Kamerakunniga fotoentusiaster se hit! Ny kamera, vilken?

Aliche

Trådstartare
Nu har jag bestämt mig för att när jag sålt av en hel del saker som jag inte använder så ska jag investera i en bra kamera! Jag har just nu en ca 5 år gammal Canon Eos M3 som jag fick i present som är okej men ett av mina mål är att fota mycket mer och så småningom använda som prints hemma i min lägenhet, men också att generellt bli bättre på att fota. Så jag är ute efter en systemkamera som tar riktigt bra, framförallt skarpa, bilder i autoläge fram tills dess att jag blir bättre på manuellt läge. Inte någon enorm tung kamera men behöver absolut inte vara så lite och lätt som min M3. Jag är heller inte hardcore på att det måste vara en till Canon om det finns bra alternativ!

Jag gillar framförallt att fota naturmotiv och djur (mest mina katter just nu), kommer resa en del framöver och har planer på att besöka häftiga platser som jag då självklart vill föreviga :)

Jag hade tänkt mig runt 10' men jag vet inte om det är orimligt för det jag vill ha?
 
Bara ett litet inhopp. Tänk på att det viktigaste (oftast) är objektivet (och fotografen :p) om du vill få skarpa bilder. Om budgeten är begränsad så hade jag hellre satsat på ett något billigare kamerahus och ett bättre objektiv än tvärtom.
 
Bara ett litet inhopp. Tänk på att det viktigaste (oftast) är objektivet (och fotografen :p) om du vill få skarpa bilder. Om budgeten är begränsad så hade jag hellre satsat på ett något billigare kamerahus och ett bättre objektiv än tvärtom.
Ja absolut är det så :) Jag tänker mer att jag vill göra en investering i mitt intresse så jag inte behöver köpa en ny när jag blir bättre, en kamera att växa i sas! Den jag länkade till ovan: https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1012719998/canon/eos-80d-med-ef-s-18-55-3-5-5-6-is-stm kommer med både ett EF-S 18-55/3,5-5,6 IS STM och ett EF 50mm f/1,8 STM, vilket känns, för mig som glad amatör, som en bra start för varierat foto?
 
Här en bra instegskamera från Canon.... Camera + objektiv strax under 10 000

https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1019256465/canon/eos-200d-ef-s-18-135mm-f-3-5-5-6-is-stm
Saftigt pris för en instegskamera, även om det är med objektiv. Då hade jag hellre lagt samma pengar på en entusiastmodell faktiskt.

TS, vad gillar du att fota? Jag håller med @Iamia om att objektivet är absolut viktigare! Och fotografen såklart viktigast ;) men beroende på vad du föredrar för motiv så är det helt olika objektiv som du behöver.

I övrigt tycker jag du ska surfa runt lite bland olika tester, finns massor där det oftast testas likvärdiga modeller mellan Nikon och Canon, instegsmodeller och uppåt. Nikon eller Canon är en smaksak, visst finns det andra märken men begagnatmarknaden är absolut störst för dessa två, vilket är en fördel.
 
Saftigt pris för en instegskamera, även om det är med objektiv. Då hade jag hellre lagt samma pengar på en entusiastmodell faktiskt.

TS, vad gillar du att fota? Jag håller med @Iamia om att objektivet är absolut viktigare! Och fotografen såklart viktigast ;) men beroende på vad du föredrar för motiv så är det helt olika objektiv som du behöver.

I övrigt tycker jag du ska surfa runt lite bland olika tester, finns massor där det oftast testas likvärdiga modeller mellan Nikon och Canon, instegsmodeller och uppåt. Nikon eller Canon är en smaksak, visst finns det andra märken men begagnatmarknaden är absolut störst för dessa två, vilket är en fördel.
Jag tittar som sagt på denna för nästan samma pengar https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1012719998/canon/eos-80d-med-ef-s-18-55-3-5-5-6-is-stm, inklusive 2 objektiv; EF-S 18-55/3,5-5,6 IS STM och ett EF 50mm f/1,8 STM .

Jag gillar mest att fota natur och landskap men även mina katter och andra djur, inte riktigt en porträttfantast men kul att kunna fota familj och vänner. Primärt utomhus, inte intresserad av studiofoto. :)
 
Ja absolut är det så :) Jag tänker mer att jag vill göra en investering i mitt intresse så jag inte behöver köpa en ny när jag blir bättre, en kamera att växa i sas! Den jag länkade till ovan: https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1012719998/canon/eos-80d-med-ef-s-18-55-3-5-5-6-is-stm kommer med både ett EF-S 18-55/3,5-5,6 IS STM och ett EF 50mm f/1,8 STM, vilket känns, för mig som glad amatör, som en bra start för varierat foto?
Jag är absolut ingen expert, men som @Flixon också nämnde, det beror helt på vad du vill fota. Ett 18-55 mm objektiv är tex kul för landskap och porträtt, men skittråkigt om du åker på safari för att fota djur.

Sedan tror jag det är viktigt att provhålla kamerahusen också. Det kan skilja mycket i storlek och känsla mellan olika modeller även om det är samma märke. Jag hade först en Canon instegsmodell, men bytte upp mig ett snäpp enbart pga att balansen i handen mellan kamerahus och mitt favoritmakroobjektiv inte funkade...
 
Jag tittar som sagt på denna för nästan samma pengar https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1012719998/canon/eos-80d-med-ef-s-18-55-3-5-5-6-is-stm, inklusive 2 objektiv; EF-S 18-55/3,5-5,6 IS STM och ett EF 50mm f/1,8 STM .

Jag gillar mest att fota natur och landskap men även mina katter och andra djur, inte riktigt en porträttfantast men kul att kunna fota familj och vänner. Primärt utomhus, inte intresserad av studiofoto. :)
Djurfoto brukar ju ofta kräva teleobjektiv (så du kan zooma in och komma nära djuret) medan natur/landskap snarare kräver motsatsen, ett sk vidvinkelobjektiv. Mao två helt olika objektiv ;) det kan vara bra att ha i åtanke också, och budgetera för :)
 
Djurfoto brukar ju ofta kräva teleobjektiv (så du kan zooma in och komma nära djuret) medan natur/landskap snarare kräver motsatsen, ett sk vidvinkelobjektiv. Mao två helt olika objektiv ;) det kan vara bra att ha i åtanke också, och budgetera för :)
Jag ska förtydliga, när jag säger djurfoto så är det mestadels husdjur och den typen av djur som man lätt kommer nära och åt det tamare hållet, men bra tips med teleobjektiv även om det inte känns som prio ett just nu :)
 
Jag är absolut ingen expert, men som @Flixon också nämnde, det beror helt på vad du vill fota. Ett 18-55 mm objektiv är tex kul för landskap och porträtt, men skittråkigt om du åker på safari för att fota djur.

Sedan tror jag det är viktigt att provhålla kamerahusen också. Det kan skilja mycket i storlek och känsla mellan olika modeller även om det är samma märke. Jag hade först en Canon instegsmodell, men bytte upp mig ett snäpp enbart pga att balansen i handen mellan kamerahus och mitt favoritmakroobjektiv inte funkade...
Det är mycket känslan i huset på mitt M3 som jag inte riktigt gillar, det känns obalanserat med ett objektiv på, som att huset är för lätt, jag gillar när det är lite mer bastant, i brist på ett bättre ord :)
Mitt djurfoto intresse är mestadels för husdjur och tama djur man lätt kommer nära, om jag inte helt missförstått så är 50mm ett ganska schysst objektiv för den typen av mer "porträtt" foto. Inser nu att när jag sa att jag inte är så intresserad av porträttfoto så menade jag ju uppstyrda människorporträtt, uttryckte mig klumpigt.
 
Jag ska förtydliga, när jag säger djurfoto så är det mestadels husdjur och den typen av djur som man lätt kommer nära och åt det tamare hållet, men bra tips med teleobjektiv även om det inte känns som prio ett just nu :)
Då kommer du nog en bra bit med ett fast 50mm, sånt som du hade tittat på :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag överväger att investera i en ny kamera då min nuvarande Nikon D3000 börjar kännas rejält seg och sliten. Jag är inte så haj på...
2
Svar
25
· Visningar
2 187
IT & mobiler Vi är i tagen att köpa oss en lite bättre kamera än vår nuvarande digitala. Vi har varit inne på Nikon och Canon eos. Men nu är vi...
Svar
1
· Visningar
612
Senast: Kakis
·
IT & mobiler Jag är för tillfället en amatör fotograf men vill gärna utvecklas till det bättre såklart. Har ingen systemkamera än. En fotograf...
Svar
7
· Visningar
1 744
Senast: Fozzie
·
S
IT & mobiler Jag vet det finns 100 st kamera trådar men jag blir inte ett dugg klokare när jag läser dom, man har ju alltid egna frågor och egna mål...
Svar
9
· Visningar
1 230
Senast: sodiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp