Bukefalos 28 år!

Kan det va SI-leden som spökar ?

urkella

Trådstartare
Blir tokig på alla hästproblem. Testade att longera pållen lätt inspänd här om dagen och tycker då att han inte trampar under sig med höger bak utan travar kortare med det benet. Han haltar inte eller så utan tar bara inte ut steget. Pratade med detta om hovslagaren idag så han tyckte först att vi skulle plocka av skorna bak för att få bättre blodflöde i benen, sedan tyckte han att jag skulle kolla så att det inte är SI-leden som bråkar då det kan märkas genom att dom går kortare enligt honom. Pålle har bara tömkörts väldigt lätt sedan mitten av januari, och innan dess har han stått sedan november då han fick en spark på hasen då, (samma ben han inte trampar på med) Men hasen röntgade vi i januari och det visade inget och vet tippade på att han bara fått en blödning i hasen då. Det e därför hovis tippar på att det e SI-leden att det började med sparken på hasen men att han då kanske avlastat benet och fått problem högre upp istället. Vad tycker ni det låter som ?
 
Sv: Kan det va SI-leden som spökar ?

Om han inte haltar tycker jag inte du skall oroa dig. Fortsett att sätta igång honom. Kanske behöver han bara stärka upp sitt bakben igen efter skadan. Blir han halt eller börjar släpa tån i marken kan det kanske vara läge för en veterinär att komma ut och kolla läget.
Men är han inte halt så tycker jag du ska kassta in hypokondrin i garderoben och fortsätta stärka hans bakben... Gå i uppförsbackar och över kavaletti bommar... Lycka till!!
 
Sv: Kan det va SI-leden som spökar ?

Problem med SI-lederna uppkommer nästan alltid p g a att hästen har ramlat
på stallgången eller legat fast. Om hästen har fått en spark på hasen så
låter det konstigt att det skulle påverka korsryggslederna men du kan ju alltid
ringa till Skara hästsjukhus o höra vad dom tror. Dom har en expert på ämnet
så du kan ju be att få tala med honom på hans telefontid.
 
Sv: Kan det va SI-leden som spökar ?

Symtom som du beskriver kan mycket väl komma ifrån bäckenet och S/I lederna.

Ställ upp hästen rakt i stallgången och jämför "höftknölarna" bakifrån. Är det skillnad så kan det bero på att den ena bäckenhalvan har roterat framåt eller bakåt. Detta kan medföra att S/I leden på ena eller båda sidor kilas fast och det begränsar ledens och benets rörlighet.

Jag ser detta ofta både hos hästar och människor i mitt yrke som Osteopat

//Lycka till
 
Sv: Kan det va SI-leden som spökar ?

Min häst har problem med si-lederna. Han låg fast i boxen som unghäst, och behöver behandling med jämna mellanrum. Jag märkte det först i att han "tappade" bakbenet i ridning och tömkörning. Det var inget som syntes jättetydlig, men det kändes. Han var aldrig halt, men fick en inflammation i hasen pga snedbelastningen. Han är också ofta öm i muskulaturen i ryggen innan träning.

Kolla upp det om du är orolig, det skulle jag definitivt göra. Lycka till.
 

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 114
Senast: Josofinito
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 838
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Jag hittar rätt mycket om behandling av SI-leder på häst, men inget på hund så jag är intresserad av att höra om andras erfarenheter...
Svar
5
· Visningar
1 880
Senast: WildWilma
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 021
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp