Kallblodstravaren är ju en "ridhäst i världsklass" enligt...

milly

Trådstartare
Kallblodstravaren är ju en \"ridhäst i världsklass\" enligt...

Bent Branderup, som är en av de ledande proffsen i Europa (vad jag förstått) på akademisk ridkonst/barockridning, så jag förstår inte riktigt den här diskutionen om att det INTE skulle stämma att rasen är duktig på detta. :confused:
Och dessutom tycker jag det låter som Eva Jälmbrant ÄR mkt trovärdig också! Varför skulle dom hitta på nåt sånt om det inte stämde?? Då skulle väl inte Eva satsa på rasen eftersom hon redan innan var framgångsrik på halvbloden??
Efter att jag läste tidigare tråden om detta verkar det som de här negativa personerna är rent ut sagt bara AVUNDSJUKA eller nåt sånt... Eller har de själva prövat denna ras någon gång?
Jag har själv en lätt typ av bruksnordis som, liksom kallblodstravaren, har lätt för att samla sig och går väldigt mjukt o fint, lär sig snabbt, och jag är övertygad om att det stämmer in på dessa typer av hästar. Man KÄNNER verkligen det när man rider dom! (generellt alltså)
En kompis till mig, som rider halvblod själv, provade min häst en gång i ridhuset och sade:" Åh, du måste börja rida DRESSYR på henne, vad fint hon går!". Bara som exempel på att även hon fick genast den här känslan när hon för första gången satte sig på en nordis (brukstyp visserligen men en LÄTT sådan = ganska lik travaren).
Jag skulle vilja veta om dessa negativa personer till denna typ av häst själv har prövat rasen och är kunniga inom området (barocken)??
Jag tror iaf mer på proffsen än på er... :mad:
 
Re: Kallblodstravaren är ju en \"ridhäst i världsklass\" enligt...

Jag har jobbat med kallblods travare. Jäkligt fina hästar!
Men när jag skulle köpa en ny häst så valde jag bland en massa olika kallblods travare och hittade en häst som passade till det jag ville ha henne till.
Ett dåligt kallblod är kanske ingen lämplig häst men bland alla dess kallblod kan man finna en och annan häst som är bra.......
Rasen borgar inte för att hästen passar till det man vill göra.
 
Re: Kallblodstravaren är ju en \"ridhäst i världsklass\" enligt...

Jag har pratat med en som var såå nöjd med sin kallblodstravare , den var såå känslig, tills personen köpte en PRE. Då upptäcktes skillnaden, det går bara inte att jämföra. Vad jag vet har inte BB köpt någon NS, men han har en PREunghäst i Danmark.
 
Re: Kallblodstravaren är ju en \"ridhäst i världsklass\" enligt...

Jag tror aldrig man kan jämföra en PRE med en kallblodstravare, eftersom de har helt olika temperament. Det går inte att komma ifrån att kbtr är mer sävlig, och de är ju trots allt framavlade för helt andra uppgifter än PREn.

Kan det inte vara så att BB tycker att vi ska vara stolta för att vi har en häst, här uppe i kalla norden, som passar till sådan "exotisk" träning som Barocken faktiskt är? Räcker det inte att kallblodstravaren är en helt okej "barockhäst". Måste man verkligen jämföra den med stjärnan i sammahanget, PREn? Jag tycker det är orättvist mot kbtr att ens göra en sådan jämförelse, den är en bra häst att träna akademiskt på men den kan inte vara bäst lämpad.

Jag tycker själv att kbtr är en helmysig häst, jag har ju en själv, som jag tränar med Akademisk inriktning, och det går himla bra. Vi har kommit till tramp och samlad galopp, så jag är mycket nöjd, men andra hästar jag har ridit har varit lite mer "elektriska" i sina reaktioner och därmed lite mer "spännande" att rida för mig.

Min kallblodis är en vänlig typ som gör det man ber honom om, nybörjare kan sitta och prova sig fram till en hygglig öppna eller sluta och han går med på det mesta, gissar sig t o m fram ibland för att vara till lags.

Jag tror att kbtr är en utmärkt förstahäst vad gäller Barock, just för att de är lätta att samla och de är vänliga och sansade, när de väl kommit på vad som förväntas av dem.

Men jag veta att de även kan vara rena racing-maskiner som oskolade, det var min. :D

mvh Jessica
 
Re: Kallblodstravaren är ju en \"ridhäst i världsklass\" enligt...

Jo, Bent och Carina har en kallblodstravare förmedlad genom EJ. Vad nu det har med saken att göra.

Jag kom ihåg när EJ var med på Hårfagre första gången på Bent-kurs - BB var mycket förvånad över den här svenska rasen som han inte hört talas om tidigare, och sa redan då att den typen av häst avlades fram för några hundra år sedan i hela Nordeuropa.
Han "fick" sitta upp sedan, och gjorde terre a terre en hel långsida, mötte upp mot publiken och log brett och sa "Det finns leksaker i Sverige med" innan han fortsatte leka ;-).

Jag har suttit på bra PRE och på bra kallblodstravare och tycker bra mycket bättre om de sistnämnda. Likheten ridmässigt är dock stor mellan de bra exemplen - när det gäller energin och förmågan att hitta "ramen".

Sen finns ju kallblodstravare i många olika former och variationer, vilket jag tycker är positivt, men visst är de alla mer eller mindre lämpade för samling, har mer eller mindre energi, mer eller mindre känslighet, mer eller mindre ridbarhet övht. Men likväl är de allihop starka personligheter och kan förgylla vardagen riktigt bra för oss hobbyryttare. Eller tja, även för proffsen som har hästeriet som jobb.
 
Re: Kallblodstravaren är ju en \"ridhäst i världsklass\" enligt...

Jag har suttit på bra PRE och på bra kallblodstravare och tycker bra mycket bättre om de sistnämnda. Likheten ridmässigt är dock stor mellan de bra exemplen - när det gäller energin och förmågan att hitta "ramen".

Det var himla roligt att läsa!!! Nu blev jag ännu mer inspirerad. :idea:



Men likväl är de allihop starka personligheter och kan förgylla vardagen riktigt bra för oss hobbyryttare. Eller tja, även för proffsen som har hästeriet som jobb.

Håller med!!!

mvh Jessica
 
Re: Kallblodstravaren är ju en \"ridhäst i världsklass\" enligt...

En ganska positiv diskution om ämnet... Kul! :)

Men ingen har väl sagt att kallblodstravaren skulle vara DEN BÄSTA i världen på detta eller BÄTTRE än PREn?!
Utan bara EN av de nyupptäckta raserna som har kapacitet för detta... och i SVERIGE den bästa kanske (bortsett från importerade PREn o liknande).
Och jag tror att det är så, som någon skrev här ovan, att Branderup tycker att vi ska vara stolta över att ha en EGEN nordisk ras som lämpar sig VÄL för detta ändamål... Något som ingen förväntat sig av ett KALLBLOD avlad för TRAV!! Det är just DET som är det positiva/roliga!

Jag har dessutom frågat Eva om samma gäller brukshästen och enligt henne gör det det så länge dom är LÄTTA i typen. Hon har själv även en (eller fler?) brukshäst av mindre modell som lämpar sig bra för detta...

Jag är kallblodsentusiatist (nordsvensk rules it!) och tycker det är kul när man hittar nya, dolda talanger hos dom!

Ha det bra alla hästälskare (oavsett rasintresse)! :bump:
 
Re: Kallblodstravaren är ju en \"ridhäst i världsklass\" enligt...

Jag har som tur inte pratat med någon som bytt sin Kbl.travare mpt en PRE häst för att den sistnämnda skulle vara bättre och sköta sig lika bra under arbetskörning, på travbanan och samtidigt vara känslig och lyhörd på ridbanan... :D

I mina ögon är rasen fantastisk: Personlig, smart, smidig och stark.
 
Re: Kallblodstravaren är ju en \"ridhäst i världsklass\" enligt...

Håller med dig. Hur ofta hittar man en hästras som är så allsidig? Ett kallblod avlat för trav men som kan användas till så mycket med så god behålling. Mitt KBL hoppar utan vidare en bana på 110 cm fullt kontrollerbar och i en härlig galopp, hjälper mig att sladda ridbanan och dra fram ved från skogen, är en suverän körhäst (inte bara på travbanan) i dressyr, presicion och terräng, han bär min 10-åriga dotter lika varsamt, som han burdust sätter mina små grå i arbete så att jag ska förekomma hans smarta idéer och hyss. Sist men inte minst är han fantastisk att rida och sedan jag börjat med den akademiska ridningen önskar jag ingen annan häst, och kommer nog aldrig att byta ras. Har köpt en till i ponnystorlek till dottern...
/ Miranda
 
Re: Kallblodstravaren är ju en \"ridhäst i världsklass\" enligt...

Men visst, man kan förstöra en PRE och andra känsliga hästar med. Är ryttaren tillräckligt okänslig kan det gå ganska fort att få dom lika okänsliga som ett kallblod.

Jag håller med er allihopa, kallblodstravaren är jättebra som kallblodstravare och ypperlig till skogskörning och hobbyridning på låg nivå. Vad jag inte håller med om är uttrycket "ridhäst i världsklass".
Den här diskussionen är uttjatad, för min del är den avslutad :smirk:
 
Re: Kallblodstravaren är ju en \"ridhäst i världsklass\" enligt...

Efter att ha ridit andras hästar i mer än trettio år köpte jag min första egna häst för tre år sedan. Jag hade ridit ponny av skilda raser och storlekar, kallblod, fullblod och halvblod. PRE har jag dock aldrig ridit.

Min häst är en kallblodstravare, ett sto på idag 12 år. Hon har aldrig gått på travet.

Hon är den absolut känsligaste, mest läraktiga och trevligaste häst jag någonsin suttit på. Hon har en underbar takt och verklig schwung i steget. Jag rider akademiskt sedan ett år tillbaks och det fungerar alldeles utmärkt. Jag har mycket svårt att tänka mej att någon ras, inte ens en PRE, skulle kunna vara bättre än mitt sto. Hon har dessutom en utstrålning som få PRE-hästar kan överträffa.

Jag är inte villig att skriva under på att kallblodstravaren är en ridhäst i världsklass, inom alla raser finns olika individer som lämpar sig mer eller mindre bra för ridning. Jag har sett exemplar som varit direkt dåliga ridhästar, men jag har också sett en del bra.

Immer
 
Re: Kallblodstravaren är ju en \"ridhäst i världsklass\" enligt...

Men visst, man kan förstöra en PRE och andra känsliga hästar med. Är ryttaren tillräckligt okänslig kan det gå ganska fort att få dom lika okänsliga som ett kallblod.

När jag läste det här så var min första tanke "Tänk vilket lämpligt användarnamn hon har valt"!!! :smirk:

Det kan inte vara så att de kbtr du har provat var förstörda?

mvh Jessica
 
Re: Kallblodstravaren är ju en \"ridhäst i världsklass\" enligt...

Är ryttaren tillräckligt okänslig kan det gå ganska fort att få dom lika okänsliga som ett kallblod.
Åter igen, ren spekulation?
Du drar alla över en kam, i detta fall kbl. travaren, på grund av vad du hört från en du känner. Seriöst?
Oj,oj,oj.
 
Re: Kallblodstravaren är ju en \"ridhäst i världsklass\" enligt...

Alla diskussioner du ger dig in på är redan "avslutade" enligt dig...du har din åsikt och skiter i vad någon annan säger...kul liv...

Så en kallblodstravare är inte bärig för fem öre?

För bärighet är vad som gör en bra ridhäst fram för allt annat. Alla annat kommer efter. Visserligen måste det också räknas in, men en bra ridhäst är bärig och inget annat!

Och svara du nej den är inte bärig har du aldrig träffat en normal fin kallblods travare.

Sen är det väldigt svårt att få tag på en kallblods taravre som inte gått på travet och de hästarna som gått på travet får enormt med spänningar, vilket leder till att det tar enormt med tid att skola om dem och de kanske aldrig blir riktigt vettiga, men de är ändå bra ridhästar. Bara förstörda sådana. Därav är så många okänsliga.

Hitta dock en kallblodstravare som är "normal fin" och som ingen kört in eller ridit låt en duktig tränare utbilda den och du kommer ha en ridhäst av världsklass.

Därmed inte sagt att den är bättre än PRE, men heller inte att PRE är bättre än kallblodstravaren. Jag tycker att de har mer eller mindre lika mycket bärighet i sig och att de kan vara lika begåvade eller icke, men det som skiljer dem är tempramentet och det är ju upp till ryttaren vilket som passar denne bäst.
 
Re: Kallblodstravaren är ju en \"ridhäst i världsklass\" enligt...

Vad man kan ifrågasätta, är inte ifall hästen har kapacitet för klassisk dressyr, för det är redan bevisat många gånger om.

Det som ska ifrågasättas är att allt fler nybörjare inom barocken köper sig en kallblodstravare just för att att rasen blivit populär. En kallblodstravare direkt från banan behöver oftast både kunskaps- och tidskrävande träning och är därför många gånger inte en lämplig första häst att börja med. De har ofta en omusklad överlinje, mycket "springa" i huvudet och även andra problem som f.d. travare överlag har. Sen är det ju upp till var och en hur mycket tid, energi, pengar mm man är beredd att lägga.

Frida
 
Re: Kallblodstravaren är ju en \"ridhäst i världsklass\" enligt...

Kallblodstravaren är prestationsavlad för trav i 40-talet år nu, men det är i sammanhanget en kort tid. Rasen är ingalunda homogen den finns i storlek C-ponny och upp till över 170 cm.

Ett fåtal är rena travmaskinerna med bred bakaktion och enormt påskjut, några få kan inte skjuta på med sina bakben överhuvudtaget, andra blir dugliga travare men ej av yppersta klassen. En del är sävliga och påminner om brukstypen andra har lite för mycket i huvudet och pallar inte med de krav som ställs på en travare psykiskt.

Det finns en del som blir ypperliga ridhästar, det stora flertalet kan nog bli trevliga ridhästar men det finns också en hel drös som inte kommer att passa för ridning över huvudtaget.

Kallblodstravaren har aldrig avlats med något mål att få fram en häst med hög ridbarhet, att då jämnföra den med en PRE är inte rättvist mot en i de flesta fall trevlig och allround hästras.
 
Re: Kallblodstravaren är ju en \"ridhäst i världsklass\" enligt...

Egentligen förstår jag inte ens varför man jämför dem. :confused: som du skriver så är de ju egentligen inte jämförbara.
Jag har inte hört många som förespråkar kallblodstravare jämföra den med en pre. De säger att det kan bli en mycket trevlig häst. De som faktiskt jämför dem mest med pre är de som har avigheter mot kallbloden som ridhäst.
Sedan att vissa använder stora ord har jag märkt att de överlag använder superlativ i sitt sätt att prata generellt.

Det viktigaste är att hitta en individ som man trivs med, skitsamma egentligen vilket ras det är. Huvudsaken är att hästen är frisk och att både ryttare och häst har roligt i sin samvaro.
 
Re: Kallblodstravaren är ju en \"ridhäst i världsklass\" enligt...

Hej!
Trevligt att se dig här igen...
Det lustiga är att om vi ser på vad innefattar "en bra ridbarhet" och Sleipners riktlinjer innom dagens kallblods travar avel så strävar vi i mångt och mycket efter samma typ av häst.
En kortare rygg, väl ansatt hals, ädelt huvud med vaken blick, sluttande bog, markerad manke (gärna lång) och långt, sluttande kors, gärna delat.
Det är därför jag finner denna rastyp småt unik, samma typ av häst till två helt olika typer av träning. Bärkraft/Skjutkraft. :)
 
Re: Kallblodstravaren är ju en \"ridhäst i världsklass\" enligt... *DELETED*

Inlägg raderat av jegra
 
Re: Kallblodstravaren är ju en \"ridhäst i världsklass\" enligt...

Sleipners riktlinjer har som du vet ingen som helst inverkan på om en hingst blir godkänd eller inte. Det är bara prestationerna som räknas. Titta exempelvis på förra årets treårsstjärna Röste Bo, som blev avelsvärderad i höstas. Han har en exteriör som är så långt ifrån en ridhäst man någonsin kan komma. Det spelar ingen roll hur korrekta hingstens avkommor blir, travar de inte så tas de ur aveln.

De riktlinjer som sleipner tagit fram används på unghästbedömningarna. Men dessa "utställningar" är ju mest en kul grej. Även om du skulle ha högsta poäng på exteriören så höjer det inte värdet på unghästen. Det som en presumtiv köpare tittar på idag, om de vill ha hästen till trav är prestationstam. Om hästen blir travare eller inte sitter mycket i huvudet och det kompenserar många exteriöra brister. Det kommer alltid att vara intressantare med en avkomma efter ett höpresterande sto med exteriöra svagheter än en avkomma efter ett sto som följer sleipners riktlinjer men inte har presterat något eller har prestationstam.

Bärighet är inget som belönas på unghästutställningar, däremot så står det någonstans att traven ska ha ett bra påskjut.
 

Liknande trådar

Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
8 665
Senast: Nominous
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 566
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp