Kan en häst spela rädd?

Jag tror hästen blir genuint rädd, stresströskeln blir instinktivt lägre om hästen är full av energi, det är kallt ute, den inte fått sträcka ut på ett tag, den har ont någonstans. I fall där stresströskeln är lägre så kan man uppleva det som att hästen "fjantar" eftersom den blir rädd för saker som i vanliga fall inte anses farliga. Det viktigaste man kan föra som ryttare är att vara lugn och konsekvent och eftersom kräva en större konventration av hästen istället för att den ska ägna hela ridpasset åt att spana efter eventuella faror.
 
Ponte och Bia; ni måtte ha samlat på er kunskap och erfarenhet i raketfart. :)
Fast ni sabbade ju trovärdigheten av min studie. :eek: :D
Fejko också, fast åt andra hållet. :D

Ja, självklart är man inte mindre kunnig för att man är yngre. Ofta är yngre betydligt mer öppna för att lära sig nytt dessutom. Och fortare går det också. :p
 
Fast även om ni inte vill tro det så har vi oxå varit unga en gång i tiden :p...OCH lärt oss i raketfart :p :p
summan av kardemumman är ju att man ALLTID tycker att man vet mera idag än för 5 år sen ...typ...även 15 åringar som tyckte dom visste allt när dom var 12 har ju fått ändra uppfattning...det är det som är charmen...man lär sig nåt nytt varje dag :)
 
Günther, min ålder i kombination med min åsikt stämmer med din studie :D...

Dina inlägg här är überkloka :bow: :bow: :bow:

mandalaki
 
Tror mycket väl att dom kan spela.... Vi hade en fjording när jag var yngre som fejkade hälta! :crazy: Men bara när vi yngre red och på väg bort från stallet, såfort vi vände och gick hem gick det som ett rinnande vatten. Aldrig några problem när vuxna red. Ett riktigt orginal...ler fortfarande när jag tänker på henne :)
 
jag anser att en häst kan spela rädd.. syns på hela kroppsspråket när min häst låtsas och när hon är det på riktigt!
 
P.... och Bia; ni måtte ha samlat på er kunskap och erfarenhet i raketfart. :)
* :confused:*.. raketfart, nähä du :D, min första häst inköptes 1971 (-72?).. du ser, jag kommer inte ens ihåg vilket år det var :rofl:!!!
Däremot kommer jag ihåg första uppfödningen (hbl) 1977 :love:!
 
Hästar är betydligt smartare än vad många tror!! Jag har sett åtskilliga bevis för detta under mina 20 ryttarår.

Vad gäller rädsla så tror jag att det oftast handlar om deras inbyggda flyktbeteende. Men visst kan en häst planera både bus och annat.. Den som inte tror det har nog inte tillbringat speciellt mycket tid att titta på hästar i exempelvis hagen..

:idea: Avsätt gärna ett par timmar till detta under en sommardag. Jag lovar att du kommer att lära dig ett och annat om hästars språk mm. Garanterat roligt och lärorikt!
 
Jag tror att om en häst får tråkigt, så kan den pga. det bli rädd för saker den i vanliga fall inte skule bry sig så mycket om. Överenergi som måste ut eller bara trisstess som resulterar i att hästen reagerar på minsta grejj.
Men det är bara en tanke.. har inte funderat speciellt mycket på det.
Jag ser dock inte att det finns någon anledning för en häst att "spela rädd". :smirk:
 
o ja! absolut, för jag vet med säkerhet att det INTE bor en sabeltandad tiger bakom stenen vi passerar upp till paddocken flera dagar i veckan sedan flera år tillbaka... även om en viss liten är FULLT övertyugad om detta... :D
 
OK, här kommer ett exempel: Red på banan i fredags och mitt ungsto skötte sig exemplariskt, trots publik (det går beteshästar i hagen bredvid ridbanan som brukar komma galopperande när någon rider där). Sedan när vi skrittar hem genom en skogsdunge kommer det en bil ute på vägen ca 200-300 meter bort. Bilen har ett lite annorlunda motorljud och när den gasar till piper min häst och hoppar upp i luften. Jag tycker inte att detta är äkta rädsla (för då piper inte en häst) utan hon använder bilen som en förevändning för att få hoppa och skutta lite.
 
Värst vad du var övertygad om din egen förträfflighet :eek:

Jag anser nog att vägen till god ridning och hästhållning kommer genom ödmjukhet :angel:
 
Oh, menade ju inte så, naturligtvis, utan bara att du "sabbade" min studie, när jag skrev åt andra hållet. :crazy:
Förökte inte alls antyda att du skulle vara trög eller något, men förstår att det kanske kunde uppfattas så. :o

Studien var inte särskilt vetenskaplig eller allvarlig utan bara en annorlunda vinkling av frågan. :smirk: Tyckte det var lite kul. Lite trams, helt enkelt! :p

Jag är INTE särskilt övetygad om min egen förträfflighet.
Hur fick du för dig det? :confused:
Jag anser liksom du att god ridning och hästhållning kommer av ödmjukhet samt lite träning också. ;)
 
....fast jag måste tillägga att jag tycker inte att det är särskilt ödmjukt att tro att hästen KAN spela rädd. :cool:
Det tycker jag visar att man utgår ifrån att hästen gör något dumt istället för att man själv försöker förstå varför hästen beter sig så. :smirk:

/ödmjuke och förträfflige Gunther :)
 
Fast hästar är väl inga helgon heller. Jag tycker nog att det maskas och fuskas om tillfället ges. Tex vet mina hästar att det är förbjudet att äta när matte sitter på. Däremot är det OK att klia näsan och ofta försöker de utnyttja detta med att först klia näsan för att sedan försöka snappa åt sig lite gräs i förbifarten.
 
Nä, hästar är inga helgon utan de är djur. :smirk:
Djur är inte beräknande och de kan heller inte spela teater eller tänka logiskt.
Att de maskar och fuskar är snarare en mänsklig värdering.
Djur spar av naturen sina krafter, eftersom instinkterna säger åt dem att inte slösa energi i onödan.
Sen verkar det ju inte alltid som min pålle har förstått det, men, men.... :angel:
Åtminstone springer han sig inte genomsvettig i hagen fram och tillbaka av sig självt. :D

Hästar har "hästminne" och lär sig snabbt vad de får och inte får, var saker är osv. Därför kan de te sig som om de utnyttjar situationer när det i själva verket är ett inlärt mönster.
Att snappa åt sig gräs handlar helt enkelt om överlevnadsinstinkt för ett djur som betar i stort sett hela tiden i vilt tillstånd.
 
Djur är inte beräknande och de kan heller inte spela teater eller tänka logiskt.

Hur vet du det? Är inte detta bara återigen ett sätt att försöka särskilja människan ifrån djuren?

Ex.1.
Min förra chef hade en dalmatiner som gjorde följande: Han hade en favoritfåtölj och när denna var upptagen gick han iväg och gjorde något han visste att han absolut inte fick, varpå husse som satt i fåtöljen reste sig och hunden la beslag på fåtöljen i stället.

Ex.2. Min valack ställer sig alltid och kissar i boxen när jag kommer till honom. Jag tror att detta beror på att han vet att han ska ut på gången och sedan ridas. Han vill helt enkelt ha kissandet avklarat först.

Ex.3. Samme valack ställer sig demonstrativt UTANFÖR lösdriften, där han vet att han inom en snar framtid kommer att bli instängd närt jag förbereder mitt sto för ridning.

Jag förvånas över hur man kan säga så kategoriska saker som att "djur kan inte tänka logiskt" och "djur kan inte vara beräknande" Hur kan vi eg. vara så säkra på det? OBS, jag påstår inte att djur är lika smarta som vi, men jag tror ändå de har ett visst mått av logisk tänkande.
 
Hur vet du det? Är inte detta bara återigen ett sätt att försöka särskilja människan ifrån djuren?
Klart att jag inte vet det, utan det är vad jag tror. :smirk:

Jag säger inte att hästar är osmarta, bara för att de inte kan tänka logiskt. Hästar är fantastiskt smarta, lättlärda, känsliga och inkännande djur. Deras förmåga att uppfatta små signaler, kroppsspråk mm är ju häpnandsväckande egentligen. Men, det är inte logiskt tänkande för mig utan mer en instinkt.

Jag tror att exemplen du nämner till exempel handlar om betingning, Pavlos hundar du vet?. :idea:
Djuret lär sig olika mönster och gör saker efter det. De sätter ett beteende i relation till ett annat.
Även ganska komplicerade saker kan djuren klara av.
För den saken skull tycker inte jag att man kan kalla det för logiskt tänkande.
 

Liknande trådar

Träning Vad anser ni om viktmanschetter i rehabsyfte och resultat? Har blivit rekomenderad utav veterinär att ta hjälp utav en Fysioterapeut som...
Svar
3
· Visningar
936
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Hästnyheter Två hästar har dött efter en vargattack i Norrtälje. Nu ser Länsstyrelsen över möjligheten för ny skyddsjakt. – Alla jag känner är rädda...
Svar
0
· Visningar
126
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 589
Senast: Gunnar
·
Anläggning Upptäckte idag att hästarna börjat gnaga på de stora granarna i hagen. Det finns ett antal grandungar med stora granar. Bästa o...
Svar
10
· Visningar
552
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp