Känslig mot skänkeln

U

unspection

min häst är väldigt känslig mot skänkeln och mot minsta lilla pet ökar,Finns det något sätt som kan göra så att han inte blir lika känslig?
känns som en liten onödig tråd,men vill ju kunna rida han på bästa sätt..
 
Sv: Känslig mot skänkeln

Alltså, du ska ju såklart inte sitta och klämma med skänkeln i onödan men du ska ju kunna ha den emot utan att han tar det som en framåtdrivning. Viktigaste är att du är konsekvent och inte tar bort skänkeln när han ökar, då ser han ju det som "beröm" när du slutar "driva". Skänkeln stilla emot och bara var konsekvent.
 
Sv: Känslig mot skänkeln

intresant tråd för mitt varmbloid var precis lika dan ibörjan, hon kunde nästintill skena om man kom åt med skänkeln för hårt, och det enda jag kan säga är att det försvinner med tiden, så var det med mitt varmblod iaf,, och jag tycker inte du ska använda skänkeln onödigt mycket utan var k'nslig själv, och börja med att trycka lite med vaderna, och använd rösten, så kommer din häst säkert börja trava, och sedan kan du mer och mer börja använda en tydligare skänkel när hästen har vant sig och förstår . Att träna lite för hand är också bra, och tryck med handen där skänkeln trycker för exempelvis flytta åt sidan, Det fick min häst att lugna ner sig iaf! trna mycket i skritt och mellan skritt-stopp, och bakdels och framdels vänding och skänkelvikn ing för då använder du skänkeln med i ett lugnt tempo så vänjer han sig nog snart. lycka till
 
Sv: Känslig mot skänkeln

Ta hjälp av en bra instruktör och träna framridning. Har du inte med dig hästen från början, så får du inte med dig den senare heller.

En anledning till att hästen är känslig för skänkeln kan vara att han smiter undan från jobbet genom att springa snabbare. Det i sin tur kan leda till att du slutar rida/tänka framåt, vilket gör att hästen behöver jobba ännu mindre.

Testa dig fram för vad som kan fungera för dig och din häst. Försök samla hästens energi som går bort från jobbet, till att den istället börjar lyssna på dig. Använd sätet, driv och fånga upp osv. Bli inte låst och hård i händerna, utan kom ihåg att ta och lossa av osv. Omväxlande bromsa med yttertygeln, visa vägen med inner osv. Var dock inte rädd för att ta tag i hästen om den smiter iväg för dig, trots att det är en "pigg" häst.

Framridningen (uppvärmning) är viktig, gå inte vidare förrän du har kontroll över gas (tempo), broms och vändningar - i skritt. Var konsekvent i allt du gör.

/V
 
Sv: Känslig mot skänkeln

Kom ihåg att för hästen betyder inte skänkel emot = framåt. Det är något den (felaktigt) lärt sig.

Skänkel ska betyda mer energi, vad du vill göra med energin är dock en helt annan ska än vilken fart du vill ha. Alltså är din häst enbart felskolad och du får troligtvis ta hjälp av en kunnigare ryttare/tränare (eftersom du frågar) att skola om hästen så hästen inte blir stressad och springer i från dig om du lägger till skänkeln.
 
Sv: Känslig mot skänkeln

för att vänja lite kan du ju tömköra, men med sadel på, dra tömmarna genom stigbyglarna innan du fäster dem i bettet, se till att du även fäster tex ett extra stigläder genom båda byglarna under magen vid sadelgjorden så inte stigbyglarna hoppar helt galet fritt ,hihi, sen när du gasar på och svänger och så vidare kommer stigbyglarna ligga mot hästen och hon vänjer sig vid att det inte är nån fara och inget man behöver stressa för, och alla andra tips här ovan verkar ju bra ;)
 
Sv: Känslig mot skänkeln

Beror ju helt klart på VARFÖR hästen gör som den gör? Min ena häst gjorde det för att den blev stressad, rädd, antagligen av förre ägaren blivit riden aggressivt.

Det som generellt "gäller" för så pass känsliga hästar oavsätt orsak är att du får helt enkelt öva och lära den att ha ett JÄMNT stöd med vaden (vill säga absolut inte häl). När du sedan har det så är det lätt att bara öka och minska på det trycket. När den är van vid det så får man börja ha den framåtdrivande skänkeln mera, då hästen accepterat stödet du gav den med vaden så bör den kunna ta bättre och bättre framåtdrivande hjälper. Det går inte på 1 dag, man får succesivt öka tryck och framåtdrivande osv.

Varför så här? Därför att som min tränare beskrev det för mig för lnge sedan är att om man är rädd för att ha ett stöd så blir varje framåtdrivning lite som en elstöt i sidan på den. (tänk: 0 tryck, 0 tryck, 0 tryck, sen lite tryck = jättereaktion) Istället genom att göra såhär så lär sig hästen att stödet finns där och att den kan lugnt vänta på vad du vill göra med den. Trycker du bara lite mer med vaden som drivande så har den redan känslan av att du finns där.

Jämförelse är att om du sitter och petar med pekfingret på din arm oavbrutet på samma ställe, inte så hårt men länge länge, så gör det ju tillslut ont? har du fingret mot armen hela tiden lätt lätt, och sedan ökar och minskar trycket, så gör det inte ont på samma sätt, blir naturligare.

Jag hoppas du förstår vad jag menar, har svårt att förklara mig bättre. Förklara är inte min starka egenskap, visar hellre (;
 

Liknande trådar

Småbarn Vår tjej fyller 5 på söndag och är inne i någon otroligt känslig period. Minsta lilla sak ger enorma reaktioner med skrik, gråt och...
Svar
6
· Visningar
868
Senast: Tilly_85
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 425
Senast: Fiorano
·
Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
3 865
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jag har inte tidigare haft några större problem med skav vid skänkeln (lite nött kan det se ut på sommaren, men inte mer) men nu med...
Svar
14
· Visningar
970
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp