Dvs på Ju-jutsun hade jag ständigt blåmärken i form av fingrar på armar och ben. Den var väldigt rolig som sagt (slutade för den funkade inte med ridningen).
 
Jag har tränat Jujutsu något år. Det var väldigt trevligt.

Men jag förstår inte det här med inte göra ont. Vet inte riktigt någon sport som passar in på det och några blåmärken ingick allt, varje gång och om man brottades fick man ju använda muskler. Om man joggar kan man ju få ont i knät och träningsvärk, om man rider kan man ramla av. Men man får ju ingen snyting som i Thaiboxning eller måste hålla mitsar. Jag tyckte det var lite konstigt att träna mot dem som inte ville röra sig eller ta i alls. Det är ju kamp (strid, fejd, dust, fight, envig, kämpalek, drabbning, holmgång, kraftmätning; konkurrens, tävlan, tävling, match) -sport.

Så kanske någonting som är mer en och en? med kator? typ där man kanske kör en och en och kan justera så det är väldigt försiktigt?
Ja naturligtvis kan man skada sig och få ont på en hel massa sätt här i livet. Jag får med jämna rum rejäla blåmärken och diverse sårskador av den sporten jag sysslar med nu också (crossfit), så det är inte så att jag vill ha någon slags garanti för att man aldrig behöver känna på någon slags smärta.

Men jag antar att jag är ute efter något där det i alla fall inte är något som garanterat händer flera gånger varje pass, jag är lite avskräckt av en bekant som tränar MMA och har berättat en del om hur deras pass kan gå till. Den sorts karate som @Elo skriver om, till exempel, där man slår/sparkar så hårt man bara kan, låter onödigt läskig för mig. Så jag är förmodligen helt fel material för kampsport, men det är lite därför jag vill utmana mig själv och prova också, och då kan det ju kanske vara bra att börja med en mjukare variant!

Tack för alla synonymer till kamp förresten! :laugh:
 
Tack för alla svar, spännande och intressant att läsa om vad som finns! Capoeira vet jag att jag varit lite nyfiken på innan, så det ska jag titta närmare på. Även aikido och wushu verkar spännande. Thaiboxning har jag faktiskt en kompis som sysslar med (insåg jag när jag fattade att det är samma sak som Muay Thai på engelska :o) så jag ska fråga honom lite mer om det. :)
 
Ja naturligtvis kan man skada sig och få ont på en hel massa sätt här i livet. Jag får med jämna rum rejäla blåmärken och diverse sårskador av den sporten jag sysslar med nu också (crossfit), så det är inte så att jag vill ha någon slags garanti för att man aldrig behöver känna på någon slags smärta.

Men jag antar att jag är ute efter något där det i alla fall inte är något som garanterat händer flera gånger varje pass, jag är lite avskräckt av en bekant som tränar MMA och har berättat en del om hur deras pass kan gå till. Den sorts karate som @Elo skriver om, till exempel, där man slår/sparkar så hårt man bara kan, låter onödigt läskig för mig. Så jag är förmodligen helt fel material för kampsport, men det är lite därför jag vill utmana mig själv och prova också, och då kan det ju kanske vara bra att börja med en mjukare variant!

Tack för alla synonymer till kamp förresten! :laugh:
Jo min man tränade Thaiboxning och, ngt som kallas shooto/Shootfighting? Så jag skulle säga undvik dem, MMA (som kanske är eller inte är samma sak som Shooto), och Brasiliansk jujutsu så tror jag du är home safe.

(Gissar att Thaiboxning går att göra olika, men undvik så som hans klubb gjorde den :D och hur de gör i Thailand. Jag flög två meter när jag skulle hålla mits? för hans sparkar och de körde matcher varje vecka på kul där det verkligen var fullkontakt.)

Karate har jag uppfattat det som finns i varianter där de, nästan, aldrig slår på varandra också och har mängder av kator och sådant.
 
Senast ändrad:
Tränade Thaiboxning som tonåring något år och enligt mig är det mkt kontakt med mits (kuddar motparten håller som man ska sparka på eller slå på). Att slå/sparka själv var helt ok, men de gånger jag fick hålla för en kille var det mindre kul (nästan lite obehagligt) då det kändes som om att jag skulle flyga iväg/ramla omkull av sparkarna. Det var dock helt ok att hålla mitsar (stavning?) för tjejer.
 
Krav Maga. Dåligt som träningsform och sjukt med stryk får man 🤷‍♀️ Så skulle inte rekommendera det i ert fall, men lärorikt!
 
Jag har tränat thaiboxning och det var sjukt kul. Gick med min dåvarande sambo men gjorde aldrig med honom då vi var så ojämna, han mycket längre och starkare.

Testade på Capoeira och det var verkligen inte min grej. 🙈🤷🏼‍♀️
 
Har tränat Kyokushin Karate och även testat på Aikido och Tae Kwon Do.

"Min" form av karate är VÄLDIGT fysisk. Fullkontakt. Extremt bra träning; balans, styrka, reaktioner, kroppsmevetenhet. Dock inget för den som är rädd för att det gör ont (dock lär man sig ta smällar på ett sätt som gör att de inte skadar, men träffar gör de). Testade även Shotokan vid ett tillfälle men det var tråkigt...

Aikido är nog mer vad ni vill ha då. Mjukare, mer tekniskt.

Tae Kwon Do tyckte jag mest var mesigt :o

Dock kan jag varna för att man kanske inte hinner lära sig väldigt mycket på 10 gånger, man behöver träna in ett nytt sätt att röra sig innan man gör roliga saker.
Låter som en superkul sport! Blir sugen på att testa det eller thaiboxning!
 
Låter som en superkul sport! Blir sugen på att testa det eller thaiboxning!

Jag är en ganska liten och lätt tjej, men visst är det skitkul! Kondis och styrka i massor. Vi gjorde lätt typ 60 armhävningar per träning (3ggr/vecka). Fightades ofta mot killar i nästan dubbla viktklassen.

Men det var också mycket fokus på precision och mental och fysisk fokus. Kunna göra snurrande hoppsparkar och landa i balans, varje gång. Sånt tycker jag också är kul.

(slutade pga skräpigt knä. Mycket skräpigt knä)
 
Jag och sambon har flera gånger pratat om att prova på någon slags kampsport tillsammans, eftersom det av oklar anledning är något som intresserar oss. Jag funderar nu på att ge honom något slags presentkort på detta i julklapp, men jag blir alldeles snurrig i skallen när jag läser om alla de olika typerna som finns - allt från Akido och Judo till Karate och Tae Kwon Do.

Är det någon som har lite insikt i den här världen och kan tipsa om vad som skulle passa bäst om man:

- Vill kunna gå så lite som 8-10 gånger som fullständig nybörjare utan att det känns helt bortkastat
- Vill ha något som utmanar kroppen och är ett bra träningspass
- Vill ha något som inte gör ont :o

Har du utövat någon slags kampsport i dina dar? Vilken sort, hur funkar den och vad gillade/ogillade du?

Jag har verkligen noll koll på läget, så ni får gärna rätta och underrätta mig så mycket ni bara vill om jag sagt något tokigt! Boxning och liknande kan också vara av intresse förresten - dock inte brottning (vet inte ens om det klassas som kampsport, men Wikipedia säger det).
Jag tränar Ju Jutsu Kai (kampsport inriktad på självförsvar)

8-10 gånger kan man säkert gå och tycka att det är givande. Efter en eller två terminer så inser hur mycket man inte kan och efter några år så... Tänker man att det är bra att träna löpning så att man kan springa ifrån buset! :D (Fast man vid det laget troligen skulle kunna ta sig ur en del situationer.)

Nu tränar inte jag för att jag vill kunna förvara mig i första hand, utan för att det är sjukt roligt och bra träning! :) Jag ville ha ett komplement till ridningen och tänkte bara träna en gång i veckan, men det är så kul att jag brukar vara med på båda passen, eventuella extrapass, fara iväg på läger och så. Och jag har blivit en bättre ryttare på kuppen! :)

Är det ett vettigt ställe så kommer du att kunna tala om för dem du tränar med att du inte vill att det ska göra ont, så kommer de att vara försiktigare när de kör med dig. Det tror jag gäller vilken kampsport du än väljer.

Många klubbar har några gratis prova-på-pass i början av terminerna och i min klubb behöver man inte välja mellan Karate, Ju Jutsu, Brazilian Ju Jutsu, Aikido eller MMA, det är en terminsavgift för alla sektioner så tycker man att den man provat inte riktigt passar så kan man prova nästa. Min förra klubb var en ren Ju Jutsu-klubb så då fanns ju inte den möjligheten.

Mvh,
Lady_S
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp