitt konto idag?


Så nu är frågan vad nästa drag är? @Inte_Ung ,jag har smsat att jag underkänner städningen till exet samt jag har efterlyst hyran. Men sen?

Herejävlar vilket svineri.

Gissar att du kan ta in offerter för att återställa allt till samma standard som det var innan han stal och sabbade, och (förslagsvis genom juridiskt ombud) meddela att han får betala. Förslagsvis skickar du in en stämningsansökan och ser till att det går upp i tingsrätten först och främst, så att han blir dömd att betala. Tror att det är mer gynnsamt än att ta en (eventuell) omväg via kfm.
 
Hahaha! Men herregud! Alltså, jag har bott på landet i några år. Inte har vi behövt skrubba väggar och tak särskilt ofta (aldrig tak tror jag) och ändå har det inte varit i närheten av vad du skrev ovan. Vad i hela friden har han gjort med hemmet? Jisses! Stackars barnen att ha behövt bo sådär också.

Well, jag tror inte att han har så mycket att försvara sig med. Han är nog.. ptjau.. rökt :D
 
Fem sidor senare har jag nu på ett sakligt punkt för punktuppställning skrivit ned alla anmärkningar. Med NOTERING: vänligen åtgärda nedanstående punkter inom sju dagar. Samt Hyran är ej erlagd i rätt tid, vänligen åtgärda snarast.

Inga sura miner här inte. Det får han smaka på den hårda vägen..
 
Fem sidor senare har jag nu på ett sakligt punkt för punktuppställning skrivit ned alla anmärkningar. Med NOTERING: vänligen åtgärda nedanstående punkter inom sju dagar. Samt Hyran är ej erlagd i rätt tid, vänligen åtgärda snarast.

Inga sura miner här inte. Det får han smaka på den hårda vägen..
Det låter som rätt väg att gå.

Vad skriver man om läckan ingen sagt något om?
 
Så nu är frågan vad nästa drag är? @Inte_Ung ,jag har smsat att jag underkänner städningen till exet samt jag har efterlyst hyran. Men sen?
Du måste skicka korrekta anmodanden om att rätta felaktigheterna.
Han måste alltså få en möjlighet att reda ut röran först.
Sätt ett sista datum för det.
Hyran måste du nog påminna om på papper även den.
Sedan så är det kronofogden för att försöka att få pengarna.
Du kan gå den vägen för att gå vidare till tingsrätten.

Men nu så är du inte längre på mitt område så att säga utan vidare öden och äventyr finns det de som kan mycket bättre än jag.
Men så mycket vet jag att fotodokumentation är bra.
 
Så då har vi besiktigat huset idag -utan exet. Milda Matilda och herre jävlar och hans moster.
Utomhus:
Det ligger skräp kvar i form av kablar, spikar, skruvar, kabelskor etc.
Rabatterna är inte fixade utan det är igenväxt med ogräs. Låg cigarettfimp i rabatten (en ny sådan dessutom).
Ogräs i gruset. Löv både här och där och fallfrukt lite här och där. Vissa delar av tomten är inte klippt alls i sommar och inte nu heller, så vildvuxet är förnamnet.
Vattenslang saknas inklusive vindor att hänga upp den på.
Ytterväggar smutsiga och de röda väggarna under fönstren har helt plötsligt rinningar av vitt.
Ytterdörrar smutsiga.
Halogenlampa på gavel saknas.

Samtliga fönster är putsade men inte rena och vissa fönster har stänk av något slag på sig som definitivt kom dit vid putsandet. Som de ser ut nu ser mina ut efter att vait oputsade i några månader.

I badrummet saknas tvättställsskåp, två vägghängda badrumsskåp, det ena modell garderob. Två vertikala badlakanshängare saknas. OCH det är en vattenläcka under handfatet som inte är rapporterad. Det är heller inte rent runt toalettstol och bakom. Spegeln randig. Badrumsdörren genomskitig.

Tvättstugan. Ja vad säger man, väggarna genom smutsiga med spindelväv. Ej städat bakom tvättmaskin och torktumlare samt torkskåp. Filtret i värmepumpen igengrott av damm, ej rengjort under värmepump. Torktumlare och tvättmaskin ej rengjorda. Krokar som var monterade istället för hatthylla saknas. Taket smutsigt.
Hallen, genomskitiga väggar, skruvar och spikar kvar efter speglar, tavlor och möbler. Hatthylla saknas. Spindelväv i taket.
Sovrum 1: element saknas, smutsigt tak. Lämnat elinstallationer synliga dvs saknas täckbrickor och kontakter vilket är en direkt fara. Gardinstångsfästen saknas.

Vardagsrum: Kakelugnen smutsig utvändigt. Grådassig och dammig. Väggar skitiga. 2 elkontakter saknas, det är bara hål med sladdar. Element saknas. Friskluftsventilerna är inte städade utan igengrodda. Fläkten som var styrbar för värmeförflyttning och satt i taket vid kakelugnen är borta. Taket skitigt samt spindelväv. Gardinstångsfästen saknas.

Köket.. Två lysrörsarmaturer i tak saknas, två spotlightramper som satt fastmonterade i underkant av överskåp saknas. Taket olidligt smutsigt av matos och flugskit. Spisfläkten inte rengjord samt filtret i fläkten saknas. Väggen bakom diskbänk, bänk och spis är igengrodd med rinningar av gud vet vad,. Ugnen är fördärvad. Den var sjukt ren inuti, bara det att den är keramiskt självrengörande och något pucko har använt ugnsrengöring så hela bakstycket i ugnen är fördärvat. Kökslådor halvrena och skärbrädan har kvar matrester. Överskåpen ej rena invändigt för att inte tala om skåpet under vasken, jag trodde något skulle hoppa upp och bita mig när jag öppnade där.
Tejpbitar kvar på skåpsluckor liksom kyl och frys. Tapeten har skador då den släppt och följt med då de plockat ned upphängda saker. Gardintångsfästen saknas.

Sovrum 2: element saknas, fönster ej rena. Dörren saknas!!!! Fönsterblecken svarta av smuts.

Hall 2: Brandvarnare borta. Stora hål efter diverse uppskruvade saker. STORA skruvar/bultar likt M8 sitter kvar i väggen. Väggarna är egentligen gulmålade men där trappen kommer upp är det så smutsigt så det är gråsvart. Elfa-systemet i garderoben är nedmonterat, var hylla och klädstång.

wc : ja vad säger man, dassastolen saknas.

Sovrum 3: Fönster ej rent. Ytterhöljet till taklampans kontakt är borta så det sticker ut sladdar. Spikar kvar i vägg. Dörren smutsig liksom väggarna.

Sovrum 4. Friskluftsventil smutsig. Fönster smutsig, väggar smutsiga. Element saknas.


Kan konstatera att torkvinda (inte därifrån den togs men den står i vedboden inklusive ankaret han slitit upp -det tog nog en stund haha) och arkiverad bokföring hittat tillbaka. Det har inte en styck sadel gjort, ej heller komplett träns.

Så jaaa, jag har en del att stå i. Jag lovar, jag kommer vara den som skrattar sist. Jag är förvånad hur man missköta sitt boende på det här viset! När jag bodde här så nog fan skurade jag både väggar och tak. Väggar torkades ganska ofta efter behov vilket behövs med fyra barn och ljusa väggar. Taket våttorkades varje sommar vilket behövs om man väljer att ha öppet och bo mitt på landet bredvid ko och får samt hästhagar ;). Det enda som egentligen var riktigt riktigt rent idag var golven -utom i badrum och tvättstuga. Resten har de klarat av.

Fick dessutom höra av sonen att städfirman hade tagit in en annan städfirma som kom 20 mil ifrån. Tio personer kom och de var där en hel dag!!!!! Galet nyfiken på vad den städningen kostade.

JAAAAA JOOOO behöver jag tillägga att sista hyran inte heller var tillhanda på mitt konto idag?


Så nu är frågan vad nästa drag är? @Inte_Ung ,jag har smsat att jag underkänner städningen till exet samt jag har efterlyst hyran. Men sen?
Det låter som om han har förstört huset med vilje? :(
Eller han alltid varit så skitig och destruktiv?

Hoppas att det finns någon rättvisa och att han får bekosta återställningen av huset!
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag mailar honom ett dokument med samtliga punkter inklusive utebliven hyra. Han uppmanas att rätta till punkterna inom sju dagar och hyran omgående. Han är underrättad att alla brister i huset är fotodokumenterat. nu är det bara att avvakta svar.
Fick via sms reda på att han betalat hyran men det har inte kommit in på kontot. vi har olika banker så får avvakta till i em med att gå vidare. avser dock samla allt innan jag lämnar vidare till fogden.
Har han inte åtgärdat bristerna så tar jag in totaloffert och offereras honom den summan via fogden. typ så
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp