Kamphundar och små hundar utbruten urPuppy blues..ledsen, hjälp!

Bukefalos 30 år!

Fast hur ärliga folk är så kommer du ju på det sättet ändå bara få reda på en liten tårtbit. Det ju helt omöjligt för en uppfödare, hur goda intentioner de än har, att ha koll på mentaliteten i alla avseenden på alla sina uppfödda hundar. Och alla valpar som deras uppfödda hundar har fått, och mentaliteten hos avkommor till avelsdjurens kullsyskon. Osv. Osv. Det är ju en sådan bild på poulationsnivå som bph ger, förutsatt att de genomförs.
Dessutom är det ju lätt att man blir hemmablind, hur ärlig man än tänker att man ska vara.

Här trodde många av staffe och amstaff var samma ras i två olika storlekar som pudel och pitbull var samma fast oreggade importer.
Tidsperiod 80 och 90 tal innan datorn flyttat och vhs fortfarande användes.
Jag tror det var först när jag skaffade egen hund och blev rättad här på forumet som jag insåg att staffe och amstaff var olika raser, jag trodde att staffe var förkortningen helt enkelt, inte en annan ras. :)
...och då var jag ju ändå allmänt djur och hundintresserad sedan barn. Det var väl mest att den typen av hundar aldrig lockade så även vid bläddring i diverse böcker fastnade de aldrig riktigt.

Jag tror det var först när jag skaffade egen hund och blev rättad här på forumet som jag insåg att staffe och amstaff var olika raser, jag trodde att staffe var förkortningen helt enkelt, inte en annan ras. :)
...och då var jag ju ändå allmänt djur och hundintresserad sedan barn. Det var väl mest att den typen av hundar aldrig lockade så även vid bläddring i diverse böcker fastnade de aldrig riktigt.
Jag trodde länge att amstaff och pitbull var samma ras eller snarare att det bara fanns amstaff men att den även kallades pitbull 🙈

Jag trodde länge att amstaff och pitbull var samma ras eller snarare att det bara fanns amstaff men att den även kallades pitbull 🙈
Det är inte så lätt som det ser ut! :D
Jag tror nog det var här på forumet jag häpet insåg att schäfrar kunde vara gråa också. Hade jag sett en grå schäfer hemma på byn hade jag nog ledigt antagit att det var en jämtekorsning typ (min mormor hade dessutom en bruksschäfer, men en sådan där vanlig brun med mantel på. :love: )

Eller så kunde folk bara vara ärliga om sina hundars styrkor och svagheter.
Om de kan läsa hund så... Men det är sååå vanligt att folk inte ser skillnad på en reserverad och en rädd hund, och ännu svårare är det att se passiv rädsla. Jag har mött hundägare som tycker att jag är dum i huvudet när jag meddelar att deras hund får lågt på "trygg" då den har varit låg och stel men inte flytt. Jag är alltså BPH-beskrivare och har sett ett gäng hundar, men tydligen är jag blind ibland...

Sedan kan ju nyanser vara intressanta. Är valparna bättre eller sämre än sina föräldrar? Lämnar en hund genomgående avkommor som har mer eller mindre av en viss egenskap? Det är svårt att få den infon genom att prata bara. Är glaset halvtomt eller halvfullt liksom?

Om de kan läsa hund så... Men det är sååå vanligt att folk inte ser skillnad på en reserverad och en rädd hund, och ännu svårare är det att se passiv rädsla. Jag har mött hundägare som tycker att jag är dum i huvudet när jag meddelar att deras hund får lågt på "trygg" då den har varit låg och stel men inte flytt. Jag är alltså BPH-beskrivare och har sett ett gäng hundar, men tydligen är jag blind ibland...

Samma med de hundar som hälsar överdrivet och klättrar på testledaren osv (5 på MH). Väldigt många har svårt att ta in att det inte betyder att hunden älskar människor utan tvärt om att det är en social osäkerhet. Inte alltid givetvis men väldigt ofta

Samma med de hundar som hälsar överdrivet och klättrar på testledaren osv (5 på MH). Väldigt många har svårt att ta in att det inte betyder att hunden älskar människor utan tvärt om att det är en social osäkerhet. Inte alltid givetvis men väldigt ofta
När jag gjorde mitt första BPH med äldsta hunden så var detta just en av de sakerna som var en ögonöppnare. Min hund var alltid framme och skulle hälsa på alla - men det bottnade troligtvis i lite social osäkerhet, vilket jag inte hade förstått innan.

Det är inte så lätt som det ser ut! :D
Jag tror nog det var här på forumet jag häpet insåg att schäfrar kunde vara gråa också. Hade jag sett en grå schäfer hemma på byn hade jag nog ledigt antagit att det var en jämtekorsning typ (min mormor hade dessutom en bruksschäfer, men en sådan där vanlig brun med mantel på. :love: )
Ja på tal om schäfer trodde jag länge att vit herdehund var vit schäfer 🙈

• Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar