Kamphundar och små hundar utbruten urPuppy blues..ledsen, hjälp!

Bukefalos 30 år!

Är inte så viktigt men som en dom läst om kamphundar i olika forum sen dom slog igenom är det ganska udda att höra att dom på vissa platser kallats för staffe det är ungefär lika udda som att dom hade kallats för rottis eftersom staffen knappt är inblandad i denna typ av hund.
Tror du att gemeneman har så bra koll på hundar?

Min man älskar hundar, men om han har sett en hund och sedan frågar mig om vad den är för ras så kan han liksom inte ens säga vilken hundtyp det är (tex spets, vinthund osv) för att ge mig ledtrådar.

Och då är han ändå så detaljseende att han kan se vilket märke och modell det är på bilar genom att bara se framlysena.

Jag tror att gemeneman har otroligt dålig koll på hundraser.

Min man älskar hundar, men om han har sett en hund och sedan frågar mig om vad den är för ras så kan han liksom inte ens säga vilken hundtyp det är (tex spets, vinthund osv) för att ge mig ledtrådar.

Och då är han ändå så detaljseende att han kan se vilket märke och modell det är på bilar genom att bara se framlysena.

Håller med.

Det är 50/50 om folk gissar dobermann eller rottweiler på mina och förutom färgen är de inte särskilt lika.. 😅

Håller med.

Det är 50/50 om folk gissar dobermann eller rottweiler på mina och förutom färgen är de inte särskilt lika.. 😅
Haha ja det är verkligen enda likheten mellan dem numera.

Det är typ vad jag kan få ut av min man med. Färg, storlek och om den hade lång/kort päls.

• Gilla
Reactions: Sel

Plus en på det, en massa gamla människor kallar min Bichon Frisé för ”dansk pudel”. Vilket verkar ha varit någon sorts ord för små fluffiga blandraser på 60-talet typ. Vilket nog är rimligt, är man inte hundintresserad så orkar man inte uppdatera sig liksom.

• Gilla
Reactions: Sel
Trots att BPH numera är tillgängligt i större delen av landet så är intresset mycket svalt. Utseende verkar alltid vara viktigast.
Den generaliseringe ställer jag inte upp på. Jösses sådana fördomar.

BPH är nytt för sällskapshundar. De flesta rasorganisationerna propagerar och ger dessutom en premie till de som genomför.

Att sällskapshundarnas ägare enbart väljer efter utseende skulle jag vilja ha källa på :meh:
Att någiot som inte varit aktuellt ti9digae skulle ge massivt gensvar på några få år är väl ändå rätt otänkbart.

Plus en på det, en massa gamla människor kallar min Bichon Frisé för ”dansk pudel”. Vilket verkar ha varit någon sorts ord för små fluffiga blandraser på 60-talet typ. Vilket nog är rimligt, är man inte hundintresserad så orkar man inte uppdatera sig liksom.
Precis!
KL
Är det inte en lite väl dömande ton nu om gemene man här?
Jag vet inte om det beror på ointresse utan kanske även lite på blandrasaveln. Speciellt med pudeln i allt. Och bullyhundarna som blandas i allt. Hur ofta ser man en renrasig bullynågot av något slag? Det mesta är ju blandat ihopplock så hur ska man kunna se skillnad när man ser en och annan var fjärde århundrade och resten på bild ibland? Och småhundar där det är 5 raser- Lhasa apso, chihuahua, chinese cristed osv, och för att inte tala om terrierkorsningar osv. Det är bara att ta ett varv på Blocket så ser man ju vad som säljs.

Jag kan inte kattraser så jag skulle vara lika tappad där. Eller nötkreaturraser. Någon som inte kan se skillnad när man kommer med en dobermann och tror det är en rottweiler är jag förlåtande mot, men har man båda sorterna med sig ser nog de flesta att det är en av var.

BPH är nytt för sällskapshundar. De flesta rasorganisationerna propagerar och ger dessutom en premie till de som genomför.

Att sällskapshundarnas ägare enbart väljer efter utseende skulle jag vilja ha källa på :meh:
Att någiot som inte varit aktuellt ti9digae skulle ge massivt gensvar på några få år är väl ändå rätt otänkbart.
Nytt? Det är snart 15 år gammalt. Hur länge ska man skylla på att det är nytt?
Det är mycket snack från rasklubbar men hur många är aktiva i praktiken?

Man röstar fram styrelsemedlemmar som inte ids testa sina hundar tex.

Precis!
KL
Är det inte en lite väl dömande ton nu om gemene man här?
Jag vet inte om det beror på ointresse utan kanske även lite på blandrasaveln. Speciellt med pudeln i allt. Och bullyhundarna som blandas i allt. Hur ofta ser man en renrasig bullynågot av något slag? Det mesta är ju blandat ihopplock så hur ska man kunna se skillnad när man ser en och annan var fjärde århundrade och resten på bild ibland? Och småhundar där det är 5 raser- Lhasa apso, chihuahua, chinese cristed osv, och för att inte tala om terrierkorsningar osv. Det är bara att ta ett varv på Blocket så ser man ju vad som säljs.

Jag kan inte kattraser så jag skulle vara lika tappad där. Eller nötkreaturraser. Någon som inte kan se skillnad när man kommer med en dobermann och tror det är en rottweiler är jag förlåtande mot, men har man båda sorterna med sig ser nog de flesta att det är en av var.
Delvis knapplån.

Alltså fram till att jag skaffade hund för 2,5 år sedan kunde jag typ fem-tio hundraser. Är fortfarande urkass. Är man inte intresserad så är det klart att man säger fel/grupperar/uttrycker sig slarvigt osv. Tänker att många som har hund inte heller har ett jättestort hundrasintresse. Man har koll på sin hund och ev. den rasen, i övrigt vet man inte mer än de hundar man har runt sig.

I "min" ras är det inte speciellt vanligt. De allra flesta avlar, i bästa fall, på utställningsmeriter. Om ens det. Och då är det klart att det är utseende som premieras. Sen gör folk säkert sina egna bedömningar utifrån temperament. Men det är ju långt ifrån objektivt.

Jag är jättetveksam om min lämpar sig att gå i avel utifrån att jag, som novis, tycker hans temperament skiljer sig mycket mot hur det beskrivs i rasstandarden. Men det är inget som andra adresserar, de flesta jag träffar tycker att han ska utställningsmeriteras så han kan användas i avel. (Jag ska göra BPH på honom, ska bara komma till skott. Mest för jag är nyfiken på om min uppfattning stämmer och få en objektiv bild, inte särskilt intresserad av avel alls).

Fast de ser ju egentligen ganska lika ut. En krallig hund med brett huvud som ofta är brindle eller fläckig. Promeneras ofta med sådana där feta halsband, eller gjorde i alla fall. Jag skulle inte bli förvånad om folk som inte är hundintresserade skulle kunna se en staffe, amstaff, bully och ambull i samma färg på gatan vid olika tillfällen och tro att det är samma typ av ras/blandras. :)
Nej dom ser ingen skillnad det som är poängen.

är ju exakt det jag skriver!
Och i media och folkmun kallas kamphundar inte för staffar.

Nytt? Det är snart 15 år gammalt. Hur länge ska man skylla på att det är nytt?
Det är mycket snack från rasklubbar men hur många är aktiva i praktiken?

Man röstar fram styrelsemedlemmar som inte ids testa sina hundar tex.
Vad säger bph då förutom dagsformen på hunden, jag har gjort det med mina hundar och det var inget jag inte själv redan visste om mina hundar som framkom av det testet.
Sjukt överdriven tilltro till det.

BPH har som sagt funnits i snart 15 år. Tittar man i RAS för exempelvis Papillon så har det mellan 2012-2021 registrerats ungefär 300-500 hundar om året. Totalt under samma 10-årsperiod har 138 hundar genomfört BPH. Hur många som har genomförts de senaste åren framgår ju inte men man kan ju konstatera att det ännu inte gjorts en 200-analys för rasen.

Att man under nästan 15 års tid inte lyckats genomföra 200 bph säger väl det mesta om rasklubbens och uppfödarnas engagemang och prioritering av frågan? Detta är ju dessutom en ras som inte är helt ovanlig inom hundsport och det borde finnas ett högre intresse än från ännu mer sällskapsinriktade hundar...

Jag fattar att den enskilde hundägaren som inte har något annat intresse än att ha en trevlig sällskapshund inte ser värdet i att genomföra ett BPH på sin hund. Men att uppfödarna av sällskapsraser inte gör det i större utsträckning är obegripligt. Och då handlar det ju inte enbart om att genomföra dem utan att faktiskt agera efter dem också. Nu menar jag inte specifikt papillon utan rent allmänt.

Vad säger bph då förutom dagsformen på hunden, jag har gjort det med mina hundar och det var inget jag inte själv redan visste om mina hundar som framkom av det testet.

Den stora poängen är ju inte i första hand att du som hundägare ska lära dig något om din hund, det vet du ju redan förhoppningsvis. Utan att din hunds uppfödare ska kunna utvärdera sin avel och ta beslut och urval inför kommande avel.

Dagsform, absolut till viss del på individnivå. Men knappast på populationsnivå över tid.

Tillägg: och ja självklart inte minst som hjälp för dig som valpköpare när du ska köpa en ny valp att veta hur mentaliteten ser ut i de linjer du köper från.

Senast ändrad:
Det säger en hel del om hunden, men ffa är det en avelsutvärdering. Du ser röda trådar i aveln när det gäller mentaliteten och vad som nedärvs.
Samt att det sorterar ut den värsta skiten ur avel och ger valpköpare chansen till en oberoende bild av föräldradjuren.

BPH har som sagt funnits i snart 15 år. Tittar man i RAS för exempelvis Papillon så har det mellan 2012-2021 registrerats ungefär 300-500 hundar om året. Totalt under samma 10-årsperiod har 138 hundar genomfört BPH. Hur många som har genomförts de senaste åren framgår ju inte men man kan ju konstatera att det ännu inte gjorts en 200-analys för rasen.

Att man under nästan 15 års tid inte lyckats genomföra 200 bph säger väl det mesta om rasklubbens och uppfödarnas engagemang och prioritering av frågan? Detta är ju dessutom en ras som inte är helt ovanlig inom hundsport och det borde finnas ett högre intresse än från ännu mer sällskapsinriktade hundar...

Jag fattar att den enskilde hundägaren som inte har något annat intresse än att ha en trevlig sällskapshund inte ser värdet i att genomföra ett BPH på sin hund. Men att uppfödarna av sällskapsraser inte gör det i större utsträckning är obegripligt. Och då handlar det ju inte enbart om att genomföra dem utan att faktiskt agera efter dem också. Nu menar jag inte specifikt papillon utan rent allmänt.
Precis detta.
Helt orimligt att man i så stora raser inte ens lyckats få ihop 200-analys. Det är rent skrattretande att påstå att man arbetar för BPH i dessa raser när statistiken ser ut såhär.
Screenshot 2025-09-04 133842.webp

Den stora poängen är ju inte i första hand att du som hundägare ska lära dig något om din hund, det vet du ju redan förhoppningsvis. Utan att din hunds uppfödare ska kunna utvärdera sin avel och ta beslut och urval inför kommande avel.

Dagsform, absolut till viss del på individnivå. Men knappast på populationsnivå över tid.

Tillägg: och ja självklart inte minst som hjälp för dig som valpköpare när du ska köpa en ny valp att veta hur mentaliteten ser ut i de linjer du köper från.
Eller så kunde folk bara vara ärliga om sina hundars styrkor och svagheter.

Samma sak som tex treårstestet för swb och dylikt. Inte så mycket för sig som ägare. Du vet liksom om din häst har fina gångarter och sedan om det är 7,8,9 säger inte så jättemycket om framtiden. Hästens inställning, hur den tränas etc spelar minst lika stor roll. Däremot är det ett standardiserat test som gör att rasklubbar kan utvärdera rasens generella status, uppfödare se utslaget i sina linjer etc. Eller utställningen av föl i hästraser som ställs ut. Det är ett sätt för uppfödare att snabbt utvärdera sin avel innan unghästarna eventuellt säljs av till folk som inte kommer ställa ut.

Eller så kunde folk bara vara ärliga om sina hundars styrkor och svagheter.

Fast hur ärliga folk är så kommer du ju på det sättet ändå bara få reda på en liten tårtbit. Det ju helt omöjligt för en uppfödare, hur goda intentioner de än har, att ha koll på mentaliteten i alla avseenden på alla sina uppfödda hundar. Och alla valpar som deras uppfödda hundar har fått, och mentaliteten hos avkommor till avelsdjurens kullsyskon. Osv. Osv. Det är ju en sådan bild på poulationsnivå som bph ger, förutsatt att de genomförs.

Nej dom ser ingen skillnad det som är poängen.

är ju exakt det jag skriver!
Och i media och folkmun kallas kamphundar inte för staffar.
Här trodde många av staffe och amstaff var samma ras i två olika storlekar som pudel och pitbull var samma fast oreggade importer.
Tidsperiod 80 och 90 tal innan datorn flyttat och vhs fortfarande användes.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka