Bukefalos 28 år!

Det svåra tycker jag är när folk aktivt frågar om sådant de inte vill höra på. Tex är min skalle nu rätt upptagen med det jag pluggar, men bitvis är det inget för kallprataröron. Försökt ge en tillrättalagt resumé då bara. Men så envisas de att ställa följdfrågor, svarar jag då så slocknar glöden i deras ögon och jag ser verkligen att de inte vill prata om det. Så jag försöker att vara undvikande, rikta om så att det går att vända det så at de kan få flika in något. Men det är svårt!

Detta är en del som jag är dålig på - är så lätt att jag uppfattas som raljerande, vilket inte alls är det jag håller på med. känner det blir mer och mer jag sitter tyst fast då tappar jag lätt intresset att lyssna med.
 
Skön tråd. Känner mig mer normal än på länge efter att ha läst i den.

Har ofta känt mig konstig som inte vill prata jobb och familj med okända. Även fast jag är pratglad. Men att försvara hela Sveriges psykiatri känns sådär precis som att diskutera deras mosters läkemedel. Som ju såklart inte fungerar. Inte heller vill jag höra att jag bara jag BARA har ett barn och fundera över varför. Det var också lite tråkigt när han låg nåt år och knarkade 24/7 i mitt syrum att svara på vad han jobbade med eller om han pluggade. Är också trött på att höra att det är synd om ensambarn.
Jag bor dessutom helst helt ensam och kommer inte att bli sambo med någon igen.Det ville jag inte förr heller, inte med någon av dem som jag hade en relation med samtidigt. Ja de visste om varandra (!?)
Och min son får inte bo här fast han är min son eftersom hans pappa fungerar bättre som boendeförälder.

På ett julbord i år fick jag höra att "det klart att xx är en kvinnomisshandlare. En så snygg trevlig kille är knappast singel om det inte vore något allvarligt fel på honom". När sedan nån frågade om min familj hade jag ingen lust att säga att jag är singel.
Jag vill prata om mina djur och vädret. Nyheter och kultur. Resmål och restauranger. Samhället och mina intressen.

Är man inte precis som den som frågar så ifrågasätter de mig och inte sig själva vilket är konstigt.
 
Att prata barn med en som är uppenbart intresserad måste ju vara så dödfött!
När folk börjar prata hejdlöst om sina barn brukar jag prata precis likadant om mina hundar.
"Ja, det är ju mycket blöjbyten så här när de är bebisar. Inte en lugn stund!"
"Jamenprecis, valpen kissar och bajsar också heela tiden! En himla passning."
"Algot är så busig, igår drog han ner gardinen!"
"Jaså, minsann! Otis är lite busig med, häromdagen åt han upp en gardin där hemma."

:p
Så klart inte med normala människor som pratar om sina barn på en normal nivå, men en del crazy mommas alltså..
 
Vissa människors kallpratande förstår jag inte tex när främmande frågar varför jag som 40- åring är singel eller inte har barn.

Det märkligaste jag varit med om var följande på ett bröllop:
En man som frågar om jag hade barn och när jag sa nej så frågade han om jag ville ha barn. Jag svarade kanske och då kommenterade han att då har du som 32-åring bråttom för klockan tickar.
Min kommentar; jag trodde detta var en bröllopsmiddag och inte en tid hos gynekologen. Då såg han snopen ut.
:rofl:
 
Att prata barn med en som är uppenbart intresserad måste ju vara så dödfött!
När folk börjar prata hejdlöst om sina barn brukar jag prata precis likadant om mina hundar.
"Ja, det är ju mycket blöjbyten så här när de är bebisar. Inte en lugn stund!"
"Jamenprecis, valpen kissar och bajsar också heela tiden! En himla passning."
"Algot är så busig, igår drog han ner gardinen!"
"Jaså, minsann! Otis är lite busig med, häromdagen åt han upp en gardin där hemma."

:p
Så klart inte med normala människor som pratar om sina barn på en normal nivå, men en del crazy mommas alltså..

Uppenbart ointresserad, givetvis. Annars är det nog rätt givande :D
 
Vissa människors kallpratande förstår jag inte tex när främmande frågar varför jag som 40- åring är singel eller inte har barn.

Det märkligaste jag varit med om var följande på ett bröllop:
En man som frågar om jag hade barn och när jag sa nej så frågade han om jag ville ha barn. Jag svarade kanske och då kommenterade han att då har du som 32-åring bråttom för klockan tickar.
Min kommentar; jag trodde detta var en bröllopsmiddag och inte en tid hos gynekologen. Då såg han snopen ut.
:rofl:
Jag har råkat ut för ett överflöd av såna människor.
"Har du barn?"
Nej.
"Varför inte?" :meh:
Jag vill inte ha några.
"Radar upp 10 anledningar till varför jag kommer ändra mig. "
:banghead:
 
Jag har råkat ut för ett överflöd av såna människor.
"Har du barn?"
Nej.
"Varför inte?" :meh:
Jag vill inte ha några.
"Radar upp 10 anledningar till varför jag kommer ändra mig. "
:banghead:
Ja att fråga varför någon inte har barn är så korkat. Vilket svar vill man ha?
-jag kan inte få barn.
-jag vill inte ha barn.
- jag vill ha barn men det har inte blivit så.

OT
Rent allmänt tycker jag frågan varför folk vill ha barn är intressant. För frågar man det tillbaka har folk oftast inget svar.
 
Eller så kan du bemöta den person det är. Alla föräldrar är inte likadana. Vissa föräldrar vill inte prata om sina barn med främmande.
Det finns vissa gemensamma nämnare som gör det lättare att anpassa sig.
Så att fråga om någon har barn är ett lätt sätt att komma rätt på.
 
Jag försöker inte hindra någon, jag sa bara vad jag tycker är tråkigt och därför inte använder själv.
Då så är ju frågan om samtalet har som mål att vara roligt för dig eller att göra tillställningen trevlig för andra?
Kallprat handlar till stor del om att tillhandahålla trivsel för andra.
 
Då så är ju frågan om samtalet har som mål att vara roligt för dig eller att göra tillställningen trevlig för andra?
Kallprat handlar till stor del om att tillhandahålla trivsel för andra.
Var och en öppnar väl samtal som den finner bäst? Trodde att det var vad tråden handlar om. Därför berättade jag om hur jag brukar göra.
 
Var och en öppnar väl samtal som den finner bäst?
Bäst kan ju vara olika beroende på vad syftet är.
Ja öppnar ett samtal på helt olika sätt om det handlar om att jag skall ha roligt eller om det handlar om en tillställning som skall smörjas på bästa sätt för att vara trevlig för andra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 551
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 140
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 808
Senast: Lobelia
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 129
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp