Känner ni ibland

G

GoddessOfLove

att ni bara skulle kunna ge upp, skita i vad allt NH heter och bli en riktig jävel med spöet? :confused:

Jag kände så idag. Utkämpade ännu en maktkamp med min lilla häst, tog oss 40 min att ta oss ifrån stallplanen :crazy:
Hotade hästen med att tala om för henne att jag tänkte skicka iväg nån efter ett spö, men det gick inte bet. Inte heller gjorde morötter, eller hot om att ringa Mamma Scan det heller.

Ibland skulle det kännas skönt o börja samla frimärken eller nått bara
 
Ja, det händer att jag känner så. Men jag tror att nånstans så måste du backa din hantering några steg. Det verkar som om du möter på väldiga protester. Då måste du analysera situationen. Varför dessa protester? Och när du hittat orsaken så börjar du där. Hästar jävlas inte bara, hon försöker berätta ngt för dig.
 
Håller med yatlah! Det måste finnas en orsak till att hon protesterar så mycket! Du borde nog backa några steg, och lösa grundproblemet!
Till din fråga, nej jag känner aldrig att jag vill ge upp mitt NH. Jag får ut så mycket mer av mina hästar när jag hanterar de på det sättet än om jag går tebax till den "vanliga" hästhanteringen...
 
Jag känner henne, och när saker och ting inte passar o hon hellre vill göra något annat så protesterar hon. Hon har inte ont (kollad nyligen). Ren protest över i att hon trodde att hon var klar o ville gå in i stallet
 
Låt säga att det är som du säger. Då är det hur som helst nåt fel. För du är mänska och du måste visa din häst i alla lägen att det är trevligast att göra som du säger. Men det du berättar kan mkt väl innefatta att hon är rädd och att du läser av hennes reaktioner fel. Faktiskt. Mer rädd än du kan föreställa dig.Så oavsett vilket problem hon har så måste du testa olika lösningar: ta situationen att hon verkligen skulle vara rädd. Hur skulle du göra då?
 
NEJ det känner jag aldrig.
Men även en ledare behöver i bland vara hård för att befästa att det är den som verkligen bestämmer.

Den dagen då jag inte får/kan kommunicera på ett korrekt sätt med mina hästar, då lägger jag av.
 
Nej, det var extremt längesen jag kände så. När jag först började med NH så fick jag såna tankar, men då Malte var så bra på att banka vett i mig kom jag aldrig längre än just tankar ;)
 
Njae. Däremot händer det att jag tänker "Hästfan! Jag tycker inte om dig!" och undrar varför man har hästar ibland.
 
Men MÅSTE allt analyseras sönder o samman alltid då?? Det KAN faktiskt vara så att hästen ÄR vrång och ovillig....Varför??? finns massa anledningar, den kanske vill in i stallet, den kan ha ont, den kan vara kissnödig, den kan få fel foder, sadeln är fel osv osv.......

Att hitta rätt inom en tidram av 1 månad kan vara svårt, men att älta alla varför så hästen blir helt förvirrad kan heller inte vara rätt jämt.....

Det finns "vrånga" blodslinjer, och jag har haft en häst som faktiskt visat 4 gradig hälta på VISSA ställen i träning, men ju längre från stallet man kom, ju mindre halt(läs haltfri)blev han...när man kom hemåt igen var han halt åter igen :crazy:
Hästar är inte helt fria från hjärnceller och en del av dom kan en massa knep för att komma undan saker dom inte tycker är roliga..OK, de flesta är ju "dumma" nog att inte ha egna åsikter, och kanske ska man kalla det lata att inte behöva tänka själv....men att hästar kan vara så vrånga att dom vägrar gå av stallbacken betvivlar jag inte alls...vad ska man göra??? analysera i en månad eller tråckla hästen ifrån planen och fortsätta det man förutsatt sig???
 
Japp! :banana:

En del dagar är man brydd vad man har gjort för ont, och dom dagarna önskar man att man aldrig hört ordet nh utan att man med "lugnt samvete" kunde banka på sin häst.

Sen går det oftast över. Men en del dagar...

Jenny
 
Ser du att hon trilskas och är säker på att hon gör det enbart för att vara jävlig, så var jävlig tillbaks.
Hämta en longerlina och ett spö, om det behövs, och longera henne bort från stallplan... framåt, bakåt, sidledes, hur du vill, bara hon går dit du vill.

Ställ dig helt enkelt bakom hästen och mota bort den från stallplan, med en longerlina har du 8 meters säkerhet mot att inte tappa hästen iallafall. Till slut så kommer hon finna det ytterst obekvämt och gå dit du vill.

Våld i sig löser ingenting, men man får faktiskt hota med något värre - ytterligare mer arbete för hästen - om det står din vilja emot dennes.
 
För du är mänska och du måste visa din häst i alla lägen att det är trevligast att göra som du säger.
jovisst, men hon är en dam med egna åsiker o är långt ifrån lättövertygad. hos henne får man lirka fram det.

Men det du berättar kan mkt väl innefatta att hon är rädd och att du läser av hennes reaktioner fel.
visst kan jag göra det men i de här fallet är jag ganska säker på att jag inte hade fel. men visst risken finns, men det är en risk man måste ta

ta situationen att hon verkligen skulle vara rädd Hur skulle du göra då?
samma sak som jag gjorde den här gången. lirka henne framåt, prata med med henne o försöka låtsas som det regnar
 
min pålla tycker vi ska konvertera till NG (Natural Grisanship) vilket betyder att hon är kungen o jag gör precis som hon vill :D
 
folk garvade åt mej medans jag satt o pussade min häst o morrade att jag skulle ringa scan de första jag gjorde.
så fort vi kom upp för backen tyckte jag om henne igen :D
 
jo jag hoppade av o gick me henne upp för backen inga problem där alls.
från marken funkar allting till 110%, det är från ryggen vi har problem ;)
 
japp... tyvärr... har kommit in i en period då jag är på sämre humör (har funderat över o det kan bero på att jag inte tränar löpning så mkt längre :confused: tidigare tränade jag hårt 3-4 dagar i veckan...)
Kommer tillfällen när jag kör honom och han är het och hoppig för 527 dagen i rad och försöker dra av mig armarna och då vill jag bara rycka till och skrika till honom att så gör man inte! men nästa sekund (alltså innan jag gör det!) så tänker jag att det aldrig skulle funka. Min pålle gör det bara för att han har väldigt dåliga minnen från körningen från tidigare tränare och det skulle aldrig funka att rycka och slita i en sån häst. Min häst behöver ett större förtroende för kusken/ryttaren vilket jag låångsamt jobbar fram (har kontroll på mitt humör runt mina djur... :) ) och nu efter enträget lugnt arbete så har han börjat slappna av både i ridningen och körningen. Ett lugnt arbete har gjort att jag nu kan skritta en sväng barbacka i grimman eller jobba honom korta stunder i bra form i kort trav på slingan... :love: när jag började sköta honom för 2½ år sen kunde han inte skritta, var fruktansvärt bakskygg (vi fick söka dispans för att köra utan svanskappa...) och om man frågar nån på travet så vet dom vem det är och säger: det är den där hete va?... en sa tom "den där hete jäveln..."
dom ska allt få se! :smirk:
 
Jovisst kan hästen vara vrång och ovillig, men jag tror att om hästen har ett grundförtroende för dig som människa och litar på dig i alla lägen så får du inga problem med att få hästen att gå över stallplanen. Men om man kanske har missat nått i grunden eller gett hästen tillfälle att ta över din ledarposition så uppkommer sånna här problem.
Men visst kan problemet ha en annan anledning tex fel foder, sadel som du skrev. Men jag tycker att man ska analysera om man får problem annars kommer det tillbax en annan dag.
Visst behöver man inte tjata om alla varför, men man borde ta sig en funderare om hästen plötsligt en dag inte vill gå över stallplanen.
 
håller med dig..men jag menade mer att en del skall analysera och pga det så får dom inget gjort...hästem krånglar, matte analyserar...sen tar det en månad innan dom kommit av stallplan....jag skulle se till att få hästen av stallplan No matter what..SEN skulle jag analysera...fast det är ju svårt att säga, men känner man sin häst så brukar man ju veta om den är vrång eller har ont(förhoppningsvis)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 148
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 197
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 310
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 171
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp