Kamphundar och små hundar utbruten urPuppy blues..ledsen, hjälp!

Bukefalos 30 år!

Kajsalisa

Trådstartare
Där har vi helt olika erfarenheter.
Ja men du har säkert läst en och annan tråd just om de
Jag tror att småhundar är sämre mentalt nu än förr. Att det numera finns en tolerans för neuroser men faktiskt också att hundägare går i taket av hundslagsmål. En hund får aldrig vara arg, men det är inga problem alls att den darrar som ett asplöv typ.

Och lägg till det att det finns många hundägare som helt saknar erfarenhet av några djur alls när de köper sin första hund. "Han vill bara hälsa" är en klassiker på hundar som med all önskvärd tydlighet visar att det vill den inte alls...

Jag tycker mig nog se skillnad under mina år som hundägare (25 eller 40+ år beroende på hur man räknar 😉).
småhundar? Tycker snarare det är mängder kamphundar och dess ägare som är det stora problemet.

När jag var "ung" var det inte så vanligt med små hundar som jag upplever det är idag. Eller så är det tillfällighet men jag upplevde att folk som skulle ha hund valde typ labbe, schäfer eller annat. Schabrador korsningar var på modet då.
Tycker jag ser betydligt mer småhundar överallt numera än då. Första gången jag kan komma ihåg trenden med småhundar sköt i höjden var med Paris Hilton när hon bar runt på sin chihuahua i handväska. Det möjligt att det var nån trend innan dess men det den trenden jag minns tydligt och att antalet småhundar i bekantskapskretsen exploderade. Tänker som du att när man inte såg så mycket småhundar förr så såg man ju inte så mycket problem med mentaliteten heller.
Sen tror jag att trenden med att behandla sina småhundar som accessoarer, bäbisar eller leksaker inte gynnar dem. Det bästa är om hundarna faktiskt behandlas som hundar..
Småhundar var lika vanligt förr på min tid då var det chihuahua yorkisar westies och skottar framförallt även pudlar var populära även då.
Tror småhundarna har det bättre nu än förr dock.
Bara det här att det nu är accepterat att ha täcke på små hundar utan någon som helst funktion på pälsen.

Jag tycker mentaliteten hos småhundar snarare är mycket mer delad än bara sämre.
I vissa raser läggs stor kraft på utvärdering av mentalitet och avlar utefer det medans i andra raser finns noll intresse. I de raser där man bryr sig om mentalitet blir den istället bättre.
Just små hundar har blivit väldigt populära att ha med sig överallt i samhället på ett helt annat sätt än för 20 år sen bara. Jag är tveksam om små hundar 20-30 år tillbaka verkligen var så mycket bättre eller om de bara levde mer kravlöst.
Mja så är det kanske. Det var mycket terrier när jag var barn, och de var ju stabila om än lite skarpa. Den vanligaste småhunden här var nog "skåneterrier" som senare blev DSG. Och de är väl fortfarande ok mentalt.

småhundar? Tycker snarare det är mängder kamphundar och dess ägare som är det stora problemet.
Det är nog väldigt lokalt! Jag tycker att kamphundsägare här har mycket bättre koll på sina hundar än den genomsnittliga hundägaren. Här upplever jag en stor förbättring de senaste 10 åren! Jag ser inget alarmerande på de staffar jag beskriver heller, lite imponerbeende såklart men de är ofta okomplicerade.

Det är nog väldigt lokalt! Jag tycker att kamphundsägare här har mycket bättre koll på sina hundar än den genomsnittliga hundägaren. Här upplever jag en stor förbättring de senaste 10 åren! Jag ser inget alarmerande på de staffar jag beskriver heller, lite imponerbeende såklart men de är ofta okomplicerade.
Staffar är väl knappast ett problem och aldrig varit, det är ju en familjehund som sällan föda upp utanför skk?

Staffar är väl knappast ett problem och aldrig varit, det är ju en familjehund som sällan föda upp utanför skk?
Det är väl snarast ett mirakel att hitta en som föds upp Inom SKK? :D Det som generiskt kallas för "staffe" är väl vilken mindre typ av bullhund som helst? Det varierar bara med generation och område vad de kallas.
Innan "Bully" blev modeordet var de "staffar"... och innan de var "staffar" var de "pitbulls".

Det är väl snarast ett mirakel att hitta en som föds upp Inom SKK? :D Det som generiskt kallas för "staffe" är väl vilken mindre typ av bullhund som helst? Det varierar bara med generation och område vad de kallas.
Innan "Bully" blev modeordet var de "staffar"... och innan de var "staffar" var de "pitbulls".
Nej staffar har aldrig varit slang för kamphund i Sverige. Absolut inte.
Det har varit pitbull ä, shittbull och numera bullys, i viss mån amstaff.
Staffen har inte varit involverad alls på samma vis i den oseriösa kamphundsaveln här.

Nej staffar har aldrig varit slang för kamphund i Sverige. Absolut inte.
Det har varit pitbull ä, shittbull och numera bullys, i viss mån amstaff.
Staffen har inte varit involverad alls på samma vis i den oseriösa kamphundsaveln här.
Vi kallade nog alla kralliga typer av bullhund för staffe när jag bodde hemma. Vi visste att de inte var pitbulls och bullys fanns inte. :)

Det är säkert olika hur man umgås men de flesta staffar skulle jag säga är renrasiga, eller amstaffs som felaktigt benämns som staffar med undantag för några enstaka från HUH.

Det är säkert olika hur man umgås men de flesta staffar skulle jag säga är renrasiga, eller amstaffs som felaktigt benämns som staffar med undantag för några enstaka från HUH.
Jag tänker mer generiska bullhundar man passerar på gatan.
Nuförtiden tänker nog många bara "bully", men för inte så länge sedan skulle det i alla fall i mina hemtrakter vara en "staffe". Om man nu inte är sådan att man bara säger "kamphund".

Jag ifrågasätter alltså inte att många faktiska staffar är renrasiga, men tänker att det som ofta benämns som en staffe inte är det egentligen.
Säkert färgad av både min generation och där jag nu bor.

Nuförtiden tänker nog många bara "bully", men för inte så länge sedan skulle det i alla fall i mina hemtrakter vara en "staffe". Om man nu inte är sådan att man bara säger "kamphund".

Jag ifrågasätter alltså inte att många faktiska staffar är renrasiga, men tänker att det som ofta benämns som en staffe inte är det egentligen.
Inte hört någon benämna random kamphundar som staffar varken online eller irl. Har bara hört pitbull shittbull och bullys, enstaka gånger amstaff.

Aldrig hört dem kallas Staffar om någon inte menat Amstaff och använt fel förkortning. Pitbull, shitbull. Staffar här brukar vara just staffar. Men det varierar säkert.

Aldrig hört dem kallas Staffar om någon inte menat Amstaff och använt fel förkortning. Pitbull, shitbull. Staffar här brukar vara just staffar. Men det varierar säkert.
Jag har bara hört pitt och shitbull i södra Sverige, men det har säkert också ändrats. Det har alltid känts lite fördomsfullt som en förortsbenämning för mig.

Det spelar säkert roll vad man vill förmedla. Staffar är ju små, påstås vara 'nanny dogs". Inget man skaffar för att vara tuff.
Staffar har ju helt enkelt bara aldrig blivit tuffa nog åt drägget.
Kanske för dom är för små kanske för någon aldrig börjat buskavla dom i någon större skala.
Majoriteten verkar vara skk reggade och säljas till vettigt folk.

Jag är en sådan som säger kamphund. Men jag skiljer på amstaff, som är det jag säger, och kamphund, som handlar om de andra kralliga typerna och paddorna- bullysar i olika variationer. Amstaff verkar ändå ha bättre psyke och vara trevligare än resten av kamphundsgänget som en del folk hellre skaffar i dag för att vara coola eller vad för nåt.

• Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka