Känner ni ibland

Fast jag tror att om hästen har problem med att komma över stallplan pga vrånghet en gång. Och man då befäster sitt ledarskap, är hård tvingar hästen osv och hästen fortsätter att protestera så är det nåt annat fel. Och inte behöver det vara sadel som gör ont osv. Utan att det på nåt vis är som så att hästen inte litar på dig goddess of love. Varför vet inte jag.
 
ahh hästen som inte tränat löpning på länge?
trodde du menade dej själv, satt o grunnade ett bra tag
 
inte jag heller om jag ska vara ärlig
nu är de bara en gång vi har haft problem att komma ifrån just stallplanen, men jag är lite inne på mandalakis spår

tror jag...
 
nää, de e faktiskt jag som inte tränat löpning på ett tag :smirk: tränade tidigare ganska hårt och tävlade på hyfsad nivå i orientering, men sen 2 månader tillbaka har jag varken tid eller motivation. funderar på om det var ett sätt att få ut lite ilska och att jag nu har den lagrad i mig i stället... tycker nämligen att jag har mindre tålamod och är lite mer irriterad nu för tiden.
Pållen tränar löpning hela tiden, han är aktiv travare... :)
 
Många gånger har man velat ge upp, men så tänker man på alla framsteg man har gjort, och då tar man nya tag =)
Har man ett mål så ska man sträva mot det, och det är kul att vara på vägen dit, vad ska man göra när man väl är där?
Alltså sammanfattningsvis så är NH det bästa och roligaste som hänt mig, och jag är glad och stolt och kunna titta på andra och tänka, herregud sådär skulle jag aldrig göra! Sådär behandlar inte jag min häst... oj vad lite hon kan mo hästpsykologi!
 
Om jag skulle rida ut på min häst som mycket väl vet att ridning betyder att gå av stallplanen. Det har han gjort hundra gånger och han vet precis vad det handlar om. Om han helt plötsligt en dag skulle tvärvägra.
Ja då kan jag lova dig att det inte skulle dröja några 40 minuter med en mänsklig dialog innan han fick sig ett sjujävla rapp över rumpan med tygeländan. Han skulle få ungefär 30 sekunder på sig för att bestämma sig för hur han ville ha det.... dvs alternativ
För mig finns det ingen konflikt emellan att vara tydlig, ärlig, vänlig och konsekvent och ett rapp över arschelet vid uppenbar olydnad så länge hästen har ett val.

Detta utesluter inte heller att jag tar mig en funderare på om det är nåt speciellt som gör att han helt plötsligt reagerar som han gör. Jag anser mig dock ha rätt bra koll på utrustning och hans medicinska status då vi är "polarn och pyret" sedan sex och ett halvt år tillbaka.

Jag har aldrig tänkt att jag ska sluta med NH för det skulle vara lika med att ge upp hästarna. Däremot kan jag finna ansvaret som jag har som hästägare betungande i perioder. Det är ett stort ansvar att ha häst då jag alltid måste sätta den i första rummet. Mat och välbefinnande för hästen går ju före allt annat.....

Frid Kokopelli Mana
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 148
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 197
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 310
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 171
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aktivering/leksaker
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp