kamera från kompakt till mer avancerat...

L

Låtta

Hej!
Jag är så glad i min kompaktkamera, men är också lite nyfiken på en mer avancerad. Här finns många rådar om olika modeller och så, men om jag hoppar över den diskussionen en stund, så funderar jag över...

Vad är bra att lära sig? Var kam man lära sig "det"? För en som tidigare varit helt nöjd med en kompakt, så kanske det inte bör dra iväg till högskolans bildredigering, men innan, typ :cool:

Finns det mer avancerade saker med "automat"-knapp :rofl: mitt språk är inte riktigt fullödigt i detta :grin:

Du som bytt "upp" dig, hur tänkte du?
Hur kan jag göra övergången smidig - utan att behöva plugga 8 timmar om dagen i flera veckor, typ :angel:

Några tämligen förvirrade tankar.
L8
 
Sv: kamera från kompakt till mer avancerat...

Man kan lära sig av sina kompisar :smirk:

Några bra saker att kunna är (Förutom vilka knappar som gör vad på själva kameran) förhållandet mellan iso, slutartid och bländare, det är grundläggande grejer för det styr hur mycket och hur ljuset kommer in i kameran och fångas! Försök att tänka i ljus när du är ute och plåtar, inte bara bra och dåligt ljus utan även olika typer av ljus och framförallt, hur du gör det bästa av situationen även om det är "dåligt" ljus! Det som ofta skiljer knäppare från fotografer är sättet att hantera just "dåligt ljus", de allra flesta fixar bra ljus dock.

Det finns nog någon bok som heter just Digital Fotografi, men jag har för mig att den är rätt tråkig. Det finns roliga böcker typ Scott Kelbys böcker som heter något i stil med Digital fotografering del 1 och 2.
 
Sv: kamera från kompakt till mer avancerat...

Hå, kom på att jag kanske ska försöka utnyttja grejen jag har :angel:
Ska kolla böckerna :D tackar och bugar, ljus för mig är ännu bara ord, som jag har svårt att tillämpa :o
 
Sv: kamera från kompakt till mer avancerat...

Det är inte så svårt som det låter, börja med soligt och molnigt och fundera på hur de olika ljusen gör för ett motiv, t.ex. en blomma! Det du kan göra är att ta en vanlig skrivbordslampa och lysa nära något, och sedan sätter du ett vitt papper för lampan så får du den diffuserade effekten av molnighet (Inte exakt förståss, men för att simulera liksom)
 
Sv: kamera från kompakt till mer avancerat...

Tipsar om alla fototidningar som finns. Jag köper varenda en och lusläser. Sen provar jag dem på min kompaktkamera i den mån det går. Nu är min kompaktkamera visserligen så nära en systemare du kan komma utan att det ÄR en systemare. Man kan nämligen ställa in precis allt manuellt om man vill. Men man kan även fota helt automatiskt.

Ett tips är oxå att ta kort med din kompaktkamera o passa på o utforska. Prova vinklar, olika belysningar osv. Sen tar du o kollar egenskaperna på korten i datorn. Då brukar det stå alla inställningarna som kameran automatiskt har ställt in. ISO, slutartider, bländaröppning etc. Man kan lära sig mycket bara genom att jämföra sina bilder där.

Men tidningarna är mitt bästa tips. Önska dig en prenumeration i present. Men köp först några tidningar o kolla vilken som passar dig. Det finns som sagt några att välja på. Mycket bra övningar i photoshop, mycket tips, och massor med inspiration.
 
Sv: kamera från kompakt till mer avancerat...

Låter lagom avancerat - ska göra i eftermiddag, om inget annat dyker upp :angel:
 
Sv: kamera från kompakt till mer avancerat...

Kolla data det låter spännande - tror jag kan bli lite uppdaterad, jag hade en "vanlig" - odigital systemkamera för några år sedan, det har jag nästan glömt :laugh:

Tidningar, ja det är ett roligt tips. Lite som tidningar med trädgård, glassigt, läckra bilder, fina tips osv som trädgårdsporr, antar att det även finns kameraporr :angel:
 
Sv: kamera från kompakt till mer avancerat...

antar att det även finns kameraporr :angel:

:o:angel::love: O ja, det gör det!!! Bara för ett par minuter sedan satt jag o dregglade över en recension på Nikon D40 :angel::love:

Fyller 30 i år, så jag ska passa på o önska mig nåt riktigt dyrt :devil: Fast det lutar åt att jag köper kameran själv när jag sålt lägenheten, och önskar mig ett snordyrt objektiv i födelsedagspresent :angel:
 
Sv: kamera från kompakt till mer avancerat...

Tidningar är ett bra tips! Det är dock sällan de går in på djupet varför man gör olika saker och hur det funkar, men skitbra tricks och sånt, dessutom är det oftast mer lättsmält än böckerna :)
 
Sv: kamera från kompakt till mer avancerat...

Hur går det för dig Lotta? Blir det några avancerade inställningar? :)
 
Sv: kamera från kompakt till mer avancerat...

Rackarns, har nästan glömt bort det, mitt i allt vårbloms-fotande ;) Ska nog ta mig lite tid och gjöra det som alla godhjärtade människor föreslagit, tack! :love: :bump:
 

Liknande trådar

R
IT & mobiler Jag funderar på att köpa en ny kamera till mig själv i julklapp. Var inne lite snabbt på Elgigantens hemsida och upptäckte att jag är...
2
Svar
25
· Visningar
2 747
Senast: Raderad medlem 6459
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 351
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp