Juridik -Exet och tillika hyresgästen tömmer kåken.

En liten uppdatering. Hyran landade på kontot idag. I em ringde städfirman han anlitat och sa att han lämnat mitt nummer då jag inte var nöjd med flyttstädningen. Mitt svar på den punkten är att det är jag inte. Men jag har inget avtal med er utan jag har avtal med min hyresgäst som i sin tur har anlitat er. Jag har mailat honom en lista som är fem sidor lång med punkter som jag har anmärkningar på. Detta får ni ta med honom faktiskt.
De skulle kontakta honom för att få tillgång till listan. -som innehåller en hel del punkter som inte ingår i det här företagets flyttstädning. Exet själv har inte hört av sig till mig på något sätt alls.

Således, fortsättning följer. Själv ämnar jag jaga städbolag för att ta in en totaloffert men också en besiktning från något utomstående företag som kan konstatera om det är onormalt slitage. Men i min värld är det ju det. Liksom att hitta matrester på väggar, skärbrädor. Fördärvad ugn. ej rent i badrum och tvättstuga osv. Förutom alla fasta inventarier han ju stulit/ anser är lösöre. Så blir att ta reda på kostnaden för inköp, montering osv. Så jag har ett klart underlag att kunna redovisa innan jag skickar det vidare till kronofogden för betalningsföreläggande och sedermera stämning i tingsrätten. Räknar nämligen med att det kommer få vandra den vägen.

Orkar inte ens vara arg, rycker på axlarna och konstaterar att den här gången lille vän, kommer du inte undan. Det kommer kosta mig en slant -men det är det värt.
 
Då har städbolaget hört av sig igen. Nu hade de fått listan från exet och ska åtgärda de punkter som de är ansvariga för nu på fredag förmiddag.

Bra för mig är att exet nu inte kan säga att han inte fått listan :) eftersom han vidarebefordrat den.

I övrigt drar jag i lite tåtar och använder de kontakter jag har som arbetar inom bostadsbolagens allmännytta för att få hjälp med hur man ska göra i sådana här fall. Finns tydligen någon schablonprislista att gå efter då hyresgäster krävs på ersättning för diverse skador eller onormalt slitage.

En liten ögonbrynshöjare är att äldste sonen i skrivande stund ska bli hämtad av exet. Exet väljer då att ringa sonen och ber honom gå ut till vägen så han blir upplockad i tomtgränsen. Men herrejisses, här är tydligt en som inte vågar konfronteras :D
 
Ja alltså. Jag tror jag får tuppjuck på redigt. Städbolaget var och gjorde en omstädning på de synpunkter jag förmedlade till exet i måndags. Om jag milt uttrycker det så här så kunde inte de här städarna sitt jobb. Många av punkterna på min lista ingick tydligen inte i den flyttstädning exet köpt.

MEN en vanlig flyttstädning. Städar man inte under vasken? Bakom elementen? Bakom tvättmaskin osv. Tydligen inte. För i min vilda fantasi så utgick jag från att dessa saker skulle åtgärdas igår. Döm om min förvåning så var inte fönstren omputsade så de ser fortfarande ut så där lagom "putsades för ett kvartal sedan". Tvålen under tvättmaskinen ligger där fortfarande. MEN de hade askat ur kakelugnen och dammsugit golvet framför. Detta är något jag INTE påpekade eftersom det är jag själv som valde elda en brasa efter besiktningen i måndags. Däremot har de putsat om badrumsspegeln och därtill knäckt glashyllan nedanför. Inte en lapp om detta men hyllan var ditmonterad på fel håll och den var spräckt. Blev heligt förbannad när jag såg det i morse.

Exet kör nu en ny förklaring om ditt och datt och det nya nu gällande alla saker han monterad ned och tagit med sig såsom badrumskåp och andra fasta hustillhörigheter är att han gjorde det innan bodelningen och därför inte ingick i huset. Ehhh vänta lite här nu, jag ägde halva huset redan då och man får inte avlägsna något under pågående bodelning. Har inte ens orkat svara honom ännu. Dagens näst roligaste: det fanns minsann ingen vattenläcka så länge han bodde ihuset och därför är han inte skyldig. Ja men läckan noterades den sista hyresdagen -så vem har bott där då? Uthyrd i andra hand olovandes eller, kanske tomten eller gårdsspöket ;)

Seriöst, jag väljer att inte ta mer fajt med honom. Han får en fet faktura istället.
Haft 4 stycken till att sanera huset idag under 7 timmar effektiv tid och vi hann inte klart. Säger väl en hel del....

Gira -som fortfarande undrar vart dassastolen tagit vägen.
 
Ja det är helt ofantligt. Jag hade aldrig hört talas om det företaget innan och fick googla för att hitta det.
Ryckte in och vickade på ett städbolag för några år sen när de hade högtryck och det finns inte en mm yta som man får missa, ut som invändigt inomhus. Allt och då menar jag verkligen allt ska vara rent när man avslutar.

Och nä, flyttstädningar är inte roliga :wtf: då är byggstädningar bättre :up:
 
MEN en vanlig flyttstädning. Städar man inte under vasken? Bakom elementen? Bakom tvättmaskin osv.

Den som bodde i min lägenhet före mig fuskade med flyttstädningen, fick en chans att åtgärda samma dag som dom besiktade men slutade med att en städfirma fick städa och de var väldigt noga med bakom spis, tvätta fönster in och utvändigt (mitt i vintern dessutom) och så elementen!
 
Det är just bakom, under och över som är speciellt för flyttstädning ju. Dvs ställen man sällan städar, men ska vara ändå rena när man flyttar. Jag menar, handen på hjärtat, hur många drar fram spisen och städar bakom till vardags? men i flyttstädning så måste det göras. Annars har man inte flyttstädat.

Flyttstädning = ALLT ska vara rent.
 
Det är just bakom, under och över som är speciellt för flyttstädning ju. Dvs ställen man sällan städar, men ska vara ändå rena när man flyttar. Jag menar, handen på hjärtat, hur många drar fram spisen och städar bakom till vardags? men i flyttstädning så måste det göras. Annars har man inte flyttstädat.

Flyttstädning = ALLT ska vara rent.
När jag köpte min systers lägenhet sa att de behövde inte flyttstäda , de är småpedanter båda
hon och maken. Så jag var inte orolig för att hitta nåt glömt skit
 
Kan konstatera att jag idag noterat ännu mer skit som jag inte reklamerat från början så får stå mitt kast.

Har dock fått fatt i SABOs nyckeltal för lägenhetsreparationer och där är det så snällt angivet kostnad för respektive grej. Inklusive åldersavdrag etc. Kan säga att exet lär bli både röd, lila och blå av ilska när den räkningen landar i lådan. Han blir nog ännu gladare då den kommer gå vidare till kronofogden om han inte betalar den. Och ett steg till om han fortsätter vara motvals.

Tingsrätten brukar dessutom gå efter SABOs lista, så känns ju lite mer seriöst att gå efter den redan från början. Tänker dessutom att det ligger honom i fatet att vägrat besiktning vid bodelningen liksom nu vid utflytt. Bevisbördan ligger således på honom och inte på mig.

Jo kan ju berätta med att det sista mailet så var det haaaaan som erbjöd mig att hämta nycklarna i huset förra helgen. Han glömde dock det finstilta -att han vägrade vara med på besiktning i dagsljus/ över huvud taget och att jag meddelat att måndagen som var sista hyresdagen skulle det besiktas och överlämnas nycklar.

Vet ni, en flyttstädning enligt SABO är på nätta 7180 kronor för 5 rum och kök på ca 115 kvm. Det här är större, men tänkte att det räcker där... Sen kan ni ju räkna ut resten själva gällande fem sidor brister senare typ.
 
Vet ni, en flyttstädning enligt SABO är på nätta 7180 kronor för 5 rum och kök på ca 115 kvm. Det här är större, men tänkte att det räcker där... Sen kan ni ju räkna ut resten själva gällande fem sidor brister senare typ.

Billigt säger jag.
Betalade 3500 för en flyttstädning av en 2:a på 65 kvm och tro mig, den var inte smutsig alls (det var ju jag som bodde där liksom ;) ) men de tar väggar, tak och allt däremellan oavsett hur rent det är när de kommer dit, så för mig var det värt det eftersom jag fick städa (tokskura) mig in i nya boendet, vilket var ungefär lika rent och mysigt som ditt misär till ex lämnade sitt boende :wtf:
 
Billigt säger jag.
Betalade 3500 för en flyttstädning av en 2:a på 65 kvm och tro mig, den var inte smutsig alls (det var ju jag som bodde där liksom ;) ) men de tar väggar, tak och allt däremellan oavsett hur rent det är när de kommer dit, så för mig var det värt det eftersom jag fick städa (tokskura) mig in i nya boendet, vilket var ungefär lika rent och mysigt som ditt misär till ex lämnade sitt boende :wtf:
Oj, städföretaget exet anlitat tar inte väggar och tak. Står förvisso våttorka, men de har då fankenimig inte tagit dom alls eftersom spindelväven frodas. Lyfte av ett element idag och trodde jag skulle kräkas. För att inte tala om när jag dök ner bakom vasken.
 
Just ja, jag lyfte på nedersta hyllan som är som en botten på sockel i kryddskåpet - i min värld städar man där vid storstädning men kan lova att där är det inte städat sedan jag städade där för typ snart 5 år sedan.
Pappa kom förbi idag och jag visade honom värmepumpens filter. Han bara: ehh du får nog köpa ett nytt för det där är ju helt igensatt och du lär inte få rent det....
 
Oj, städföretaget exet anlitat tar inte väggar och tak.
Eftersom jag ryckt in och jobbat åt just de jag själv sen lejde så vet jag exakt vad de gör och väggar, tak, golvytor, invändigt, ovanpå och under kyl/frys, spis, tvättmaskin, torkskåp/tumlare, inne i alla skåp/lådor/garderober, sifoner, inne i spisfläkten, filtret, alla lister, fasta lampor rengörs både in och utsida på, fönster in och utvändigt osv är standard vid en riktig flyttstädning.

Kass firma som sagt.
 
Oj, städföretaget exet anlitat tar inte väggar och tak. Står förvisso våttorka, men de har då fankenimig inte tagit dom alls eftersom spindelväven frodas. Lyfte av ett element idag och trodde jag skulle kräkas. För att inte tala om när jag dök ner bakom vasken.
Du tar bilder på allting nu va? Jag tänkte ifall det kommer att gå vidare till tingsrätten ifall det blir en riktig tvist om det. Bestrider han KFM krav på honom kommer det ju gå vidare till tingsrätten.
 
Du tar bilder på allting nu va? Jag tänkte ifall det kommer att gå vidare till tingsrätten ifall det blir en riktig tvist om det. Bestrider han KFM krav på honom kommer det ju gå vidare till tingsrätten.
Har bilder efter första besiktning som var på sista hyresdagen samt några bilder idag. Ingen förändring efter de varit där gång två -förutom att de knäckte glashyllan i badrummet. Resten är precis som den 31 oktober. Har en bunt vittnen till detta dessutom.
 
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10154285420684055&l=a8101157bc
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10154285415449055&l=928c6694ea
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10154285412044055&l=1301380421

Fick idag höra av äldste sonen att städföretaget klagat till exet att jag är besvärlig... Blev rent och skärt förbannad och mailade deras support med 30 foton över hur det såg ut EFTER städningen de genomfört och skrev att jag förväntar mig en ursäkt. Hoppas länkarna på de tre fotona här ovan går att se. Får det inte att funka med att lägga in dom synliga direkt idag.:mad:
 
Det här innehållet är inte tillgängligt just nu
Länken du gick in på kan ha gått ut eller så kan sidan bara visas för personer i en målgrupp som du inte är del av.
 
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10154285420684055&l=a8101157bc
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10154285415449055&l=928c6694ea
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10154285412044055&l=1301380421

Fick idag höra av äldste sonen att städföretaget klagat till exet att jag är besvärlig... Blev rent och skärt förbannad och mailade deras support med 30 foton över hur det såg ut EFTER städningen de genomfört och skrev att jag förväntar mig en ursäkt. Hoppas länkarna på de tre fotona här ovan går att se. Får det inte att funka med att lägga in dom synliga direkt idag.:mad:

Alltså ÄCKLIGT ! Och allt annat än städat !
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp