Rosacea/väldigt känslig hy

Tassa

Trådstartare
Är det någon här som har rosacea eller väldigt känslig hy i ansiktet som vill dela med sig om vilka hudvårdsprodukter ni använder?

Jag har torr hy, men samtidigt något fet och får lätt acne. Jag har den senaste tiden fått problem med att huden bränner/svider, särskilt när jag tvättat mig. Ibland vaknar jag med röda fläckar och prickar. Det är mest kinderna och hakan som är drabbade. Ibland bränner huden fast inget syns utanpå.

Jag söker efter en åtetfuktande kräm som lugnar och stärker huden och vet inte vad jag ska välja bland alla alternativ.

När jag läser om rosacea så stämmer en del in på det, men jag vet ju inte om det är just det jag har fått. Jag tror att jag kommer kontakta vården för råd, men det är inte alltid det syns något så jag är tveksam om de kommer kunna säga så mycket om det. Så skriv gärna vad ni använder och vad som har funkat bäst.

På morgonen tvättar jag ansiktet med bara vatten, på kvällen blir det tvålen i duschen och då använder jag aco duscholja utan parfym. Men jag har köpt en ansiktsolja att använda istället.
 
Jag har känslig hy. Om jag inte sköter min hy i ansiktet får jag röda svidande prickar. Samtidigt får jag finnar ganska lätt. För mig är Avene det bästa märket, jag har haft flera ansiktskrämer därifrån, bytt pga årstid och ålder. Min hudvårdsrutin är så enkel som möjligt: supermild ansiktstvätt på kvällen och ansiktskräm direkt efteråt. På morgonen smörjer jag in med hög solskyddsfaktor (ACO) sommartid.
 
Är det någon här som har rosacea eller väldigt känslig hy i ansiktet som vill dela med sig om vilka hudvårdsprodukter ni använder?

Jag har torr hy, men samtidigt något fet och får lätt acne. Jag har den senaste tiden fått problem med att huden bränner/svider, särskilt när jag tvättat mig. Ibland vaknar jag med röda fläckar och prickar. Det är mest kinderna och hakan som är drabbade. Ibland bränner huden fast inget syns utanpå.

Jag söker efter en åtetfuktande kräm som lugnar och stärker huden och vet inte vad jag ska välja bland alla alternativ.

När jag läser om rosacea så stämmer en del in på det, men jag vet ju inte om det är just det jag har fått. Jag tror att jag kommer kontakta vården för råd, men det är inte alltid det syns något så jag är tveksam om de kommer kunna säga så mycket om det. Så skriv gärna vad ni använder och vad som har funkat bäst.

På morgonen tvättar jag ansiktet med bara vatten, på kvällen blir det tvålen i duschen och då använder jag aco duscholja utan parfym. Men jag har köpt en ansiktsolja att använda istället.
Jag har två kollegor som haft rosacea och haft kontakt med vården. De hudvårdsprodukter de var rekommenderade var att inte använda några, alls.
 
Jag har rosacea och tycker också Avene är bra! Har använt Rosazol kräm i ett par omgångar när det blossat upp med röda utslag (alltid sämst i huden tidig vår har jag märkt). Tror man kan köpa Rosazol receptfritt men är ju inte fel att kolla med VC så de håller med om diagnos!
 
image.jpg

Denna ansiktskrämen är jättebra tycker jag!

Sen har jag bytt smink till mineralsmink (Idun).
 
Jag har två kollegor som haft rosacea och haft kontakt med vården. De hudvårdsprodukter de var rekommenderade var att inte använda några, alls.
Det var intressant. Men svårt om man är väldigt torr. Har de sagt om de tycker att det funkar att inte använda något återfuktande?
 
Jag har känslig hy. Om jag inte sköter min hy i ansiktet får jag röda svidande prickar. Samtidigt får jag finnar ganska lätt. För mig är Avene det bästa märket, jag har haft flera ansiktskrämer därifrån, bytt pga årstid och ålder. Min hudvårdsrutin är så enkel som möjligt: supermild ansiktstvätt på kvällen och ansiktskräm direkt efteråt. På morgonen smörjer jag in med hög solskyddsfaktor (ACO) sommartid.
Låter ungefär som mig. Solskydd har jag varit väldigt noggrann med i år då jag har solexem på armarna. Tack för tipset.
 
Ett annat tips på sidan av är att se över ditt schampo. Hårbotten är också hud och den sitter rätt nära ansiktet. Mitt hår blev så mycket bättre när jag insåg det och bytte till ett supermilt schampo från apoteket. Trots att jag inte hade något direkt problem med hårbotten.
 
Nu är min hud inte så superkänslig, och mest bara ytliga blodkärl och tendens att lätt rodna, men jag håller också med de andra om avene. De har en linje för just rosaceahud. Nu har jag använt andra produkter några år, men när jag använde avene, så hade jag deras kräm för normal till torr hud på vintern, och den för normal till fet hud på sommaren.
 
Det var intressant. Men svårt om man är väldigt torr. Har de sagt om de tycker att det funkar att inte använda något återfuktande?
De verkade tycka att det var jättesvårt. Antar dock att det ev främst gällde underlagskrämer, smink och krämer med funktioner kanske? (det har gått över sedan några år tillbaka så har ingen aktuell info).

Funderar på om du tvättar ansiktet med någonting, tex tvål, lappar, rengöringsX och kan övergå till kallt vatten och ren handduk? att det skulle minska torrhet?
 
De verkade tycka att det var jättesvårt. Antar dock att det ev främst gällde underlagskrämer och krämer med funktioner kanske? (det har gått över sedan några år tillbaka så har ingen aktuell info)

Funderar på om du tvättar ansiktet med någonting, tex tvål, lappar, rengöringsX och kan övergå till kallt vatten och ren handduk? att det skulle minska torrhet?
Jag tvättar inte ansiktet med tvål alls. Förutom när jag duschar då det kommer i ansiktet ändå, men den tvålen är en mild duscholja. Men kanske ska försöka undvika ansiktet helt ett tag. På morgonen blaskar jag bara av ansiktet med vatten.
 
Ett annat tips på sidan av är att se över ditt schampo. Hårbotten är också hud och den sitter rätt nära ansiktet. Mitt hår blev så mycket bättre när jag insåg det och bytte till ett supermilt schampo från apoteket. Trots att jag inte hade något direkt problem med hårbotten.
Ja du har verkligen en poäng i det. Jag har lite klåda även där och använder schampokakor och nu har jag en som är till för just torr hud. Den ska bara innehålla naturliga ämnen och återfuktande oljor mm. Nu testade jag en annan sort av samma tillverkare, men klådan kom tillbaka, så jag ska byta tillbaka till den jag hade från början.
 
Jag tvättar inte ansiktet med tvål alls. Förutom när jag duschar då det kommer i ansiktet ändå, men den tvålen är en mild duscholja. Men kanske ska försöka undvika ansiktet helt ett tag. På morgonen blaskar jag bara av ansiktet med vatten.
Får man vara okunnig och tjejgissa lite hej vilt?

Låt säga att du använder rouge (enligt en post av dig ovan?), men inte använder tvål, olja eller medel när du tvättar ansiktet. Försvinner då rougen? Är en möjlig väg att sluta med rougen eller be ngn som vet ngt mer än jag i tråden komma med en möjlig mild rengöring (iofs kanske en risk med rosaecea) för att den inte ska ligga kvar alltid?

Jag ska inte komma och komma eftersom jag ofta glömmer bort att ta bort mascara om jag använt det. Och när jag minns det så har jag ju 30 grader så tar bort med enbart varmt vatten. Men att låta den ligga kvar många gånger på rad gör onekligen att det blir lite fnasigt i fransarna och då är det ju en räddning att det är ganska sällan jag använder den.
 
Superkänslig hy, lite eksem och akne. Maria Åkerberg och propyless fungerar för mig. Har provat mycket annat, men det är klart bäst hittills.
 
Okulär rosacea som varit totalt ö.ver.jävlig. Har behandlats med immunhämmare och totalt 9 månader bredspektrum antibiotika över knappt två år tid. Och Finacea, som dock brände sönder huden för mig. Andra verkar åtminstone ha haft bättre resultat av den!

Enda hudvården jag hittills provat som funkar idag är Eucerin ultrasensitive soothing care dry skin, och Cerave Hydration cleanser. Sistnämnda brände också satan i början, men det blev bättre på sikt. Just nu i ett sämre skov igen, men jag hoppas slippa behöva medicin för det.
 
+1 på Avene! Jättebra produkter för känslig hy och inte farligt dyra! Eucerin har några bra produkter också.

Jag vet inte om det jag har är Rosacea pga har inte varit till vården, men jag har precis de symptomen. Det viktiga för mig är att produkterna inte får vara för starka så de "stör" huden på nåt sätt.
Alla aktiva ingredienser som syror och liknande går bort (typ allt som är anti-age eller anti-acne eller liknande) och även allt som är parfymerat.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ SVT har gjort en serie på tre avsnitt med vetenskapliga tester kring hudvård. Tittade precis på första avsnittet som handlade om...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
5 415
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ www.facebook.com/photo.php?fbid=1010347545716723&set=a.176271445791008.46680.100002244620441&type=3 (Varför syns inte bilden...??? Den...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
12 799
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
705
Hästvård Våran ena häst har på någotvis fått en skada i ansiktet, halva sidan av ansiktet ända upp till ögat samt under hakan och fläckvis på...
Svar
16
· Visningar
3 335
Senast: Pia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp