Bukefalos 28 år!

Kaffetråden!

Förstår verkligen. Och det är ju super när du har så nära till det. Jag är sån som faktiskt gillar deras presentation med förpackningarna också, rent estetiskt, hah! De kan ju garanterat mala det som du vill ha det... men snart nog kanske du köper en kvarn du med ;)

Jag har inte riktigt hamnat in i att köpa mer speciellt te än själv, även om jag köpt på lösvikt lite finare i presenter förut.. Har en present att ge bort snart, så ska ta och kika på deras där då!:)
Kan säga att vi varit väldigt sugna på en kaffekvarn här hemma ett bra tag :p När jag bodde hemma så malde mina föräldrar alltid kaffet i en gammal 70-tals kaffekvarn från Bosch och jag minns den härliga doften som spred sig när bönorna maldes.
Vad har du för kaffekvarn och är du nöjd? Har varit inne på en gammal hederlig manuell men det finns säkert betydligt bättre, modernare varianter.

Om du ska ge bort ett te nu i juletider rekommenderar jag verkligen Johan&Nyströms te med saffran och chilli! Otroligt gott med en liten skvätt honung i.
 
Jag har en vattenkanna jag kan koka vatten i på min induktionsspis, samt använda för pourover-bryggning (V60 i mitt fall just nu!). En Hario Buono-kanna :)

Min särbo är kaffenörd och har typ ett altare i köket med olika kvarnar, silar, vågar, pressar och apparater. Det går tydligen inte att ha en av varje pryl.
Han har en vattenkokare som man kan ställa in önskad temp på. Inte för att jag fattar vad 3 grader hit eller dit smakar för skilnad.
Kaffebönorna köper han på nätet och han får "kaffebrev" med olika bönor.
Ännu har jag inte orkat sätta mig in i det där. Jag brygger som vanligt :D
 
Tack!! Då fattar jag. Hittade bild på den och den är jättesnygg! Det känns som om jag också kanske ska nörda ner mig lite.....

Klart du ska ;) Nä, men faktiskt.. det kostar inte så värst mycket att börja testa lite. Man kan köpa specialkaffe färdigmalet, och manuella filterhållare är inte så dyra. Rekommenderar även att kolla på en Aeropress! Det var med en sån jag började, inte så dyr och rätt enkel, men med väldigt många möjligheter!

Kan säga att vi varit väldigt sugna på en kaffekvarn här hemma ett bra tag :p När jag bodde hemma så malde mina föräldrar alltid kaffet i en gammal 70-tals kaffekvarn från Bosch och jag minns den härliga doften som spred sig när bönorna maldes.
Vad har du för kaffekvarn och är du nöjd? Har varit inne på en gammal hederlig manuell men det finns säkert betydligt bättre, modernare varianter.

Om du ska ge bort ett te nu i juletider rekommenderar jag verkligen Johan&Nyströms te med saffran och chilli! Otroligt gott med en liten skvätt honung i.

Angående te så behöver det vara nått mer "rent svart" pga den som ska få presenten.. ska se vad de har som inte är så "speciellt" kryddat;)

Efter att ha läst på lite om kvarnar innan jag köpte, men ändå ville hålla en okej budget, så insåg jag att man får ganska mycket för pengarna med en manuell kvarn. Och jag gillar att stå och veva (hatar man det så ska man nog inte ha en manuell dock..).

Det andra som är värt är att den har ett malverk i stål, inte keramiskt eller med "knivblad".

Jag är nöjd med min Timemore-kvarn (har Slim-varianten men det ska vara samma malverk som i Chestnut och Nano-varianten. Finns även en lite billigare nu som heter C1 tror jag med samma malverk fast hölje i plast, säkerligen inget fel i det!). Läste bra saker om den innan också.

Annars om man går upp i pris, och kanske även bättre om man vill mala för espresso, så vet jag att folk rekommenderar Kinu M47 Phoenix tex. Den ska vara riktigt bra. Sen även Comandantes handkvarnar (tex C40) är riktigt bra tydligen, men också dyrare.

En automatisk kvarn som inte bryter banken är Wilfa WSCG2. Den ska mala jämnt och bra, men vet inte om det är en kvarn som håller massor av år. Allt beror ju på hur mycket man vill lägga på det hela också, går att spendera hur mycket som helst på detta har jag insett, men man kanske vill testa lite först? Så tänker iaf jag. Men att man ändå vill ha nått bra, så man inte står och harvar med nått som ger besvikelse.. Har förstått det lite som att kvarnen är av stor betydelse för slutresultatet!

Det är verkligen fantastiskt vilken doft det blir här hemma när man står och vevar vissa av de här kaffena :D
 
Min särbo är kaffenörd och har typ ett altare i köket med olika kvarnar, silar, vågar, pressar och apparater. Det går tydligen inte att ha en av varje pryl.
Han har en vattenkokare som man kan ställa in önskad temp på. Inte för att jag fattar vad 3 grader hit eller dit smakar för skilnad.
Kaffebönorna köper han på nätet och han får "kaffebrev" med olika bönor.
Ännu har jag inte orkat sätta mig in i det där. Jag brygger som vanligt :D

Jag är verkligen på god väg att bli som din särbo känner jag... hahaha. Det blir nog lätt en prylsport, men också väldigt roligt!

Temperaturen är förstås jätteviktig!! :D Jag har en termometer jag mäter tempen ibland med innan jag brygger på vissa sätt! Nån exakt grad kanske inte spelar så stor roll, men det kan nog spela rätt stor roll om det är 95 eller 80 grader, tex.
 
Senast ändrad:
Jag är inte så glad i olika bryggare och prylar. Har min franskpress och en turkisk kanna. Sorter däremot! Har ett par favoriter som till exempel Sumatra Gayo som är nästan fruktig i smaken, och så en trippelrostad ekologisk franskrost som jag kör i turkiska.

Letar efter efter en kaffesort jag drack turkiskt en gång som smakade nästan som apelsinchoklad, riktig mörkrost. Kommer inte ihåg alls vad det hette dock!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp