Kan det ha vart kolik? :s

K

_K_89

Hej!
När jag kom till stallet lite senare ikväll, så säger dom andra hästägarna att min ena häst har varit jätte konstig o stall ägaren (en jätte duktig hästmänniska) att hon tror det kan ha vart kolik känningar el. liknande. Hon hade legat ner till och från samt hållt på konstigt med överläppen vilket hon tidigare aldrig gjort.. :S Samt att man kunde inte höra något från hennes mage, samt fanns inte speciellt mkt "ny" bajs i hennes box.
Vi tog med henne in i ridhuset och lät henne gå och vi släppte henne även så hon fick springa om hon ville, hon började genast galoppera och bocka och såg genast lite piggare ut :) men bajsade inget heller, vi tog med henne in igen efter ca. 20 min rörelse. Hon försökte inte lägga sig nått mer utan stog stilla och var lika pigg & intresserad av vad vi pysslade med som hon brukade. Jag red min andra en sväng och kollade sedan om hon bajsat något nu, men inget nu heller. Jag tog med henne till ridhuset och rörade på henne i ca. 40min till en 1timma. Hon bajsade nu en gång :) phuu.. Då hade de ju iaf släppt lite i magen! Hon fick springa om kring en liten stund till.. Inne i boxen igen käkade hon halm glatt ( står på halm) och kvälls maten fick bestå utav hö och betfor för att få igång på magen, samt lite uppblött krafft ( mindre än vanligt). Hon käkade de galtt och jag stannade nån timme extra för att se hur hon skulle bli. Man kunde nu höra magen låta om man la örat på magen.. Jag åkte ifrån stallet o stall ägaren skulle kolla till henne ett par ggr till ikväll..
Tror ni att det kan ha vart kolik känningar? eller? tror ni att hon får så igen inatt? :/
Mvh _K_89
 
Sv: Kan det ha vart kolik? :s

Ja, det KAN ha varit kolik. Kolik är ett omfattande begrepp och kan variera i grad, från omärkbart till livshotande, och kan ge en rad olika symptom.

På din beskrivning låter det som det var milda och övergående symptom. Att stallägaren kollar till hästen, som var pigg och hade aptit när du åkte, känns betryggande.
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 705
Senast: Habina
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 142
Senast: Twihard
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 461
Senast: emma-vsm
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp