Kaffemaskin med kapslar

Kapselmaskin

Jag och sambon tänkte skaffa oss en kapselmaskin i julklapp tillsammans!
Men nu är stora frågan, passar alla kapslar som finns att köpa till alla kapselmaskiner?

Sv: Kapselmaskin

Nej det är olika kapslar

Tassimo har en typ och Nespresso en annan, så tror jag det finns någon mer sort men har inte riktigt koll

Precis som föregående säger så har varje märke sina egna kapslar.
När vi köpte kapsel maskin för ca 2 år sedan, när de va relativt nytt, köpte vi en dolce gusto från nescafe, då de endast var den som kunde göra kaffe med mjölkprodukter, typ latte macchiato.
De dyrare varianterna, typ tassimo hade inte kommit med det än.
Men det verkar som på reklamera om tassimo på tv att de har det nu.

Annars är dolce gusto bra enligt mig, finns många goda smaker, från choklad till espresso.
Men vanligt bryggkaffe går före om det bara ska vara vanligt kaffe, kapslarna är dyra och kaffet smakar som från kaffemaskin=inte gott ;)

Hmm, antingen har du stött på en väldigt bra kaffemaskin eller så är kaffet till er dolce gusto inte så gott ;)

Vi har en nespressomaskin (Nespresso Citiz D110) och den gör jättegott kaffe, men det gäller att hitta sin favoritkapsel då det finns rätt många olika. Vi har en mjölkskummare till så att vi kan göra t.ex. cappuccino och latte.

Vi har en Dolce Gusto, tycker den gör gott kaffe, och jag gillar utbudet som finns, både deras "vanliga" och så Zoegassortimentet förstås.

Vår maskin var inte speciellt dyr, och kapslarna är inte hutlöst dyra heller (runt 50:- för 16 har jag för mig). Jag är ingen kaffekonnässör men sambon är ganska kräsen och han gillar kaffet den gör.

Jag har iofs inte provat några andra kapselmaskiner så jag har inget att jämföra med, men nöjd är jag :

Edit: ang. mjölk/inte mjölk. Det finns lådor med kapslar som har mjölkkapslar också, men just de vet jag inte om jag tycker är så mycket att hänga i julgranen. Rejält söt mjölk, om inte annat.
Bättre då att använda separat mjölkskummare, tycker jag.

Är det dolce gusto som kan ta marabou kapslarna och liknande vi har sett?
Jag är verkligen rejäl nybörjare på detta.
Enda kaffet jag har fixat hemma innan är bryggkaffe och snabbkaffe! :p
Men i dags läget dricker jag kaffe fåtalet gånger hemma och hjärtat dricker endast när vi äter helgfrukost och då en mugg.
Gäster som dricker kaffe har vi nästan aldrig hemma och då räknar vi med att kunna ta fram bryggaren istället. :)

Marabou är nog Tassimo (vi har en), brukar finnas hos alla större mataffärer. Tyvärr smakar allt som produceras i maskinen örk och gammal strumpa.

Föredrar min Nespresso alla dagar, den gör verkligen gott kaffe. Fullt i klass med dyrare, manuella espressomaskiner (som jag också haft). Alla kan hitta något kaffe som passar dem (många varianter på kapslar). MEN den är en ren espressomaskin, bara kaffe alltså.

Jag har en nespresso som nog är min finaste ägodel, ett av de bästa köp jag någonsin gjort. Den är lätt och bra att använda, känns lyxig och gör bra kaffe.

Marabou är nog Tassimo (vi har en), brukar finnas hos alla större mataffärer. Tyvärr smakar allt som produceras i maskinen örk och gammal strumpa.

Här måste jag försvara Tassimo lite - mitt ex hade en sådan och jag tyckte att både kaffet och de andra dryckerna var uuuuunderbara :love: Jag gjorde slut med honom när han flyttade ut den till fikarummet i stallet så att jag inte kunde använda den längre :angel: (faktiskt sant, även om det inte var därför så kunde det nästan varit det :p)

Nu drack jag sällan "vanligt kaffe" från den, utan typ Macchiato eller cappuccino och någon chokladdryck ibland. Jättegott i alla fall! :D

Nespresso är helt klart bäst! Vi har den och en mjölkskummare till och godare Latte får man inte! Jag har provat flera andra kapselmaskiner men det smakar inte på långa vägar lika bra!

Värst är Tassimo som smakar syntetiskt och riktigt äckligt faktiskt!
Mjölkpulvret smakar ärligt talat GIFT!

Det hände en lustig sak nyss som jag känner att jag vill dela med mig av. En kille ringde mig från Nespresso för att fråga hur jag trivs med min maskin, om jag har några frågor och för att informera om den garanti (5 år!) och servicetelefon som Nespresso erbjuder. Bl.a. fick jag reda på att om min maskin går sönder under garantitiden så får jag en lånemaskin medan min maskin lagas. Jag var nöjd med min nespressomaskin tidigare men nu är jag ännu mer nöjd :laugh:

Ja, dom har ringt mig också, och även påmint mig att gå in i deras konceptstore på Kungsgatan, och den är riktigt cool kan jag meddela!

De ringer alla efter några månaders användning! Sjukt bra service! Dessutom, när man har köpt ett visst antal kapslar så skickar dom automatiskt med ett avkalkningskit GRATIS! Jag tycker Nespresso har så grymt bra service.. Det är verkligen kapselmaskinernas kaffemaskin! :-)

Men Nespresson går bara att göra kaffe i och ingen chokladdryck eller hur var det?

Fast varför ska den göra Choklad när man kan köpa chokladpulver för hett vatten i vilken butik som helst? Känns för mig fullständigt onödigt..

Det finns ingen bra anledning till att inte välja Nespresso.:angel:

Problemet tycker jag är att de som inte väljer kaffe i t ex Tassimo ändå får smaken av gammalt sunkigt kaffe, eftersom det sitter i kapselhållaren s a s. Dessutom är det ju hutlöst dyr choklad, som inte ens är lika god som den man kan göra på annat sätt.

Att köra te i Tassimon (om man också kör kaffe) hade jag inte ens funderat på, det måste bli svinäckligt.

Min slutsats är att i flervalsmaskinerna får man flera (äckliga) drycker, men ingen riktigt bra.

Har jag aldrig märkt i min? Att kaffesmaken skulle ligga kvar i kapselhållaren?
Dottern som är grymt kräsen på om det skulle finnas kaffesmak har aldrig sagt något när hon gör sin Chailatte i den

Liknande trådar

C
Utrustning Jag har flyttat till en del av varlden dar det tyvarr inte finns sa manga sadlar att valja bland, och dar priserna darmed ar avsevart...
Svar
8
· Visningar
1 201
Senast: Cathrine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II