Kallblodstravaren är ju en "ridhäst i världsklass" enligt...

Re: Kallblodstravaren är ju en \"ridhäst i världsklass\" enligt...

Vad jag har hört så exporteras bara skithästar som spanjorerna inte vill ha själva.
Det där är en myt som man hör ofta, inte bara om Spanien utan om alla länder, t.ex. ofta om Tyskland. Vad man köper för häst beror helt och hållet på köparens egen plånbok och egna kunskaper. Det brukar aldrig vara någon som håller en pistol mot tinningen på köparen och tvingar den att köpa. Valet är fritt.

Jag tog PRE som ett exempel, det finns fler raser som är avlade till ridhästar i många hundra år och därför helt enkelt är överlägsna kallblodstravaren som har avlats till trav i 40 år (enligt inlägg här) efter att innan dess ha varit draghäst. Och är och förblir ett kallblod, hur mycket ni än försöker komma undan det faktumet.

Den känsligaste häst jag har ridit är faktiskt inte en PRE, utan en angloarab :), dom är suveränt känsliga, och används ju på Cadre Noir till högre skolan.
 
Re: Kallblodstravaren är ju en \"ridhäst i världsklass\" enligt...

Och är och förblir ett kallblod, hur mycket ni än försöker komma undan det faktumet.
Nu fattar jag inte. Vem skulle _vilja_ komma ifrån det faktumet? (Är inte det din personliga tolkning som har lite med oss kallblodstravar- ägare att göra?)

Personligen är jag glad för att kallblodstravaren är precis den häst och ras som den råkar vara.
Jag har ingen önskan om att det skulle ligga till på annat sätt. Det skulle för mig innebära att det inte längre var en kallblodstravare utan något annat....

Det brukar aldrig vara någon som håller en pistol mot tinningen på köparen och tvingar den att köpa. Valet är fritt.
Samma princip som diskuterats tidigare? Fast då gällde det kallblodstravaren som köps från travet.
 
Re: Kallblodstravaren är ju en \"ridhäst i världsklass\" enligt...

Säger detsamma, jag vill verkligen inte att min häst ska vara någon annan ras. Då hade jag inte haft den. Jag har definitivt INTE min KBL som substitut för en PRE! Känslig och känslig förressten, borde man inte vara mycket känslig både fysiskt och mentalt för att kunna tillvarata de där "superkänsliga" hästarnas egenskaper...
/ Miranda
 
Re: Kallblodstravaren är ju en \"ridhäst i världsklass\" enligt...

Sällar mig till skaran. Man köper den ras man vill ha, vill man ha ett fullblod köper man det. Samma sak med halvblod, varmblod, iberiska raser, iberiska korsningar, olika ponnyraser mm och så till sist det omtalade kallblod. Jag försöker inte lura i folk att jag har en pre :) eller nordisk barockhäst. jag säger kallblodstravare för det är det han är och förblir. Med det pigga temperament och den arbetsglädjen OCH känslighet som de flesta hästar av den rasen har.

Anledningen till att kallblodstravaren har blivit populär som ridhäst tror jag beror på vad som skrivs i en intervju med K. Mikolka ang. barockraserna lippe, PRE etc. Folk börjar upptäcka att de vill ha hästar med enorm arbetsglädje och -vilja.

Och som jag skrev tidigare, egentligen är det bara "nejsägarna" som blandar in PRE i det hela, inte de som har rasen som ridhäst.

Diskussionen går bara runt runt, tror att alla, av moderatorn raderade, inlägg beror på att det inte finns så mycket att tillägga till denna diskussion längre.
 
Re: Kallblodstravaren är ju en \"ridhäst i världsklass\" enligt...

Nej men man får inte glömma att han nyss köpt en korsning mellan Kallblodstravare och PRE. :banana:
 

Liknande trådar

Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
8 665
Senast: Nominous
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 566
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp