Kaloriboosta maten

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Bluefish
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 1 315

Bukefalos 30 år!

Potatismos går det att få i oanade mängder energi i om man vill, om konsistensen tolereras. Samma sak med potatisgratäng.

Hemmagjord mayonäs eller aioli är jättegott och går att äta ganska mycket mer av än köpt. Det är lätt och snabbt att göra också säger de som brukar göra det :D

Majonäs eller aioli är plättlätt att göra hemma. Ägg, olja, lite salt, en skvätt vinäger och lite dijonsenap mixas med stavmixer. Smaksätts lämpligen med vitlök för aioli eller varför inte örter, citron mm. Jag har gjort utan dijonsenap när den varit slut, ersatt med vanlig senap osv. Brukar ha en nypa peppar och cayenne i med.

Tänk fett och mera fett, grädde, smör, olja mm.
Kan tipsa om att ägg tex funkar utmärkt att röra ner i köttfärssås med tex, sist jag gjorde det fick jag det på något vänster att smaka som färdigrätten karins lasagne. Hur det gick till vet jag inte.

Några konsistenser som är svåra för hen? Jag har jobbat inom kost på skolor, äldreomsorg men även sjukhus. Särskilt de senare kräver ofta olika berikningar av olika slag. Så jag kan ev fiska fram lite bra recept 🙂

@MiaMia Det är en god idé men konsistensen kommer inte fungera tyvärr. Det är synd för några större mängder mat går inte ner utan det blir mycket lämnat.
Vad för konsistenser, smak, andra egenskaper... är det som fungerar?
Tänker om man inte bara ska fokusera på att energiboosta maten, utan försöka hitta den mat som det blir mest ätet av också.

@Sassy Det är svårt att säga vad som är vad men han har haft problem med vikten i hela sitt vuxna liv och varit inlagd i perioder när det varit livshotande. Problem med tänder och halsbränna, en omedveten självsvält. Finns inget direkt driv att äta eller någon större hunger. Är portionen för stor bara går det inte, och det är som en fixidé att det inte går att äta upp. Det känns väl inte långsökt att det har blivit en låsning för att det alltid varit ett tvång involverat i matsituationer.

Och innan råd om att söka vård kommer, det är gjort under 18 års tid, det finns ingenting. Han kontrollvägs och blir inlagd när det är för illa vilket han mår väldigt dålig av, det blir psyk för annan enhet finns inte heller. Det är familjen som får sluta upp för att hålla honom under armarna helt enkelt. Nu vill han lära sig laga sin egen mat men det behöver funka för någon med total avsaknad av självförtroende och rädsla för en mängd livsmedel.

@Flavor och @MiaMia Fett på kött tex går inte, ej heller fisk. Mycket grönsaker är svåra, ingenting som behöver tuggas för mycket eller typ mjöliga bönor och linser. Han gillar husmanskost! Levt på take away och hållit vikten stabil, då är det hamburgare, pizza och enkel thaimat som gäller. Tycker mycket om goda såser och dressing men där siktar vi på att köpa färdigt, det blir lite många moment att vispa ihop en sås, steka något protein och koka potatis.

@Sassy Det är svårt att säga vad som är vad men han har haft problem med vikten i hela sitt vuxna liv och varit inlagd i perioder när det varit livshotande. Problem med tänder och halsbränna, en omedveten självsvält. Finns inget direkt driv att äta eller någon större hunger. Är portionen för stor bara går det inte, och det är som en fixidé att det inte går att äta upp. Det känns väl inte långsökt att det har blivit en låsning för att det alltid varit ett tvång involverat i matsituationer.

Och innan råd om att söka vård kommer, det är gjort under 18 års tid, det finns ingenting. Han kontrollvägs och blir inlagd när det är för illa vilket han mår väldigt dålig av, det blir psyk för annan enhet finns inte heller. Det är familjen som får sluta upp för att hålla honom under armarna helt enkelt. Nu vill han lära sig laga sin egen mat men det behöver funka för någon med total avsaknad av självförtroende och rädsla för en mängd livsmedel.

Aha, så det finns både ett restriktivt ätande och exekutiva svårigheter kring matval och matlagning?
Då hade jag satsat på att både hitta enkla rätter, husmansvarianter där man kokar potatis, steker något protein (kanske finns frysta halvfabrikat som känns okej att äta så slipper man stressen kring att en viss råvara behöver lagas inom ett visst tidsspann?) och kompletterar med färdig eller halvfärdig sås?

Färdig bea, hollandaise och örtsmör brukar ju vara lättätna kalorier om man är okej med konsistensen. Såser som jensens (heter väl något annat numera) ska ofta blandas med grädde så där kan man få in helfeta produkter på ett enkelt sätt. Min go to när jag har svårt att få i mig tillräckligt är som någon skrev tidigare; potatismos. Med massa smör i, plus en fet sås på sidan av. Lättlagat, lättätet och lättsmält om magen är känslig för matmängder.

Och så försöka få in en rutin av småätande till det, glass är ju super. Varm choklad med grädde om det funkar att dricka saker. Smoothie eller milkshake. Lägger man till ett par kaloririka drycker varje dag så är ju mycket vunnet, och det går att göra enligt samma schema varje dag om det är något som underlättar.

Det är flera som skrivit just olivolja, är den bättre på något sätt? Den fungerar väl sämre att hetta upp än raps?
Vet inte vilket som är bäst mellan raps och olivolja vad det gäller fleromättade fetter. Det finns massa studier på olivoljas hälsoegenskaper men de kanske är överförbara på raps bara att det inte studerats på samma sätt. Men tanken är inte att steka i den utan att typ ringla den ovanpå eller blanda i när det är klart. En matsked i potatismoset, soppan eller på salladen typ.

@Flavor och @MiaMia Fett på kött tex går inte, ej heller fisk. Mycket grönsaker är svåra, ingenting som behöver tuggas för mycket eller typ mjöliga bönor och linser. Han gillar husmanskost! Levt på take away och hållit vikten stabil, då är det hamburgare, pizza och enkel thaimat som gäller. Tycker mycket om goda såser och dressing men där siktar vi på att köpa färdigt, det blir lite många moment att vispa ihop en sås, steka något protein och koka potatis.

Går det att bygga vidare på snabbmaten som ändå verkar fungera? Både pizza och hamburgare går ju att köpa mer eller mindre i "byggsats" med färdiga bottnar, bröd, biffar och såser. Här finns ju också mycket kalorier att hämta i både ost, sås och köttfärs (om det funkar).

Vad är det i thaimaten hen gillar? Går det att få till något liknande hemma på ett enkelt sätt? Snabbnudlar? Inte det mest kompletta av måltider för sig självt men går det att peta ner lite smör/olja, riven ost och/eller ett kokt ägg tillsammans med kryddpåsarna så blir det iallafall något.

Går det att smyga in kalorier i drycker? Det är inte jättemycket kalorier i ett glas mjölk men ändå betydligt fler än i ett glas vatten. Smoothies, milkshakes, juice, varm/kall oboy, proteinshakes?

Min autistiska vuxna son lever på taco, hamburgare, mannerströms frysta matlådor och godis och chips. Sushi ibland. Oboy varje dag. Han ligger det lägsta BMI för normlvikt o ibland dippar det men oftast håller han vikten mha chips.

Min tidigare matglade far fick svårt att äta efter en strålbehandling så vi bostade upp maten rejält för att han inte skulle försvinna.

Gjorde ugnspannkaka av grädde istället för mjölk
Grädde i pannbiffarna ( kanske göra hamburgerbiffar med grädde och frysa in?)
Potatismos som någon redan skrivit, i med massor av smör och grädde) så gott det blir 🤩)

Gillar hen ost? Riva ost över allt!

Äts det gröt? Till mina tonårskillar som tränar fler pass i veckan än det finns dagar så görs havregrynsgröten med smör, fet mjölk och några ägg kläcks i på slutet för att få dem att stå sig på den.

@Flavor och @MiaMia Fett på kött tex går inte, ej heller fisk. Mycket grönsaker är svåra, ingenting som behöver tuggas för mycket eller typ mjöliga bönor och linser. Han gillar husmanskost! Levt på take away och hållit vikten stabil, då är det hamburgare, pizza och enkel thaimat som gäller.
Detta och kommentaren att han vill lära sig laga mat får mig att tänka att laga (en i taget tills det sitter) de rätter som är lättast att äta, som gan är viktstabil på. Färdig pizzabotten, färdig tomatsås, (om möjligt) ohemula mängder färdigriven ost och vilken extra topping han brukar beställa på pizzan. Färdiga hamburgare (det går att levla upp till hemgjorda näringsberikade med tex ägg och grädde sedan) och färdiga hamburgerbröd, dressing på flaska, en färdig Thai-sås på burk, färdigstrimlat kött at den sort han väljer vid take-away och om han äter några av grönsakerna, frysta sådana. Mikroris?

Eftersom han varit viktstabil på takeaway (vet såklart inte om aptit och möjlighet att äta varierar) så borde det gå att härma de rätterna först? Sedan lägga till annat. Om potatismos funkar så går det ju lika bra att näringsberika pulvermos och det är inte lika komplicerat att göra. Om han sedan vill ”ta examen” från pulvermos, köp färdigskalad fryst tärnad potatis, mikra och gör mos på för att öka graden sv matlagning utan att lägga till alltför många steg. Ett alternativ kan också vara att ni/personal förbereder tex korv stroganoff (om det är en gillad maträtt) genom att skära korven och frysa, pytsa upp ingredienser för honom att ta fram tillsätta så att han kan laga mat utan att måsta kunna mäta, växla fokus mellan recept, skåp, olika förpackningar och tillredningssteg utan att det första är 1) ta fram 2) lägg/rör ihop 3) värm 4) ät.

Bildstödda recept kan också underlätta för vissa, tänker logopeden i mig. Att fota när det lagas och härma fotona (med eller utan instruktioner) nästa gång.

Om det är lättare att dricka dagar det är svårare att äta så testa äggmjölk.
Är lätt att krydda/smaksätt med tillexempel vanilj, kanel, oboy eller något annat personen tycker om.

Jag tänker att dela upp den kognitiva/exekutiva belastningen.
Det är så lätt att tänka man ska ordna "ett helt mål", och att ätandet efteråt inte skulle vara en prestation att åstadkomma som i sig kräver tillgång till fräscha mentala resurser.

Massproduktion av "element" till framtida måltider kan man göra vid en valfri tidpunkt. Fler repetitioner av färre moment vid varje tillfälle gör det mindre komplext än alla moment i en rätt samtidigt.

Koka tre portioner pasta/potatis/ris e.dyl. för att äta de följande dagarna med olika såser/andra förberedda saker till (eller samma om man känner det är bra)
Bryn ett kilo köttfärs (eller stek pannbiffar), ställ in en stor bit fransyska (eller en hel laxsida eller en form full med kycklingfileer) i ugnen. Dela i bitar och lassa in i frysen. (Med mindre bitar och liten mängd i en stor påse som man plattar ut går det att sedan bryta isär och kunna plocka bara det man ska ha till en måltid.)
Går även att göra lika med enkla såser (typ tomatpure+grädde+currypasta, något med indiska/asiatiska kryddor i kokosmjölk)

När man ska äta plockar man t.ex. pasta ur kylen, färdigskuren kyckling ur frysen, någon utvald grönsak (typ majs ut fryspåse eller tärnar en bit gurka) och häller över sås. Mikra och ät utan föregående belastning från matlagningsmomentet.

Vill tacka ts för den här tråden. Den har hjälpt mig mer än de tiotal dietister jag träffat genom åren för att få hjälp med just precis det här…

Skillnaden är att jag är överviktig, så det skambeläggs så fort jag inte lagar mat från grunden (inte ens halvfabrikat är tydligen okej) fast det är just orken/genomförandet som är det svåra för mig.

Jag tänker att dela upp den kognitiva/exekutiva belastningen.
Det är så lätt att tänka man ska ordna "ett helt mål", och att ätandet efteråt inte skulle vara en prestation att åstadkomma som i sig kräver tillgång till fräscha mentala resurser.

Massproduktion av "element" till framtida måltider kan man göra vid en valfri tidpunkt. Fler repetitioner av färre moment vid varje tillfälle gör det mindre komplext än alla moment i en rätt samtidigt.

Koka tre portioner pasta/potatis/ris e.dyl. för att äta de följande dagarna med olika såser/andra förberedda saker till (eller samma om man känner det är bra)
Bryn ett kilo köttfärs (eller stek pannbiffar), ställ in en stor bit fransyska (eller en hel laxsida eller en form full med kycklingfileer) i ugnen. Dela i bitar och lassa in i frysen. (Med mindre bitar och liten mängd i en stor påse som man plattar ut går det att sedan bryta isär och kunna plocka bara det man ska ha till en måltid.)
Går även att göra lika med enkla såser (typ tomatpure+grädde+currypasta, något med indiska/asiatiska kryddor i kokosmjölk)

När man ska äta plockar man t.ex. pasta ur kylen, färdigskuren kyckling ur frysen, någon utvald grönsak (typ majs ut fryspåse eller tärnar en bit gurka) och häller över sås. Mikra och ät utan föregående belastning från matlagningsmomentet.
Ja men precis göra hela plåtar men hamburgare tex. De går ju utmärkt att förvara i frysen sedan och värma upp när det är dags för att äta.

Vad det gäller frukt och grönsaker får man satsa på det som går om det är morotstavar eller pizzasallad (som ju dessutom går att göra i bulk och äta av hela veckan). Morotstavar kan också göras för veckan genom att skala och stava och sedan förvara i en skål vatten i kylskåpet.

Går det att bygga vidare på snabbmaten som ändå verkar fungera? Både pizza och hamburgare går ju att köpa mer eller mindre i "byggsats" med färdiga bottnar, bröd, biffar och såser. Här finns ju också mycket kalorier att hämta i både ost, sås och köttfärs (om det funkar).

Vad är det i thaimaten hen gillar? Går det att få till något liknande hemma på ett enkelt sätt? Snabbnudlar? Inte det mest kompletta av måltider för sig självt men går det att peta ner lite smör/olja, riven ost och/eller ett kokt ägg tillsammans med kryddpåsarna så blir det iallafall något.

Går det att smyga in kalorier i drycker? Det är inte jättemycket kalorier i ett glas mjölk men ändå betydligt fler än i ett glas vatten. Smoothies, milkshakes, juice, varm/kall oboy, proteinshakes?

Nja snabbmaten kommer kvarstå, men det är väldigt dyrt så halva tiden ska han ha "Syrrans matkasse" 😁 Så han godkänner de rätter han vill ha av mina förslag så sätter jag ihop inköpslista och recept. Han vill ha variation ändå så ännu mer burgare kommer han inte älska.

Jag vet faktiskt inte vad i thaimaten som drar, men jag har fått för mig att det är ett "smalare alternativ" av färdigmat så inte plockat så mycket därifrån. En rätt med mycket jordnötssås och olja bara. Men mycket riven ost blir det!

De flesta kalorier konsumerar han nog via dryck idag, men det kan drickas lämpligare. Milkshake ska in på spelplan!

Och @Sassy tack för tips om jensens, det blir perfekt med grädde och en klutt smör!

@MiaMia Det är nog det enklaste sättet egentligen men det är otroligt svårt att både plocka ur frysen och kylen. Det finns en aversion mot mycket uppvärmd mat och en matlåda äldre än 24 h skulle inte ätas. Att ta fram ur frysen ännu mer osannolikt.. Vi handlar bara precis så mycket som går åt till en rätt som blir mat i två dagar. Överblick i kyl och frys är a och o här.. Jag är försiktigt hoppfull att matlagningen kan hjälpa hungern på traven, bygga lite aptit av doften och se måltiden växa fram. Nu är mitt projekt i sin linda men han åt upp all mat från första tillfället utan att kasta något och sparade inte ens matlådan till nästa dag, den värmdes samma dag 🥹

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka