Bukefalos 28 år!

Känsliga kinder

voltis

Trådstartare
Vår dotter har väldigt känsliga kinder. Det har mest visat sig vintertid då kinderna blir röda väldigt snabbt.

Men nu senaste veckan har det varit plusgrader och hon har ändå röda kinder varje dag när hon kommer hem från dagis. Och kan även ana lite knottrig hud under det röda.
Tänkte på den starka vårsolen, men det är verkligen bara kinderna som är röda. Inte näsa eller ngt annat.

Jag tror hon förfrös kinderna lite lätt när hon var bebis, så gissar att hon kan ha känsliga kinder pga det?

Smörjer m fet salva varje kväll vid sänggående och på morgonen är hon ljus och fin i hyn igen. Testade även weleda innan utgående för några år sedan men det hjälpte inte så mkt tyckte jag?

Tips och tankar?
 
Sv: Känsliga kinder

Min pojke hade samma. Vi frågade läkaren på BVC som sa att det var atopiskt eksem. Det sätter sig på kinderna på mindre barn. Det blir värre när det är kallt men man ska även undvika röda frukter och grönsaker samt citrusfrukter. Sedan vi följde dessa råd har han blivit mycket bättre, nu är han bara lite torr.
 
Sv: Känsliga kinder

Ok kanske värt att kolla upp på bvc då kanske?
Bara röd hade ju kännts mer som känslighet men just knottrorna...

Har du smörjt med ngt speciellt?
 
Sv: Känsliga kinder

Min pojke hade också knottror och enligt läkaren var även det typiskt atopiskt. Men det är såklart möjligt att er dotter har något annat. Men det kanske kan vara värt att dra ner på röda frukter/grönsaker, citrus och kanel och se om det blir bättre. Vi smörjer med miniderm varje kväll samt receptfri kortisonsalva när det behövs.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon här som har rosacea eller väldigt känslig hy i ansiktet som vill dela med sig om vilka hudvårdsprodukter ni använder? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 024
Senast: Tassa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 239
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Som rubriken säger så undrar jag om någon har något bra tips på en fet och återfuktande kräm att ha på ett litet barns väldigt torra...
2
Svar
23
· Visningar
12 883
Senast: Mirifax
·
Kropp & Själ Jag har bestämt mig för att vara otrogen mot Make Up Store och leta efter en ny foundation. Vad jag är ute efter är något heltäckande...
2
Svar
33
· Visningar
6 433
Senast: Eqetan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Akvarietråden IV
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp