Juvertumör

belladonnas

Trådstartare
Igår när jag klämde igenom min vorsteh tik hittade jag en knöl i ena juvret mellan frambenen.
Tänkte då att ja, men det är kanske en inflammation eftersom hon har vätska i juvren pga tidigare skendräktigheter.

Ringde såklart veterinär imorse för att komma in på undersökning så det inte skulle bli något akut av det. Fick en återbudstid och åkte dit.
Där fick vi svaret att det antagligen är en juvertumör :cry: . Veterinärn vill ta operation nästa vecka.

Knölen är ungefär lika stor som en tiokrona och jag är 100% säker på att det inte fanns ens en början på knöl i helgen. Den är oöm och min tik bryr sig inte det minsta om den. Ingen feber heller.

Hela världens brakade ihop en stund där för mig och min sambo men nu börjar vi bli lite klarare i huvudet. I och med det börjar vi känna brukar en juvertumörs undersökning gå till på det sättet?

Veterinären palperade bara. Inget blodprov togs, inte heller något ultraljud på organ eller liknande. Vet. lyssna på lungorna med trodde inte det var något risk att det spridit sig dit pga tikens ålder (6år). Så ingen röntgen heller. Inte heller något försök till dränering ifall det är en böld.

Fick prisuppgift: 10.000 för operation + undersökning av knölen.
Ringde då till en större klinik för att höra prisuppgift från deras sida då de har mycket större erfarenhet pga deras storlek. Fick då till svar att de inte kan sätta ett pris eftersom de inte sett knölen. Men 2.300 för själva undersökningen. Då skulle röngen, undersökning, ultraljud, blodprov osv ingå.

Då kände jag mig lite ställd mot väggen. Blev min tik undersökt för lite innan vet. bestämde att det var operation som gällde?

Kan tumörerna komma på mindre än en vecka?

Är det någon här inne som har haft en tik med juvertumör och isåfall hur gick det för er? :)
 
Sv: Juvertumör

Jag tycker det låter väldigt konstigt med sådan prisskillnad. Dessutom tycker jag det låter väldigt konstigt att knölen ska ha kommit så väldigt fort. Visst kan de växa fort, men man brukar ofta känna en liten förhårdnad först innan den börjar växa.

Hur som helst så tycker jag absolut att det låter som en bra idé att operera bort den och kolla upp vad det är för något.

Att ultraljuda för att kolla eventuell spridning osv skulle jag inte kolla upp innan man undersökt vad det är för typ av knöl, det låter absolut som ett effektivt sätt för att slänga pengarna i sjön.
 
Sv: Juvertumör

Det är ju bara undersökningen som kostar 2.300 och sen tillkommer ev. operations avgift.

Men annars kan jag nog hålla med. Vänder mig hit för jag inte själv vet vilka undersökningar som faktiskt brukar göras i såna här fall.
 
Sv: Juvertumör

Långt ifrån alla juvertumörer är elakartade o sprider sig, tror det varierar en hel del mellan raser.
Kostar nog lika mycket att ta biopsi som att ta bort tumören (fick jag veta när jag tog bort knölar på min hund), dessutom är biopsier ofta inte tillförlitliga.
 
Sv: Juvertumör

Tumörer kan komma supersnabbt ibland. En granne fick hem sin hund efter att den varit borta hos hundvakt en helg. Då de kände igenom hunden hittade de en knöl på höften. Efter ett par dagar syntes den med blotta ögat. De gjordes biopsi och en hel massa undersökningar och man kom fram till att det är sarkom. Den hunden är gammal (och dessutom oförsäkrad...), så den kommer inte att opereras.

I ditt fall hade jag opererat, tror jag. Det är ju inget grymt stort ingrepp heller. Dock hade jag inte gillat att ha en nyopererad hund mitt i julihettan.
 
Sv: Juvertumör

På vår lilla tik kände vi en knöl på på ena sidan av ena spenen. Fick tid hos vet som kände på henne, hittade två knölar till i samma rad. Utifrån den undersökningen så rekommenderade vet operation, vilket vi såklart gjorde.

Hon tog bort 3 spenar och skickade iväg ett prov för att se vad det var och om hon fått bort allt. Minns inte om det elakartat eller inte, var några år sedan nu.

För två år sedan så hittade vi en knöl till på andra sidan. Samma procedur igen. Tror att hon tog två spenar på den sidan.

Kostnaden minns jag inte, det gick på försäkringen.

Så det behöver absolut inte vara en dödsdom. Vår är 13 år and still going strong!

Coop
 
Sv: Juvertumör

Det bästa är att man tar bort hela knölen, direkt. Ett ultraljud kan inte diagnosticera en ev. tumör. Ett cellprov som tas med en liten spruta är helt förkastligt på juvertumörer. Man skall ta bort HELA knölen och skicka för analys.

Vad gäller röntgen så görs det för att kontrollera att ingen spridning till lungorna finns. Ibland gör man det innan operation. I din hunds fall antar jag att vet. anser att det är bättre att ta reda på vad det är för tumör först.

Juvertumörer hos hund beter sig oftast godartad. Även om diagnosen skulle bli "malign" tumör så behöver de inte sprida sig. Man tittar på fler faktorer och gör en bedömning. Därför skall man alltid skicka tumören för analys.
 
Sv: Juvertumör

Min tik fick en juvertumör när hon bara var tre år, vilket är ganska ovanligt. Dom opererades bort ca en vecka efter att vi hittat en knöl på magen, som var lite mindre än en tia. Veterinären hittade en till knöl på undersökningen, som var hälften så stor ungefär. Lyckligtvis var dom godartad, och (peppar peppar) så har vi inte märkt av dom nått efteråt och dom fick bort helt, det är bara efter löp som vi ska hålla extra koll. Men det var en hemsk tid Där man trodde hon skulle dö, knall och fall..direkt när man fått vetat var de var.
 
Sv: Juvertumör

Enligt min 30-åriga erfarenhet så är det få tikar som dör av juvertumörer.
Juvertumörer kan mycket väl vara elakartade till typen utan att sprida sig inåt.
PL
 
Sv: Juvertumör

"Min" hund fick juvertumörer. Opererades och tumörerna visade sig vid analys vara elakartade. Operationen tror jag kostade ca 5000 kr utan försäkring för ca 4 år sen. Hunden åkte hem samma dag och verkade inte det minsta besvärad av såret (15 cm långt) utan var lika galen som annars ;) Tyvärr blev hade cancern förmodligen spridit sig till andra organ, ett år efter operationen avlivades hon då 9 år gammal.
 
Sv: Juvertumör

Tycker verkligen det låter orimligt dyrt med 10000 kr för en sådan operation.
Snarare 2000-5000 kr beroende på hundens storlek, operationens längd osv.

Jag skulle definitivt söka annan veterinär....
 
Sv: Juvertumör

Halv kl
Kul med så många svar. Och att de flesta svar är postiva. Då känns allt lite lättare.

Men i penga frågan känns det skönt att jag kanske inte helt är ute och cyklar i att det är mycket pengar för att ta bort 1 knöl.

Under natten har knölen gått ner till halva sin storlek, är det normal? :S
 
Sv: Juvertumör

Om det är en tumör brukar de inte variera i storlek så fort. Kan vara en cysta (vätskefylld knöl) tex. Ring annan veterinär på måndag om det inte gått över då.
 
Sv: Juvertumör

Under natten har knölen gått ner till halva sin storlek, är det normal? :S

Jag tycker det verkar VÄLDIGT konstigt med en tumör som blir mindre, vilket gör att jag tror ännu mindre på att det är en tumör.

Är du säker på att hon inte blivit biten av någon insekt eller fått ett litet sår som svullnat upp eller liknande?

Hade jag varit du så hade jag absolut avvaktat ett tag för att se hur den förändrar sig.
 
Sv: Juvertumör

Håller med.
Ang priset så låter det orimligt, jag betalade under 4 000 för borttagandet av 4 tumörer på min förra hund, dock ej i juver.
 
Sv: Juvertumör

Tänkte bara ge en lite uppdatering. Knölen är nästan helt borta nu så tumör är iprincip uteslutet.
Vi avvaktar veckan ut och bokar sedan en tid hos en annan veterinär som får kolla igenom henne för säkerhetsskull.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 182
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hur tänker ni om era älskade fyrbenta drabbas av cancer och det har gått långt i processen? Försöker ni med behandling, eller låter ni...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 851
Senast: Sol
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 297
Senast: Ela
·
Hundhälsa Det hela började med att min ena tik började slicka på den andra tikens juvet något enormt, så jag började leta igenom henne efter...
2
Svar
25
· Visningar
3 496
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp