Bukefalos 28 år!

Känner mig kluven!!!!

Sv: Känner mig kluven!!!!

Du kan inte komma från vad du själv skrivit i första inlägget. Och det har vi svarat på. Uppenbarligen hade du ju uppfattat det som ett fodervärdsavtal, varför skulle du annars formulerat dig som du gjort i trådstarten?

Jag ser ingen anledning till att ägaren skulle tvivla på naturen av ert avtal, att det finns. Särskilt inte efter det du själv skriver. Vad du kan och vill göra (med krav på skriftligt) är en helt annan sak, muntliga avtal gäller rent juridiskt och i översta inlägget erkänner du ju avtalet skrifltigen i inlägget. Att du sedan ändrar dig när svaren är rätt entydiga är en annan femma.
 
Sv: Känner mig kluven!!!!

Du får ta ett snack med ägaren och säga att det nog blivit ett missförstånd och att du inte är intresserad av att var fodervärd men om hästen ska stå kvar i ert stall så kostar det si-och-så mycket
 
Sv: Känner mig kluven!!!!

Fast om nu hästen bara "förvaras" hemma hos dej pga brist på stallplats, varför har du stått för hästens kostnader? Då borde ju ägaren ha betalt stallplats och kostnader fram tills nu?
Om jag har en kompis som behöver stallplats, så betalar ju förstås hon.
Om jag vill ha hästen på foder, så betalar jag.
Varför har du stått för hästens kostnader om ni inte bestämt att du har den på foder?
Det är väl bara att ringa och säga att det är fel häst för dej och att om den ska vara kvar får hon stå för kostnaderna, om det nu inte avtalats om foder.

Du har rätt, men det har blivit något som blivit fel från början eftesom ägaren räknat med att jag ska ha han på foder.

Jag är även för snäll för att våga säga nej, kanske är det som är boven i problemet. inte vågade säga från första början när det var tal om foder att, nej, jag vill itne ha han på foder då det inte är min typ av häst.
 
Sv: Känner mig kluven!!!!

Nu verkar det ju som att ägaren till hästen också missuppfattat dig i så fall.
"Gått med på det har jag trots allt inte gjort, det skedde ett muntlig om att jag skulle ha honom på foder om jag ville(var tyvär otydlig ser jag nu).
Skulle sedan göras ett skriftligt kontrakt som hon senare sa att "äsch, det behövs inte ett skriftligt. Jag litar på dig".

Jag hade troligen tolkat dig som att du ville vara fodervärd eftersom du inte I TID talat om för ägaren att du inte vill vara fodervärd. Om man har pratat om det och hon betalt för två månader och därefter skulle du ta över hästen (om du ville). De två månaderna gick och du tog över hästen utan att säga någonting, sen NU kommer du på att nja jag vill nog inte i alla fall. Ja, då skulle jag som ägare bli lite förvånad och lessen över att du inte sagt någonting tidigare.

Men det enda du kan göra är ju att ta ett snack med ägaren och reda ut på nytt om vad som ska gälla.
 
Sv: Känner mig kluven!!!!

vem har tagit hand om hästen under januari?

och varför har du betalat stallhyran? ägaren MÅSTE ju se det som att du tagit hästen på foder iom att du betalat, annars skulle väl h*n göra det själv?
 
Sv: Känner mig kluven!!!!

Du kan inte komma från vad du själv skrivit i första inlägget. Och det har vi svarat på. Uppenbarligen hade du ju uppfattat det som ett fodervärdsavtal, varför skulle du annars formulerat dig som du gjort i trådstarten?

Jag ser ingen anledning till att ägaren skulle tvivla på naturen av ert avtal, att det finns. Särskilt inte efter det du själv skriver. Vad du kan och vill göra (med krav på skriftligt) är en helt annan sak, muntliga avtal gäller rent juridiskt och i översta inlägget erkänner du ju avtalet skrifltigen i inlägget. Att du sedan ändrar dig när svaren är rätt entydiga är en annan femma.

Ursäkta för att jag inte läste igenom mitt första inlägg innan jag skickade det och skrev fel. Jag kan skriva om det exakt så som det ska vara och läsa igenom det 10 gånger innan jag skickar igen så kanske du är nöjd?! Så blir det inga mer missförstånd.
Tänk att om man råkar skriva en mening fel ska vissa börja motarbeta en på alla plan...
 
Sv: Känner mig kluven!!!!

Innan du betalade hyran, frågade du då efter pengar av ägaren eller betalade du bara?
Om du inte frågade utan betalade, så hade jag som ägare iaf tolkat det som att du vill ha hästen på foder.

Ialla fall så borde det ju vara lättast att säga som det är, sen hur ägaren tar det är ju svårt för oss att veta.
Kanske det inte är några problem.
 
Sv: Känner mig kluven!!!!

Hela ditt inlägg baseras på att du har en häst på foder som du inte trivs med. Det är ett försvarstal varför du inte kan/vill ha hästen ifråga.

Jag förstår att det har uppstått missförstånd, du är väldigt otydligt och virrig. Därför kanske det är bättre att du kontaktar ägaren och gör upp en uppsägningstid, hellre än att riskerar att ägaren hittar hit och faktiskt har SKRIFTLIGT UNDERLAG på att ni har ett fodervärdsavtal.
 
Sv: Känner mig kluven!!!!

för att få ett slut på den här tråden så talar jag om att jag ska ta ett snack med ägaren angående hur läget ser ut, behöver därför inga mer svar Kommer ändå ingen vart här med massa motarbetande för ett formuleringsfel från första inlägget....
 
Sv: Känner mig kluven!!!!

Jo, men som lobell var inne på. Om man vänder på det. Har du sagt till ägaren att du inte vill ha hästen på foder?
Har ägaren fått en betalningspåminnelse av stallägaren (dina föräldrar)?

Förstår du inte själv att ägaren kan ha uppfattat dig som att du vill ta hästen på foder?
 
Sv: Känner mig kluven!!!!

Håller med, det känns som du ångrat dig, du har bekräftat avtalet om att ta hästen på foder genom att betala hyran. Varför överhuvudtaget tänka på att betala om du inte ämnat att ha hästen på foder. Med tanke på oklarheterna och att ni inte avtalat om någon uppsägningstid (vad jag kan se) är det rimligt med en månads uppsägning. Kontaktar du ägaren omedelbart så bör du under alla omständigheter slippa undan hästen from första mars.
 
Sv: Känner mig kluven!!!!

Om ett helt forum kan missuppfatta dig i skrift så kanske det inte är konstigt att hon missuppfattat dig i tal? :confused:

jaja, hoppas du/ni kan få rätsida nu :)
 
Sv: Känner mig kluven!!!!

Men jisses, i första inlägget:

Sen 1 månad tillbaka har jag tagit hästen på foder. Nu är han under igångsättning i trav och så småningom påbörja galopp för att bygga upp kondisen.

Vet du inte ens vad du skriver? Nu framstår du som oerhört oseriös.
 
Sv: Känner mig kluven!!!!

Var kan du se att det framkommer i tråden att jag tagit hästen på foder?!:cool:

Det som framkommer är att hästen som står hos mig har si-ledsproblem och att jag rider den etc. INTE att jag har på foder...

Har en häst som är behandlad för sin Si-led (korsbandsled) i början på sommaren. Han har efter det tagit det väldigt lungt utan någon som helst press på sig, mest skrittat ut i skogen vad jag vet.

Sen 1 månad tillbaka har jag tagit hästen på foder. Nu är han under igångsättning i trav och så småningom påbörja galopp för att bygga upp kondisen.

Vid slutet av februari ska han till klinik för att kollas en gång till när han varit riden ett tag för att få en bedömning. Detta efter ägarens önskemål!

Frågan är hur funkar en häst som blivit behandlad rent tränings och tävlingsmässigt?!

Då vill jag veta både hopp och dressyr

Efter som jag aldrig under mina år stött på häst som behandlats(vad jag vet) har jag ingen som helst erfarenhet och hittar ingen tråd om hur hårt en häst kan tränas efter en sådan behandling...


Kan det BLI tydligare??? :angel:
 
Sv: Känner mig kluven!!!!

Var kan du se att det framkommer i tråden att jag tagit hästen på foder?!:cool:

Det som framkommer är att hästen som står hos mig har si-ledsproblem och att jag rider den etc. INTE att jag har på foder...

...
Sen 1 månad tillbaka har jag tagit hästen på foder. Nu är han under igångsättning i trav och så småningom påbörja galopp för att bygga upp kondisen...


Nu har du på två helt skilda ställen uppgett att du har hästen på foder, det lär nog bli svårt att bestrida det fodervärdsavtalet. Du erkänner det ju på flera ställen.
 
Sv: Känner mig kluven!!!!

Jag får nog också ställa mig i hörnet hos dem så anser att du har en foderhäst. Dels av dina egna utalanden och formuleraingar i båda trådarna och dels vad du själv skrivit att du sagt till hästägaren samt vad du INTE sagt till hästägaren. Dvs "NEJ jag vill inte ha hästen på foder."

Som flera säger så är muntligt avtal gilltigt och nu står ord mot ord så detta får du till att börja med ta upp med ägaren. Sen blir det väl att ta det till rätten om det inte funkar.

När jag ser dina svar till dem som ifrågasätter dig tycker jag mig mest se någon som ogillar att inte svaren blev som man hoppades.

Kan verkligen inte förstå att folk aldrig lär sig att ALDRIG befatta sig med någon skötsel och ekonomi av andras hästar utan att först ha allt klart på papper :crazy: Det finns alltid minst en aktuell tråd om dessa problem här på buke. Hur kan man missa budskapet?
 
Sv: Känner mig kluven!!!!

Rent logiskt så finns ingen uppsägningstid eftersom jag faktiskt inte har ingått i ett avtal, jag har inte sagt att jag VILL ha på foder, var bara att jag eventuellt kunde tänka mig att ha han på foder som sas muntligt.

Det kan väl trots allt inte räknas som ett muntligt avtal som skakats hand på?!:cool:

Du har börjat betala för hästen vilket jag kan se som en bekräftelse på att du accepterat ingånget avtal. Genom det får man nog anse att en uppsägning av avtalet är ett måste, hur lång uppsägningen är vet ju bara ni som har ingått i detta avtal.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi är en familj med dotter som vill tävla inom hoppning som slås utav kostnaderna för att ha häst i Stockholmsområdet. Vi två...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 713
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 482
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 109
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
673
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp