Känner hundarna att dom är syskon?

KaffeKask

Trådstartare
Det är något jag fundereat över ett tag.

För 2år sedan när min blansrashane var valp, kanske 3 max 4 månader var jag iväg på släktträff och hans 2år äldre storebror (samma föräldrar) var på samma träff, det var även en äldre hantax där.

När Taxen försökte hälsa för "grovt" på min hund kom storebror och skällde på Taxen och även vallade bort honom från valpen, tyckte det var härligt att se en äldre hund vara hjälpsam med en valp, så tänkte inte så mycket mer på det.

Min hund har sedan under sin uppväxt träffat diverse hundar, alla typer av raser, kön och åldrar, inte behandlat någon direkt annorlunda utan behandlat alla med lika respekt och inte haft problem med att gå ihop med andra.
Vi har haft olika hundar (och valpar) bott hos oss i olika perioder pga ägare som inte kunnat tagit hand om sina hundar osv.

För någon vecka sedan tog jag hem en ny valp, en lillebror till min hund (samma föräldrar även där)

När jag körde hem valpen mellanlandade jag hos en kompis för det blev för långt att åka annars. Dom har en äldre Jämthund som min hund alltid kommit överrens med utan problem, för valpens bästa valde vi ändå att separera hundarna eftersom vi bara skulle stanna mindre än ett dygn.

Blev dock missförstånd så min kompis mamma råkade släppa ut deras hund när mina var ute (alla lösa), deras hund kom fram och hälsa, inget speciellt med det och allt gick bra. Men efter en stund blev den äldre lite intensiv mot valpen (inte elak utan nosa väldigt mycket och man såg tydligt att valpen kände sig obekväm) Min hund, som aldrig annars brukar bry sig om två hundar som kivas eller håller på, men den här gången gick han emellan och gjorde precis samma sak som hans storebror gjorde för honom för 2år sedan, han skällde på Jämthunden och vallade sedan bort valpen.

Detta betende har jag sett flera gånger hos honom efteråt, allt går fint tills en hund blir för intensiv gentemot valpen, då reagerar min hund och går emellan. Det blir aldrig någon fajt utan min hund bara säger ifrån, vallar bort valpen och sen återgår allt till det normala.

Jag är otroligt brydd över hans betende, han har aldrig betett sig såhär innan. Och vi har ändå haft valpar bott hos oss tidigare längre perioder och även äldre hundar, han har aldrig försvarat någon av dom innan när det varit "problem" (så att säga), så det här är väldigt nytt för mig, så därav frågan.

Vet hundarna att dom är syskon? Känner dom av det eller hur fungerar sånt där? Eller vad beror det annars på?

:bow: :bump:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
747
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 784
Senast: Guldaskig
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 473
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 244
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp