Kan en (kil?)padd hjälpa här?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag fick ju problemet tidigare att det 'plötsligt' uppstod ojämnt tryck av sadeln, det blev ljusa 'trianglar' på schabraket vid sidan av manken. Minns inte vem det var som ansåg det men ett av svaren var att sadeln ligger an som den ska men att jag sitter bak den, den släpper i fram och problemet uppstår. Om det ÄR så eller ej vet jag inte men det verkar vettigt.

Hästen är MYCKET kinkig med sadlar och måste få välja sadel själv, och säger till vid minsta lilla han tycker är fel (även om världens bästa sadelmakare svär på att sadeln är perfekt kan hästen rata den helt) och han har inte sagt halvsju, så uppenbarligen stör det honom inte alls.

Däremot stör det mig, och jag slet tussar ur håret och undrade vilken bank jag skulle råna för att köpa ny sadel. Har sen dess haft en bomlös hemma till låns, hästen är/känns/fungerar dock precis lika bra oavsett bomsadeln eller den bomlösa. Dessutom försvann de konstiga trianglarna ungefär i samma veva.

Nu är de här igen *sucka* Jag misstänker en del av orsaken är betet, hästen har blivit lite trindare igen. Fortfarande har han inga synpunkter alls på det hela utan är fullt nöjd, men matte är det inte.

Och jag har i ärlighetens namn inte råd att köpa en ny sadel till honom, och inte lust att ge mig ut i sadeldjungel heller för den delen, hitills har han sagt 'ja tack, den tar vi' om TRE sadlar, den bomlösa, nuvarande bomsadeln och förra bomsadeln. Och vi har provat ett antal, och det lär ta X tid innan vi hittar en TILL han säger 'ja tack' om.. Dessutom är det en T-märkt herre som rids sparsamt, och ovanpå detta pendlar lite i vikt, dvs det är knepigt att få till optimal tillpassning 365 dagar per år utan att ha endera en bomlös eller en tre - fyra bomsadlar att välja på. Tyvärr har jag lite reservationer för den bomlösa med och är inte helt säker på att den inte trycker där den inte borde (även om hästen inte säger ngt).

Så, jag funderar helt enkelt på att vara otroligt ful och köra 'symptombehandling' :devil: Genom att padda sadeln lite med en ganska tunn padd, för att se om det gör skillnad (dvs om den ev just nu glappar lite bak och det är därför problemet uppstår). Frågan är om det skulle hjälpa i teorin ens? Jag tycker ju det men som vanligt kan jag ha missat något. Dessutom klurar jag på vad själva 'kanten' på padden som hamnar någonstans mitt under sadeln egentligen gör/hur påverkar?

Och - jag behöver inga 'försök inte padda en sadel som inte passar', i det här fallet känns det faktiskt som en vettig väg att gå för att se om det är där problemet ligger, och om det är det se huruvida det fungerar på lång sikt, och isf prata med sadelmakaren och stoppa om den lite så vi uppnår det utan padd.
 
Sv: Kan en (kil?)padd hjälpa här?

kan berätta om min erfarenhet av sadlar som inte passat riktigt; har haft en sadel som glappade baktill och ruggade upp pälsen där. denna sadel låg däremot bra framme vid manken och gav bog frihet. Jag har däremot även provat en sadel som uppgett samma märken vid manken som du beskriver. detta var pga. att sadlen inte kom ner ordentlig på ryggen, den tippade bakåt och satte mig i en bakåt lutad sits. sadlen rörde sig på så sätt framtill och gav märken vid manken. för mig låter det som att sadlen är för trång framtill, den ger kanske inte nån bogfrihet och på så sätt trycks uppåt. :confused: att padda skulle ju inte lösa nåt i det fallet utan det kan bara lösas med en ny sadel.
Nu kanske inte ditt fall ser ut så här men det är det enda jag kan komma på.
Hoppas det löser sig!
 
Senast ändrad:
Sv: Kan en (kil?)padd hjälpa här?

love_loppan skrev:
kan berätta om min erfarenhet av sadlar som inte passat riktigt; har haft en sadel som glappade baktill och ruggade upp pälsen där. denna sadel låg däremot bra framme vid manken och gav bog frihet. Jag har däremot även provat en sadel som uppgett samma märken vid manken som du beskriver. detta var pga. att sadlen inte kom ner ordentlig på ryggen, den tippade bakåt och satte mig i en bakåt lutad sits. sadlen rörde sig på så sätt framtill och gav märken vid manken. för mig låter det som att sadlen är för trång framtill, den ger kanske inte nån bogfrihet och på så sätt trycks uppåt. :confused: att padda skulle ju inte lösa nåt i det fallet utan det kan bara lösas med en ny sadel.
Nu kanske inte ditt fall ser ut så här men det är det enda jag kan komma på.
Hoppas det löser sig!

Inget uppruggat eller något. NU tog jag tyvärr (dumt nog) inga bilder innan jag slängde schabraket i tvättmaskinen. Men det är jämna, fina avtryck överallt utom just vid trianglarna vid sidan av manken. Dvs 'runt om' ligger sadeln an jämnt och fint. Det är enbart just de där förbaskade trianglarna som visar på något fel.

Obelastad och i stillhet så ligger sadeln an 'överallt' inklusive vid sidan av manken, jämnt tryck. Samma sak med ryttare i i stillhet. Under ridning kan jag dock inte kolla (petar jag in en hand under sadeln när han rör sig och jag sitter på lär jag få mig en rejäl resa..)

Ang bogfrihet så har hästen ett mardrömslikt sadelGJORDSläge som gör att allt vill åka fram och hamna mot/över bogbladskanten. Denna glider dock minst. Och om det berodde på att bogbladen 'puttade' sadeln, vilket är en fullt rimlig grej, så borde ju själva problemet inte 'komma och gå'?

Det var lite olika teorier i förra tråden, och det som som sagt lät rimligast och verkade rimligaste efter lite tester är just att jag sitter bak sadeln (antagligen lite 'nu och då' när jag t ex rider lätt) och att den då släpper, För vid vissa små test på stallgången utan ryttare så om jag trycker ner bakvalvet så släpper sadeln PRECIS där 'trianglarna' blir på schabraket. VARFÖR jag isf 'plötsligt' börjat vingla runt är en bra fråga (och generellt så om jag tappar balansen vid skutt etc så faller jag FRAMÅT.. men jag har och har alltid haft en liten ful benägenhet att avlasta min rygg genom att ffa när jag blir trött i den placera mig i stolsits).

Så den teorin känns väldigt rimllig, dvs det är inget fel på sadeltillpassningen egentligen, det är fel på eländet som sitter i den. Och OM det är så så borde ju en padd i lagom tjocklek fungera, för att motverka att matte hamnar i bakvikt. Om det däremot INTE hjälper, då har jag problem och då är det antagligen så att han inte längre kan ha sadeln, fast jag får inte riktigt ihop det med att det 'kommer och går' under den period det har? (Det började i april, han har haft sadeln sen december. Försvann sen, men har nu återkommit).

Men känns som att i just det här fallet så att padda borde ge mer SVAR om vad felet är?
 
Sv: Kan en (kil?)padd hjälpa här?

ok nu e ja med lite mer. e lite trög så här på midsommar afton! :o Kan stämma att det blir märken om du hamnar i bakvikt. sadlen lättar framtill då. den har ju inte så mkt val egentligen.
varför det kommer och går kan bero på att hästen tappar muskler, på sommaren kanske musklerna eller utfyllnaden eller hur jag nu ska beskriva det försvinner då hästen kanske haft protein brist under vintern/hösten. det märks ju först vid våren/sommaren. nu vill jag inte anklaga dig för att du ger din häst för lite protein.
eller så tappar han helt enkelt musklerna av nån anledning en viss tid på året, sommaren. det räcker med lite minskning för att det skall ge upphov till märken.
sadlen ligger an framtill men kan ändå va lite för stor, du hamnar i bakvikt och tar med dig sadlen bak och den lättar då framtill.
Då kan en kilpadd vara bra att testa, bara mest för att komma underfund med hur det ligger till.

usch sånt här e svårt! Provade själv säkert tio sadlar innan jag hittade en bra!
 
Sv: Kan en (kil?)padd hjälpa här?

love_loppan skrev:
varför det kommer och går kan bero på att hästen tappar muskler, på sommaren kanske musklerna eller utfyllnaden eller hur jag nu ska beskriva det försvinner då hästen kanske haft protein brist under vintern/hösten. det märks ju först vid våren/sommaren. nu vill jag inte anklaga dig för att du ger din häst för lite protein.
eller så tappar han helt enkelt musklerna av nån anledning en viss tid på året, sommaren. det räcker med lite minskning för att det skall ge upphov till märken.


Proteinbrist lider han inte av varken sommar eller vinter, sbarare det motsatta ;) Analyserat hösilage med bra värden och bra kvoter, och jag har haft honom såpass många år nu att jag vet att han kräver högre SRP/MJ-kvot än tabellhästen etc. Dock äter han även vintertid mer än han behöver och ligger för högt i hull. Matte vill dock inte ta bort denf ria tillgången om det inte är absolut nödvändigt, så då får han hellre vara lite trind. Sommartid står han halvdygn på superbete och halvdygn med hösilage/skräpbete (för att i viss mån kontrollera vikten) och är då tyvärr ännu lite extra trindare.

Däremot är det ju hela tiden en ojämn kamp att hålla hans hull NERE, vilket ger en viss fluktation i vikt. Muskelmässigt ligger han dock tämligen konstant hela året. Vad som ändrat det hela just nu vet jag inte, har han gjort något har han ju gått UPP i vikt. Min teori är dock ändå att det har med saken att göra, men kanske inte riktigt på det sätt man tänker sig (dvs att det påverkas just där trianglarna är) utan att han ändrar hela rygglinjen/överlinjen då och bommens svängning inte riktigt blir optimal längre eller något, dvs att det plötsligt är 'lättare' för mig att tippa/gunga sadeln?
 
Sv: Kan en (kil?)padd hjälpa här?

Jag kan även tänka mig att det är så att sadeln ligger an med högt tryck just på dessa trianglar. Så högt att sadeln inte rör på sig, o inte skapar några märken på vojlock/schabrak. Paddar du då upp baktill i det läget så ökar du trycket på dessa partier ytterligare.
 
Sv: Kan en (kil?)padd hjälpa här?

biffen skrev:
Jag kan även tänka mig att det är så att sadeln ligger an med högt tryck just på dessa trianglar. Så högt att sadeln inte rör på sig, o inte skapar några märken på vojlock/schabrak. Paddar du då upp baktill i det läget så ökar du trycket på dessa partier ytterligare.

Då borde detta tryck väl KÄNNAS? För om det är konstant högt tryck där, så borde det känns med belastad sadel, även om det bara är i stillastående? Om det inte känns då borde det innebära att trycket är högt enbart i vissa lägen (lite motsatsen till att jag t ex sitter bak den när jag rider lätt t ex) och då borde man se NÅGON form av märken eftersom trycket förändras? Eller?
 
Sv: Kan en (kil?)padd hjälpa här?

Känns det tomt på dessa partier uppsuttet så är det nog så att sadeln inte ligger an just där. Som sagt om den rör sig blir det i regel smutsigt/märken.

För min del var det tvärtom med en sadel jag hade. Där det var vitt på vojlocken där låg sadeln på, ngt i framvikt dessutom - så trycket blev stort just på dessa partier bredvid manken.
Min erfarenhet är att där sadeln är i rörelse blir det mkt smuts, där anliggningsytan ligger mot hästen är det "rent". Men jag har sett exempel på det motsatta.
 
Sv: Kan en (kil?)padd hjälpa här?

biffen skrev:
Känns det tomt på dessa partier uppsuttet så är det nog så att sadeln inte ligger an just där. Som sagt om den rör sig blir det i regel smutsigt/märken.

För min del var det tvärtom med en sadel jag hade. Där det var vitt på vojlocken där låg sadeln på, ngt i framvikt dessutom - så trycket blev stort just på dessa partier bredvid manken.
Min erfarenhet är att där sadeln är i rörelse blir det mkt smuts, där anliggningsytan ligger mot hästen är det "rent". Men jag har sett exempel på det motsatta.

Det är ett jämnt tryck på dessa partier och omkringliggande uppsuttet i stillhet. I rörelse kan jag inte kolla tyvärr. Men när jag sitter i sadeln så är det jämnt tryck både där trianglarna blir och 'resten', samma sak i stillatstående utan ryttare. Dvs jag kan inte upptäcka varken minskat eller ökat tryck där jmf med omkringliggande områden. Så NÅGOT måste hända när hästen rör sig. Och mest logiskt än låter att jag tippar sadeln bakåt så den lyfter lite. Andra scenarion är ju att det blir för högt tryck där etc.

Btw så den gång han blev verkligen svettig så var schabraket jämnt svettigt där sadeln legat an, dvs det var lika svettigt vid trianglarna som 'resten'

Jag har som sagt bara teorier vad sjutton det egentligen är som händer, men ett sätt att få mer svar borde vara att padda sadeln bak, om då 'trianglarna' försvinner borde det ju tyda på att sadeln INTE legat an där innan?
 
Sv: Kan en (kil?)padd hjälpa här?

Hur går det med triangel mysteriet? har du testat att padda med en kil padd? jag hoppas det löser sig.
 
Sv: Kan en (kil?)padd hjälpa här?

love_loppan skrev:
Hur går det med triangel mysteriet? har du testat att padda med en kil padd? jag hoppas det löser sig.

Nej, inte ens hunnit fundera på VAD jag ska padda med ;) Dessutom är det liten nytta just nu, hästen badades igår (för dagens tävling) och är skinande ren, så blir inte en fläck ens på rent schabrak, så man får nog ge det ett par veckor (nej jag tänker inte hälla smuts på honom, det är att be om skav). Under tiden kan jag ju fundera på vad jag ska padda med..
 
Sv: Kan en (kil?)padd hjälpa här?

Jaha, nu kan ni få lite mer att bita i..

Hoppträning igår, som av diverse anledningar utvecklades till ett koncentrationsläger, och herrn var dyblöt av svett (det rann om honom) efteråt.

Schabraket helt genomsvettigt, inga trianglar. Hästen dock väldigt ren så fanns inga 'smutsmärken' att gå efter. Inget ruggat någonstans, gjorden dock dragen ett hål MER (hårdare) än normalt då jag tyckte sadeln satt för instabilt för att hoppa i efter de inledande sprången.
 
Sv: Kan en (kil?)padd hjälpa här?

Alexandra_W skrev:
Det är ett jämnt tryck på dessa partier och omkringliggande uppsuttet i stillhet. I rörelse kan jag inte kolla tyvärr. Men när jag sitter i sadeln så är det jämnt tryck både där trianglarna blir och 'resten', samma sak i stillatstående utan ryttare. Dvs jag kan inte upptäcka varken minskat eller ökat tryck där jmf med omkringliggande områden. Så NÅGOT måste hända när hästen rör sig. Och mest logiskt än låter att jag tippar sadeln bakåt så den lyfter lite. Andra scenarion är ju att det blir för högt tryck där etc.
Där trianglarna är är ju där bakkanten på skulderbladet hamnar när hästen har lyft sitt ben väl? Testa att lyfta hästens framben när du har de där trianglarna i pälsen och känn efter. Om det är så, så skapas trycket i rörelse när skulderbladet förs bak och tar emot där sadelns ortspetsar är. Och därför känns ingen skillnad i tryck vid stillhet.
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 636
Senast: caballus
·
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
954
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 228
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Vi har en sadel som passar bra till vårat kallblod, enda problemet är att hon har typ ingen manke alls och alla sadlar vi provat...
Svar
4
· Visningar
814

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp