Kan AI ta ditt jobb?

Bukefalos 30 år!

kolblakkur

Trådstartare
Lyssnade på ett YT-klipp igår där dom intervjuade någon expert gällande AI, och blev då nyfiken:

Tror ni att AI kommer ta över ert jobb i framtiden?
Går vi mot en global massarbetslöshet?

Inte mitt jobb helt nej men delar av det.

Min vänninas jobb absolut, flera av mina kollegors jobb absolut. Tror det blir precis som med löpande bandet. Stora delar kommer skötas via AI istället för flera personer.

Nej, det tror jag inte. Mitt jobb går ut på tillsyn och lyfta brunnslock, och det tror jag inte ai klarar.

Ja, lätt! AI kan redan göra absoluta merparten av vad jag gör. Men jag ser fram emot att sluta jobba betydligt tidigare än ålderspension och hoppas på några arbetsfria månader med lön i övergången.

AI borde ha hyfsat svårt för att ta hand om förskolebarn, så jag antar att mitt jobb är rätt säkert - på det viset i alla fall.

Jag är helt säker på det. Bara hoppas att det inte sker innan jag går i pension.
Tester med självkörande bussar pågår för fullt redan.

Delar av det skulle AI säkert kunna göra, så istället för att tänka själv och vara kreativ och problemlösande kommer man få sitta och kontrollera AI-lösningar.

AI är ju inte kreativ i sig själv så lösningarna blir ju mer stereotypa och så allt kommer bli lite tråkigare. Man tappar en del värden det blir liksom inte personligt.

Delar men inte hela jobbet. Kanske kan jag få fokusera på de mer kvalificerade jppgifterna medan AI gör grovjobbet tror jag.

Vi har en hel del automation osv men större delen av jobbet är för farligt (av många anledningar) att lämna över till AI. Våra system får inte ens ha kontakt med internet pga faran.

Jag är ingenjör och kodar en hel del, risken att bli ersatt av AI är en realitet för mina nyexade kollegor. Det kommer bli ett allvarligt problem i branschen om inte nykläckta kodare kan få utvecklas till seniora såna. Nu tutar jag i min egen trumpet, men jag tror jag klarar mig ett tag till pga senior och kan kombinera AI med min domänkunskap, design- och systemtänk.

Ai kan nog ta över 50-70% av det administrativa, men det praktiska är nog omöjligt faktiskt. Så det hellre ai som ett hjälpmedel att frigöra mer tid för det praktiska, skulle bli väldigt effektivt!

Mitt jobb är ett nej. AI kan inte ta över det, ingen del av min avdelning med 5 anställda är utbytbara med AI.
Arbetsplatsen som sådan ett pappersbruk är också väldigt svårt att ersätta personalen med AI. Några kan bli övertaliga men inte många. Så den bransch jag hamnat i är rätt AI-ovänlig.

Om det varit nybyggda bruk kanske de hade kunnat införliva AI mer (byggda mer med AI i tänket), men återigen så krävs fortfarande personal.

Liknande trådar

• Problematisk Chef
  • Att säga upp sig
  • Nä nu...! (Utbildning)
  • Utbränd av privatliv och jobb - när vila?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka