Juridisk fråga om delning vid skilsmässa

Bukefalos 30 år!

chiiliacanth

Trådstartare
Hej buke, anropar alla juridiskt kunniga. Lägger ut detta då det gäller min bästa barndomskompis och jag är så orolig för hennes skull.
Hon övertog för 10 år sen sin föräldragård då föräldrarna "gick i pension" och ville flytta utomlands. Den var då värderad ca 15 milj. Vid övertagandet skrevs ett avtal om att hon nu är enskild ägare till allt inkl maskinpark mm.
Ett år senare gifte hon sig med sin pojkvän och tyvärr skrevs inga äktenskapsförord.
Nu har hon precis fått veta att han haft en annan länge bakom ryggen på henne och hon vill lämna honom. Men är nu osäker på om avtalet som skrevs vid övertagandet av gården gäller eller går att få giltligt vid en skilsmässa, eller kommer hon behöva dela allt 50/50 med mannen? Till saken hör att hon troligen inte har möjlighet att lösa ut honom med hälften av den summa gården är värd.
Vad kan man göra? Jag är så orolig hon ska behöva stanna i relationen av ekonomiska skäl. Han vill inte skilja sig.

Enskild egendom är väl just det - enskild? Tillkommet just för att någon inte ska kunna "gifta sig till" familjegårdar etc

När jag mötte exet sa hans släkat att jag lierade mig med en förmögen man.
Men eftersom det var enskild egendom skojade exet med mig och sa -allt ditt är mitt och mitt ska du skita i. Obs det var ett skämt!)

Det han ägde var bara hans och jag hade noll del i det.

Enskild egendom är väl just det - enskild? Tillkommet just för att någon inte ska kunna "gifta sig till" familjegårdar etc

När jag mötte exet sa hans släkat att jag lierade mig med en förmögen man.
Men eftersom det var enskild egendom skojade exet med mig och sa -allt ditt är mitt och mitt ska du skita i. Obs det var ett skämt!)

Det han ägde var bara hans och jag hade noll del i det.
Okej, då kanske det finns en chans för henne? Det låter ju som en liknande situation hos dig med ägandeförhållandet.

Äktenskapsbalken anger bla följande i 7 kap 2 § :
2 § Enskild egendom är
1. egendom som till följd av äktenskapsförord är enskild,
2. egendom som en make har fått i gåva av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen ska vara mottagarens enskilda,
3....

Av punkt 2 uppfattar jag att din väns egendom är skyddad OM egendomen gavs som gåva med villkor att egendomen skulle vara enskild egendom.

Jag skulle oavsett råda din väns att ta med det avtal hon har och diskutera frågan med en advokat. Detta innan hon tar upp det med hennes nuvarande man. Det är värt pengarna.

Kan tilläggas att det finns full frihet att komma överens om en annan fördelning än 50/50 så länge man är ense om det. skulle vara en rätt grisig karl om han krävde en delning av föräldragården som innebär att den förloras under dessa omständigheter. Men det är möjligt att han är det?

Hon äger det hon fick alldeles själv. Gård och maskinpark. Jag fick min gård som enskild egendom och min make får ju varje gång vi ska göra något dyrt ta ett beslut om han vill lägga pengar på egendomen. Han kan inte kräva att få ut ett enda öre om vi skiljer oss. Nu är det ju våra gemensamma barn som kommer att ärva så det känns ok för honom. Dessutom fick han möjlighet att kosta på sig en mycket dyr hobby som kompensation.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka