Bukefalos 28 år!

Känner mig som besatt, orkar inte mer

@Hemlig21 Av det du skriver uppfattar jag att du tar till dig av de inlägg som menar att han är den dålige, en störd och kanske sjuk person. Du förkastar de inlägg som påtalar att du själv kanske har en del i det hela. Kan det vara så att du behöver se dig själv som god för att klara att ta avstånd?

Verkligen inte, däremot är han inte en person som är som ”alla andra” vilket det finns tydliga tecken på. Och då inte bara från mig.

Och jag tyckte det var viktigt att få med det. Jag har svarat på flera inlägg där jag diskuterat min delaktighet.
 
Verkligen inte
För det vore inte så konstigt i så fall. Ibland när man befinner sig i svåra situationer är det lätt hänt att man "förenklar" och gör världen svart eller vit i syfte att samla kraft för att avsluta och gå vidare. Då är det såklart enklare för en själv att lämna om den andre är ond/dålig.
 
För det vore inte så konstigt i så fall. Ibland när man befinner sig i svåra situationer är det lätt hänt att man "förenklar" och gör världen svart eller vit i syfte att samla kraft för att avsluta och gå vidare. Då är det såklart enklare för en själv att lämna om den andre är ond/dålig.

Absolut men så är det inte. Jag fick redan från dag 1 skumma vibbar kring denne person och lite obehagskänsla när just han skulle hjälpa mig där första gången vi sågs. Men så vill man inte vara fördomsfull och cynisk... och ju mer jag hör om honom ju mer skeptisk blir jag till hur han behandlar sin omgivning, hur han ser på sig själv, hur han ser på andra, hur han utrycker sig, hur han manipulerar... däremot var det jag som en tid försvarade honom när det stormade runt honom. Idag kan jag tyvärr inte göra det längre, ens med min bästa vilja. Det händer lite för mycket skumma grejer runt honom för att vara normalt. Och då syftar jag inte till detta med honom och mig. För i det har jag suttit och ursäktat och försvarat honom in i absurdum.

Jag är verkligen inte felfri, men som sagt något skumt är det kring denna människan.
 
@Hemlig21 om jag förstått tråden rätt har du ej blockat honom än och tänkt göra det nästa vecka?

Jag får flashbacks av att läsa den här tråden, då jag varit i en liknande sits. Hade inga vänner och så dök det upp en kollega, som till början bara var en vän, men har var manipulativ och jag var naiv. Hade en sambo på den tiden, det var inte bra mellan oss och det tog slut. Den här (numera fd tack och lov) kollegan visade sig vara en riktig rövhatt. Han totalt förstörde mig psykiskt, jag har aldrig mått så dåligt som jag gjorde då, detta pågick under en 1-2 års period.
Jag ville då ha honom som vän när jag insåg att det inte kunde bli mer, sen började han anklaga mig och det ballade ur. Till sist fick jag nog och blockade honom FOREVER! Raderade hans nummer, blockade honom på alla sociala medier osv.
Såg honom fortfarande på jobbet, men då jag ej var tvungen att jobba med honom ignorerade jag så mycket det bara gick. De gånger jag var tvungen dolde jag mig bakom en professionell vänlig mask.

Visst jag mådde totalt jäkla skit och grät i princip konstant i 6 månader efter jobbet, men jag mår nu mycket bättre idag än vad jag gjorde då. Det råd jag kan ge dig TS är, skit i den där veckan, blocka/bryt redan nu, det kommer tyvärr inte bli bättre oavsett vad du inbillar dig, gå inte i den fällan jag gjorde. Få det överstökat och gå vidare.
Han förtjänar inte din tid, han har redan bränt sina broar, han är inte värd en andra chans, det finns bättre personer där ute. Det är för din egen skull du måste göra det, vänta inte det blir bara jobbigare om du väntar, tro mig jag vet.

Livet är för kort för att lägga tid på personer som den där killen, han är inte värd varken din tid eller din energi. Du gör dig själv en björntjänst om du väntar, det är den bistra sanningen hur mycket det än må svida.
Börja med att blocka/ta bort från alla sociala medier och ignorera honom, var professionell på jobbet om du måste möta honom. Du behöver inte berätta för honom varför du tagit bort/blockat honom, det är din ensak inte hans.

Låt det inte fortlöpa, det måste få ett slut. Jag hoppas innerligen att det får ett slut snart så du inte hamnar i samma sits som jag gjorde, jag önskar ingen den sitsen. :(
 
Jag hade till stor del skuld i min och mitt ex relation.
Jag sabbade en massa vänner pga honom, jag ljög för hans skull, mörkade saker mm
Jag är inte stolt över hur jag var
Jag bröt en gång tidigare, flyttade från orten och tänkte att äntligen
Ett år senare sökte han upp mig och lovade bot och bättring.
De sista två åren har varit kaos
Jag har tom försökt ta livet av mig pga honom
Men sen satte jag stopp igen och denna gång kommer det inte bli nån repris
 
Ja de flesta vill det, men de inläggen var faktiskt inte snälla. Utan vill bara bevisa att jag inte kommit någonstans alls. Vilket jag verkligen har. Tyvärr är det svårt att visa genom ett nätforum. Men mycket har varit positivt idag.
Ibland är det det man upplever som elakt det man faktiskt behöver höra och ta till sig. Ganska ofta faktiskt. Är det helt fel så brukar man klara inlägg som inte är relevanta alls med en axelryckning. Om man nu inte talar om rena personangrepp- villket det inte var.
 
Ja de flesta vill det, men de inläggen var faktiskt inte snälla. Utan vill bara bevisa att jag inte kommit någonstans alls. Vilket jag verkligen har. Tyvärr är det svårt att visa genom ett nätforum. Men mycket har varit positivt idag.
Ett hett tips, vilket kan vara svårt när man har egna känslor inblandade, är att läsa inläggen två gånger. Ena gången neutralt och andra gången som ens bästa vän skrivit det.
Jag har läst inläggen här i tråden och det jag ser är personer som vill dig väl, det är också något man inte bör glömma bort här (har själv gjort det någon gång). Jag försöker själv utgå från att folk vill mig väl, samt läsa texterna flera gånger ur olika synsätt/perspektiv.

Det är så jag själv upptäckt att de användare jag tyckte var riktigt hårda och elaka, faktiskt inte var det, de ville i grund och bott egentligen väl, men i och med mina egna känslor och skyddsmekanism/förnekelse att de var elaka. Just i den här tråden har jag inte sett någon som varit direkt elak, snarare väldigt raka, vilket jag kan förstå att det kan kännas elakt, men det är den bistra sanningen som svider och får det att kännas elakt även om det inte är menat så. Tänk istället att alla vill väl och se om du uppfattar inläggen annorlunda då.
 
Som sagt du kan läsa de inläggen själv. Kommer inte att lägga mer energi på dig. Du har ju redan bestämt dig att jag är på samma ställe som när jag skapade tråden. Så vad jag radat upp hade ändå inte spelat någon roll
Jag tror att de skulle göra en skillnad för dig. Du kan väl prova? Vilka konkreta framsteg anser du dig ha gjort sedan du först skrev den här tråden?
Vilka aktiva val och beslut har du fattat? Vilka steg har du tagit för att helt avveckla din relation till snubben?
Se det som en checklista med punkter om du så vill. Framsteg svart på vitt.
 
Alltså lägg ner bara!!!! Saker har blivit så mycket bättre som jag skrivit. Vad du vill provocera fram vet jag inte. Men oavsett, det hjälper inte mig.

Det är ingen som försökt provocera i tråden. Däremot inte stryka medhårs hela tiden men det är inte att provocera.

Jodå, det kan jag mycket väl veta. Dessutom antar jag att ingen terapeut faktiskt svarat i tråden och kan säga att det ens handlar om ett ”beroende” av honom.

Men om vi leker med tanken att han är tex cigaretter så har jag idag bara rökt 2 medan jag andra dagar rökt ett helt paket.

Jag har ingen aning om någon i tråden är terapeut. Däremot finns det en massa erfarenhet i tråden som iaf jag skulle lyssna på.
 
@Hemlig21 Jag förstår att det är svårt att blockera någon som du har känt starkt för. Jag är själv en sådan person som behöver landa mentalt i mitt beslut innan jag avbryter en kontakt, annars kan jag ändå inte hålla mig borta.

Jag har relativt nyligen haft en snarlik situation. En person jag pratat väldigt mycket med, flera timmar varje dag i flera månader, som ledde till ett beroende från min sida. Jag såg honom som en god vän, och trodde nog att jag var lika betydelsefull för honom. Det sårade mig jättemycket när han tappade intresset, och många gånger har jag velat fråga honom om vad som hände. I efterhand har jag förstått att han mest troligt såg mig som en flyktig bekantskap. Jag var inte speciell för honom på något sätt utan enbart ett tidsfördriv.

Det tog dock LÅNG tid för mig att inse att han inte längre var intresserad, och ännu längre tid för mig att släppa kontakten. När jag tillslut bestämde mig för att avbryta ville jag meddela honom det och varför, men sedan insåg jag hur onödigt det var. Det var inte lönt. Han hade redan släppt mig.

Jag önskar att jag hade släppt honom mycket tidigare än vad jag gjorde, istället för att hålla mig kvar som en igel. Då hade jag sluppit må skit varje gång jag tog kontakt och påmindes av att han inte längre var intresserad.

När jag väl bestämde mig för att släppa har jag mått bättre. Visst tänker jag ibland på honom, och ibland vill jag skriva, men det skulle inte leda någonstans. Jag saknar det som var, och det är inte längre.

För din egen skull TS hoppas jag verkligen att du kommer avbryta kontakten. Som du skriver om honom i tråden har han redan släppt dig, och nu är det dags för dig att släppa taget om honom. Det kommer inte ge någonting att vänta på ett eventuellt svar från honom, och det kommer absolut inte ge dig svar på dina frågor. Det bästa är att bara gå vidare. Du kommer må bättre när den här kontakten är borta från ditt liv.

Ta hand om dig!
 
Det jag reagerar starkt på är att jag kämpar hela tiden och har kommit enormt mycket längre med mycket på bara ett par dagar.

Då känns såna inlägg som mest vill provocera inte speciellt kul utan får mig tillbaka 2 steg i stället i tron att jag ändå inte kommer att fixa det.

Nä stopp nu!
Vill mest provocera? Det där var oshysst. Jag är inte alls ute efter att provocera dig. Skittrist påhopp.

Du har själv startat en tråd på ett offentligt form för att be om råd av okända.
Vi vet bara det vi läser att du skrivit och råden du får kommer utan det och våra egna erfarenheter.

Om du anser att folk är taskiga och bara vill provocera för att de tolkar dig ur andra viklar än de svar du hellre vill ha så skrolla vidare. Andra i liknande situationer kanske blir hjälpa av något.
 
Absolut men så är det inte. Jag fick redan från dag 1 skumma vibbar kring denne person och lite obehagskänsla när just han skulle hjälpa mig där första gången vi sågs. Men så vill man inte vara fördomsfull och cynisk... och ju mer jag hör om honom ju mer skeptisk blir jag till hur han behandlar sin omgivning, hur han ser på sig själv, hur han ser på andra, hur han utrycker sig, hur han manipulerar... däremot var det jag som en tid försvarade honom när det stormade runt honom. Idag kan jag tyvärr inte göra det längre, ens med min bästa vilja. Det händer lite för mycket skumma grejer runt honom för att vara normalt. Och då syftar jag inte till detta med honom och mig. För i det har jag suttit och ursäktat och försvarat honom in i absurdum.

Jag är verkligen inte felfri, men som sagt något skumt är det kring denna människan.

För det passar ditt syfte. Hade du hört samma saker när du såg honom som en nära vän osv hade du tagit emot exakt samma information annorlunda.
Du matar de troll som får dig att må bäst.
 
Ibland är det det man upplever som elakt det man faktiskt behöver höra och ta till sig. Ganska ofta faktiskt. Är det helt fel så brukar man klara inlägg som inte är relevanta alls med en axelryckning. Om man nu inte talar om rena personangrepp- villket det inte var.
Fast nu var det inte en ”du har inte kommit någonstans alls harrang” jag kanske behövde när jag kände att allt funkat så mycket bättre?! Då tappar jag snarare tron på mig skälv också
 
För det passar ditt syfte. Hade du hört samma saker när du såg honom som en nära vän osv hade du tagit emot exakt samma information annorlunda.
Du matar de troll som får dig att må bäst.

På den tiden försvarade jag honom, och tyckte jag såg en annan sida. Även om jag inte förstod allt, så är det inte idag och det var inte så förr.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 387
Senast: Rosett
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 181
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 465
Senast: tuaphua
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 065
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp