Kan AI ta ditt jobb?

Bukefalos 30 år!

Ja de administrativa delarna av mitt jobb. Men det tycker jag är bra, även om jag ibland undrar hur 17 vi har skapat så himla mycket administration...

Lyssnade på ett YT-klipp igår där dom intervjuade någon expert gällande AI, och blev då nyfiken:

Tror ni att AI kommer ta över ert jobb i framtiden?
Går vi mot en global massarbetslöshet?

Jag har väldigt svårt att se robotar åka hiss ner till arkivet och bläddra bland dokumenten i alla arkivlådor. ;)

Har däremot länge haft en mjukvarurobot som underlättat vissa typer av arbetsuppgifter. Skönt att slippa sånt som är trist att göra.

Vissa delar ja men inte allt. Skulle snarare få mer tid över från det som är administrativt och det tycker jag på många sätt är bra.

Jag är barnsjuksköterska så jag skulle nog vilja säga delvis men inte helt. AI hade tex kunnat få fylla i mina akutjournaler så att LÄKARNA slipper klaga på min fula handstil :rofl:. (Tyst muttrade kommentar: men min handstil borde jag blivit läkare...)

Jobbar i sjukvården, så nej AI kan inte ta över mitt jobb. Men vi har en hel del hjälp av AI vilket fungerar bra.

[
Jag har väldigt svårt att se robotar åka hiss ner till arkivet och bläddra bland dokumenten i alla arkivlådor. ;)

Har däremot länge haft en mjukvarurobot som underlättat vissa typer av arbetsuppgifter. Skönt att slippa sånt som är trist att göra.
Men om allt i arkivet hade digitaliserats då? 🙂

Nej. En av ytterst få saker jag gör vid en dator är att lägga beställningar. Resten skulle kräva en vattentålig AI-robot som kan kommunicera med såväl kunder som kollegor lika effektivt som jag kan. Det känns avlägset.

Ja och nej. AI används redan ganska mycket till delar och för att åstadkomma samma hade tidigare krävts något fler ingenjörer. Än så länge verkar AI bäst på att skapa fungerande kod på kort tid, men det är sällan där flaskhalsen varit.

Världen utvecklas hela tiden och förändringen är konstant - så det viktiga är att behålla ett fungerande förhållningssätt till det.

Och sen är frågan om de enorma kostnaderna (energi och pengar) för att driva det i slutändan är rimliga i förhållande till vad vi som mänsklighet får ut av det.

Jobbar på labb, de storsatsar på AI. Tanken är väl att det ska dra ner på allt enkelt och repetitivt som tar upp vår tid så vi kan fokusera på mer komplexa problem och det hade jag inte sagt nej till. Men lycka till att skapa en AI som kan läsa vissa av våra kunders handstilar… :eek:

Delvis, säkert. Men jag tvivlar att AI kan hantera tex en så kallad spicy katt som behöver blodprov. I alla fall på ett sätt som är bra för katten.
Den kan säkert hjälpa till med journaler tex och ev ställa diagnoser.

Är djursjukskötare.

Jobbar på labb, de storsatsar på AI. Tanken är väl att det ska dra ner på allt enkelt och repetitivt som tar upp vår tid så vi kan fokusera på mer komplexa problem och det hade jag inte sagt nej till. Men lycka till att skapa en AI som kan läsa vissa av våra kunders handstilar… :eek:
Är kunderna läkare :rofl:?

Jag tror man ibland blandar ihop AI med robotisering. AI är mjukvaran som kan styra men själva fysiska arbetet måste utföras av någon, antingen mekanisk eller mänsklig enhet. AI kan dokumentera och administrera till viss grad. Denkan instruera tex en lastbil om vad som behöver göras, fartbegränsningar, väglag, kurvor och liknande. Men det är lastbilen som måste utföra själva transporten.

Nej, däremot kan det underlätta mitt jobb. Det gör det redan men när AI blir ännu bättre kommer det kunna underlätta ännu mer. Men aldrig helt ersätta människan.

Ja delvis och gör på ställen delvis redan. Bara biten att införa taligenkänning så att läkarna talar direkt till journalen har fått flera arbetslösa.

Hur bra AI är vet jag inte, men taligenkänning hanteras illa så jag ser inga fördelar med AI. Speciellt inte när det finns så många chefer som tror att det löser allt och inga sekreterare behöver finnas.

Träffa patienter kan AI inte göra men mycket av det administrativa absolut. Kan man lösa de massiva frågetecknena som finns kring AI, patientsäkerhet och regionernas generella oförmåga att implementera nya it-system - så har AI potential att avlasta vården med mycket. Men jag tror att det är en väldigt, väldigt lång väg dit.

Gärna delvis! Finns sjukt mycket stt automatisera bättre. Fortfarande en hel del löpande praktiskt dock som isf hade krävt någon tokmodern ny fabrik och det tycker ingen vi har råd med. Och har inte vårt företag råd finns det alltid många under oss som definitivt inte kommer ha det, iaf inte inom min livstid. Även om delar av processer kan vara helt automatiserat så upplever jag att de flesta ställen kräver mer handpåläggning än man kanske tänker sig i vår tid nu. Ofta mycket idiotjobb som verkligen borde åtm effektiviseras 😅 Jobbar inom life science/läkemedelsindustrin.

Träffa patienter kan AI inte göra men mycket av det administrativa absolut. Kan man lösa de massiva frågetecknena som finns kring AI, patientsäkerhet och regionernas generella oförmåga att implementera nya it-system - så har AI potential att avlasta vården med mycket. Men jag tror att det är en väldigt, väldigt lång väg dit.

Alltså det är det sjukaste varje gång man hör om nya IT-system som är totala katastrofer? I jämförelse så är våran eftersläpande automation verkligen ingenting. Är ju sådant som verkligen borde göras bättre/av AI 😅

Mitt jobb är ett nej. AI kan inte ta över det, ingen del av min avdelning med 5 anställda är utbytbara med AI.
Arbetsplatsen som sådan ett pappersbruk är också väldigt svårt att ersätta personalen med AI. Några kan bli övertaliga men inte många. Så den bransch jag hamnat i är rätt AI-ovänlig.

Om det varit nybyggda bruk kanske de hade kunnat införliva AI mer (byggda mer med AI i tänket), men återigen så krävs fortfarande personal.

Känner samma! Fast det kanske de flesta kände innan den industriella revolutionen också iofs 😁 Vore spännande att se hur det är om 100 år!

Liknande trådar

• Problematisk Chef
  • Att säga upp sig
  • Nä nu...! (Utbildning)
  • Utbränd av privatliv och jobb - när vila?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattsnack 12

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka