Bukefalos 28 år!

Känslig unghäst..

Jois

Trådstartare
Har sedan 1,5månad sen fått hem min unghäst (2,5år) från "dagis" och undrar vad ni hade gjort alt tänkt på lite extra i hans fall.

Han är en väldigt känslig kille, vilket som framtida tävlingshäst är en bra egenskap! Men som allt annat vill man ju helst inte att nåt går knas på vägen och att man bränner honom..

Det som förbryllar mig lite är att han blir väldigt rädd för vissa saker men inte andra, tex vid tömkörning blir han skitskraj när man ska sätta tömmarna i gjorden- men när dem väl är där är han inte alls rädd för tömmarna runt kroppen eller så. Eller med täcken, dem är jätteläskiga- tills dess att dem väl ligger på, då reflekterar han inte det minsta på dem.

Och då undrar ju jag, har ni några tips om vad man ska tänka på eller alt inte utsätta honom för alls..? Hur hade ni tänkt och gjort om det hade varit er häst?
 
Sv: Känslig unghäst..

Behålla lugnet... Inte hetsa upp sig själv och börja gapa och skrika. Om han inte reagerar på grejjerna när de är på plats så vänjer han sig säkert snart bara du är lugn och inte gör en grej av det.

Hoppas du får en trygg och mysig häst som behåller sin känslighet och anväder den på rätt sätt :)
 
Sv: Känslig unghäst..

bara vara lugn trygg och inte reagera när han reagerar. Och sen med t.ex. lägga på täcke så har jag gjort med min 2,5 åring som så att jag tagit henne i grimma och grimskaft i en säker miljö, typ inhägnad paddock, tagit täcket låtit nosa, stå och skaka det, klappa hästen med det och sen stå och slänga på det på ryggen från båda hållen. Gjort varje moment och låtit henne gå runt mig tills hon slappnat av och sänkt sitt huvud innan jag gått vidare. - Jag tänker som så att är hästen rädd för något så utsätter man dem för det läskiga tills de förstår att det är ok. Men då gäller det att vara lugn, inte reagera på om de stressar upp sig utan bara lugnt och metodiskt fortsätta med det man gör. Man får inte bli arg eller tvinga utan bara gå vidare till nästa steg när det första steget är avdramatiserat.

Ha medhjälpare om det behövs och utsätt honom inte för situationer som du inte vet att du kan eller har tid att reda ut. Om man ska av-dramatisera något så får man inte sluta när hästen är uppjagad utan man måste ha tid att arbeta lugnt och metodiskt tills hästen slappnar av. Och beröm massor när de är avslappnade, då tar man lite tid att klia, klappa och mysa. Försöker man med lugnande ord medan hästen är rädd så tycker jag hästen ofta misstar det som "duuuuktiiiig, du göööör rätt, det här ääär faarliiiigt" För många har samma tonfall när de säger "duktig, bra så, rätt där" som de har när de säger "såja, lugn, det är inte farligt" Då när man bara hästen i dess beteende. Om man istället förhåller sig neutral och trygg så fattar hästen snart att denne är den enda som är upprörd över situationen, den har inte dött eller gjort sig illa och eftersom alla andra tycker att man gör något lika naturligt som att stå och hänga lite i skuggan en sommardag så kanske den också kan ta och slappna av lite.

i början är det också viktigt att avsluta när han är lugn. Till exempel vid tömkörningen så kanske man med en medhjälpares hjälp får koppla på och av tömmarna ett flertal gånger tills de momentet är piece of cake, och när han står och halvsover när tömmarna kopplas på och av så kan man avsluta för dagen utan att egentligen ha tömkört för att på så sätt belöna has trygga sinnes-stämning.
 
Sv: Känslig unghäst..

Jag hade sett till att utsätta honom för så mycket så möjligt för ju mer dom sett ju lugnare blir dom, och dom vi haft med att göra har absolut inte tappat i känslighet av det.
Tex som med det att han reagerar när ni lägger på täcke, stå då där och lägg upp det på ryggen och ta ner det igen, till han inte bryr sig längre.

/Camilla
 
Sv: Känslig unghäst..

Jag hade sett till att utsätta honom för så mycket så möjligt för ju mer dom sett ju lugnare blir dom, och dom vi haft med att göra har absolut inte tappat i känslighet av det.
Tex som med det att han reagerar när ni lägger på täcke, stå då där och lägg upp det på ryggen och ta ner det igen, till han inte bryr sig längre.

/Camilla

:bow::bow::bow:
 
Sv: Känslig unghäst..

Mitt sto har också varit otroligt känslig och spänd. Vitögonen visades mer än ofta ;)

Jag har bara varit vanlig. Själv varit lugn och behandlat henne som vilken häst som helst. Vid ex. uteritter hade jag sällskap i början i form av ett mycket tryggt sto som gick i samma flock. Speciellt vid uteritter och även vid lastning i transport använde jag mig av hästens flockinstinkt och lånade en annan trygg häst.

Idag är det 2 år sen vi red in henne (idag är hon 5år) och 2år sen hon började hanteras överhuvudtaget (förutom vid verkning och andra nödvändigheter) och hon är nu cool lugn :) fortfarande känslig för hjälperna vid ridning och annat arbete, men utan att vara spänd. Att rida ut ensam är inga problem alls och hon är väldigt trygg i sig själv nu.

Så var lugn, utsätt henne för alla saker som alla andra hästar är med om. Varken mindre eller mer.. du behöver inte vara "extra lugn" eller något sånt, utan var bara sig själv och gör så som du skulle gjort med vilken häst som helst. Hästar avläser folk och varandra otroligt fort! även "extra" "träning" och extra lugnande ord kan få hästen att känna av att något "ovanligt" sker -om man själv inte är i rätt "stämning". -svårt att förklara, men du kanske förstod något?
 
Sv: Känslig unghäst..

Mitt sto har också varit otroligt känslig och spänd. Vitögonen visades mer än ofta ;)

Jag har bara varit vanlig. Själv varit lugn och behandlat henne som vilken häst som helst. Vid ex. uteritter hade jag sällskap i början i form av ett mycket tryggt sto som gick i samma flock. Speciellt vid uteritter och även vid lastning i transport använde jag mig av hästens flockinstinkt och lånade en annan trygg häst.

Idag är det 2 år sen vi red in henne (idag är hon 5år) och 2år sen hon började hanteras överhuvudtaget (förutom vid verkning och andra nödvändigheter) och hon är nu cool lugn :) fortfarande känslig för hjälperna vid ridning och annat arbete, men utan att vara spänd. Att rida ut ensam är inga problem alls och hon är väldigt trygg i sig själv nu.

Så var lugn, utsätt henne för alla saker som alla andra hästar är med om. Varken mindre eller mer.. du behöver inte vara "extra lugn" eller något sånt, utan var bara sig själv och gör så som du skulle gjort med vilken häst som helst. Hästar avläser folk och varandra otroligt fort! även "extra" "träning" och extra lugnande ord kan få hästen att känna av att något "ovanligt" sker -om man själv inte är i rätt "stämning". -svårt att förklara, men du kanske förstod något?

Haha, jodå jag förstår va du menar! :laugh:

Ser mig själv som en ganska lugn person som inte hetsar upp mig i onödan- vilket i detta fallet måste vara en ganska bra egenskap!

Hursom är det skönt- och ffa kanske nyttigt- att höra andras versioner osv, alltid lär man sig nåt nytt! :)
 
Sv: Känslig unghäst..

Jag har en kille som är väldigt elektrisk av sig i alla situationer. Men jag upplever som du att vissa saker är mycket värre än andra. Det jag fått hjälp med av min tränare är att inte trubba av hästen eftersom den ska bli en tävlingshäst som måste vara reaktionssnabb på dressyrbanan. Det är lätt hänt att vi på lång sikt gör dessa högaktiva känsliga unghästarna avtrubbade och då kan det bli svårt att få tillbaka det lilla extra när det är dags att plocka fram energin på allvar. Så jag har varit tydlig att han inte får explodera men gärna reagera! Han får titta och blåsa, men inte vända. Han får göra utlopp för de känslor han får i kroppen men inte hur han vill. Jag tror det är viktigt för att få hästens förtroende att vi låter dom känna som dom gör utan att vi bestraffar. T.ex. omm dom skyggar tror jag inte vi ska ge dom ett rapp med pisken eller ryta åt dom... :) Trygghet och förtroende jobbar jag efter :)
 
Sv: Känslig unghäst..

Där slog du nog hammaren på spiken!! :)

Det är ju ungefär dit jag vill komma med, att behålla det där känsliga- men att få bort udden av det..

Orkar du berätta mer om hur du jobbar? Eller är det en helt annan tråd månne..?
 
Sv: Känslig unghäst..

Jag PMar senare i em om hur VI gör för alla bukare ger inte så trevliga kommentarer :)
 
Sv: Känslig unghäst..

Att han reagerar på nya saker på honom är fullkomligt normalt.

Man får ta det vackert o sakta vänja den pö om pö. Hålla koll på om den reagerar väldigt mkt över saker.

Det ger honom livserfarenhet- som han nu inte har. De lär hela livet igenom.

Det tar tid för oss att lära oss saker. Tar man körkort genom att bara sätta sig i bilen:angel: Nej det funkar inte så.
Allt är en ständig inlärning.

Lycka till o tänk till FÖRE du gör saker o respektera att den tycker att saker är konstiga. Det är inget naturligt med täcke sadel eller what so ever.

du kan inte köra NH med den då en dressyrhäst måste våga bjuda vid ridning. Den ska ridas som den rör sig utan ryttare- dvs utan påverkan i början. Man stör så lite som möjligt på en häst som är en framavlad sporthäst. Kentaur. Följer med o bara reglerar ytterst fint. Guidar.
 
Senast ändrad:
Sv: Känslig unghäst..

Nu fattar jag nog inte riktigt- kan inte en NH- tränad häst bjuda framåt? Tala om det för mitt sto, så det hörs genom båda öronen, för där har vi framåtbjudning som heter duga, hade gärna sett lite mindre av den varan på henne! Jag jobbar alltid med NH med mina hästar. Har aldrig märkt att det tar bort något, snarare tvärtom ...
 
Sv: Känslig unghäst..

Jag har sedan flera pr tillbaka ridit in minst en unghäst om året, mest blivande fälttävlanshästar, som ofta har mycket blod och nerv.
Åka av det får man räkna med, och det gör nog alla, däremot förstår jag hur frustrerande det är när dom som du beskriver är rädd för "skitsaker"
Att dra tömmarna genom gjorden tio gånger under ett pass hjälper troligen inte så mycket, det viktigaste är fasta rutiner!

Jag är alltid mycket noga att göra precis samma saker i precis samma ordning varje gång, jag låter det ta lika lång tid varje gång och är lika lugn varje gång.
Håll inte på att ändra i ordningen, hästar är vanedjur precis som oss!!

Lycka till :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 479
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 565
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 974
  • Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 264
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp