Kan en häst spela rädd?

fejko

Trådstartare
Jag anser nog att den kan det, men min tränare anser att djur inte kan luras på det sättet. Vad tycker ni?
 
det kan den visst det.
min häst spelar typ varenda dag,och man kan då se på hästen att den spelar/luras.jag ser det på min på öron ögon och hur han sätter kroppen.
 
Vistt kan en häst spela rädd! ...hästar kan f.ö. vara väldigt bra skådespelare ibland... :devil: ;)
 
Spontant ville jag svara ja, men så började jag fundera.

Min förra pålle var känslig och hade hög flyktinstinkt, men jag uppfattade aldrig att hon spelade rädd. Jag tyckte hon var fånig och överdrev ganska ofta, men det fanns alltid äkta flyktinstinkt bakom.

Hon var inte heller en sån som gillade att leka med en, hon blev stressad och oförstående och rädd om jag försökte busa med henne i hagen. Hon kunde däremot busa vanligt hästbus med sin shettiskompis.

Jag tyckte inte heller att hon nånsin spelade rädd för att slippa arbete, hon var inte den typen. Hon ville däremot ofta springa hem för att hon var livrädd för nåt, t.ex en bil parkerad tjugo meter ut på en stubbåker :smirk:. "Va, där ska det inte stå bilar, det måste vara en björn! Nåt är väldigt fel i alla fall, bäst vi springer hem, matte!"

Vi tycker ju ofta att de fånar sig när de blir rädda för sånt som vi vet är ofarligt, men i deras ögon är det något de SKA bli rädda för, ders instinkter säger dem det.

Men finns det hästar som lär sig använda rädslan för att slippa undan arbete eller situationer de inte gillar? Eller visar de helt enkelt att de inte vill vara med? Spel eller kommunikation?

Spelar ridskolehästarna när de skyggar för samma hörn i ridhuset varje dag? Eller är det ett sätt att släppa på trycket och tristessen av att gå där varje dag? Är det då spel eller ett naturligt behov?

Ni som är säkra på att era hästar spelar, i vilka situationer gör de det? Jag säger alltså inte att de inte gör det, utan undrar hur ni uppfattar det?
 
Såklart den kan. Den kanske inte "luras" i samma bemärkelse som vi människor, men den övar ju sitt flyktbeteende ständigt. Råkar "skrämseltröskeln" vara låg pga trista hagar eller mycket boxvistelse så "låtsas" ju hästen bli rädd för att träna upp sig själv. Sen att det råkar bli när vi försöker arbeta den kan ju vara lite jobbigt (men självförvållat anser jag).
 
Att skrämseltröskeln sänks när det händer för lite håller jag med om, men låtsas de verkligen? Är det inte just det att skrämseltröskeln är så låg som gör att en vindpust triggar dem? Plus att det finns en massa energi lagrad i kroppen som måste ut. Är det inte mer ett naturligt beteende för överlevnad än spel då?
 
Jag tror inte hästar har en så hög intelligens att den kan luras i den bemärkelsen vi pratar om här.

Är den däremot pigg har den en högre benägenhet att öva sina instinkter, d v s högre flyktberedskap. Det vi tolkar som fjantiga.
 
inte för att de luras på samma sät som människor,men de finns ju hur många hästar som helst som exempelvis e "livrädda" för transporten,tills nån harklar sig lite bestämt bakom och då går de snällt in så..
 
Jag såg ett program på TV om hästar och där sa de att hästar leker/tränar flykt på samma sätt som hundar leker/tränar jakt. Detta tycker jag låter rimligt, men det höll min tränare inte heller med om.

Kanske var det så att orden betyder olika för olika människor, hur som helst förstod vi inte varandra.
 
Som föl tror jag nog de gör det, alla djur tränar på det de behöver kunna... Kanske vuxna hästar också "tränar", som Magdalena föreslog också.

Intressant fråga. Det är säkert olika mellan individer också. Jag skulle tro att många hästar är väldigt lekfulla och då kan spela upp både det ena och det andra, fast inte min häst gjorde det.

Men jag misstänker att det ibland är enklare och bekvämare för oss människor att tro att hästen spelar, än att se vad det är den egentligen reagerar på.
 
Fast jag menar nog att det är skillnad på om hästen verkligen är rädd eller om den bara spelar. Om den verkligen är rädd ska man försöka övertyga hästen om att situationen inte är farlig, men om den spelar så kan man ställa lite krav och säga "skärp till dig nu - nu är det arbete som gäller".
 
Helt klart... min häst blir "livrädd" för diverse saker endast för att få bocka o stuttsa o springa lite.. :) Det är så väldigt genomskinligt då han fem min senare inte bryr sig ett dugg, och dessutom känns o syns det att han inte blir rädd för han tappar aldrig kontrollen... Ett litet busfrö är vad han är...
 
Hästar har en hög inteligens, men inte som vi människor. dom byggfer på instinkter och medfödda reflexer, tex. som att fly om dom blir rädda... en häst som inte vill gå in i transporten är antagligen rädd för det, och behöver stöd för att våga gå in!
 
svårt att säga...men visst kan dom "spela" dom små liven :D det beror ju på många orsaker....har du själv en trams dag så visst kan hästen snabbt "hänga" på :D
sen beror ju på om den är rädd eller om den har en hög iaktagningsförmåga...min gamla hingst t ex har så hög rang i stallet och är lugnet o tryggheten själv..MEN finns nåt i omgivningen som han inte sett förut så kan han "agera" skrämt och faktiskt KRÄVA att få inspektera....han är väldigt misstänksam på nya grejor, men får han bara kolla en liten stund och utvärdera "faran" såär det aldrig problem nästa gång
Jag tror även att hästar som inte är riktigt fräsha kan ha en låg sån tröskel, om dom känner att dom inte riktigt kan lita till kroppen så krävs högre uppmärksamhet...och/eller om dom inte kan lita till sin ryttare/körsven.....
som sagt ett svårt brett ämne....
 
Javisst, jag håller med om att det är skillnad mellan om hästen verkligen är rädd eller om den spelar. Jag tänkte på de gånger när vi människor helst vill tolka det som att den bara spelar.

Att övertyga hästen att det inte är farligt eller att be den skärpa sig handlar ju båda sakerna om att ta ledningen och kan väl ibland göras på samma sätt och få samma resultat?
 
Jag har lärt mig att en häst som inte fått fly från ngn fara på ett tag, testar sin flyktförmåga.
Alltså så LÅTSAS den bli rädd för ngt, för att se om flyktreflexerna är i funktion.

Det har jag hört flera ggr i samband med att hästars psyke diskuterats.
 
Likaså om en häst är mentalt mkt stressad.
Då har den plötsligt en ENORMT låg toleransnivå för sådant den i vanliga fall knappt skulle reagera på!

Det som i lugnt tillstånd bara skulle betraktas lite noggrannare utan ändring av fart eller gångart, blir plötsligt ngt hästen måste fara åt sidan för.

Det som med ostressat psyke i vanliga fall skulle vara ngt som räckte med att få "vajernacke" och kolla ner på, blir i det överstressade tillståndet ngt som får hästen att kasta om och galoppera åt andra hållet.

TYVÄRR egen erfarenhet... :(
 
Att dom kan reagera och bli rädda kan väl bero på många olika saker, precis som många redan sagt.
Det jag först och främst tänkter på när hästen är skvättig är bakknäna, av någon anledning. (Kanske var det Martha, eller nån annan, som kom med nån utsökt teori för något år sedan? :angel:)
Jag har varit med flera gånger när hästarna reagerat på något i skogen som jag inte sett, eftersom jag är så närsynt. Dom gångerna så är jag enbart glad att dom säger till.

Jag tar mina hästar på största allvar. Jag upplever dom som genom ärliga, inget skådespel, inget fjantande. Men jag kan se att det finns många andra uttryck. :bow:
 

Liknande trådar

Träning Vad anser ni om viktmanschetter i rehabsyfte och resultat? Har blivit rekomenderad utav veterinär att ta hjälp utav en Fysioterapeut som...
Svar
3
· Visningar
936
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Hästnyheter Två hästar har dött efter en vargattack i Norrtälje. Nu ser Länsstyrelsen över möjligheten för ny skyddsjakt. – Alla jag känner är rädda...
Svar
0
· Visningar
126
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 589
Senast: Gunnar
·
Anläggning Upptäckte idag att hästarna börjat gnaga på de stora granarna i hagen. Det finns ett antal grandungar med stora granar. Bästa o...
Svar
10
· Visningar
552
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp