Potatismos går det att få i oanade mängder energi i om man vill, om konsistensen tolereras. Samma sak med potatisgratäng.
Hemmagjord mayonäs eller aioli är jättegott och går att äta ganska mycket mer av än köpt. Det är lätt och snabbt att göra också säger de som brukar göra det![]()
Majonäs eller aioli är plättlätt att göra hemma. Ägg, olja, lite salt, en skvätt vinäger och lite dijonsenap mixas med stavmixer. Smaksätts lämpligen med vitlök för aioli eller varför inte örter, citron mm. Jag har gjort utan dijonsenap när den varit slut, ersatt med vanlig senap osv. Brukar ha en nypa peppar och cayenne i med.
Tänk fett och mera fett, grädde, smör, olja mm.
Kan tipsa om att ägg tex funkar utmärkt att röra ner i köttfärssås med tex, sist jag gjorde det fick jag det på något vänster att smaka som färdigrätten karins lasagne. Hur det gick till vet jag inte.
Några konsistenser som är svåra för hen? Jag har jobbat inom kost på skolor, äldreomsorg men även sjukhus. Särskilt de senare kräver ofta olika berikningar av olika slag. Så jag kan ev fiska fram lite bra recept